سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۰:۴۲ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۰۹۹۳
چهره ها در سینما و تلویزیون

با هرمز شجاعی‌‌مهر، مجری باسابقه تلویزیون

خبر فوت مادرم را پشت در استودیو شنیدم

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,هرمز شجاعی‌‌مهر
هرمز شجاعی‌مهر، مجری با سابقه و خوش‌اخلاق رادیو و تلویزیون سال‌ها است که در حوزه اجرا فعالیت می‌کند و بیش ازسه دهه مجری یک برنامه روزانه و پرمخاطبی مثل سیمای خانواده بوده است.

موقعیتی که برای کمتر مجری تلویزیونی رخ داده تا کارش در یک برنامه این‌قدرتداوم داشته باشد. شجاعی‌مهر گویندگی را با رادیو آغاز کرده است. او در سال‌های ۶۱ و ۶۲ اجرای برنامه «سلام صبح بخیر» رادیو را به عهده داشته که به‌نوعی اولین برنامه زنده رادیو پس از انقلاب محسوب می‌شود.

 

به‌دنبال موفقیت این برنامه رادیویی، شجاعی‌مهر تصمیم گرفت مدیوم تلویزیون را نیز بیازماید و ارتباط رودررویی با بینندگان تلویزیونی داشته باشد. «تهران ساعت‌۲۰» و «ساعت خوش» برنامه‌های‌تلویزیونی‌ای بودند که شجاعی مهر به کمک آنها به یک چهره شناخته شده برای مخاطبان تلویزیونی تبدیل شد. او از سال ۱۳۷۶ تاکنون به صورت مستمر اجرای برنامه «سیمای خانواده» را به‌عهده داشته است.

 

برای اجرای استاندارد تعاریف خاصی وجود دارد؟

سوال خوبی طرح کردید. در وهله اول اجرا امر سلیقه‌ای است و اجرای هر مجری ارتباط دارد با دانش، اطلاعات، شیوه زندگی و توانش.البته اجرا مثل هر کار دیگری استانداردهایی هم دارد. به‌طور مثال شما موقعی که بخواهید نقاش بشوید.

 

باید نوع درست قلم به دست گرفتن را بیاموزید. باید رنگ‌ها را بشناسید و ضمن شناخت به سبک‌های مختلف کاری با سلیقه شخصی نقاشی کنید. حاصل کار نتیجه نگاه شخص به زندگی، هویت و کاراکتر وآموزه‌هایش است. معتقدم برای اجرا آموزش‌های استانداردی برای یک مجری نیاز است. بقیه کار بسته به توان و درک مجری از کارش است.

 

پس اجرای مطلوب و درست با افزایش تجربه مجری شکل و هویت پیدا می‌کند...

«زمینه» مهم آموزش است و باید شخص در یک محیط دانشگاهی یا آکادمیک این دوره‌ها را فرا بگیرد. استفاده درست از صدا، تنفس و تولید صدا به‌طور حتم یکی از نیازهای مهم آموختنی مجری است. مجری باید متوجه باشد با چه مکانیزمی صدا تولید می‌شود و چگونه می‌تواند به صدایش سرو شکل بدهد.

 

به نظر شما جای خالی رشته تخصصی در باره مجریگری در دانشگاه‌ها احساس نمی‌شود؟

جسته و گریخته کلاس‌هایی دایر شد و مجموعه سروش کلاس‌هایی را در این حوزه دایر کرد و من به‌عنوان مدرس در سه دوره این کلاس‌ها تدریس کردم.

 

شما در ابتدای راه اجرا، چگونه با تکنیک‌های گویندگی آشنا شدید؟

در سال ۶۰ خانم فیروزه امیرمعز و آقای نوری کلاس‌هایی در رادیو راه‌اندازی کرده بودند که من حضور داشتم و البته خیلی برایم تاثیرگذار بود.

 

در دورانی که در مجموعه سروش به تعلیم گویندگی و اجرا می‌پرداختید، آیا از میان شاگردانتان کسی وارد فعالیت حرفه‌ای شد؟

تمام گویندگانی که در مراکز استان‌ها و شهرهای مختلف فعالیت داشتند. برای گذرانیدن دوره تکمیلی در این کلاس‌ها شرکت کردند و همه آنها بعد از مراجعه به شهر و استان خود، کارشان را به صورت جدی‌تر در شبکه‌های استانی پیگیری کردند.

 

در این کلاس‌ها طبق متد خاصی به آموزش می‌پرداختید؟

نه، طبق دانسته هایم برای برنامه‌های آموزشی این کلاس‌ها برنامه ریزی انجام دادم. البته این دوستان شرکت‌کننده گوینده بودند و فقط به قصد گذراندن دوره تخصصی در کلاس‌ها حاضر شدند. مساله مهمی که مد نظرم است این است که بتوانیم به طرز درست و شایسته‌ای پیام برنامه و مطلب را منتقل کنیم.

 

حرفی که مجری به بیننده منتقل می‌کند باید کاربردی و موثر باشد و در عین حال درکش برای بیننده سهل و آسان باشد. در این راه فن بیان گوینده نقطه کلیدی ماجراست. یک مجری باید کلمات و حروف را درست بشناسد و شخصیت کلمات را در اجرایش ادا کند.

 

طول مدت آن دوره چقدر بود؟

یک دوره شش ماهه که هفته‌ای دو جلسه کلاس برگزار می‌شد.

 

به نظر شما اجرا بیشتر به بازیگری نزدیک است یا دوبله و گویندگی ؟

شاید اجرا قرابت‌هایی با دوبله داشته باشد و با بازیگری کاملا متفاوت است. من مجری را یک شخصیت جدابافته و منفرد می‌دانم. مجری جلوی دوربین در قالب شخصیت خودش با مخاطب مواجه و برخورد دارد. یک مجری درقالب اجرایش بسته به حال برنامه‌اش می‌تواند مباحث سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را مطرح کند.

 

در ابتدای راه مجریگری الگویی هم داشتید؟

به صورت ناخودآگاه تحت تاثیر چند نام در این عرصه بودم. آدم‌های زیادی بودند که در کار اجرا تحت تاثیر نامشان بودم.

 

جذابیت های اجرای برنامه زنده از نظر شما چه چیزهایی است؟

گوینده در برنامه زنده گویندگی نمی‌کند، بلکه زندگی می‌کند. من در اجرای برنامه زنده دوربین را در حکم مردم می‌بینم و سعی می‌کنم با مردم صمیمی و راحت حرف بزنم و اجرای برنامه زنده برایم هیجان‌انگیزتر است.

 

 

 

jamejamonline.ir
  • 17
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش