پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۲۱:۴۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۱۵۳۴
چهره ها در سینما و تلویزیون

مهران احمدی:

متخصص شخصیت های منفی دوست داشتنی ام

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,مهران احمدی

مهران احمدی بازیگر فیلم های «کارگر ساده نیازمندیم»، «من دیوانه نیستم»، «ماحی»، «اسب حیوان نجیبی است» و… طی سال های اخیر فعالیت بیشتری در سینما داشته است. در روند بازی این بازیگر شاهد نوعی تحول خاص هستیم که در اکثر مواقع نقش ها و شخصیت هایی را به عهده گرفته است که هم وجه مثبت و هم وجه منفی دارند و حتی اگر گاهی وجه منفی آن غالب شود، باز هم تماشاگر به طور کامل نسبت به او احساس منفی پیدا نمی کند. به قول خود احمدی، او متخصص نقش های منفی دوست داشتنی است.

 

شخصیت هایی از طبقه متوسط جامعه که سختی های بسیاری متحمل شدند و به تدریج رشد کرده اند. احمدی اخیرا در فیلم «ماحی» در نقش فرزین با گریم و سر و شکل متفاوتی ظاهر شده است.

 

دقایقی با این بازیگر همراه شدیم تا از چالش های بازی در «ماحی» صحبت کند.

 

چطور با آقای خیام به عنوان کارگردان فیلم اولی همکاری کردید؟

ـ‌ طبق روال همه فیلم هایی که کار کردم، اول متن را خواندم و قبلاً هم سابقه همکاری با کارگردانان فیلم اول را داشتم و آقای خیام هم یکی از آنها بود و فیلمنامه (ماحی) خیلی خوب و منسجم بود و آمدیم و با هم نشستیم و تمریناتی داشتیم و این همکاری شکل گرفت.

 

زمانی که پذیرفتید فرزین را بازی کنید، چه تصوری نسبت به این شخصیت داشتید و چه انگیزه ای باعث شد بیشتر به سمت فرزین برید؟

ـ‌ فیلمنامه برایم مهمترین موضوع بود و در آن مسائل و ماجراهایی بیان شده بود که جزو دغدغه های روز اجتماع است و این برای من به عنوان یک بازیگر وسوسه برانگیز است. این داستان ها دغدغه روز اجتماع هستند و هر روز اخبار فراوانی از شخصیت های مختلف می شنویم و این برای من خیلی ارزشمند است. فرزین شخصیتی است که جزو کارتل های اقتصادی و سیاسی است و دوست داشتم نقشی را که تا به حال تجربه نکرده ام، بازی کنم و مجموع این دغدغه ها و خود این شخصیت که در سیاست و اقتصاد فعالیت زیرزمینی انجام می دهد، برایم جذاب بود.

 

حال و هوای این شخصیت خیلی متناقض است و حدس می زنم بازی چالش برانگیزی را از سر گذراندید. فرزین در عین برخورداری از وضعیت مالی خوب، اعتماد به نفس ندارد و گذشته ای دارد که به نظر رفتار فعلی او را توجیه می کند.

ـ شخصیت هایی مانند فرزین جزو بی ریشه هایی هستند که در جامعه ریشه می دوانند و وجود این شخصیت ها در جامعه احتیاج به ذاتی بیمار دارد؛ یعنی باید درون این شخصیت ها بیماری و مرضی باشد که بتوانند به خاطر آن هر کاری انجام دهند. فرزین با وجود اینکه پول و وضعیت اقتصادی و اجتماعی بالایی دارد، از دوران کودکی عقده های روانی دارد که در بزرگسالی نمود پیدا می کند. هر چقدر وارد این نقش می شدم، بیشتر به این لایه ها پی می بردم و انگار که نسل اندر نسل ناخلف هستند و تا آخر به همین شیوه پیش خواهند رفت. بهترین تعریف برای این افراد، بی ریشه هایی که ریشه می دوانند است و این برای جامعه خطرناک است. وقتی کارتل های قدرت یک جامعه به دست افرادی می افتد که می توانند هر کاری انجام دهند و گریزی ندارند، اگر کسی بخواهد به فکر اصلاح امور بیفتد، کارشان نشدنی یا سخت می شود. این افراد به حدی در مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ریشه می دوانند که جمع کردن آنها کار دشواری است. در حقیقت لایه لایه بودن، برخورد و ارتباطات این فرد برایم خیلی جذاب بود.

 

او می خواهد پدر باشد تا نسلی از او باقی بماند. از یک طرف کفر و ایمان او مخلوط شده و معجونی آشفته از آن خارج شده و از طرف دیگر با مباحث سیاسی و اقتصادی رو به رو هستیم.

 

شیوه گفت و گو با آقای خیام برای رسیدن به این نقش چطور بود؟

ـ با ساعت های متمادی و حدود ۱۰ روز، هر روز با هم دورخوانی، تمرین و صحبت داشتیم و حتی درباره گریم هم بحث کردیم.

 

 به نظر می رسد نوع این گریم، چهره فعلی شما را بدتر از آنچه هست، نمایش می دهد.

ـ این گریم عمدی بود و می خواستیم شومی و ذات بد در این فرد وجود داشته باشد و به هر حال سخت بود. دندان هایم که جلو آمده بود، پیشنهاد خودم بود و قبل از فیلمبرداری پیشنهاد دادم و بعد از آماده کردن یک هفته داخل دهانم گذاشتم. خیلی سخت بود و لثه هایم خیلی اذیت شد. موی سر فرزین، نوع چهره و حالات مختلف روحی که داشت، خیلی خاص بود و حتی فکر کردن به این شخصیت نیز دشواری هایی داشت. در هر صورت من متخصص آدم های منفی هستم که مخاطب در نهایت چندان از او ناراضی نیست.

 

اتفاقا می خواستم به همین اشاره کنم؛ ما شاهد یک روند در شخصیت هایی که شما بازی کردید، هستیم. در «نفس»، «کارگر ساده نیازمندیم» و «ماحی» معمولاً شما را در نقش افرادی دیدیم که طبقه متوسطی دارند و به تدریج رشد می کنند.

ـ در حقیقت من متخصص شخصیت های منفی دوست داشتنی هستم؛ یعنی بیننده از آنها متنفر و منزجر نمی شود و حتی گاهی همذات پنداری هم می کند.

 

بازی در این شخصیت ها برایم ریشه درونی دارد و احساس می کنم یک شخصیت مطلقاً منفی یا مطلقاً مثبت وجود ندارد و سعی می کنم در شخصیت هایی که بازی می کنم این ویژگی را در نظر داشته باشم و لایه های منفی و مثبتی از آنها را نشان دهم. ما هیچ وقت آدم های صرفاً سیاه و سفید در دنیا نمی بینیم و همه وجه مثبت و منفی دارند. یکی از شخصیت هایی که احساس می کنم درست و تکنیکی آن را بازی کردم، فرزین است و خیلی آن را دوست دارم. متأسفانه سختی هایی که برای فیلم متحمل شدیم را نمی بینند.

 

سال گذشته به طور کلی فیلم بایکوت شد و اجازه ندادند به جشنواره بیاید و امسال هم زمان اکرانی که به آن دادند، خوب نبود. تصمیم گرفتم روی دست هایم راه بروم و ظاهرا روی پا راه رفتن برای دیده شدن فایده ای ندارد.

 

فکر می کنم این متفاوت ترین نقشی بود که بازی کردید.

ـ من نقش غیر متفاوت اصلاً ندارم و اگر یک نقش غیر متفاوت از من دیدید، حاضرم هر چه بگویید انجام دهم. در مقابل افرادی را می بینم که نقش های مشابه بازی می کنند و تحسین می شوند و تبدیل به کلیشه جشنواره شدند. شاید این یک نوع شانس و اقبال باشد اما من تا به حال اعتراضی نکرده ام.

 

برای بازی در «ماحی» با توجه به سوژه ملتهب آن ابهام خاصی نداشتید؟

ـ این فیلم ها به گونه ای سیاسی و اقتصادی است و هر بازیگری جرأت بازی در آن را ندارد. اگر جناح بندی خاصی در این فیلم وجود داشت، قطعا نمی پذیرفتم  اما جناح بندی در فیلم نیست و تنها به یک مسأله اقتصادی ـ سیاسی می پردازد. بارها از این نوع فیلم هایی که جناح بندی دارند، در سینما دیده و شاهد برخوردهایی که با بازیگران صورت گرفته، بوده ایم، اما ویژگی مهم این فیلم آن است که هیچ نوع جناح بندی سیاسی در آن وجود ندارد. تمام اتفاقات در این فیلم، سال ها پیش به صورت واقعی افتاده است.

 

 به نظرتان چرا خیلی کم فیلم در این حوزه ساخته می شود؟

ـ چون معمولاً مورد غضب واقع می شود و فیلم هایی از این دست یا اکران نمی شود یا اکران خوبی به آن نمی دهند و با وجود این شرایط فیلمساز نابود می شود. ما از مردم می خواهیم فیلم را ببینند، ما باید اطلاع رسانی درستی برای «ماحی» وجود داشته باشیم تا متوجه ساخت آن شوند.

 

دغدغه این روزهای شما چیست؟

ـ‌ دغدغه ام بازیگری است و می خواهم فیلم بازی کنم اگر اجازه دهند و شرایط فراهم باشد. دغدغه اصلی ام این است که خیلی ویژه به بازیگری ادامه دهم و اگر دقت کنید متوجه کم کاری ام خواهید شد. در حال حاضر حتی دوست ندارم فیلم متوسط بازی کنم و دوست دارم فیلمی که بازی می کنم،‌ حرفی برای گفتن داشته باشد. این آخر سال کاری با علیرضا امینی و داریوش یاری کاری انجام دادم و احتمال می دهم فیلم های خوبی می شود. ما باهر تهیه کننده ای کار می کنیم، در آن سال توقیف است و سال بعد آزاد می شود.

 

 کمی هم درباره بازی در فیلم «کارگر ساده» بگویید؟

ـ‌ امسال صدای خیلی ها برای فیلم های جشنواره بلند شد اما هیچکس نیامد بگوید چرا بازی های خوبی مانند بهرام افشاری و مهران احمدی فیلم را ندیدند.

 

امیدوارم اکران خوبی به فیلم بدهند چون موضوع قابل تأملی دارد و در حال بیان یک مسأله اجتماعی است که در تهران به شدت دیده می شود. نقش رحمت را به رغم کوتاهی بسیار دوست داشتم و معمولاً سوژه فیلم و تأثیرگذاری نقش برایم اهمیت بیشتری دارد.

 

 

 

 

banifilm.ir
  • 16
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش