سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۶:۱۹ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۳۳۳۲
چهره ها در سینما و تلویزیون

اکبر نبوی:

شمقدری گره‌افکنی کرد، ایوبی اعتمادسازی

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,اکبر نبوی

نبوی با وجود انتقادهایش به زمان مدیریت حجت‌الله ایوبی بر سازمان سینمایی در مجموع کارنامه کاری دوران ایوبی را مثبت ارزیابی می‌کند و به او نمره قبولی می‌دهد.

 

 اکبر نبوی معتقد است محمدمهدی حیدریان از مدیران سینمایی است که در شکل‌گیری سینمای پس از انقلاب نقش به سزایی داشته و به واسطه کارنامه کاری او انتظار و توقع از او در منصب جدیدش نیز بالاست.  این منتقد و نویسنده سینما در گفتکو با خبرآنلاین، درباره انتصاب حیدریان به عنوان رییس جدید سازمان سینمایی و همچنین دوران ریاست ایوبی در این سازمان گفته است.

 

آقای نبوی ابتدا می‌خواستیم نظرتان را درباره دوره مدیریتی حجت‌الله ایوبی بدانیم؟

من اگر بخواهم از ویژگی‌های مثبت آقای ایوبی بگویم، چون در زمان مدیریت ایشان عضو شورای پروانه ساخت و همچنین داور جشنواره بودم عده‌ای تصور می‌کنند که من می‌خواهم از ایشان تعریف و تمجید کنم. اما حرف و نقل دیگران برایم مهم نیست. چون بیهوده گویان در هر شرایطی کار خود را می کنند پس ما هم بهتر است بی اعتنا به آنها کار خود را انجام دهیم و موضع خود را داشته باشیم. واقعیت این است که وقتی به کارنامه آقای ایوبی نگاه می‌کنم در مجموع حتی با وجود نقطه ضعف‌ها و ایرادهایی که به لحاظ مدیریتی داشتند و من هم به ایشان گفته بودم اما در نهایت به کارنامه ایشان نمره ی مثبت می‌دهم.

 

به چه دلیل نمره و ارزیابی‌تان از کارنامه حجت‌الله ایوبی مثبت است؟

به چند دلیل، اگر یادمان باشد که در دوره ی مسئولیت آقای شمقدری چه بر سر سینما آمد و چقدر سینما با گره افکنی های نابخردانه آزار دید، با گره‌هایی که ساده بود و بیخود کورشد زخم برداشت. تعطیلی خانه سینما و آزرده کردن عاطفه و روان خانواده  سینما یادمان نرفته است. یادمان نرفته است که آقای شمقدری و دوستان اش در ایجاد اختلاف های کاذب و براه انداختن امواج هیجانی سحطی و کودکانه چقدر انرژی مثبت و مفید سینما را در راه های منفی و ضد فرهنگ هزینه کردند.

 

یک نمونه کوچک از این رفتارهای ضد فرهنگ، نامه معروف آقای شمقدری است که با آیه استرجاع شروع شده بود. پیرو همان نامه عجیب و شگفت آور من به آقای شمقدری تلفن کردم و گفتم مگر چه اتفاق ضد دین و ضد ملی و ضد مردمی رخ داده است که شما از این آیه استفاده کرده ای؟ مراجع بزرگ دینی در طول دوران غیبت ده بار هم از این آیه در باره موضوعات اجتماعی استفاده نکرده اند، چطور شما به همین راحتی و برای موضوعی ساده و پیش پا افتاده از مفاهیم بلند دینی سواستفاده می کنی؟ و... رفتار مدیریتی آقای شمقدری رنگ و لعاب حزبی و سیاسی داشت و به هیچ روی از خاستگاه فرهنگی و هنری برخوردار نبود. البته این نکته را هم ناگفته نگذارم که پاره ای از سخنان و یکی از نامه هایی که مدیر عامل وقت خانه ی سینما ( آقای عسگرپور) گفت و نوشت در ملتهب کردن فضا و ارائه ی پاس گل به آقای شمقدری، مناسب شوون موقعیت کلی سینما نبود. به هر حال با مرور بر آن چند سال سخت، به این نتیجه می رسیم که اوضاع در زمان مدیریت آقای ایوبی خیلی بهتر از گذشته شد.

 

به نظر من مهمترین و فرهنگی ترین کاری که آقای ایوبی کرد گره گشایی در امر سینما و فرونشاندن آتش اختلاف های بی مورد و بی دلیلی بود که در نتیجه ی مدیریت قبل بوجود آمده بود. همین الان نگاه کنید و ببینید چه کسانی در باره رفتن آقای ایوبی قهقهه سر داده اند. با صراحت می گویم بخش عمده ای از آنها همان عناصر ضد فرهنگ و ضد سینما و جنجالیست ها هستند که در زمان آقای شمقدری برای منافع خود، چاقوی اختلافات سینمایی را تیز می کردند و فرصت های گرانبهایی از مردم و سینما گرفتند. اینها در زمان آقای ایوبی هر چه کوشیدند تا فضا را غبار آلود کنند و فرصت سوزی کنند، کمتر راه به جایی بردند. اینها خشم و مشکل فردی خود را بروز می دهند و مطمئن باشید با حضور آقای حیدریان هم نمی توانند به اهداف ضد فرهنگی خود برسند.

 

در واقع معتقدید در جریان مدیریت اخیر اتفاق‌های بهتری در عرصه سینما افتاد؟

همینطور است. عرض کردم با مقایسه با دروه پیش از آقای ایوبی می توانیم به قضاوت نسبتا منطقی و درستی در باره ی کارنامه آقای ایوبی برسیم. در دوره آقای ایوبی چند اتفاق مهم افتاد. اولین اتفاق بازگشت نوعی از آرامش، اعتماد و احترام به خانواده سینما بود. از طرف دیگر وقتی به تولیدات سینمای ایران نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم معدل آثار تولید شده در طول سه سال اخیر وضع بهتری پیدا کرده است و سینما گام های خوبی برای ارتقای درک و بینش خود برداشته است.

 

پس در مجموع نظر شما درباره دوره مدیریت حجت‌الله ایوبی مثبت است؟

بله حتما این دوره را مثبت ارزیابی می‌کنم، وقتی بخواهیم از دوره آقای ایوبی معدل بگیریم در مجموع نظر من مثبت است.  نمونه‌اش همین جشنواره امسال و جشنواره سال گذشته بود. در جشنواره فیلم فجر امسال تعداد فیلم‌های خوب و متوسط کم نبودند، البته فیلم ضعیف هم داشتیم مثل همه سال‌هایی که اینجور فیلم‌ها هم در جشنواره حضور دارند. اما حجم تعداد فیلم‌های خوب امسال به نظر قابل توجه است. در جشنواره امسال هم فیلم‌های اجتماعی، هم فیلم‌های مربوط به حوزه فرهنگی به علاوه چند اثر کمدی داشتیم. سینمای ایران از کمبود و فقر آثار کمدی رنج می‌برد و گرایش به ساخت آثار کمدی موضوع قابل توجهی است و امیدوارم سال‌های بعد هم این روند رو به رشد و مثبت ادامه پیدا کند. دلیل دیگر برای ارزیابی مثبت من از دوره مدیریت آقای ایوبی‌ به شخصیت و منش فرهنگی مربوط است. این سه شاخصه باعث می‌شود اگر بخواهیم منصفانه ارزیابی کنیم حتی با وجود اشکالات من به کارنامه کاری و حرفه ای ایشان، من نمره مثبت می دهم و به سهم خود از ایشان سپاسگزارم.

 

انتظارات و توقع شما به عنوان یک متخصص حوزه سینما از محمدمهدی حیدریان در سمت جدیدش چیست؟

ما از آقای حیدریان پیشینه‌ای در ذهنمان داریم، همه ما که از دهه شصت پیگیر جدی سینما هستیم آقای حیدریان را می‌شناسیم. ایشان در مجموع جزو هسته ای از مدیران سینمایی کشور است که نقش‌ مهم و موئری در نوع شکل‌گیری سینمای پس از انقلاب داشته اند. ایشان همراه با آقای بهشتی و آقای انوار در واقع به عنوان یک مثلث بلامنازع، یازده سال سکان هدایت سینمای کشور را در اختیار داشتند و این ۱۱ سال مشحون از سیاست‌های درست و بعضا نادرست، فیلم‌های بسیار خوب، فیلم های خوب، فیلم‌های متوسط و فیلم‌های ضعیف بوده. در نتیجه آقای حیدریان کارنامه‌ای در گذشته دارد که قابل توجه است. ضمن اینکه دو سال و نیم هم در دوره آقای مسجدجامعی معاون سینمایی بوده از طرف دیگر در تلویزیون هم مسئولیت داشته است. همه ی اینها شرایطی فراهم می کند  که توقعات ما را از ایشان خیلی افزایش می‌دهد و این قضیه به نظرم سختی کار آقای حیدریان در این دوره است. البته من حتما این نکته را در ذهن خودم دارم که آقای حیدریان برای اعمال تدبیر و اقدام در زمینه برخی از سیاست‌های بنیادی، اصولی و پیش‌برنده برای سینما خیلی زمان ندارد.

 

به دلیل انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و تغییر احتمالی وزرا این را می‌گویید؟

بله، به هر حال تا چندی دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود، به تجربه هم ثابت شده انتخابات ایران مثل سیبی است که در آسمان پرتاب می‌شود و تا به زمین برسد هزاران چرخ می‌خورد. با فرض اینکه در دور بعد هم آقای روحانی رای بیاورند و آقای صالحی امیری هم وزیر ارشاد باشند، در این شرایط آقای حیدریان می‌تواند برنامه‌ریزی کند و مبتنی بر مسیر آمده در طول این سی و اندی سال که از شکل‌گیری سینمای پس از انقلاب می‌گذرد ضعف‌ها را برطرف کند، نقاط قوت را محکم‌تر نماید و اقتضائات زمان چه داخلی و اقتضائات بین‌المللی سینمای ایران را در سیاست‌ گذاری‌هایش در نظر بگیرد و آهنگ رشد سینمای ایران را سرعت ببخشد.

 

به نظرتان انتظاری که در حوزه‌های تخصصی سینما از ایشان می‌رود چیست؟

 آنچه در بالا عرض کردم انتظارات راهبردی من از ایشان است. اما اشاره کردم باید اجازه بدهیم این چند ماه بگذرد و به شرایط ثبات و تثبیت برسیم. به همین خاطر در این فرصت چند ماهه بیشتر دوست دارم به آقای حیدریان خوش‌آمد بگویم و برای شان آرزوی موفقیت بکنم. منطقا تا سه- چهار ماه آینده توقع خیلی خاصی از ایشان نداریم. ایشان در همین حد که بتوانند یک مقدار اعتبارات سینما را افزایش دهد و تعامل مبارک و مثبتی را که در زمان آقای ایوبی با خانه ی سینما شکل گرفته بود حفظ کند و افزایش دهد و همچنان تخریب گران و غوغاسالاران را در حاشیه نگه دارد ( که منش ایشان هم چنین است و برای این افراد وجاهت فرهنگی قائل نیست ) زمان مناسبی فراهم می شود تا در شرایط جدید که پس از انتخابات ریاست جمهوری فراهم می شود، بتواند به اقدامات زیرساختی خود بپردازد.

 

صحبت پایانی شما ...

 به آقای ایوبی خدا قوت بلند و از ته دل می گویم و به آقای حیدریان نیز خوش‌آمد. امیدوارم آقای ایوبی هر کجا که خدمت می‌کند موفق باشد و آقای حیدریان هم با استفاده از شرایط مناسبی که هست، پیروز باشد و کامیاب.

 

نژلا پیکانیان

 

 

 

 

 

khabaronline.ir
  • 15
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش