دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۷:۲۵ - ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۲۹۰۶
چهره ها در سینما و تلویزیون

علیرضا جاویدنیا:

نمی‌دانم چرا بیکار مانده‌ام

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,علیرضا جاویدنیا
علیرضا جاویدنیا می‌گوید برخی سطح سلیقه بالایی دارند و برنامه‌های رادیو خیلی پاسخگوی آن‌ها نیست.

به گزارش هنرآنلاین،علیرضا جاویدنیا ازجمله هنرمندانی است که هم با صدایش آشنا هستیم و هم با چهره‌اش. او را به‌واسطه اجراهایش در برنامه‌های مختلف تلویزیونی و همچنین اجرا در برنامه "صبح جمعه با شما" و بعدها "جمعه ایرانی" به‌خوبی می‌شناسیم. چهره همیشه خندان این هنرمند را نمی‌شود فراموش کرد. اما مدتی است که چهره جاویدنیا را در تلویزیون نمی‌بینیم. به سراغ او رفتیم تا دلیل این کم‌کاری را جویا شویم

 

آقای جاویدنیا مدت‌هاست که چهره شمارا در تلویزیون نمی‌بینیم آیا این کم‌کاری علت خاصی دارد؟

خیر، درواقع ما خودمان هم نمی‌دانیم که چرا بیکار مانده‌ایم. در حال حاضر کار خاصی در تلویزیون ندارم و تنها برنامه‌ای که در رادیو در دست دارم برنامه " راه شب " و "رادیو جمعه " است. خودم نمی‌دانم که چرا هیچ پیشنهادی در حوزه اجرا و بازی به من داده نمی‌شود. شاید برنامه‌ای که ما بتوانیم در آن‌ها حضور داشته باشیم، وجود ندارد.

 

گفتید که در رادیو مشغول فعالیت هستید. هنوز هم اجرا دارید؟

رادیو را دوست دارم و سالیان سال است که در رادیو مشغول هستم و بعد از انقلاب بیشتر در این فضا بودم. هرچند در تلویزیون هم مشغول بودم، اما بیشتر وقتم معطوف به رادیو بوده و بیشتر هم با رادیو ایران همکاری کرده‌ام. این روزها در برنامه "رادیو جمعه" مسئولیت هدایت گروه بر عهده من است. دیگر مثل سابق آن انرژی و پتانسیل لازم را به لحاظ جسمانی ندارم و بسیار خسته هستم.

 

به نظر شما باوجود شبکه‌های مختلف رادیویی، تلویزیونی و فضاهای مجازی رادیو هنوز هم از اقبال برخوردار هست یا خیر؟

عشق و علاقه من به رادیو چیز دیگری است در برخی جهات رادیو از تلویزیون پررنگ‌تر است. آن‌طور که از آمار و بازخوردها اطلاع دارم رادیو هنوز شنونده‌های خود را دارد و مورد وثوق است. این رسانه اعتبار لازم را در میان مخاطبان خود دارد، اما می‌طلبد که بیشتر روی آن کار شود.

 

آقای جاویدنیا زمانی برنامه‌های رادیو بسیار مفرح بودند و به همین دلیل هم در خاطره‌ها ماندند مثل جمعه ایرانی، صبح جمعه با شما که مخاطبان بسیاری هم داشتند. با توجه به تغییر فضای رسانه‌ای فکر می‌کنید جای این برنامه‌ها تا چه اندازه در رادیو خالی است؟

 ما در برنامه "رادیو جمعه " سعی کردیم راه "جمعه ایرانی " و "صبح جمعه با شما "را ادامه دهیم و برای انبساط خاطر مردم رادیو این برنامه را تدارک دیده است، اما نباید انتظار داشت که برنامه‌ها به سبک قدیم باشند. باوجود مخاطب جوان ما گریزی به مطالب سنتی و فضای جدید می‌زنیم؛ و تأمین مطالب برنامه برای نسل جوان نیز بر عهده همکاران جوان من است که با ما مشغول به کار هستند. فکر می‌کنم تلفیق خوبی صورت گرفته و مردم نیز از این اتفاق استقبال کردند. در این چند ماه که هدایت برنامه را بر عهده‌دارم واکنش‌ها بد نبود، امیدوارم تأثیرگذار بوده باشد. به‌هرحال برنامه‌ها در چارچوب مشخصی تولید می‌شوند و رادیو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تلاش کرده برنامه‌های مفرحی داشته باشد که به نظر می‌رسد طبق آمار روابط عمومی سازمان استقبال خوب بوده است. باید به‌روز بود و بچه‌ها این کار را انجام می‌دهند و به سراغ موسیقی‌ها و مطالبی می‌روند که همسو با جوانان جامعه است. اتفاق زمان‌بری است اما عقب نمانده‌ایم.

 

فکر نمی‌کنید بیشتر برنامه‌های رادیویی تبدیل به یکسری مسابقه شده‌اند که اتفاق خاصی را برای مخاطب رقم نمی‌زنند؟

 به‌هرحال هر شبکه رادیویی مخاطب شناسی می‌کند و بر پایه مخاطبانش تأمین برنامه می‌کند. به‌طور مثال رادیو جوان شاید به‌زعم خودش برای ارتباط بیشتر با مخاطب به سراغ تولید برنامه‌هایی برود که بیشتر شکل مسابقه داشته باشند. من اطلاع چندانی در این زمینه ندارم و بیشتر تمرکزم روی رادیو ایران است. من از سال ۶۶ برای این رادیو کارکردم و درباره برنامه‌های این شبکه می‌توانم نظر بدهم. ما در این شبکه رادیویی تلاش کردیم در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مخاطب گام برداریم. باید سطح فکری مردم را بالا برد. به‌طور مثال در همین دنیای مجازی که امروز به‌شدت گریبان همه را گرفته است یکسری موضوعات و بی‌اخلاقی‌ها دیده می‌شود که برازنده نیست و باید در این راستا فرهنگ‌سازی کرد. اگر جوانان نظر‌گاهی دارند باید به‌جای تخریب شخصیت با استفاده از فرهنگ زیبای ایرانی خودمان این موضوع را به نمایش بگذارند. به همین دلیل هم برنامه‌هایی که تولید می‌شوند سعی در آموزش و فرهنگ‌سازی دارند. به‌طور نمونه ما برنامه‌ای با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی داشتیم و طیف‌های مختلفی به من زنگ می‌زدند که کتاب‌خوان نبودند ولی از قبال رادیو اطلاعات عمومی بسیار خوبی به دست آوردند و این نشان می‌دهد که مردم آمادگی دارند که با فراهم کردن غذای فرهنگی خوب تغییر کنند. درجاهایی ضعف داریم که باید برطرف شود.

 

از سوی دیگر برخی سطح سلیقه بالایی دارند و برنامه‌های رادیو خیلی پاسخگوی آن‌ها نیست. به هر جهت رادیو و تلویزیون باید بتوانند هر دو طیف را در نظر بگیرند و هر دو طرف را باهم هماهنگ کنند تا فرهنگ تخریب نشود. متأسفانه فرهنگ ما روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود. ما امروز رفتارمان با ظاهرمان جور درنمی‌آید و رفتارمان از ظاهرمان عقب‌تر است. رادیو و تلویزیون باید تلاش خود را انجام دهد تا سرمایه فنی ما که همان فرهنگمان است را از دست ندهیم.

 

 

 

 

 

  • 13
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش