سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۲:۴۶ - ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۵۱۹۱
چهره ها در سینما و تلویزیون

ارژنگ امیرفضلی:

استندآپ کمدی با خاطره فرق دارد/ایران به فانتزی نیاز دارد

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,ارژنگ امیرفضلی
ارژنگ امیرفضلی می‌گوید: استندآپ اگر با بیان خاطره همراه باشد یا اجرا و مونولوگی متفاوت، در نهایت باید حال مردم را خوب کند.

به گزارش ایلنا، ارژنگ امیرفضلی نه اینکه کلا فعالیت نکند، اما سال‌هاست نسبت به همکارانش حضوری به مراتب کمتر در تلویزیون دارد. او همگام با کمدین‌هایی همچون مهران مدیری، مهران غفوریان، رضا عطاران و مجید صالحی کار خود را آغاز کرد اما نتوانست امپراطوری‌هایی را که دیگر همکارانش در عرصه کمدی برای خود ساختند، برای خود داشته باشد.

 

این روزها استندآپ کمدی تنها مقوله‌ای است که می‌تواند امیرفضلی را به گفتگو وادارد. وقتی از او درباره شباهت  استندآپ کمدی با خاطره‌گویی پرسیدیم؛ گفت که این دو کاملا متفاوت باهم هستند و باید برایشان تفاوت قائل شد.

 

آیا استندآپ کمدی‌هایی که امروز پخش می‌شود؛ جای پیشرفت دارد؟ ارزیابی شما از کیفیت و کمیت آنها چیست؟

هرکس به نوبه خود می‌تواند برنامه‌ایی اجرا کند که مردم با کمک آنها سرگرم شوند. یکی می‌تواند خنده‌دار اجرا کند و ممکن است برای شخص دیگری درصد خنداندن کمتر باشد. این اتفاق چیز عجیب و غریبی نیست. حدودا ۲ سالی هست که در برنامه‌های تلویزیونی، اجراهای خصوصی و... استندآپ کمدی رواج پیدا کرده است.

 

آیا استندآپ کمدی باید ساختار خاصی داشته باشد و آیا قواعدی برای آن مطرح است؟

استندآپ کمدی واژه‌ای ایرانی نیست. این شیوه از اجرا بیشتر یک کار شخصی‌ست. یک نفر روی سن می‌ایستد و یک نفره اجرا می‌کند مثل تئاتر مونولوگ با درون‌مایه کمدی. کسانی که خاطره تعریف می‌کنند لزوما استندآپ کمدی اجرا نمی‌کنند. کسی که استندآپ کمدی کار می‌کند، از یک قوطی کبریت شروع می‌کند، جلو می‌رود و معمولا هم می‌تواند انتها نداشته باشد ولی خاطره تعریف کردن انتها دارد.

 

فرق استندآپ کمدی با خاطره تعریف کردن را همیشه باید مدنظر داشت. چیزی که الان در تلویزیون ما اجرا می‌شود، بد نیست اما خاطره تعریف کردن استندآپ کمدی نیست. فرقی هم نمی‌کند که چطور اجرا شود؛ استندآپ اگر با بیان خاطره همراه باشد یا اجرا و مونولوگی متفاوت، در نهایت باید حال مردم را خوب کند.

 

تم استندآپ کمدی‌ها باید چه فضایی داشته باشد؟ اجتماعی یا فضاسازی سوژه‌های فانتزی؟

بنظرم هر چیزی می‌تواند باشد و همه این سوژه‌ها باید در استندآپ باشند. جامعه امروز ایران بیش از هرچیز احتیاج به موضوعات فانتزی، اجتماعی و اقتصادی دارد. محدودیت در هر برهه‌ای ضربه‌زننده است.

این روزها در تلویزیون گاها کمدی‌های فولکلوری از مناطق مختلف کشور را می‌بینیم که فراز و نشیب‌های فراوانی دارد.

 

ساختن کار فولکلر در کشور ما بسیار سخت است و روی یک مرز باریک راه می‌رود. مطمئنا مهمترین گزینه در ساخت این‌گونه آثار مسخره نگرفتن آن روستا یا محله موردنظر است. مثلا ما می‌گوییم در تهران یک آدم شوت اشتباهی زنگ خانه یکی دیگه را می‌زند. این در هر شهرستانی می‌تواند رخ دهد. چون در هرجا، هر مکان و هرزبانی یک آدم حواس‌پرت می‌تواند باشد. اما اگر مستقیم بخواهند مسخره کند این درست نیست. معمولا در کار کمدی هرقدر هم محافظه‌کاری به خرج بدهند؛ باز تعدادی ناراحت می‌شوند.

 

چرا اینقدر کم‌کار شده‌اید. بازیگرانی که از قدیم با شما کار را آغاز کرده‌اند و به اتفاق پله‌های ترقی را طی کردید؛ هنوز پرکارند. آیا دنبال موضوع دیگری در سینما هستید؟

دوست ندارم در این باره صحبت کنم.

 

بسیار خوب. به نظر می‌رسد سینمای ایران دوست دارد به کمدی روی خوش نشان دهد حتی اصغر فرهادی قصد دارد بعد از فیلمی که در اسپانیا می‌سازد، یک فیلم کمدی بسازد. فکر می‌کنید باید منتظر بازگشت کمدی‌های دهه هشتاد باشیم؟

 

درباره اینکه سینمای آینده چه تغییراتی در محتوا و فرم دارد، مشخص نیست. باید یکسری آدم جدید با فکرها و متدهای خلاقانه به سینمای ایران اضافه شوند و مسیر کمدی را عوض کنند. البته در بدترین نگاه این سینما می‌تواند به راه قبلی خود ادامه دهد. با حدس و گمان نمی‌توان درباره آینده سینمای ایران حرف زد.

 

بهترین فیلم کمدی که در سینمای ایران دیده‌اید، چیست؟

 من یک سریال دیدم بنام پادری که کار آقای لطیفی بود و خیلی هم از ان خوشم آمد. به نظرم کارگردانی، متن، انتخاب بازیگرانش و بازی بازیگرانش همه خوب و راضی‌کننده بود.

 

 

  • 11
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش