چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۱۴:۲۷ - ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۰۸۸۵
چهره ها در سینما و تلویزیون

پژمان جمشیدی :

کاری را انتخاب می کنم که به شعور مخاطب بی‌احترامی نکند

سعی می‌کنم که گزیده‌کار کنم. کارهایی که درخور توجه باشد و سعی می‌کنم کاری را انتخاب کنم که حداقل به شعور مخاطب بی‌احترامی نکند.

فوتبالیست‌ها و ورزشکاران همواره در سینما و تلویزیون به‌عنوان بازیگر حضور داشته‌اند اما کمتر موفق بوده‌اند که توجه مخاطبان راجلب کنند. پژمان جمشیدی از معدود ورزشکارانی است که حضوری موفق در تلویزیون و سینما داشته است. او با سریال «پژمان» توجه مخاطبان را برانگیخت و در چند سال اخیر هم چند فیلم پرفروش در کارهای سینمایی‌اش داشته است؛ از آن جمله‌اند فیلم‌های «پنجاه کیلو آلبالو» و «خوب، بد، جلف».

 

فیلم «خوب، بد، جلف» به‌عنوان اولین فیلم سینمایی پیمان قاسم‌خانی این روزها فروش ۱۳ میلیاردی را هم پشت‌سر گذاشته و پیش‌بینی می‌شود که در صدر فروش امسال قرار بگیرد. بسیاری بازی جمشیدی در این فیلم را موفق‌ترین تجربه بازیگری‌اش و و البته از نقاط قوت فیلم عنوان کرده‌اند؛ به این بهانه با او گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,پژمان جمشیدی

 

روزهای پرکاری را می‌گذرانید و در هر سه مدیوم، تئاتر، سینما و تلویزیون حضور فعالی دارید. این روزها می‌گویند که پژمان جمشیدی به یکی از پرفروش‌ترین بازیگرها بدل شده است. بازیگری که در بدو ورود به عرصه بازیگری مورد حمله منتقدان قرار گرفت و با یکی از دیالوگ‌های فیلم «خوب، بد، جلف» یعنی پسر بد سینمای ایران این حواشی هم به هجو کشیده شد. درباره این نظرها چه دیدگاهی دارید؟ چطور این تجربه ها را از هم تفکیک می‌کنید و این‌که پیشنهادها چطور است؟

پرفروش بودن یک فیلم به عوامل زیادی بستگی دارد. از فیلمنامه و کارگردانی گرفته تا ترکیب بازیگران. من بخش کوچکی از فروش این فیلم‌ها بودم و چندان دوست ندارم خودم را مشغول فکر کردن به این موضوع کنم. در‌حال‌حاضر خیلی سرم شلوغ شده است، چون در اکران فیلم «خوب، بد، جلف» چندین اکران مردمی هم داریم. بسیار هیجان دارم و دوست دارم استقبال مخاطبان را دنبال کنم.

 

در سریال سامان مقدم هم مشغول هستم که آن هم کار پرفشاری است و اکنون این‌طور پیش می‌رود که روز ضبط می‌کنیم و شب پخش می‌شود. از طرفی دیگر این روزها اجرای تئاتری دارم با نام «پپرونی برای دیکتاتور» که این سه کار به‌طور شبانه‌روزی من را مشغول کرده است. خوشبختانه انرژی خوبی از تماشاگران تئاتر می‌گیریم و خستگی ما را رفع می‌کند. درباره پیشنهادها اما باید بگویم که طبعا پیشنهادهایی می‌شود اما سعی می‌کنم که گزیده‌کار کنم.

 

کارهایی که درخور توجه باشد و سعی می‌کنم کاری را انتخاب کنم که حداقل به شعور مخاطب بی‌احترامی نکند. درباره ترکیب «پسر‌ بد» بیشتر می‌خواستیم که نام فیلم دلیل مشخصی پیدا کند. درباره حمله برخی‌ها، کاری که فکر می‌کنم درست است را انجام می‌دهم و کاری قضاوت‌هایی از این دست ندارم. وقت و انرژی و حوصله برای زندگی کردن و موفق شدن خیلی‌ کم است و واقعا حیف است که صرف چنین حواشی‌ای شود و بیهوده هدر برود.

 

«خوب، بد، جلف» به‌نوعی ادامه سریال «پژمان» است که براساس کاراکتر محوری شما شکل گرفته بود و حالا در این فیلم هم بسط و گسترش پیدا کرده است. کار با پیمان قاسم‌خانی در این فیلم چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با کار سروش صحت داشت؟ آیا او به همان اندازه که در نوشتن، خلاقیت و انرژی بی‌نظیری دارد، در کارگردانی هم پرانرژی بود؟

از اول قرار بود که «خوب، بد، جلف» نسخه سینمایی سریال «پژمان» باشد. سعی کردم پژمانی که در «خوب، بد، جلف» بازی می‌کند پژمانی متفاوت از نسخه سریال باشد و امیدوارم که این اتفاق افتاده باشد. درباره کارگردانی طبعا هر فیلسمازی سعی می‌کند امضای خاص خودش را پای کار داشته باشد.

 

این دو در‌عین‌حال که با هم رفاقت دارند کارشان کاملا باهم فرق می‌کند. مخصوصا جنس شوخی‌نویسی‌ها چه به‌صورت کلامی و چه تصویری، هر دو بسیار موفق بودند. هم سریال صحت و هم فیلم قاسم‌خانی. افتخار می‌کنم که تجربه همکاری لذت‌بخشی با هر دو کارگردان داشتم.

 

فکر می‌کنید کاراکتر شما و شخصیت‌های دیگر و در کل داستان، پتانسیل این را داشته باشد که دنباله‌هایی برای این فیلم ساخته شود؟

قاسم‌خانی باید این سوال را پاسخ دهد. به نظرم واقعا پتانسیل دنباله‌سازی را دارد. فکر کنم درحال نوشتن طرح فیلمنامه جدید برای دنباله‌سازی هستند که هر وقت موقعش شد، خودشان اطلاع‌رسانی خواهند کرد. 

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,پژمان جمشیدی

 

«خوب، بد، جلف» اولین فیلم سینمایی شماست که در آن نقش اصلی را ایفا می‌کنید؛ مدیوم سینما چه تمایزی برای شما دارد؟

در «پنجاه کیلو آلبالو» هم جزو چهار شخصیت اصلی بودم اما در فیلم «خوب، بد، جلف» نقش پررنگ‌تری دارم. درباره مدیوم سینما باید بگویم طبعا تفاوت‌هایی دارد. پرده سینما بزرگ‌تر و عریض‌تر است و کوچک‌ترین جزئیات بازی بیشتر و بهتر دیده می‌شود و شرایط و حال‌و‌هوای جداگانه‌ای دارد.

 

شیمی رابطه شما با سام درخشانی به‌خوبی شکل گرفته و جزو امتیازات فیلم محسوب می‌شود؛ چه راهکارهایی را به خدمت گرفتید تا این رابطه باورپذیر و ملموس شود؟ و این‌که همکاری با بازیگران دیگری که از چند نسل مختلف هستند از جمله مجید مظفری و حمید فرخ نژاد چطور بود؟

با سام درخشانی دوستی‌ای بسیار قدیمی دارم. اتفاقی شد که سام درخشانی برای نقش وحید انتخاب شد. سریال «پژمان» ولی برای هر دو ما سرنوشت خیلی خوبی داشت. به‌خاطر این‌که واقعا بهترین گزینه بود و خیلی برای این اتفاق خدا را شکر می‌کنم. حمید فرخ‌نژاد هم بسیار حرفه‌ای و منظم هستند و بسیار حرفه‌ای رفتار می‌کردند.

 

با ویشکا آسایش قبلا در فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» کار کرده بودم و این افتخار را پیدا کردم که هم در «خوب، بد، جلف» و هم در «دیوار به دیوار» دوباره با او همکاری داشتم یا بازیگران پیشکسوتی مثل مجید مظفری و رضا رویگری که بسیار از آن‌ها آموختم. در کل، میان بازیگران جو و روابط خیلی خوب و صمیمانه‌ای داشتیم و طبعا همین حال خوب پشت صحنه، از بازیگران گرفته تا دیگر عوامل فیلم باعث شده که فیلم مورد استقبال زیادی قرار بگیرد.

 

«خوب، بد، جلف» به‌نوعی کار چالش‌برانگیزی هم برای شما بود.، چون از لحاظ فیزیکی و استفاده از زبان بدن هم انرژی زیادی از شما می گرفت. چقدر در این زمینه‌ها مطالعات دارید؟ چقدر نسبت به کار بازیگری با تحلیل و ایده سر صحنه ظاهر می‌شوید؟

دقیقا. کار بسیاری سختی بود. در واقع این نقش سخت‌ترین کار من تا‌به‌حال بوده است. همان‌طور که گفتید مخصوصا از لحاظ فیزیکی بسیار دشوار بود. هوای بسیار سرد در کنار لوکیشن‌های ما که بیشتر در زیر‌زمین بود. خیلی سخت می‌گذشت اما خوشبختانه آنقدر همدلی و رفاقت در پشت صحنه حکمفرما بود که این سختی قابل‌تحمل شد و در‌نهایت خروجی خیلی خوبی داشتیم.

 

سعی می‌کنم برای ایفای هر نقشی ابتدا شخصیت و ابعاد مختلفش را به‌خوبی بشناسم و کنش‌ها و واکنش‌هایش را درک کنم و بعد از فیلتر خودم عبور دهم. قطعا باید درباره بازیگری مطالعه و تحقیق کافی داشته باشم و سعی می‌کنم هر روز به اطلاعات و دانسته‌هایم اضافه کنم.

 

«خوب، بد، جلف» هم در جشنواره جزو فیلم‌های پرمخاطب شد و هم حالا به فروش قابل‌ملاحظه‌ای دست پیدا کرده است؛ نظر مخاطبان و منتقدان در روند کاری شما چقدر می‌تواند تاثیر داشته باشد؟ آیا اصلا نقدها را دنبال می‌کنید؟

حتما نقد‌ها را دنبال می‌کنم. منتقدان منصفی داریم که نقد و نظراتشان بسیار به ما کمک می‌کند. چون واقعا منصفانه نقاط قوت و ضعف را عنوان می‌کنند. برای من که تا به‌حال این نقدها بسیار راهگشا بوده است. چون آدم‌های سالمی هستند و نقدهای منصفانه‌ای می‌کنند، حتی اگر به ضرر فیلم ما باشد باز هم از آن استقبال می‌کنیم چون در روند کاری ما قطعا تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

 

البته برخی نوشته‌ها هم هستند که سیاستی پشتش است و اصلا کارشناسانه نیست و طبیعی است که آن‌ها را دنبال نمی‌کنم. مخاطب، هدف اصلی فیلم‌هایی نظیر «خوب، بد، جلف» است؛ فیلم باید به شعور مخاطب احترام بگذارد و به هر قیمت و شکلی نباید که ایجاد سرگرمی کند و او را بخنداند؛ فیلمی که خانواده‌ها با خیال راحت بتوانند به تماشایش بروند و تفریح مناسبی داشته باشند.

 

 

khabargozarisaba.ir
  • 11
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش