دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۱۹ - ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۴۲۵۱
چهره ها در سینما و تلویزیون

سام درخشانی جدید در«گسل»

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,سام درخشانی
سام درخشانی با بازی در مجموعه «شب‌زدگان» به دنیای بازیگری پا گذاشت. او در این سال‌ها بیشتر در تلویزیون متمرکز بوده و در مجموعه‌هایی همچون سال‌های برف و بنفشه، خانه پدری، با من بمان، پشت‌بام تهران، نابرده رنج، آوای باران، راستش را بگو، ماتادور، پژمان، همه چیز آنجاست، خسته‌دلان، در چشم باد، دارا و ندار و ... بازی کرده است.

یکی از ویژگی‌های درخشانی این است که تلاش می‌کند نقش‌های متفاوت را بپذیرد تا مخاطب با تماشای هر اثر تلویزیونی با بخش دیگری از توانمندی او آشنا شود. این بازیگر این روزها در مجموعه تلویزیونی «گسل» به کارگردانی علیرضا بذرافشان، نقش ارشیا را بازی می‌کند که محافظ معاون وزیر است. درخشانی تا به حال چنین نقشی را تجربه نکرده و برایش خیلی چالش‌برانگیز است. به همین بهانه با او به گفت‌وگو نشستیم.

 

در سریال گسل نقش محافظ را بازی می‌کنید و تا امروز، مخاطب شما را در قالب چنین نقشی ندیده است. چطور شد که عهده‌دار نقش ارشیا در این سریال شدید؟

 

نقش ارشیا یکی از سخت‌ترین نقش‌هایی است که در چند سال اخیر بازی می‌کنم، زیرا شخصیت چندوجهی داشته و از سوی دیگر موقعیت اجتماعی متفاوتی هم دارد. ارشیا در کارش باید جدی باشد، چون بادیگارد است و شغل حساسی دارد. علاوه بر آن برخورد او در محل زندگی و با بچه‌های محله باید طور دیگری باشد، چرا که بچه محله صفی علی شاه است و آنجا فرهنگ خاص خودش را دارد. یکی دیگر از خصوصیات اخلاقی ارشیا این است که بسیار بچه ننه(!) است و در مواجهه با مادرش باید رفتار دیگری داشته باشد.

 

بازی کردن این رفتارهای متفاوت کار راحتی نیست و شخصیت ارشیا را به یک کاراکتر سخت تبدیل کرده و در هر موقعیت باید به یک شکل رفتار کنم و این کارم را سخت کرده است. البته ایفای چنین کاراکتری برای خودم هم جذاب است؛ در واقع هر چه کاراکتر سخت‌تر باشد، مرا بیشتر به چالش می‌کشاند. همیشه دنبال نقش‌هایی هستم که برایم سخت و چالش‌انگیز باشد.

 

برای خلق نقش‌هایتان از تجربه‌تان کمک می‌گیرید یا سراغ شخصیت‌های واقعی می‌روید؟

بعد از خواندن فیلمنامه درباره شخصیت با نویسنده و کارگردان صحبت می‌کنم و بعد از بررسی و تحلیل می‌کوشم به شناخت و باور درباره آن برسم. یعنی اجازه می‌دهم نقش در درون من شکل بگیرد. بعد از آن کارهایی را برای نقش طراحی می‌کنم؛ مثلا این‌که چطور راه بروم یا این‌که چگونه نگاه کنم و...

 

بنابراین وقتی نقشی را قبول و طراحی‌اش را شروع می‌کنم از یک جایی به بعد، دیگر رفتارها و واکنش‌های من نیست، بلکه شخصیتی است که در درونم شکل گرفته است. به همین دلیل بخشی از این طراحی براساس برداشت‌های ذهنی و تجربه‌های من است و بخشی از آن هم در لحظه پیش می‌آید.

 

برای ایفای شخصیت ارشیا مابه‌ازایی داشتید یا از فیلمی الگو گرفته‌اید؟

نه. از هیچ فیلمی الگو نگرفته‌ام؛ کاملا بر اساس تخیل خودم ساخته شده است. تا امروز چنین نقشی را ایفا نکرده‌ام. فکر نمی‌کنم مخاطب هم این شکل از سام درخشانی را دیده باشد.

 

 

پس با این نقش مخاطب را غافلگیر خواهید کرد؟

خودم فکر می‌کنم برای مخاطب غیرمنتظره خواهد بود. کلیت سریال به صورتی است که مخاطب دوستش خواهد داشت و شگفت‌زده می‌شود، چون شکل جدیدی از کمدی و همراه با فانتزی است که مخاطب می‌تواند با تخیلش آن را دنبال کند و دوستش داشته باشد.

 

 

تجربه نقش‌های متفاوت برایتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از جذابیت‌های شغل ما این است که می‌توانیم زندگی شخصیت‌هایی با رفتارها و مشاغل مختلف را تجربه کنیم. مسلما هرچه نقش، ویژگی‌های خاص‌تر داشته باشد، برای من بازیگر جذاب‌تر است. یک روز نقش شخصیت خاکستری را دارم و یک روز دیگر مثبت. در یک نقشی دعوایی هستم و در نقشی دیگر مهربان.

 

شما در مجموعه گسل با علیرضا بذرافشان در کسوت کارگردان همکاری می‌کنید. با توجه به این‌که قبلا تجربه همکاری با او را در مجموعه نابرده رنج داشتید، تعاملش با بازیگران چگونه است؟ چون شما در گسل ایفاگر یک کاراکتر با رفتارهای پیچیده هستید.

 

 

هفت سال پیش تجربه خوب مجموعه تلویزیونی نابرده رنج را با علیرضا بذرافشان داشتم که مردم این سریال را خیلی دوست داشتند. بازی در این اثر، یکی از نقاط عطف در کارنامه بازیگری‌ام است و شکل دیگری به بازی‌ام داد. وقتی بازی در مجموعه گسل را به من پیشنهاد کردند، خیلی خوشحال شدم.

 

وقتی متن را هم خواندم، دوستش داشتم و احساس کردم کار متفاوتی است. به نظرم مجموعه گسل، کاری است که تلویزیون نیاز دارد چون دارای کمدی، فانتزی، عشق و تخیل است. اینها مواردی‌اند که مخاطب از سینما و تلویزیون انتظار دارد؛ این‌که خیال‌پردازی و عشق با کاراکتر همراه شود و با فانتزی ذهنش پیش برود. همه این موارد در سریال گسل وجود دارد و به مخاطب خوراک می‌دهد.

 

 

کار با آقای بذر افشان از این جهت لذتبخش است که من به عنوان بازیگر هرچه در ذهن دارم، باید دور بریزم؛ چون وقتی قرار است صحنه‌ای را بازی کنیم، مسلما به حس‌ها و لحن‌هایی که در وجودمان هست، رجوع می‌کنیم، اما بذرافشان همیشه چیزی می‌گوید که متفاوت از مساله است که به آن فکر می‌کنیم. در واقع این برای بازیگر جذاب است که کارگردان او را به سمتی هدایت کند که حتی فکرش را هم نمی‌کند، به همین دلیل خروجی متفاوت خواهد داشت.

 

 

شما در این مجموعه محافظ معاون وزیر هستید که نقش معاون را بیژن امکانیان بازی می‌کند و قبلا نیز تجربه همکاری با او را نداشتید. همبازی شدن با امکانیان برایتان چه ویژگی‌ای به همراه دارد؟

 

بله، اولین بار است که با بیژن امکانیان همبازی شده‌ام. به نظرم بده بستان‌های من و بیژن امکانیان مثل سریال نابرده رنج است که بین من و کامبیز دیرباز برقرار بود. آقای امکانیان یک همراه صمیمی است و از لحاظ بازیگری هم پیشکسوت هستند و من در کنارش خیلی چیزها یاد می‌گیرم.

 

در چند سال اخیر نقش‌های متفاوتی را در تلویزیون ایفا کرده‌اید. چقدر از این مساله حاصل انتخاب شماست و چقدر شانس و اقبال، سهم داشته است؟

در مورد این‌که چرا کارهایم متفاوت است، باید تعداد کارهایی را که رد می‌کنم به شما بگویم. از هر ده تا ۱۵ پیشنهادی که به من می‌شود، یکی را انتخاب می‌کنم، چون احساس می‌کنم نقش متفاوت، مرا در بازیگری به چالش جدید می‌کشاند، به همین دلیل بیشتر در تلویزیون متمرکز هستم.

 

 

در تلویزیون دایره تنوع پیشنهادهایی که می‌شود، بسیار گسترده است و به من اجازه می‌دهد نقش‌های متفاوت را انتخاب و آن را تجربه کنم. بنابراین انتخاب‌هایم عمدی و از سر عقل، شعور و حرفه‌ای بودن است. می‌کوشم کاری را انتخاب کنم که قصه خوب دارد و کارگردان و عوامل حرفه‌ای داشته باشد.

 

بعد از بازی در سریال نابرده رنج بیشتر روی انتخاب‌هایم دقت می‌کنم. به همین دلیل مخاطبان در سریال‌های اخیرم همچون پژمان، آوای باران، همه چیز آنجاست، پشت بام تهران و ... نقش‌های متفاوت را از من شاهد بودند. به عنوان بازیگر می‌کوشم بهترین‌ها را انتخاب کنم. در مجموع خودم را بازیگر تلویزیون می‌دانم تا سینما، زیرا در سال‌های اخیر بیشتر کار تلویزیونی انجام داده‌ام.

 

 

 

jamejamonline.ir
  • 14
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش