دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳
۱۱:۰۷ - ۱۸ تير ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۰۴۱۰۴۹
فیلم و سینمای ایران

نگاهی به گیشه تیرماه سینماها؛ صدرنشینی کمدی‌ها در آغاز فصل تازه

فیلم خجالت نکش,نگاهی به گیشه تیرماه سینماها

روزنامه شرق نوشت: آمارها نشان می‌دهد همچنان گزینه اول مخاطبان سینما برای سرگرمی و سینما رفتن، کمدی‌ها هستند. فیلم‌های سینمایی «تگزاس ۳» با فروش بیش از ۱۷ میلیاردو ۷۹۲ میلیون تومان، «خجالت نکش ۲» با فروش بیش از ۹ میلیاردو ۶۰۰ میلیون تومان، «تمساح خونی» با فروش بیش از دو میلیاردو ۵۰۵ میلیون تومان، «مست عشق» با فروش بیش از دو میلیاردو ۳۱۴ میلیون تومان و «سال گربه» با فروش بیش از یک میلیاردو ۵۶۹ میلیون تومان، به‌ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم و فروش میلیاردی جدول فروش نهم تا پانزدهم تیرماه بودند.

همچنین فیلم‌های «عطرآلود» با فروش بیش از ۵۵۰ میلیون تومان، «بی‌بدن» با فروش بیش از ۴۸۹ میلیون تومان، «قلهک» با فروش بیش از ۲۷۰ میلیون تومان، «روایت ناتمام سیما» با فروش بیش از ۲۵۲ میلیون تومان، «ایلیا جست‌وجوی قهرمان» با فروش بیش از ۱۲۴ میلیون تومان، «ایساتیس» با فروش بیش از ۷۱ میلیون تومان، «شور عاشقی» با فروش بیش از ۷۱ میلیون تومان، «آبی روشن» با فروش بیش از ۵۱ میلیون تومان، «آسمان غرب» با فروش بیش از ۴۲ میلیون تومان و «حبس مجرد» با فروش بیش از ۳۳ میلیون تومان در رتبه‌های ششم تا پانزدهم جدول فروش هفته گذشته جای گرفتند.

سه‌شنبه پنجم تیرماه با فروش بیش از ۱۰ میلیاردو ۸۴۲ میلیون تومان و ۱۶۵ هزارو ۱۹۲، پرفروش‌ترین، و سه‌شنبه ۱۲ تیر با ۲۳۴ هزارو ۳۳۶ نفر، پربیننده‌ترین روز سینما در هفته گذشته بودند.

سال خوب سینمای ایران

سعید خانی، تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینمای ایران درباره فروش فیلم‌های روی پرده طی چند ماه اخیر به «شرق» گفت: «سه ماه ابتدای سال فروش خوبی را در سینمای ایران شاهد بودیم. در این مدت فیلم‌های خوبی اکران شد. مثل فیلم «مست عشق» که شاید پیش‌بینی‌پذیر نبود فروش چشمگیری در گیشه داشته باشد؛ اما استقبال مردم از این فیلم بسیار قابل‌توجه بود و فروش خوبی در گیشه دارد».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «با آغاز فصل تابستان، شرایط سینما کمی متفاوت می‌شود. ما به‌زودی ایام محرم و صفر را در پیش خواهیم داشت. زمانی که عمدتا سینماها تعطیل است و فیلم‌های کمدی از یک زمانی به بعد امکان نمایش ندارند. با وجود این طبیعی است که نمی‌توان انتظار داشت کمدی‌ها مثل قبل در گیشه فروش داشته باشند. اما به‌طور کل می‌توانم بگویم که معتقدم امسال برای سینمای ایران سال خوبی است. فیلم‌های کمدی زیادی ساخته شده و در نوبت اکران هستند. با این‌حال من همواره نگرانی‌های خودم را بابت اکران‌ها دارم. از جمله اینکه باید برای اکران سال آینده از الان برنامه‌ریزی کرد. هزینه‌های تولید فیلم اصلا کم نیست و بخش خصوصی توان تولید فیلم را ندارد. نکته بعد، توجه به تنوع ژانر درسینماست. ما همواره در این بخش ضعیف عمل می‌کنیم. مدت‌هاست سینمای ما از تک‌صدایی رنج می‌برد. افزایش ساخت آثار کمدی در طولانی‌مدت کمی نگران‌کننده است. قطعا با این روند یک جا مخاطب همین کمدی‌ها را هم پس می‌زند. امیدوارم در این مورد فکر اساسی شود و تولید فیلم در گونه‌های دیگر جدی گرفته شود».

تغییر دولت‌ها روی ممیزی‌ها تأثیرگذار است

حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده سینما، معتقد است که از ابتدای سال تاکنون شرایط سینما در مقایسه با سال گذشته بهتر شده است. او به «شرق» گفت: «طبیعی است که هرسال با نزدیک‌شدن به ایام ماه محرم، افت فروش در گیشه سینماها را داریم. اکران فیلم‌های کمدی برای چند روزی متوقف خواهد شد و در روزهایی که سینما به فعالیتش ادامه می‌دهد، فیلم‌های غیرکمدی میزبان مخاطبان سینما هستند و با توجه به اکران موفقیت‌آمیز این فیلم‌ها از ابتدای سال تاکنون، به نظر می‌رسد شرایط سینما در این ایام چندان بد نیست».

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییر دولت، شرایط حاکم بر سینما در ماه‌های آینده را چطور ارزیابی می‌کند؟ گفت: «بیش از هر‌چیز باید اجازه داد فیلم خوب ساخته شود. این فیلم خوب است که مخاطب را راهی سالن‌های سینما می‌کند. دیگر تفاوتی ندارد فیلم کمدی است یا جدی. در تمام سال‌های گذشته مردم نشان‌داده‌اند فیلم خوب مخاطب خودش را دارد. به نظر من تغییر دولت‌ها تا حد زیادی روی ممیزی‌ها تأثیرگذار است. میزان ممیزی‌ها به فیلم‌ساز اجازه می‌دهد فعالیت کنند یا خیر. می‌دانیم که همه فیلم‌سازان ما با قواعد ساخت فیلم در این کشور آشنا هستند و خودشان بیش از هر‌چیز و هر‌فرد دیگری می‌دانند با چه قواعدی باید فیلم ساخت. اما باید فضا برای ساخت فیلم‌های تأثیرگذار آماده شود. سخت‌گیری‌های بیش‌ازحد برای سینما مخرب است. باید اجازه‌داد فیلم‌سازان اجتماعی حرف بزنند و فیلم‌های خوب ساخته شود. تنها می‌توانم آرزو کنم با تغییر دولت‌ها شرایط بهتر شود؛ نه‌تنها برای سینما، بلکه وضعیت معیشت و همه عناصری که رفاه بیشتری برای مردم به ارمغان می‌آورد. می‌دانیم اگر شرایط اقتصادی بهبود پیدا کند، قطعا روند رو‌به رشدی در وضعیت فرهنگی به‌ویژه سینما شاهد خواهیم بود و مردم به این بخش هم گوشه‌چشمی خواهند داشت و بیشتر به آن اهمیت می‌دهند».

  • 16
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش