سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۷:۴۱ - ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۶۸۴۸
چهره ها در سینما و تلویزیون

رضا ناجی:

بازیگرم ولی من جلوی دوربین بازی نمی‌کنم!

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,رضا ناجی
«من اصلا بازی نمی‌کنم. درسته که اسمم رضا ناجی بازیگره ولی من جلوی دوربین بازی نمی‌کنم. من در قالب اون شخصیت جلوی دوربین می‌ روم و زندگی می‌کنم.»

به گزارش تسنیم، رضا ناجی، فعالیت هنری‎اش را از اوایل دهه ۴۰ به‎عنوان بازیگر تئاتر آغاز کرده و تا امروز بیش از پنجاه سال کار پیوسته را در سه عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون تجربه کرده است. او به معنی دقیق کلمه بازیگری غریزی است.

 

بازیگری که سعی می‌کند مدام خودش را جای نقش بگذارد و از خودش چیزهایی را به نقش اضافه کند. طوری که رفتار و بینش و منش خود شخصیت ناجی را بیشتر می‌بینیم که در نقش‌های مختلف نمود عینی پیدا می‎کند تا حدی که بارها این شائبه پیش آمده که بر اساس شخصیت او، فیلمنامه و یا پلان‎ها نوشته می‌شود و یا او فیلمنامه‌ها را کمتر می‎خواند و بیشتر به‎طور بداهه کار می‎کند. او بیشترین همکاری را در سینمای ایران با مجید مجیدی داشته که به‎خاطر این همکاری‌ها، جوایز معتبری از جشنواره‌های داخلی و خارجی دریافت کرده است که از جمله می‎توان به فیلم‌های «بچه‌های آسمان»، «آواز گنجشک‌ها»، «باران» و... اشاره کرد. این‎روزها فیلم «نهنگ عنبر ۲» با بازی ناجی روی به پرده سینماست و به این بهانه با رضا ناجی گفت‌وگو کرده‎ایم. البته با این توضیح که به‎خاطر شیرینی خاص لحن و ادبیات ناجی این بار برعکس همیشه سعی کرده‎ایم تا زبان محاوره و لحن او حفظ شود تا برخورد بی‌واسطه، راحتی و ساده و صمیمی‎بودن او با سوالات و در کل با زندگی، شاید بهتر و بیشتر قابل شناساسایی باشد.

 

شما اولین بازیگر سینمای ایران هستید که جایزه بازیگری جشنواره برلین را کسب کردید. بیشترین همکاری را با مجید مجیدی داشته و در واقع در فیلمهایش درخشیده‌اید. اما در چند سال اخیر در فیلمهای جدی کمتر بازی کرده‎اید و بیشتر سمت کارهای صرفا تجاری رفته‎اید. چطور به این روند رسیدید ؟

کارم که تغییری نکرده، منتها کاری نیست که به من پیشنهاد بشه. بعد از «آواز گنجشک‌ها» به‎ من کاری هنری با نام «ترنج» پیشنهاد شد که  آقای مجبی راعی آن را ساخت که در آن بازی کردم اما بعد از آن کار هنری به من پیشنهاد نشده. اگر هم پیشنهاد می‌شد صددرصد قبول می‌کردم. حالا بازیگر نباید بیکار بمونه وگرنه بیکاری که فایده‌ای نداره. انسان باید کار کنه. بالاخره به منم پیشنهاد می‎کنند و طنز کار می‌کنیم اجتماعی یا گیشه‎ای. حالا هر چه پیش آید خوش آید.بالاخره ما نباید بیکار بمونیم. هنرمند بیکار بمونه دق می‌کنه!

 

شما در فیلم «نهنگ عنبر» با رضا عطاران همکاری کرده‎اید. شیوه همکاری‌تان به چه شکلی بود؟ از نظر شما سامان مقدم به‎عنوان کارگردان چه وجه تمایزی با کارگردان‎های دیگر دارد؟

با رضا عطاران خیلی خوب کارکردم. بده بستان‌های ما خیلی عالی بود. کار بسیار خوب و مردم پسند بود. سامان مقدم هم این جور کارها رو بیشتر دوست داره. فیلمشون هم در گیشه جواب می‌ده. مردم هم دوست دارن. کارمون عالی بود.

 

«نهنگ عنبر ۲» در همان روز اول موفق شد بهترین فروش افتتاحیه سینمای ایران را داشته باشد. با این فیلم‌ها انگار شمایلی تازه از شما در حال شکل‎گرفتن است که بیشتر در کارهای تجاری بازی می‎کنید. آیا قصد دارید به این روند ادامه دهید؟ به‎خصوص این‎که در فیلم اخیر حسین فرح‏بخش هم بازی کرده اید که کاری کمدی است.

 

فرح‎بخش از من برای بازی در کار دعوت کرد که کار بسیار خوبی بود. آن فیلم هم صددرصد در گیشه بهترین جواب را می‌دهد و فیلمی مردم‎پسند است. هنری نیست ولی تجاری و گیشه‌ای هست. بالاخر پیشنهاد‌ها این طوری میشه و ما قبول می‎کنیم.چاره‌ای نداریم. نباید بیکار بنشینم و منتظر کار هنری باشیم. کار هنری هم اگه بخوان، من همیشه در خدمت این کارگردان‌ها هستم. کارهای زیادی در این زمینه کردم. مثل «آواز گنجشک‌ها»، «باران»، «بچه‌های آسمان» و...

 

به‎خاطر بازی در فیلم‌های مجید مجیدی خیلی‌ها عنوان کردند که شخصیت‌ها به شخصیت واقعی خودتان شبیه است و به‎خاطر همین خودتان را زندگی می‌کنید، به‎جای این‎که بازی کنید. آیا بازی در فیلم‌های «نهنگ عنبر» هم به شخصیت شما نزدیک بوده؟ درواقع به‎نظر می‌رسد که بازیگری غریزی هستید. درکل شیوه تحلیل شما از فیلمنامه و نقش به چه صورتی است؟

 من اصلا بازی نمی‌کنم. درسته که اسمم رضا ناجی بازیگره ولی من جلوی دوربین بازی نمی‌کنم. من جلوی دوربین می‌رم در قالب اون شخصیت و زندگی می‌کنم. هر نقشی که به من بدن و هر فیلمنامه‌ای که به من بدن من سعی می‌کنم از اجتماع آن شخصیت را پیدا کنم و برم جلوی دوربین. مثلا الان سریال «دیوار به دیوار» از ما پخش می‌شه که تو این کار نقش وکیلی رو رفتم. خب مردم می‌پسندن و می‎گن واقعیه. یا مثلا در «نهنگ عنبر» که دوست رضا هستم و کاری که انجام می‌دم واقعیت داره. نمونه این شخصیت‌ها در اجتماع ما هست. من الهام‏ گرفته از اجتماع هستم. در واقع من با شخصیت زندگی می‌کنم.

 

به‌نظر می‌رسد بازیگر بداهه‏پردازی هستید. چقدر در فیلمنامه دخل و تصرف می‌کنید و چطور بداهه‎پردازی را با نظر کارگردان انطباق می‌دهید؟

به‎هیچ وجه این‎طور نیست که خودم کار کنم، بلکه نقطه به نقطه فیلمنامه را کار می‌کنم. بوده فیلم‎هایی که در آن‎ها چند صحنه بداهه هم کار کردم مثل فیلم «بچه‌های آسمان» اما در کل حرف اول و آخر را فیلمنامه و کارگردانی می‌زنن. مثلا خسرو معصومی که با هم چند فیلم را کار کردیم در چند مصاحبه گفته که ناجی به‎شدت حرف کارگردان را گوش می‌کند. درکل به‎طور کامل حرف کارگردان را گوش می‌دم و کمتر پیش می‌یاد از خودم چیزی رو اضافه کنم. مگر این‎که جاهای خالی باشه و پیشنهاد کنم که باز هم نظر کارگردان حرف آخر را می‌زنه و به خودم اجازه نمی‎دم که روی حرف کارگردان حرفی بزنم.

 

شما کارتان را از بازیگری تئاتر شروع کردید اما به اندازه‌ای که در سینما شناخته شده هستید در تئاتر به‎خصوص در ۱۰ سال اخیر فعال نبوده‎اید. چرا از تئاتر فاصله گرفتید؟

من ۴۷ سال کار تئاتر کردم اما دیگه از این کار. خسته شدم و انگیزه‌ای برای کار‎کردن در تئاتر ندارم. اصلا من از تئاتر به سینما اومدم.

 

شما تجربه کارکردن با بهترین بازیگران سینمای ایران را دارید. از پرویز پرستویی گرفته تا رضا عطاران. کدام یک از این همکاری‌ها برای شما بیشتر لذتبخش بوده است؟

همه خوب. همه عالی بودند و تا حالا پیش نیامده که با بازیگری به مشکل بخورم. در واقع طوری با هم کار می‎کنیم که بهترین همکاری رو داشته باشیم. با استاد پرستویی چند تا کار کردم و همین‎طور استادای دیگه.

 

مجید مجیدی در چند سال اخیر دو فیلم ساخته است؛ یکی فیلم محمد (ص) و دیگری که در هند فیلمبرداری‌اش انجام شده.آیا برای بازی در این فیلم‎ها به شما پیشنهاد دادند؟

به من پیشنهادی نشد اگه پیشنهاد می‌شد صددرصد قبول می‌کردم.

 

درحال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟

درحال حاضر هنوز قراردادی نبسته‎ام. دو تا پروژه به من پیشنهادشده که نمی‌تونم اسمشون رو بگم. حالا منتظریم که ببینم چه می‌شود.

 

آیا شما فیلم «خانه» ساخته اصغر یوسفی‏نژاد را دیده‏اید؟ تصویربرداری این کار در سرزمینی که در آن‌جا به‎دنیا آمده‎اید انجام‎شده و نشان می‌دهد که هنرمندان ساکن شهرستان چه ظرفیت و استعداد بالقوه‌ای دارند.

«خانه» ساخته دوست عزیزم است اما متاسفانه نتونستم ببینمش. درباره‎اش خیلی تعریف و تمجید شنیدم و خیلی جایزه گرفته. در شهرستان بازیگر خوب خیلی زیاد داریم اما بهشون توجهی نمی‌شه و بهتره فیلم‌های بیشتری مثل «خانه» ساخته بشه. 

 

 

 

 

  • 16
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش