سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۰:۰۷ - ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۷۴۲۹
چهره ها در سینما و تلویزیون

گفت‌وگو با مرجان اشرفی‌زاده؛ کارگردان سینما و تلویزیون

دنیای درونی زنان را به تصویر می‌کشم

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,گلاب آدینه
مرجان اشرفی‌زاده را با فیلم‌هایش درباره زنان می‌شناسیم و با دغدغه‌هایی که برخلا‌ف بسیاری از فیلمسازان، آنها را آشکارا بیان می‌کند. او فعالیت هنری خود را از سال ۷۹ آغاز کرد و طی این سال‌ها، بیش از ۲۰ فیلم کوتاه و مستند را کارگردانی کرده و جوایزی متعددی از جشنواره‌های مختلف گرفته است.

به گزارش جام جم آنلاین، از جمله آثار اشرفی‌زاده می‌توان به فیلم‌های جادوگر،‌ کائوس، فصل هفتم،‌ سکوت پس از نجوا، آن بالا کنار جاده، در زیرزمین خانه زنی است، گذر از پنجره‌های مه‌آلود و نامه‌های خیس اشاره کرد. آبجی، نخستین اثر سینمایی این کارگردان جوان محسوب می‌شود که سال گذشته در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و علاوه بر آن در جشنواره‌های بین‌المللی نیز خوش درخشید. گلاب آدینه، بازیگر این فیلم چندی پیش، جایزه بهترین بازیگر جشنواره پکن را از آن خود کرد.

 

با اشرفی‌زاده درباره زنان، جامعه، سینما و امیدهایش گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

در فیلم‌های شما معمولا محور داستان با زنان است. این نگاه خاص به زنان و دغدغه‌هایشان از کجا می‌آید؟

من خودم یک زن هستم و طبیعتا دنیا و دغدغه‌های آنها برایم آشناست. به نظرم اگر غیر از این بود جای سوال و تعجب داشت! البته من شخصا به موضوعات درونی‌تر هم علاقه‌مندم و درونیات دنیای زنان را طبعا بهتر می‌شناسم. در سینما هم اساسا قصه‌هایی را که به فضاهای درونی وجه بیرونی می‌دهند، دوست دارم و شاید به همین دلیل، کارهایم فضای زنانه‌تری دارند. نمی‌دانم، شاید اگر روزی بخواهم قصه‌هایی با حال و هوا و درونیات آقایان تعریف کنم،‌ خیلی برایم آسان نباشد.

 

خودتان را مدافع حقوق زنان می‌دانید؟

اگر منظورتان فمینیسم یا افراطی‌گری در دفاع حقوق زنان است که خیر. من خودم را طرفدار حقوق انسان می‌دانم. تمام انسان‌ها حقوقی دارند که من طرفدار حقوق آنها هستم.

 

حتما اصرار دارید که در فیلم‌هایتان روح زنانه وجود داشته باشد. یعنی اگر فیلمنامه‌ای به دست شما برسد که توسط یک آقا نوشته شده باشد، آن را نمی‌سازید؟

بستگی به فیلمنامه‌اش دارد. قبلا هم به این نکته اشاره کردم که برخی سینماگران مرد در آثارشان، تصویر درست و زیبایی از زنان ارائه می‌دهند. مثل آقایان داریوش مهرجویی و رسول صدرعاملی، اما کارگردانی مثل آقای میرکریمی فیلم‌هایی می‌سازد که روح زنانه دارد و من خیلی وقت‌ها غبطه می‌خورم که ایشان از چه منظری به موضوع نگاه کرده‌اند که فیلمشان آن قدر ظریف شده! طبیعتا اگر کسی مثل آقای میرکریمی،‌ فیلمنامه‌ای با دغدغه زنان بنویسند با کمال میل آن را می‌سازم، اما در بسیاری مواقع نمی‌شود. تا به حال فیلمنامه‌های زیادی برای ساخت به من پیشنهاد شده، اما برای ساخت آن را بازنویسی کردم.

 

فکر می‌کنید چه موضوعاتی درباره زنان است که در جامعه ما به آن پرداخته نمی‌شود و شما به عنوان یک فیلمساز، خودتان را موظف می‌دانید در فیلم‌هایتان آنها را به تصویر بکشید؟

نمی‌دانم. تا به حال از این زاویه به موضوع نگاه نکردم، اما همان طور که گفتم، ترجیح می‌دهم به زوایای پنهان درون و روح انسان‌ها نزدیک شوم تا قصه‌هایی که بیرونی تر هستند.

 

آیا ساخت فیلم‌هایی با چنین مضامینی در روند رو به رشد زنان جامعه تاثیرگذار است؟

اگر تاثیر‌گذار نباشد که افسرده می‌شوم. قطعا تاثیرگذار است، البته با این آگاهی که کار فرهنگی انجام دادن ریشه‌ای و زمانبر است و با ساخت چند فیلم و سریال همه چیز یکباره متحول نمی‌شود. این اتفاقی است که خیلی نرم پیش خواهد رفت و نیاز به زمان دارد. بنابراین به نظر می‌رسد، بیش از این که در چنین حرکت‌هایی فیلمسازان به طور مستقل موثر باشند، در جهت‌دهی فرهنگی، یک مدیریت کلان فرهنگی باید وجود داشته باشد که با تغییر آدم‌ها و روسای سازمان‌های مختلف، این آدم‌ها تغییر نکنند.

 

خیلی‌ها معتقدند، حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌تواند به ارتقای فرهنگ جامعه کمک کند. شما چه نظری در این باره دارید؟

من هم همین طور فکر می‌کنم. به دلیل حضور و نقشی که زنان در ساختار یک خانواده دارند و تاثیری که روی فرزندانشان که زنان و مردان آینده هستند،‌ می‌گذارند. فکر می‌کنم،‌ جامعه‌ای روشن، آگاه و پیشرفته است که زنانش از سواد، شعور، فعالیت سیاسی و کلا از تمام امکاناتی که آقایان از آن برخوردارند، بهره‌مند باشند. جامعه ما جامعه‌ای در حال گذار و تغییر است و اتفاقات خوبی در آن افتاده و همه ما در انتظار اتفاقات بهتر هستیم.

 

فیلم‌های شما معمولا حضور بین‌المللی موفقی دارند و به قول معروف، دست پر از این جشنواره‌ها به ایران بازمی‌گردید. فکر می‌کنید دغدغه‌های زنان در تمام دنیا عمومیت دارند؟

فکر می‌کنم، نه به خاطر زنانه بودن بلکه به خاطر انسانی بودن مضامین این فیلم‌هاست که در جشنواره‌های جهانی از اقبال برخوردارند. در مجموع خودم هم قبول دارم که از یک جایی به بعد اکثر شخصیت‌های زنی که در فیلم‌هایم ساخته‌ام، دیده شده. علاوه بر این که انتخاب‌های خوب و بجایی برای ایفای نقش خانم‌ها انجام شده، خود نقش هم به لحاظ بیرونی و درونی پر از ظرایف بوده است.

 

ساناز قنبری

 

 

  • 11
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش