دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۰:۱۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۲۴۰۲
چهره ها در سینما و تلویزیون

گفت و گو با رضا عطاران

تحریم حوزه هنری را نباید جدی گرفت

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,رضا عطاران

سناریویی تکراری و ملال‌آور. قصه نارضایتی عده‌ای خاص از محتوای برخی فیلم‌های سینمایی و تلاش برای اکران‌نکردن این فیلم‌ها؛ فیلم‌هایی که با شرایط سخت و با داشتن پروانه ساخت و نمایش راهی سینماها شده‌اند و حالا به‌ناچار با اکران‌نشدن در برخی از سینماها باید به حداقل‌ها رضایت بدهند. 

 

«فیلم‌های مسئله‌دار» عنوان جدیدی بود که در سال ٩١ از سمت حوزه هنری باب جدیدی را بر دوپاره‌شدن سینمای ایران باز کرد. فیلم‌های مسئله‌دار از نگاه حوزه هنری به آن دسته از فیلم‌هایی اطلاق می‌شوند که در مسائل اخلاقی و عفت عمومی از خطوط قرمز تجاوز می‌کنند؛ بر‌اساس‌این همان سال فیلم‌های «زندگی خصوصی»، «گشت ارشاد»، «من همسرش هستم»، «من مادر هستم»، «بیخود و بی‌جهت»، «پذیرایی ساده»، «برف روی کاج‌ها»، «پل چوبی» و چند فیلم دیگر از اکران در سینماهای حوزه هنری منع شدند.

 

اعتراض‌ها از سوی سازندگان این فیلم‌ها، به جایی نرسید و از همان سال تا به امروز همچنان حوزه هنری برخی از فیلم‌ها را علنی یا غیرعلنی تحریم می‌کند؛ هرچند در این مدت عنوان فیلم تحریمی هم توانسته مخاطبان بیشتری را به سالن‌های سینما بکشاند. رضا عطاران، بازیگر محبوب سینما و تلویزیون که چندی است فیلم کمدی پرفروش و موفق «نهنگ عنبر٢» را در اکران سینماها دارد، به‌تازگی به تماشای فیلم کمدی «اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی نشست.

 

او با اشاره به اینکه برخی از فیلم‌های سینمایی تا رسیدن به اکران مسیر پر‌فراز‌و‌نشیبی را طی می‌کنند و برخی مثل فیلم «اکسیدان» دچار تحریم حوزه هنری می‌شوند، گفت: «برای برخی از فیلم‌هایی که من در آن حضور داشتم، اتفاقی مشابه افتاده است و به نظرم خیلی نباید جدی گرفته شود؛ اما امیدواریم و دوست داریم که در آینده و ان‌شاءالله از همین فیلم به بعد دیگر چنین اتفاقی نیفتد؛ چراکه بخش عظیمی از توجه به فیلم از بین می‌رود.

 

بعضی از شهرستان‌ها تنها سینماهایی را در اختیار دارند که متعلق به حوزه هنری است و با اکران‌نشدن فیلم در بعضی شهرستان‌ها لطمه اقتصادی به صاحبان آثار وارد می‌شود؛ بااین‌حال فیلم «اکسیدان» از نظر من فیلم موفقی است و با توجه به اینکه حوزه لطمه خودش را به فیلم زده است؛ اما امیدوارم در هفته‌های پیش‌رو اتفاقات بهتری برایش رخ دهد». او ادامه داد: با فیلم «اکسیدان» خندیدم و به دلیل اجرای خوب موقعیت‌ها برای من خوشایند بود.

 

همیشه سعی می‌کنم واقعیت و رئالیست در بازی یا کارگردانی یا چیزهایی که می‌نویسم باشد و این موضوع وقتی در فیلمی دیده شود، برایم لذت‌بخش است و به نظرم اگر موضوع این فیلم به اشتباه کمی به سمت فانتزی کشیده می‌شد، قطعا یک‌سری اتفاقات دیگر می‌افتاد؛ اما الان فیلم خوبی شده و با توجه به اینکه قبلا فیلم‌نامه را خوانده بودم، براساس چیزی که خاطرم هست، در اجرا خیلی کامل‌تر شده است».

 

اعتراض به رفتار فراقانونی

حوزه هنری از ابتدای سال تاکنون دو فیلم «مادر قلب‌اتمی» و «اکسیدان» را تحریم کرده. «مادر قلب‌اتمی» بعد از مدت‌ها کش‌وقوس به اکران عمومی رسید و توانست در روزهای ابتدایی اکران توجه بسیاری را به خود جلب کند؛ اما تحریم حوزه هنری «شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینما» را بر آن داشت تا بیانیه‌ای منتشر کنند و به رفتار فراقانونی حوزه اعتراض کنند و در مقابل چنین رویه‌ای از شورای صنفی نمایش خواست تا دست‌کم به‌طور نمادین تعدادی از سالن‌های نمایش حوزه هنری را تا زمان اصلاح رفتار آن نهاد، کلا از سینمای ایران محروم کند تا دست‌کم مدیران حوزه هنری طعم تلخ محرومیت را برای زمانی کوتاه بچشند. حمید فرخ‌نژاد، بازیگر، هم درباره تحریم فیلم‌ها از سوی حوزه هنری نوشت: «این هرج‌ومرج مدیریتی و این دولت خود‌مختار حوزه هنری و این ده، ٤٠ کدخدا، از این آقایون بپرسین چند چندین با خودتون؟!».

 

تحریم‌ها  اثر ندارد

درحالی‌که بسیاری از چهره‌های سینمایی به این رفتار حوزه هنری انتقاد کرده‌اند، حوزه بدون گذاشتن هیچ وقعی به این انتقادها، تاکنون هیچ توضیحی نیز دراین‌باره ارائه نداده است. سال ٩٤ شماری از فیلم‌سازان در گفت‌وگو با «شرق» بحث «تحریم در برابر تحریم»را برای مقابله با کارشکنی‌های حوزه هنری پیشنهاد دادند. در این مدت البته جایگاه وزارت ارشاد هم مورد نقد قرار گرفته و بسیاری از سینماگران معتقدند مسئولان وزارت ارشاد باید مقابل این اتفاق غیرقانونی بایستند. از طرف دیگر شورای صنفی نمایش نیز باید پاسخی در مقابل تحریم‌های حوزه داشته باشد.

 

بهناز شیربانی

 

 

sharghdaily.ir
  • 14
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش