یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۰:۵۲ - ۱۴ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۳۳۸۸
چهره ها در سینما و تلویزیون

بازیگر «ابد و یک روز»: ثروتمند نیستم اما به پول فکر نمی‌کنم

دوست ندارم نقش تکراری بازی کنم | می‌خواهم کودک درونم را زنده نگه دارم

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,شبنم مقدمی
شبنم مقدمی معتقد است ساخت فیلم برای کودکان امروز که از همه طرف بمباران اطلاعاتی و رسانه‌ای می‌شوند، باید به شکلی درست و کاملا کارشناسانه صورت بگیرد.

به گزارش خبر آنلاین، شبنم مقدمی از بازیگران شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون است که مخاطبانش او را با نقش‌های متفاوتی که در فیلم و سریال‌های «ابد و یک روز»، «نفس»، «زاپاس»، «زیر تیغ»، «مدینه» و ...بازی کرده است، به خاطر می‌آورند. مقدمی امسال با فیلم سینمایی «شکلاتی» در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان حضور دارد. فیلمی که مهمترین ویژگی‌اش برای او فیلمنامه و ساختار مختص کودکانش است.

 

او در گفت‌وگو با خبرآنلاین، از تجربه بازی در این فیلم و علاقه‌اش به کار در حوزه سینمای کودک گفته است که در ادامه می‌خوانید.

 

خانم مقدمی از چند کارگردان‌ فیلم کودک شنیدم وقتی فیلمنامه‌ای در حوزه کودک به بعضی از بازیگران پیشنهاد می‌شود، معمولا از پذیرفتن بازی در آن فیلم استقبال نمی‌کنند. اما شما با حضور در فیلم «شکلاتی» تجربه‌ای متفاوت را در کارنامه کاری خودتان رقم زدید. حضورتان در این فیلم به دلیل علاقه یا دغدغه شخصی‌تان بوده یا فارغ از این نگاه فیلم و فلیمنامه‌اش را دوست داشتید؟

من واقعاعلاقه‌مندم که اگر کاری برای سینمای کودک از دستم برمی‌آید انجام دهم. کاری که از دست من به عنوان بازیگر برمی‌آید این است که اگر فیلمنامه قابل قبول از طرف یک تیم حرفه‌ای به من ارائه شود، بپذیرم که بازی کنم. فکر کنم اشکالی نداشته باشد که اگر ما یک مقدار کمتر به منافع مالی‌مان توجه کنیم. من آدم ثروتمندی نیستم ولی معتقدم اگر شعار می‌دهیم و انتظار داریم اتفاق خوبی در سینمای کودک بیفتد و اگر فکر می‌کنیم می‌توانیم در این راه قدمی برداریم، نباید دریغ کنیم.

 

در پاسخ به قسمت دوم سوال‌تان هم باید بگویم، جذابیت فیلمنامه‌ای که خواندم در این بود که مختص کودک نوشته شده بود. در واقع «شکلاتی» فیلمی‌ است برای کودک نه درباره کودک. فیلم‌هایی که درباره کودک ساخته می‌شوند هم فیلم‌های خوبی هستند و مطمئنا جایگاه خودشان را دارند و حتما بخشی از این جشنواره هم متعلق به این فیلم هاست.

 

اما «شکلاتی» مشخصا فیلمی‌ است که برای بچه‌ها ساخته شده، فیلمی که وقتی کودک به سالن سینما می‌رود، دیگر مادر و پدرش نگران این موضوع نیستند که مثلا آن صحنه برای بچه‌ام ممکن است بدآموزی داشته باشد یا مثلا این دیالوگ ممکن است روی فرزندم تاثیر بد بگذارد، یا حتی موضوع فیلم غمگین یا مثلا بیش از حد هیجان‌زده‌اش کند. در این فیلم همه این نکات که به نظرم بسیار مهم هم هستند به شکل دقیق و جزئی در نظر گرفته شده است.

 

به نظرتان فیلم یا انیمیشنی که برای کودک امروز که دنیایش متفاوت با بچه‌های دهه شصت و قبل‌تر است، ساخته می‌شود باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

دقیقا رعایت این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است. کودک امروز از همه طرف بمباران اطلاعاتی و رسانه‌ای می‌شود. بچه‌های امروزغالبا گوشی موبایل یا تبلت دارند که به وسیله آن می‌توانند فیلم و انیمیشن هم تماشا کنند. به نظرم وقتی قرار است برای کودک امروز کاری کنیم باید به شکل کارشناسی از پایه به سراغش برویم و فقط هم حرف نزنیم و سعی کنیم عمل کنیم.

 

ویژگی فیلم شکلاتی که شما را بیشتر جذب کرد چه بود؟ فضای کلی کار را دوست داشتید یا نقشی که بازی کردید خاص و ویژه بود؟

تنها مسئله‌ای که برای اهمیت زیادی دارد این است که نقش تکراری بازی نکنم و نقش جدیدی که پیشنهاد شده شبیه شخصیتی که قبلا هم بازی‌اش کرده‌ام نباشد. از طرف دیگر برای من مهمترین ویژگی «شکلاتی» برای کودک بودنش بود. واقعیت این است که من دوست دارم بچه‌ای که درون همه آدم‌ها زندگی می‌کند را زنده نگه دارم چون حال خودم را خوب می‌کند.

 

رابطه‌تان با بچه‌ها در طول کار چطور بود؟ چقدر از بودن در دنیای بچه‌ها لذت بردید؟

رابطه من با بچه‌ها اصولا خیلی خوب است، می‌توانم ساعت‌ها با آنها بازی کنم و هم سن خودشان شوم و ارتباط خوب آنها برقرار کنم. هیچ وقت با هیچ کدام از بچه‌هایی که سر این کار یا کارهایی که قبلا بازی کردم بودند، به مشکلی برنخوردم. خوشبختانه بچه‌ها خیلی خوب حرفم را گوش می‌کنند و منظور هم را خوب می‌فهمیم.

 

تجربه بازی در «شکلاتی» چقدر شما را به بازی در آثار حوزه سینمای کودک ترغیب کرد؟ ممکن است در صورت وجود پیشنهادهای خوب باز هم شما را در این سبک کارها ببینم؟

اینکه بچه‌ها خوشحال باشند، وقتی فیلم را می‌بیند حال‌شان خوب باشد و بخندند، شادی کنند و دست بزنند، برای من مهم است. اگر فیلمی با چنین ویژگی‌های ساخته شود و شرایط بازی برای من هم پیش بیاید به طور قطع من هم همکاری می‌کنم.

 

نژلا پیکانیان

 

 

  • 11
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش