پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۸:۳۶ - ۰۲ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۰۴۲۵
چهره ها در سینما و تلویزیون

 رامتین خداپناهی:

تلویزیون بازهم طنز سیاسی بسازد

رامتین خداپناهی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
بعد از بازی در نقش یک مرد مفلوک و بازنده در سریال «پریا» این بار رامتین خداپناهی در نقش رئیس ‌دفتر معاون وزیر ظاهر شده که وقتی از کوره در می‌رود، به زبان مادری حرف می‌زند و زبان بدنش بی‌شباهت به سیاستمداران نیست!

به گزارش جام جم،با خداپناهی درباره بازی در نقش پورسلیم در «گسل» گفت‌وگویی داشته‌ایم که به اعتبار کمدی بودن سریال و برخورد دوستانه خداپناهی از شوخی و مطایبه خالی نیست.

 

اگر اشتباه نکنم بخشی از شخصیت پورسلیم، دستپخت خود شماست؛ چون این شخصیت مازندرانی حرف می‌زند و شما هم متولد گرگان هستید!

به هدف زدید. من به علیرضا بذرافشان عزیز پیشنهاد کردم این شخصیت مازندرانی باشد، چون می‌خواستم هم این نقش کمی متفاوت‌تر بشود و هم من به عنوان بازیگر یک انرژی جدید به نقشم اضافه کنم. آقای بذرافشان موافقت کردند. یک بار آن را به صورت تمرینی اجرا کردیم و مورد پذیرش کارگردان قرار گرفت و شد چیزی که الان می‌بینید.

بعد از پخش چهار فصل از سریال پایتخت، واقعا نگران نبودید مخاطب با دیدن یک مازندرانی دیگر غر بزند و گلایه کند؟!

 

نه اصلا. قبل از سریال پایتخت بازیگران زیادی نقش شخصیت‌های شمالی را بازی کرده‌اند، بعد از این هم بازی خواهند کرد. یکی از دلایلی که باعث می‌شد اصلا نگران نباشم، تفاوت پورسلیم با شخصیت‌های سریال پایتخت است. در سریال پایتخت، بازیگران لهجه مازندارنی دارند آن هم تا اندازه‌ای با اغراق و غلو شده، اما مازندرانی زبان است، نه گویش. اصفهانی، یزدی و شیرازی گویش هستند، اما مازندرانی مانند ترکی، کردی و بختیاری زبان محسوب می‌شود. این زبان فعل‌های خودش را دارد و بیش از ۱۸۵۰ لغت مستقل. دوستان ما در سریال پایتخت گویش مازندرانی دارند، ولی هیچ کدامشان مازندرانی حرف نمی‌زنند.

 

یکی دیگر از دلایلی که باعث شد اصلا نگران نباشم، اشراف من به این زبان است. پورسلیم وقتی به زبان فارسی حرف می‌زند لهجه ملایم و ظریفی دارد که اصلا در آن اغراق نشده است. مازندرانی‌های زیادی در تهران و حتی در صدا و سیما داریم که سال‌هاست در پایتخت زندگی می‌کنند و با وجود تسلط به زبان مازندرانی و استفاده از آن، وقتی فارسی حرف می‌زنند، فقط کمی ته‌لهجه دارند.

 

پس چرا این شخصیت مازندرانی است؟

اصلا قصد نداشتم لهجه پورسلیم را به رخ بکشم، بلکه اصالت او را مازندرانی در نظر گرفتم و طبیعی است یک مازندرانی با همشهری خودش به زبان مادری حرف بزند. برای همین وقتی پورسلیم به سیروس می‌رسد، جز مردم استان‌های شمالی بقیه تماشاگران به زیرنویس نیاز پیدا می‌کنند! من تجربه بازی با لهجه کرمانشاهی، بختیاری و چند لهجه دیگر را داشتم و بد نبود این بار مازندرانی بازی می‌کردم. خوشبختانه بازخوردهای خوبی گرفته‌ام و شنیده‌های من از مردم حاکی است این شخصیت را پذیرفته‌اند.

 

به نظرم زبان بدن و رفتار پورسلیم هم بسیار آشناست!

برای انتقال حس موقعیت به تماشاگر در تلویزیون و سینما، فقط می‌توانیم از دو حس بینایی و شنوایی استفاده کنیم، چون بقیه حس‌ها کارکردی ندارند. بنابراین هر دریافتی مبتنی بر همین دو حس است و من به عنوان بازیگر باید بتوانم خلأ سه حس دیگر را جبران کنم. به همین دلیل بازیگر باید در دیدار و شنیدار بسیار قوی باشد و بتواند دریافت درستی از این طریق ایجاد کند. من هم سعی می‌کنم با استفاده از این دو حس، دریافتی در تماشاگر ایجاد کنم که ملموس و باور پذیر باشد و به حسی برسد که نقش را بپذیرد، آن را باور کند و برایش غریبه نباشد.

 

راستش نمی‌توانم باور کنم عده‌ای هنرمند دور هم جمع شده‌، در حال تولید یک کمدی سیاسی باشند و شیطنت نکرده باشند. به نظرم پورسلیم خیلی آشناست! احتمالا یکی از رجال سیاسی را در قالب این شخصیت بازی نکرده‌اید؟

خب گاهی شیطنت می‌کردیم و بله راستش را بخواهید از برخی شخصیت‌های سیاسی برای ایفای نقش‌ها وام گرفته‌ایم. خود من برای ایفای نقش پورسلیم از یکی از شخصیت‌های سیاسی وام گرفته‌ام که ترجیح می‌دهم اسمش را نگویم.

 

ولی در همه جای دنیا هنرمندان با سیاستمداران شوخی می‌کنند!

بله و به نظرم نشانه قدرت است. همین‌که می‌توانیم سریالی مانند گسل بسازیم یعنی سیاستمداران ما جنبه شوخی پیدا کرده‌اند و این نشانه قدرت آنهاست. وقتی من نوعی به عنوان یک سیاستمدار اجازه می‌دهم با من شوخی کنند، یعنی اهل دیالوگ، ارتباط و گفت‌وگو هستم و ظرفیت بالایی دارم. خوشحالم که در تولید این سریال سهم داشتم و باید از گروه خوب تولید و تهیه‌ که صبوری و دقت به خرج داده‌اند، تشکر کنم. امیدوارم تولید کارهایی اینچنینی در تلویزیون ادامه پیدا کند چون هم سوژه، هم پرداخت و هم رویکرد سریال گسل تازه است و طراوت خاص خودش را دارد.

 

 

 

 

 

 

 

  • 16
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش