پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۲۱:۳۰ - ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۵۴۰۴
چهره ها در سینما و تلویزیون

پردیس منوچهری:

معتمد‌آریا خود بازیگری است

پردیس منوچهری,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

پردیس منوچهری بازیگر جوانی است که این روزها به‌واسطه حضور در فیلم سینمایی «آپاندیس» توانسته است توجه اهالی سینما را به خود جلب کند. سینماسینما، علی‌ نعیمی: فیلم سینمایی «آپاندیس» ساخته حسین نمازی که در روزهای اخیر موفق شد جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره مونترال کانادا را از آن خود کند یکی از آثاری است که قرار است به زودی روی پرده برود. به بهانه موفقیت اخیر این فیلم در کانادا با پردیس منوچهری بازیگر این فیلم به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌آید:

 

از حضورتان در عرصه بازیگری بگویید. چطور شد که این حرفه را برای فعالیت انتخاب کردید؟

پدرم در سال‌های قبل از جنگ در سینما جوان‌ آبادان فعالیت داشت که با آغاز جنگ و وضعیت بحرانی آبادان مجبور به کنار گذاشتن فیلم‌سازی شد. این موضوع از کودکی ذهنم را درگیر کار‌های هنری و خلق یک اثر کرد. نقاشی، موسیقی، شعر، بازیگری و… تا اینکه سال ۱۳۸۱ بازیگری تئاتر را به طور جدی آغاز کردم و احساس کردم که بازیگری همان چیزی است که در من به ‌درستی شکل می‌گیرد و به نیازهایم پاسخ می‌دهد. سال ۱۳۸۹ وارد موسسه کارنامه شدم و مدرک بازیگری را از آنجا گرفتم و همچنان به فعالیت هنری ام ادامه می‌دهم.

 

فیلم سینمایی «آپاندیس» چندمین تجربه شماست؟

آپاندیس بعد از ۱۰ فیلم کوتاهی که بازی کردم نخستین تجربه بلند سینمایی من بود که پیش از آن ۲ فیلم کوتاه با آقای نمازی کار کرده بودم که سرآغاز آشنایی من با ایشان بود و در ادامه همکاری نقش «زری خسروی» را در آپاندیس به من سپردند.

 

آیا ورود یک چهره جدید به سینما مثل گذشته با سختی همراه است؟ تا چه میزان قدرت بازی و نگرش صحیح به این حرفه در رشد و پیشرفت یک هنرپیشه موثر است؟

درگذشته فضا برای جوان‌ها و بازیگرانی مثل من که به طور جدی پیگیر این حرفه بودند مناسب‌تر و راحت‌تر بود. چراکه امروز جمعیت علاقه‌مند و کسانی که از دانشگاه‌ها و موسسه‌های سینمایی فارغ‌التحصیل می‌شوند بیشتر از گذشته است و رقابت سخت‌تر می‌شود در این‌باره امکان دیده شدن برای بازیگران نو‌پا و ناشناخته کمتر است. همچنین تولیدات سینمایی و شاید تلویزیونی ما پاسخگوی این‌ همه علاقه‌مند تازه‌نفس نیست و لازمه آن امید و تلاش بیشتر از سوی هنرجویان است تا بتوانند در این رقابت موفق بشوند. ضمن اینکه ‌فکر می‌کنم ریشه بازیگری از تئاتر و حضور به روی صحنه می‌آید که بازیگر را در چار‌چوب درست، تمام و کمال با بازیگری و شناخت شخصیت و همان نگرش صحیحی که شما می‌گویید آشنا می‌کند. بازیگر به ‌درستی حرفه خود را می‌شناسد و امکان تجارب متفاوتی را خواهد داشت و اگر بازیگر به روی خط درست خود در تئاتر و سینما که تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند حرکت کند و احساس قدرتمند بودن بکند به‌طور قطع ماندگار خواهد بود. مثل استادانی که سال‌ها حضور درخشان‌شان برای ما افتخار بوده و هست. بازیگری تنها میل به دیده شدن نیست. بازیگر باید برای خود جهانی خلق کند سرشار از رویا، تخیل، نگاه، شعر، رنگ، موسیقی و… تا بتواند نگاه عمیق‌تری به موقعیت‌های پیرامون خود داشته باشد. حتی دردها و رنج‌هایش باید تبدیل به لذت شود تا در ذهن ماندگار باشد. اینها بخش کوچکی از کارهای بازیگر است که او را قدرتمند و ماندگار می‌کند.

 

بازی در فیلم «آپاندیس» چه تجربه‌هایی برای شما داشت و تا چه میزان به هدفی که برای مسیر حرفه‌ای داشتید کمک کرد؟

آپاندیس برای من سرشار از تجربه‌های درخشان بود. من وارد یک چالش سخت شده بودم که باید تا پایان راه ادامه می‌دادم. به‌واسطه نقشم که تمام مدت روی تخت بیمارستان خوابیده بودم و تنها امکان استفاده از صورتم را داشتم سخت درگیر انتقال حس و وضعیت دشوار کاراکتر روی صورت و تا حدودی دست‌هایم بودم. تلاشم بر این بود که با وجود این محدودیت، کاراکتر در سکانس‌های مختلف وارد تکرار در بازی نشود و همچنین برای مخاطب قابل‌قبول باشد.

 

در سینما و بازیگری دنبال چه هدفی هستید و چه اصولی را دنبال می‌کنید؟

در درجه اول اخلاق درست و حرفه‌ای برایم در اولویت است چراکه باید با روح سالم و تمیز به دنیای بازیگری، تئاتر و سینما قدم گذاشت و به دنبال لذت از تجربه‌های متعدد و خلق آدم‌هایی که هرگز خود آنها نمی‌توانم باشم اما از دریچه کوچکی که برای خودم می‌سازم در وجودشان سرک می‌کشم و جهان را برای لحظاتی از نگاه آنها می‌بینم. این برایم بسیار ارزشمند است و در تکامل شخصیت خود من هم تاثیر بسیاری دارد.

 

در بازیگری از کدامیک از هنرپیشه‌های مطرح تاثیر می‌پذیرید و سقف آرزوی‌تان در بازیگری کجاست؟

من سعی می‌کنم در بازیگری خالق یک فرم باشم که مربوط به خود من است. این‌کار من است که تکرار بازیگر دیگری نباشم. ولی ارادت فراوان به بانو فاطمه معتمدآریا دارم. او خود بازیگر است. قدرتمند و ماندگار. تلاش می‌کنم راه ایشان را پیش بگیرم.

 

بعد از «آپاندیس» چه پیشنهادهایی داشتید و الان مشغول چه‌کاری هستید؟

بعد از آپاندیس چند پیشنهاد برای سریال و سینمایی داشتم که بنا به دلایلی این همکاری شکل نگرفت و تصمیم گرفتم به پیشنهاد‌های دیگری فکر کنم. همچنان به فعالیت در زمینه تئاتر ادامه می‌دهم و چند تجربه درخشان فیلم کوتاه داشتم. درحال‌حاضر مشغول نوشتن، خواندن و تمرین یک نمایش هستم که به‌زودی به روی صحنه خواهد رفت.

 

برای اینکه از پیشنهادهای مشابه نقشی که در «آپاندیس» داشتید به نقش‌ها و کاراکترهای متفاوت از او هم برای آینده فکر کردید؟

به‌ طور قطع میل به تکرار شدن ندارم و با توجه به توانایی و پیشنهاد‌هایی که می‌شود سعی می‌کنم نقش‌های درست و متفاوتی را تجربه کنم و این بستگی به پیشنهاد‌هایی که از سوی کارگردان‌ها داده می‌شود، دارد ولی به‌طور قطع شخصیت را به تیپ تبدیل نمی‌کنم.

 

 

 

 

cinemacinema.ir
  • 17
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش