سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۱:۳۶ - ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۷۰۵۰
چهره ها در سینما و تلویزیون

خاویر باردم: جذابیت بازیگری در نقش‌های منفی است

خاویر باردم,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
خاویر باردم تا به امروز معروف‌ترین بازیگر سینمای اسپانیا در سطح جهانی است. این هنرمند ۴۸ ساله کار بازیگری را در سال ۱۹۹۰ شروع کرد و تا به امروز، با تعدادی از بهترین فیلمسازان قاره اروپا همکاری کرده است.

به گزارش جام جم آنلاین، موفقیت در این قاره، پای او را به هالیوود هم باز کرد. در کنار اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل برای «جایی برای پیرمردها نیست»، جوایز بهترین بازیگر مرد جشنواره‌های کن و ونیز را دارد. پنج بار جایزه بهترین بازیگر مرد مراسم گویا (اسکار اسپانیایی) را گرفته و مراسم جوایز فیلم اروپا هم دو بار او را به عنوان بازیگر برگزیده مرد سال این قاره انتخاب کرده است.

 

سال ۲۰۰۰ هم برای «پیش از آغاز شب»، نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد شد. پنه لوپ کروز همسر اوست و دو فرزند دارد. این روزها جلوی دوربین فیلم تازه اصغر فرهادی به نام «همه می‌دونن» است. «مادر!» باردم هفته قبل به روی پرده سینماها رفت و گفت‌وگوی زیر، برگرفته از چند مصاحبه او با نشریات مختلف است.

 

هالیوود از شما در نقش‌های منفی استفاده می‌کند. نمونه‌های تازه‌اش قسمت‌های جدید جیمزباند و دزدان دریایی کارائیب هستند.

خیلی از بازیگران نمی‌دانند جذابیت کار بازیگری در ایفای نقش‌های منفی است! در نقش‌های منفی، شما امکان تحرک و ارائه چیزهای مختلف را دارید. این جور نقش‌ها، تنوع زیادی در خود دارند و به شما امکان می‌دهند که هنر و توانایی‌هایتان را بروز داده و به نمایش بگذارید. اگر دقت کنید، می‌بینید که اکثر بازیگران مطرح و نامتعارف سینما، از بازی در نقش‌های منفی و خاکستری استقبال زیادی می‌کنند.

 

تماشاگران هم این جور کاراکترها را دوست دارند، زیرا طبیعی‌تر و منطقی‌تر به نظر می‌آیند. در عین حال، هروقت در آینه به خودم نگاه می‌کنم و بینی و چال روی گونه‌ام را می‌بینم، احساس می‌کنم بیشتر به درد این جور نقش‌ها می‌خورم!

 

مشتاق بازی در محصولات هالیوودی هستید؟

نه. هر وقت دعوت به بازی می‌شوم، فیلمنامه را می‌خوانم و اگر مورد پسندم قرار گیرد در آن بازی می‌کنم. حس خاصی نسبت به هالیوود ندارم و بیشتر می‌خواهم در فیلم‌ها و نقش‌های خوب بازی کنم. من یک اروپایی‌ام و یادم نمی‌رود که متعلق به کدام کشور هستم. سرزمینم و مردمم را دوست دارم.

 

حاضرید با فیلمسازان جوان کار کنید؟

برایم جوان یا کهنه‌کار بودن فیلمساز اهمیتی ندارد. نکته اصلی توانایی او برای خلق یک کار خوب است. وقتی فیلمساز جوانی با یک ایده و فیلمنامه خوب به سراغم می‌آید، همه جور همکاری با او می‌کنم. هیچ فیلمساز کهنه‌کاری از همان روز اول، باتجربه و قدیمی نبوده است.

 

زمان بازی در فیلم‌ها، از تجربیات شخصی‌تان بهره می‌گیرید؟

نه الزاما. کودکی پردردسری داشتم. مادرم و یکی از دایی‌هایم سیاسی بودند و با جنبش دموکراتیک چپ همکاری می‌کردند. فرانکو در قدرت بود. با آن‌که خیلی کوچک بودم، اما خیلی چیزها را می‌فهمیدم. مادرم گریه می‌کرد، زیرا هر روز می‌دید که دوستان و همکارانش دستگیر، زندانی یا ناپدید می‌شوند. خب، چنین تجربیاتی را فقط زمان بازی در فیلمی اجتماعی می‌توان مورد استفاده قرار داد، اما برای نقش‌هایی که به‌عهده می‌گیرم، همیشه تحقیق می‌کنم.

 

تا کاراکتر مورد نظر را نشناسم و با دیدگاه‌ها و انگیزه‌هایش آشنا نشوم، جلوی دوربین نمی‌روم. اگر خودم آن کاراکتر را نفهمم و باور نکنم، چطور می‌توانم انتظار داشته باشم تماشاگران او را از من بپذیرند؟

 

آرزوهایی که داشته‌اید، برآورده شده‌اند؟

همه‌شان نه. اما در همین حد هم راضی‌ام. یکی از آرزوهایم زمانی برآورده شد که جولین اشنابل فیلم «پیش از آغاز شب» را به آل پاچینو نشان داد. پاچینو ساعت سه نصف شب به وقت اسپانیا به من زنگ زد و گفت چقدر این فیلم و بازی مرا دوست دارد. هیجان‌زده و دستپاچه شده بودم. با صدایی لرزان به او گفتم در زندگی‌ام به دو چیز باور و اعتقاد داشته‌ام؛ خدا و آل‌پاچینو. بازیگر مورد علاقه‌ام است و همیشه بازی‌ها و شخصیتش را تحسین کرده‌ام. برایم خیلی جالب و هیجان‌انگیز بود که بازی‌ام آنقدر او را تحت تاثیر قرار داده است.

 

دریافت اسکار و دیگر جوایز سینمایی خوشحالتان می‌کند؟

به مساله از این زاویه نگاه نمی‌کنم. به نظر من، جوایز از این نظر اهمیت و ارزش دارند، که مردم را متوجه فیلم‌ها کرده و آنها را راهی سالن‌های نمایش می‌کنند. هر چیزی که کمک کند تا سالن‌های سینماها پر شود، چیز خوب و باارزشی است. به این واقعیت افتخار می‌کنم که مردم به سینما می‌آیند و فیلمی از من را تماشا می‌کنند.

 

فکر می‌کنید فیلم‌های سینمایی قدرت تغییر دادن آدم‌ها را دارند؟

به این فکر می‌کنم که اگر بتوانند آنها را به فکر کردن درباره مسائل مختلف وادارند، نقش و وظیفه خودشان را بازی کرده‌اند. این خیلی خوب است که آنها درباره چیزی که دیده‌اند حرف بزنند و فکر کنند. این کار می‌تواند باعث شود تا شاید به فکر تغییر دادن بعضی چیزها بیفتند، اما هیچ فیلمی تا به حال نتوانسته انقلابی به راه بیندازد!

 

کیکاووس زیاری

 

 

  • 14
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش