یکشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۳
۱۴:۵۲ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۷۰۰۷۵۸
چهره ها در سینما و تلویزیون

الیزابت ماس: شخصیت من شباهت زیادی به پگی در مردان دیوانه دارد!

الیزابت ماس,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
شخصیت من شباهت زیادی به پگی در «مردان دیوانه» دارداز این لحاظ که من تا پیش از آن نه معترض بودم و نه به نشست‌هاى سياسى و نه به جلسه‌هاى فمينيستی مى‌رفتم و حتى عضو هيچ‌يك از اين گروه‌ها نبودم.

خبر گزاری صبا/الیزابت ماس با مجموعه تلویزیونی «مردان دیوانه» به شهرت رسید؛ منشی ساده‌ای که با پیش رفتن داستان سریال مبدل به الگویی برای زنان در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی شد. این در‌حالی بود که ماس از کودکی در مقابل دوربین‌ها و روی سن تئاتر ظاهر می‌شد و کارنامه قابل‌ملاحظه‌ای برای خود رقم زده بود.

 

ستاره اقبال او در «مردان دیوانه» شروع به درخشیدن کرد و پس از آن آثار درخشان‌تری از راه رسید، سریال‌هایی چون «بالای دریاچه» که برای او جایزه گلدن‌گلوب به ارمغان آورد و «کنیزنامه» که فاتح قدرتمند مراسم جوایز امی امسال بود. ویژگی که الیزابت ماس را با دیگر هم نسل‌هایش متمایز می‌کند بی‌شک بازی در نقش‌های چالش‌برانگیز و زنانه است، تاکز در گفت‌وگویی که مقابل خود دارید دلایل این انتخاب‌ها و تفکرات این روزهای ماس را جویا شده است.

 

آيا دروغگوى خوبى هستيد؟

درواقع من اصلا دروغگوى خوبى نيستم. فكر مى‌كنم كه تقريبا بيشتر بازيگرها همين حرف را مى‌زنند. نمى‌دانم اين‌كه من دروغگوى خوبى نيستم به بازيگر بودنم مرتبط است يا اين‌كه من ذاتا اين‌طورم. در زندگي‌ام زمان‌هايى كه مجبور مى‌شوم دروغ بگويم تبديل به يك آدم سفيه و احمق مى‌شوم كه البته در اين حالت هم چندان خوب ظاهر نمی‌شوم. به‌همين دليل من خودم را تا حدى آدم صادق و راستگويى مى‌بينم.

 

 

با اين حال شغل شما مستلزم اين است كه هرروز دروغ بگوييد.

احساس مى‌كنم كه بازيگرى بخشى از بازى غول پيكر تظاهر است. شما چيزهاى زيادى داريد كه به شما در اين زمينه كمك مى‌كند. منظورم اين است كه لباس و آرايش و كارگردان و نويسنده‌اى داريد كه در شكل‌گيرى اين دروغ به شما كمك مى‌كند. در‌حالى كه هيچ‌يك از اين‌ها در زندگى واقعى شما وجود ندارد. جالب است كه من همين صحبت‌ها را چند روز پيش با يكى از دوستانم می‌گفتم كه ما هرچقدر در اين كار باتجربه‌تر مى‌شويم به همان اندازه صادق‌تر هم مى‌شويم. شما به خودتان بيشتر و بيشتر علاقه‌مند مى‌شويد و از اين‌كه، چه کسی هستيد كمتر احساس ناراحتى و نارضايتى مى‌كنيد. قطعا چنین نتیجه‌گیری‌ای به خاطر اين است كه آدم وقتى خودش باشد و همچنين توان صادق بودن با خود را داشته باشد، احساس راحتى بيشترى مى‌كند.

 

این درست است که نسبت به شغلی که داریم این کار سختی محسوب می‌شود! ولی با مرور زمان شما بيشتر و بيشتر تمايل دارید كه صادق و راستگو باشيد. زیرا بعد از مدتى متوجه مى‌شويد كه اين كار درست‌تر است؛ در واقع اگر صادق باشيد برای حرفه بازیگری شما نیز بهتر است. به‌صورت کلی و بدون درنظر گرفتن حرفه اشخاص، انسان فكر مى‌كند كه حقيقت ممكن است احساسات كسى را جريحه‌دار كند، يا اين‌كه اگر در مورد احساس درونی‌‌اش نسبت به مسائل مختلف رک و پوست‌کنده صحبت کند، ممكن است كه تاثيرات منفى داشته باشد يا حتى كسى از شما ناراحت شود. اما وقتى سن‌وسالی پیدا می‌کنید، پيش خودتان مى‌گوييد كه اصلا مهم نيست؛ منظورم اين است كه در هر صورت هميشه در آخر كسانى هستند كه از شما ناراحت شوند. براى همين آدم بايد در وهله اول با خودش صادق باشد. مى‌توانيد سعى كنيد تا به مرور زمان كمتر خودتان را تغيير دهيد.

 

گاهی وقت‌ها براى تغيير كردن خيلى دير است...

البته اين تا حدى مربوط به بالا رفتن سن شخص است! ولى من فكر مى‌كنم از وقتى كه مسن‌تر می‌شوید، اعتماد به نفستان نیز بيشتر می‌شود. شما دیگر به نقطه‌ای رسیده‌اید که متوجه هستيد نقاط ضعف و قوت‌تان چيست و به نقاط قوت خود ارزش بيشترى مى‌دهيد. من منتظر ٥٠ سالگي‌ام هستم و اميدوارم كه مثل افرادى كه در نظر دارم، اعتماد به‌نفس بالا تری به‌دست آورم.

 

مطمئنا این روزها زنان جوان زيادى طرفدار شما هستند. از زمانى كه نقش پگى، منشى‌ای كه تبديل به یک مقلد قدرتمند در مجموعه تلویزیونی «مردان دیوانه» شد را بازى كرديد به‌نوعى تبديل به يك قهرمان غيررسمي براى فمينيسم‌ها شده‌اید.

 

زمانی که در این نقش بازی کردم اصلا به این موضوع فکر نمی‌‌کردم که بخواهم روزی چهره‌ای برای جنبش‌های حق‌طلبی زنان باشم، زیرا این موضوع مثل این است که شما در فیلمی بازی کنید و در تمام مدت به فکر چگونه بودن چهره خود روی پوستر فیلم باشید. نکته اصلى شخصيت داستان، بازگو كردن داستان فمينيسم در محل كار در شصت سال پیش بود. وقتى من در آن مجموعه تلویزیونی شروع به كار كردم، اطلاعات بسیار کمی از جنبش‌های فمینیسمی داشتم! من دختری ٢٣ ساله به‌روزی بودم که در اوايل سال ٢٠٠٠، آن هم در شهری مانند لس‌آنجلس تربيت شدم و در نيويورك زندگى كردم. می‌دانيد این ویژگی‌ها به من هيچ دليلى براى اين‌كه به فمينيسم فكر كنم نمی‌‌داد. درحالى‌كه الان در حال مطالعه كردن در موردش هستم.

 

 

وقتی به مجموعه‌ای چون «کنیزنامه» رسیدید وضعیت دیگر خیلی فرق می‌کرد، چه چيزى باعث شد كه بخواهيد پیرامون جنبش‌های حق‌طلبی زنان مطالعه كنيد؟

درواقع باید اعتراف کنم که اين جزو آن دسته از سوالاتى است كه همه دوست دارند از من بپرسند، پس در اين موارد بايد يك سرى پاسخ‌هاى هوشمندانه در چنته داشته باشم. پس صادقانه می‌گویم پاسخی که به شما می‌دهم تفاوت چندانی به پاسخ‌هایی که به دیگران داده‌ام ندارد. در حقيقت من براى نمايشی در برادوی كه «وقایع‌نگاری هایدی» نامیده می‌شد و من در آن ایفای نقش می‌کردم، پیرامون فمينيسم مطالعه كردم. مى شود گفت كه اين نوعى تحصيل تصادفى و اتفاقى است.

 

منظورتان از تصادفى بودن چيست؟

شخصیت من شباهت زیادی به پگی در مجموعه تلویزیونی «مردان دیوانه» دارد، از این لحاظ که من تا پیش از آن نه معترض بودم و نه به نشست‌هاى سياسى و نه به جلسه‌هاى فمينيستی مى‌رفتم و حتى عضو هيچ‌يك از اين گروه‌ها نبودم. من بدون داشتن این فعالیت‌ها نیز به برابرى جنسيتى اعتقاد داشتم و دارم؛ درست مثل بسيارى از زنان و مردانى كه به آن اعتقاد دارند. اگر دیگران مى‌خواهند به پگى به‌عنوان يك شخصيت فمينيسم و به‌گونه‌ای یک الگو در این راه نگاه کنند، پس خوشحالم كه فردى هستم كه اين شخصيت را بازى كردم. فكر مى‌كنم اين فوق‌العاده است كه باعث شدم نسل جديدى به فمينيسم بیندیشند. از نظر من اين فرصت فوق‌العاده‌ای است.

 

مطمئنا اکنون وضعیت فرق می‌کند، سریال‌ها و فیلم‌هایی که در آن کار کرده‌اید مستقیما از همین نگاه طبعیت کرده است. برای مثال پروژه‌هایی مانند «آسمان خراش» «حقیقت» و حتی مجموعه «کنیزنامه» و «بالای دریاچه». فیلم «آسمان خراش» که براساس رمان جِی‌.جی بالارد كه نقدى است از كلاس و زندگى مدرن شهرى ساخته شده است و لزومات اخلاقى يك روزنامه‌نگار را یادآوری می‌کند.

 

کاملا درست است، میان فيلم «آسمان خراش» و سيستم كلاس اجتماعى انگلستان همبستگى وجود دارد. از سویی دیگر ممكن است كه نتيجه‌گيرى‌هايى هم در مورد سياست آمريكا از طریق فیلم «حقیقت» بیان شده باشد. فكر مى‌كنم نکته مشترکی که میان «کنیزنامه» یا فیلمی چون «حقیقت» وجود دارد این است که سوال‌هايى زيادى را ایجاد می‌کند و به شما اجازه مى‌دهد كه با نتيجه‌گيرى شخصي خودتان، جواب را پيدا كنيد.

 

پس شما اعتقاد دارید که فيلم‌ها بايد به‌نوعى پيام اخلاقى داشته باشند؟

شما مى‌توانید به‌دنبال مفاهيم عميق باشيد. براى من داستان‌هاى مهم، داستان‌هاى سرگرم‌كننده است. گاهى اوقات حقيقت بيگانه‌تر از داستان و افسانه است و گاهى اوقات هم داستان‌ها حقيقت را برای زندگى روزمره ما به ارمغان مى‌آورند. ارتباط اين‌گونه داستان‌ها با جامعه و نسبت به جايى كه ما اکنون هستيم كاملا آشكار است و اگر شما برحسب اتفاق برخى از اين درس‌هاى اخلاقى را متوجه شديد، که بسیار عالى است. اما هدف ما فقط سرگرم‌كردن مخاطبان است.

 

زمانی اکثر سریال‌های محبوب و برجسته‌ای که بازی کرده‌اید مربوط به قرن‌های گذشته می‌شود، آيا ما بايد نگران اتفاق افتادن چین مشکلاتی در این روزگار هم باشیم؟

البته كه باید باشیم، من فكر مى‌كنم كه هنوز هم براى خانم‌هايى كه در دهه۶۰ و ۷۰ زندگی خود هستند در برخى موارد مشكلاتى وجود دارد و اين بسيار ناراحت‌کننده است. اين بد است كه امروز همچنان اين مسائل جزو مشكلات ما محسوب می‌شوند. البته نکته مثبتی كه وجود دارد اين است كه هنر همچنان به پيگيرى اين موضوع و بازكردن راه گفت‌وگو پیرامون اين موضوع می‌پردازد. به نظرم خيلى خوب مى‌شود كه اگر بتوانيم فيلم‌هاى مختلفى براى آدم‌هاى مختلف بسازيم. اين نكته‌اى است كه در مورد هنر بسيار عالى است. اين فیلم‌ها هستند كه شما را قادر به مطرح کردن اين نوع مكالمات در جامعه مى‌كنند. اميدوارم مردم اين را درك كنند.

 

 

 

  • 19
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش