سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۴:۴۵ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۷۷۵۴
چهره ها در سینما و تلویزیون

بهناز پورفلاح : وارد شدن به عرصه سینما کار ساده‌ای نیست

بهناز پورفلاح,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
وارد شدن به عرصه سینما کار ساده‌ای نیست. فکر نمی‌کنم با بازی در یک فیلم‌کوتاه این امکان فراهم شود.

خبرگزاری صبا/ بهناز پورفلاح فارغ‌التحصیل زبان انگلیسی و هنرهای نمایشی است و از سال ۸۸ وارد عرصه بازیگری سینما و تلویزیون شده است و ۱۴ سال در تئاتر روی صحنه رفته است. او تاکنون در فیلم‌های سینمایی «دو عروس»، «سمفونی تولد»، «فیلسوف‌های احمق» و «این صداست که می‌ماند» و همچنین در سریال‌های «کیمیا»، «هاتف»، «پاهای بی‌قرار» و «کام شیرین» و تله فیلم‌های «گلی از خورشید»، «اشک‌های مادر»، «به نام مادر» و...ایفای نقش کرده است و آخرین کار او بازی در سریال «هاتف» به کارگردانی داریوش یاری بوده است که در ایام ماه محرم از تلوزیون پخش می‌شد.

 

وی همچنین تجربه همکاری با کارگردانانی همچون آقایان منوچهر هادی، داریوش یاری، کاظم راست گفتار، داود موثقی، محمد پرویزی و جواد افشار را در کارنامه خود دارد و در حال حاضر در حال تمرین نمایش «قاتل بی‌رحم» به کارگردانی آقای محمدجواد بشارت و همچنین نمایش «عمارت خانه ارواح» به کارگردانی خودش است‌.

 

پور فلاح به‌غیر از بازیگری و کارگردانی تئاتر تاکنون چند فیلم‌کوتاه و نیمه بلند را در مقام کارگردان ساخته است و تجربه حضور در چندین جشنواره داخلی و خارجی فیلم را دارد. او به‌تازگی ساخت فیلم «به نام مادر» را به پایان رسانده است و تاکنون با این فیلم در چندین جشنواره داخلی و خارجی حضور داشته است و جوایزی را نیز کسب کرده است به این بهانه با او به گفت‌وگو نشستیم.

 

ایده و ساخت فیلم «به نام مادر» از کجا آمد؟

با یکی از نویسندگان خوب خانم منیژه محتاج الفضل که از دوستانم هستند درباره ساخت فیلمی که دوست داشتم در رابطه با مادر باشد، گفت‌وگو می‌کردم که فیلمنامه «به نام مادر» را برای من نوشتند و یک فیلم ۳۵دقیقه‌ای ساخته شد که با این فیلم در جشنواره‌های متعددی شرکت کرده‌ام و خدا را شکر با استقبال خوب مخاطبان و منتقدان مواجه شده است.

 

آیا مشکلاتی هم در ساخت این فیلمتان داشتید که ذهن شما را در حین ساخت مشغول خود کند؟

من مشکلی برای ساخت فیلمم نداشتم و ممنونم از تمام عواملی که مرا در ساخت فیلم «به نام مادر» حمایت و همکاری کردند خصوصا اورژانس تهران و بیمارستانی که دوست نداشت هیچوقت اسمی از آن برده شود، آن‌جا را رایگان در اختیار ما قرار دادند و چون تقریبا ۹۵درصد از فیلم من در بیمارستان اتفاق می‌افتاد، تمام همکاری‌ها را با من انجام دادند و تمام بخش‌های بیمارستان، در مدت فیلمبرداری در اختیار من بود..

 

شما در این فیلم به‌غیر از کارگردانی بازی هم می‌کردید، همزمان انجام دادن این هر دو کار که احتیاج به تمرکز دارد سخت نبود؟چگونه هر دو کار را به‌صورت موازی پیش بردید؟

قطعا سختی‌های خاص خودش را دارد ولی داشتن دستیار و منشی صحنه خوب می‌تواند کمک شایانی باشد برای یک کارگردان که هم بازی کند و هم کارگردانی. من وقتی بازی می‌کردم بعد بازی خودم را می‌دیدم و یا تایید می‌کردم یا تکرار مجدد می‌رفتیم.

 

شما تجربه بازیگری در سینما،تلویزیون و تئاتر را دارید، وارد شدن بازیگران چهره در فیلم‌های کوتاه چه تاثیری در رشد و دیده شدن فیلم‌های کوتاه دارد؟

من اعتقادی به حضور بازیگر چهره در کارهایم ندارم، مگر این‌که آن بازیگر به آن نقش که در ذهن خود دارم بخورد و بازیگر قابلی باشد اما فقط به خاطره چهره بودنش او را وارد کار نمی‌کنم. ولی نمی‌توان منکر این شد که حضور بازیگران چهره در تئاتر و سینما موثر است و چه بسا موجب فروش بیشتر فیلم‌ها و نمایش‌ها می‌شود، بسیاری از فیلم‌های کوتاه با حضور بازیگران چهره دیده شده‌اند.

 

آیا فیلم‌های کوتاه در دیده شدن بازی بازیگرانی که تازه وارد این عرصه شده‌اند مفید است و می‌تواند پله‌ای برای آن‌ها باشد تا به عرصه سینما وارد شوند؟

وارد شدن به عرصه سینما کار ساده‌ای نیست. فکر نمی‌کنم با بازی در یک فیلم‌کوتاه این امکان فراهم شود. ولی حضور مستمر در فیلم‌های کوتاه و یا تئاتر می‌تواند برای یک بازیگر تازه‌کار یا دانشجوی بازیگری تجربه‌اندوزی خوبی باشد و او می‌تواند هم خود را به‌مرور نشان دهد و هم می‌تواند با آزمون‌های مختلف خطاهایش را بشناسد که اگر در یک فیلم سینمایی انتخاب شد، دیگر آن اشتباه‌ها را تکرار نکند و یا از تجربه‌های خوب خود در بازیگری در فیلم‌کوتاه استفاده کند.

 

آیا شما تقسیم‌بندی صرف بازیگران به دو دسته تئاتری و سینمایی را قبول دارید؟

خیر، تئاتر مادر بازیگری است و بازیگران تئاتری در سینما و تلویزیون حرفه‌ای‌تر و ماندگار‌تر هستند البته با رعایت ورژن‌های تصویر، بسیاری از بازیگران سینما و تلویزیون هم هستند که وارد عرصه تئاتر شدند و ایفای نقش می‌کنند..

اگر بازیگران بتوانند صدا و حرکات بدنشان را در مقابل دوربین کنترل کنند، می‌توانند کار تصویر را هم به‌خوبی انجام بدهند و بالعکس بازیگران سینما و تلویزیون برای بازی روی صحنه تئاتر قطعا باید بدن و بیانشان را قوی‌تر کنند.

 

سالانه فیلم‌های کوتاه بسیاری ساخته می‌شود ولی متاسفانه به غیر از بعضی جشنواره‌ها در جاهای دیگر دیده نمی‌‌شوند. به نظر شما از چه طریقی می‌توان باعث دیده شدن فیلم‌کوتاه شد؟

فیلم‌های کوتاه حرف‌های عمیق و با مفهوم زیادی دارند که اگر از طریق رسانه ملی مجوز پخش بگیرند بسیار می‌توانند در فرهنگ‌‌سازی موثر واقع شوند، یا می‌توان قبل از این‌که در سالن‌های سینما فیلم پخش شود جای تبلیغات مرسوم، فیلم‌کوتاه پخش شود.

 

سالانه جشنواره‌های بسیاری در کشور ما با موضوعات مختلف برگزار می‌شود، آیا این همه جشنواره می‌توانند کمکی به فیلم‌کوتاه کنند؟

هدف از ساخت فیلم باید فرهنگ‌‌سازی در جامعه باشد نه فقط این‌که به گرفتن چند جایزه در جشنواره اکتفا شود. وجود این جشنواره‌ها می‌تواند در دیده شدن فیلم‌ها کمک کند.

 

فیلمسازان کوتاه همیشه از نبود منابع مالی در ساخت فیلم‌کوتاه گله می‌کنند، این مشکلات چقدر در ساخت فیلم‌کوتاه خوب تاثیر دارد و چگونه می‌شود این مشکلات را حل کرد؟

در حال حاضر برای ساخت فیلم‌های بلند و سینمایی هم، مشکلات مالی و سرمایه‌گذار بیداد می‌کند. چه بسا بسیاری از بازیگران غیرحرفه‌ای به بهانه تامین قسمتی از سرمایه، فیلم وارد این عرصه شدند و باعث خانه نشین شدن بازیگران حرفه‌ای و پیشکسوت شدند، چه برسد به تامین بودجه برای یک فیلم‌کوتاه. برای رفع این مشکل باید خود ارشاد هم پا پیش بگذارد و به فیلم‌های کوتاه کمک کند.

 

شما با کارگردانان صاحب‌نامی تجربه همکاری داشتید، خود اگر بخواهید دنباله‌روی سبک خاصی در ساخت فیلم باشید، بیشتر دنبال چه ژانر و سبکی می‌روید؟

درواقع سبک، دیدگاه شما از جهان و از زندگی است، این‌که چگونه آن را می‌بینید و چگونه آن‌را احساس می‌کنید. بنابراین چیزی خودآگاهانه نیست. سبک می‌تواند برحسب موضوع تغییر کند. اما چیزهای اساسی خاصی هم وجود دارد، که من نمی‌‌دانم آیا خودآگاهانه به آن پرداختم یا ناخودآگاهانه. چون گاهی وقتی به فیلم‌های قدیمی نگاه می‌کنم چیزهایی کشف می‌کنم که خودآگاهانه به آن نرسیده بودم بلکه از ضمیر ناخودآگاهم سرچشمه گرفته بوده‌اند. این نظری کاملا شخصی است چون به تعداد افراد خلاق، نظریات گوناگون وجود دارد.

 

دوست ندارم فکر کنم سبک دارم. سبک من در انتخاب هنرپیشه‌ها و طرز تفکر خاص و روانشناسی آدم‌ها در فیلم است. به نظر من اگر فیلمی روی نوار ویدئو ضبط شود یا با دوربین ثابتی گرفته شود یا دوربین هزار حرکت بکند و تمام زوایای ممکن را بگیرد، تا مورد توجه مردم نباشد ارزش ندارد، این‌که چه شکلی هست برای من جالب نیست. متاسفانه کارگردان همیشه سوار کار نیست و چیزهای مشخصی تاثیر کلی فیلم را دگرگون می‌کنند، اما در تحلیل نهایی به نظر من این‌که شما چگونه انسانی هستید و احساستان درباره مردم و زندگی چیست به‌گونه‌ای از طریق فیلم شما منتقل می‌شود.

 

کار کردن با کدام یک از کارگردانان علاقه و آرزوی شماست؟

من تاکنون با کارگردانان خوب و صاحبنامی کار کرده‌ام که چیز‌های بسیاری از آن‌ها یاد گرفته‌ام، ولی اگر بخواهم یک کارگردان را نام ببرم، که کار کردن با او جزو آرزوهایم است، آقای ابراهیم حاتمی کیا است.

 

چطور شد که وارد دنیای هنر شدید؟

بسیار سخت. خوب من هیچ‌گونه روابطی نداشتم و از دوران نوجوانی در پشت‌صحنه فیلم‌ها حضور داشتم و همچنین در بخش گویندگی خبر و رادیو قبول شدم ولی متاسفانه چون هیچ رابطه و آشنایی نداشتم نتوانستم در آن سال‌ها وارد بشوم.

 

با این همه تجربه هم‌اکنون از جایگاهی که دارید راضی هستید؟

به هیچ وجه. من حدودا شش ماه هیچ کاری را قبول نکردم و به دلیل فشارهایی که رویم بود، خانه‌نشین شدم تا این‌که کارگردانی نمایش «عمارت خانه ارواح» را شروع کردم و مشغول به‌کار خودم شدم.

 

سخن پایانی؟

امیدوارم به سینما به‌عنوان یک صنعت در کشور نگاه شود و به دور از تمامی حواشی و با حمایت دولت بتوانیم در راه فرهنگ‌‌سازی ایران عزیز قدم برداریم..

رضا پور زارعی

 

 

  • 10
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۱۳
جدیدترین
قدیمی ترین
خانوم پور فلاح ازدواج کرده اند و دارای یک فرزند دختر هستند
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش