سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۴:۵۷ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۶۱۵۲
چهره ها در سینما و تلویزیون

علی ضیا: به دنبال حاشیه‌سازی نیستیم

علی ضیا,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
مجری برنامه فرمول یک می‌گوید اگر برنامه خوبی در تلویزیون ساخته شود، حتی اگر ساعت چهار صبح هم پخش شود مردم برای تماشایش بیدار می‌شوند.

«فرمول یک» که پیش از‌این به عنوان برنامه‌ای صبحگاهی روی آنتن شبکه یک می‌رفت مدتی است از پخش در صبح‌گاه به عصر‌های تلویزیون آمده. همین تغییر ساعت پخش قاعدتا تغییرات ساختاری و محتوایی را می‌طلبیده که علی ضیا مجری این برنامه می‌گوید در بخش‌های مختلف آن اتفاق افتاده است. «فرمول یک» برنامه بی‌حاشیه‌ای نیست و هرازچندگاهی حضور برخی از مهمانان اتفاقاتی را درباره آن رقم می‌زند که در فضای مجازی ردپایش بیشتر دیده می‌شود. با این حال مجری‌اش معتقد است به دنبال حاشیه‌سازی و جنجال نیست و هدف این برنامه پرداختن به مشکلات مردم است. ضیا در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین از سری جدید این برنامه، ویژگی‌ها و تغییراتی و مشخصه‌هایی که لازمه یک برنامه‌ عصرگاهی است سخن گفته است.

 

«فرمول یک» ابتدا به عنوان برنامه‌ای صبحگاهی روی آنتن می‌رفت، اما بعد از مدتی تبدیل برنامه عصرگاهی شبکه یک شد. دلیل این اتفاق چه بود؟

مدیران سازمان به این نتیجه رسیدند که بهتر است این برنامه بعدازظهر پخش شود. ما هم برای اینکه «فرمول یک» برنامه مختص و مناسب بعد‌ازظهر شود کلیات و جزئیات آن از جمله تیتراژ، دکور و فرم آن را تغییر دادیم و فقط اسم برنامه را نگه داشتیم.

 

علت اینکه اسم برنامه را تغییر ندادید به چه دلیل بود؟ اینکه برنامه صبحگاهی «فرمول یک» تا حدودی توانسته بود بین مخاطبان مطرح شود و اسمش جا افتاده بود در این عدم تغییر تاثیر داشت؟

بله، شاید این قضیه هم تاثیر داشت، شاید ما ده سال دیگر یک برنامه شبانگاهی هم بسازیم و باز هم اسمش را تغییر ندهیم. به عقیده من این موضوع ایراد و اشکالی ندارد.

 

به نظر می‌رسد «فرمول یک» عصرگاهی به خصوص در برنامه‌های پیشین تا اندازه‌ای می‌خواست با حاشیه‌سازی روی آنتن جای خودش را میان مخاطبان باز کند. احساساتی شدن برخی از مهمانان (مثلا یکی از نمایندگان مجلس) یا برخی موارد دیگر که در فضای مجازی هم سر و صدا کرد نمونه‌هایی از این دست‌ هستند.

«فرمول یک» در سری جدیدش سه‌شنبه‌ها به یک پرونده می‌پردازد. دعوت از مهمانان مختلف بازخوردهای مختلفی داشته که بعضا ما را بر آن داشته تا از مهمان دیگری برای پیگیری مسئله مطرح شده دعوت کنیم. این بازخوردها در فضای مجازی هم بازخورد پیدا کرده اما واقعیت این است که ما به دنبال حاشیه نمی‌گردیم. ما برای این برنامه می‌سازیم که مشکلی را حل کنیم.

 

اگر مهمانی در برنامه آنقدر ناراحت می‌شود که بغض می‌کند تقصیر من نیست و قطعا من به ایشان نمی گویم که در برنامه بغض کنید. من چطور می‌توانم به مثلا یک به نماینده مجلس بگویم که بغض کنید. به نظرم این قضیه نشان‌دهنده این است که برنامه یا حرف‌های ما در آن لحظه بر روی ایشان تاثیری داشته که بغش یا گریه می‌کنند و البته به هیچ عنوان هم تعمدی نیست. ما می‌خواهیم مشکلی را در حد خودمان در برنامه مطرح کنیم تا بتوانیم حداقل بخشی از آنها را برطرف کنیم.

 

اساسا اجرای برنامه صبحگاهی و عصرگاهی تفاوت‌های زیادی با هم دارند. شما چقدر این تفاوت را در اجرایتان جاری کردید؟

اولین نکته‌ای که درباره برنامه‌های صبحگاهی وجود دارد، نشاط آنها است، دومین نکته رسالت برنامه‌های صبح است که اساسا خبری هستند، یعنی باید اطلاع‌رسانی کند و به خبرهای روز بپردازد. اما در «فرمول یک» عصرگاهی رسالت ما این نیست، ممکن است وقایعی اتفاق بیفتند و اخباری باشند که ما به آنها نپردازیم، البته نه اینکه برایمان اهمیتی ندارند، برایمان مهم است اما به آنها نمی‌پردازیم چون الان برنامه «صبح بخیر ایران» و برنامه‌های صبحگاهی دیگری هم هستند که به این اخبار می‌پردازند. ضمن اینکه ما الان در برنامه بعد از ظهر فرم محور هستیم برعکس برنامه‌های صبحگاهی که فرم نداریم. وقتی برنامه‌ای خبری می‌شود ناخودآگاه تحت تاثیر محتوا قرار می گیریم و در واقع هر آنچه که در فضاهای مختلف منتشر می‌شود ما از آنها استفاده می‌کنیم.

 

برای مثال الان برنامه را به سمتی بردیم که مثلا اگر شخصی در زمینه‌ای موفقیت کسب کرده ولی برعکسش شخص دیگری در همان زمینه موفق نشده را که قبلا رو به روی هم قرار می‌گرفتند کنار هم قرار می‌دهیم تا هر دو از تجربیاتشان بگویند. الان ما در برنامه می‌گوییم مردم مشکلاتشان را برای ما بفرستند تا ما با حلال مشکلاتشان رو به رو کنیم.

 

تبدیل برنامه صبحگاهی به عصرگاهی چقدر به این دلیل است که الان مخاطب برنامه‌های صبحگاهی به نسبت سال‌های دور که این برنامه‌ها پرطرفدار بودند کاهش پیدا کرده. در واقع این روزها شاید کمتر کسی پیگیر همان اخباری که شما اشاره کردید در برنامه‌های صبحگاهی باشد وقتی می‌تواند به راحتی همان اخبار را در گوشی تلفن همراهش دنبال کند؟

من کماکان معتقدم مهمترین برنامه‌های سازمان صدا و سیما برنامه‌های صبحگاهی هستند.

 

ولی قبول دارید که برنامه‌های صبحگاهی هم مخاطبانشان را از دست داده‌اند و الان شاید چند سالی است کمتر برنامه‌ای ساخته شده که مخاطب برای تماشای آن ساعت ۶ صبح بیدار شود و پای تلویزیون بنشیند؟

 این را من نمی‌دانم به این جهت که هنوز هم من را خیلی‌ها با اسم «ویتامین سه» می شناسند و این نشانه قدرت برنامه صبحگاهی است. نتیجه اینکه هنوز هم فکر می‌کنم اگر در تلویزیون ساعت ۲ یا ۴ صبح هم برنامه خوب بسازی مردم بیدار هستند و می‌بینند. مهم این است که شما برای خوب بودن و برنامه خوب ساختن تلاش کنی.

 

چقدر سعی می‌کنید با اهالی رسانه در تعامل باشید؟ اساسا چقدر به این مسئله و لزوم آن قائل هستید؟ اینکه رسانه‌ها صرفا تریبون شخصی هنرمندان نیستند و باید موضع‌گیری خودشان را داشته‌ باشند؟

به نظرم رسانه‌های شخصی هر کسی در فضای مجازی می‌تواند منعکس‌کننده سلیقه‌های شخصی هر کس یا فعالیت‌های او باشد. اما رسانه‌ها هدف مشخص خودشان را دارند که قطعا از آن تبعیت می‌کنند. من معتقدم تعامل دو طرف باید ایجاد شود. البته واقعیت این است من خیلی تفاوتی میان کار خودم و اهالی رسانه نمی‌بینم. اهالی مطبوعات در فضای کار روزنامه‌نگاری‌شان فضایی را در اختیار دارند و من هم همان فضا را در یک رسانه تصویری عهده‌دار هستم. به نظرم اگر این همکاری بین هر دو طرف وجود نداشته باشد شاید دیگر شاهد اتفاق مثبتی نباشیم و یک فضای تخت و غیر فعال حاکم خواهد شد.

نژلا پیکانیان

 

  • 15
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش