چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
۱۸:۱۰ - ۱۰ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۲۷۷۱
چهره ها در سینما و تلویزیون

گبرلو:

در حوزه سینما هیچ وقت نمی‌توانیم برنامه‌ای مثل ۹۰ بسازیم/ شرم داشتم در برنامه‌ام از کلمه «منتقد» استفاده کنم

محمد گبرلو،,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
محمد گبرلو، مجری و کارشناس، در رابطه با برنامه های نقد محور تلویزیونی و تاثیرگذاری شان بر این مقوله سخن گفت.

محمد گبرلو، مجری برنامه گفتگو محور «شب های شفاهی» که به عنوان یک مجله فرهنگی هنری هم از آن یاد می شود، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برنا، در رابطه با اینکه برنامه های نقد محور سینمایی در تلویزیون تا چه اندازه قادر به ادای دین به مدیوم سینما هستند، اظهار داشت: نقد در جریان فرهنگی یک کشور مخصوصا سینما بسیار تاثیرگذار است. ما با نقد و تحلیل آثار هنری می توانیم به رشد و تعالی برسیم. متاسفانه در سال های گذشته و این اواخر جریان نقد در رسانه ملی تبدیل به تخریب یک جریان فرهنگی شده  تا رشد و پیشرفت آن. مقصر این مسئله هم خود منتقدان بودند.

 

وی در ادامه افزود: به جای اینکه منتقدان سینمایی تعریف درستی از نقد به جامعه ارائه دهند موجی را به وجود آورده اند که به نظر من در حال حاضر مردم به کلمه منتقد سینمایی نگاه مثبتی ندارد. به همین دلیل شرم داشتم در برنامه «شب های شفاهی» کلمه منتقد را برای کارشناسان به کار ببرم و عنوانش را به کارشناس فیلم تغییر دادم. این جریان خود باعث رسیدن آسیب هایی به منتقدان و انجمن منتقدان می شود که یکی از آن ها کاهش وجاهت و تاثیرگذاری‌شان در جامعه است. دوم اینکه سینماگران به آنها اطمینان ندارند و حرف هایشان را نمی پذیرند و سوم اینکه متولیان و مسئولان سینمایی که در رسانه ملی هستند نمی توانند الگوی مناسبی و درستی از میان این منتقدان پیدا کنند و به مردم ارائه دهند. به همین دلایل است که جریان نقد در حال حاضر از جنبه مطلوبی برخوردار نیست که نه تنها تاثیر مثبت ندارد بلکه تاثیر مخرب هم هستند.

 

گبرلو با اعلام اینکه رسانه های مکتوب هم در خطر نداشتن پایه های علمی و مستدل هستند، در رابطه با وضعیت نقد در این مقوله افزود: در رسانه های مکتوب هم منتقدان جدی که علمی بحث کنند، خیلی کم دیده می شود. بیشتر یک نوشتاری وجود دارد که شبیه نقد است نه خود آن. نقد باید پایه های علمی و مستدل داشته باشد و براساس نظریه های کارشناسی صحبت شود. این گونه صحبت کردن که بگوییم این فیلم خوب نیست، در نیامده، فیلم بدی است، من نپسندیده ام و ... این ها استدلال های عامیانه ای است. متاسفانه این جریان در رسانه های مکتوب در حال اتفاق افتادن است. امیدوارم این اتفاق ها اصلاح شوند چون در غیر این صورت اعتماد بین فیلمسازان و منتقدین از بین می رود.

 

این مجری- کارشناس در رابطه با نبود یک برنامه نقد محور سینمایی مستمر که تاثیرگذار و جریان ساز باشد و حتی گاهی باعث رشد و پیشرفت این مدیوم شود، خاطرنشان کرد: ما هیچ وقت نمی‌توانیم شبیه یک برنامه ورزشی جریان ساز مثل نود یا برنامه های دیگر در حوزه سینما بسازیم. سینما در عمق به مسائل می پردازد و با تفکر و اندیشه سر و کار دارد. برنامه هایی که در زمینه تفکر و اندیشه مباحثه و گفتگو دارند تاثیرشان درازمدت است. بنابراین شما باید با صبر و تحمل یک جریان نقد را در تلویزیون راه بیندازید و بعد از مدت یکی، دو سال نگرش مردم نسبت به آن را ببینید. این تعریف برای سینما صدق می‌کند. برای مثال اگر در حال حاضر یک جریان نقد سالم و مستدل و منصفانه راه بیندازید دو سال بعد می بینید مردم نسبت به سینما و هنرمندان یک نگاه مثبت و مهربانانه دارند. ولی اگر تاثیر آنی آن را بخواهید، یک منتقد مخربی در مدت زمان کوتاهی می آید موجی درست می‌کند و می رود. این تفاوت برنامه های فرهنگی با برنامه های ورزشی و سرگرمی است. من برنامه های ورزشی را سرگرمی می دانم و برنامه های سینمایی را بیشتر برنامه های تفکری می دانم.

 

مجری برنامه «شب های شفاهی» در پاسخ به این پرسش که آیا این برنامه می تواند استمرار و تاثیر گذاری مثبتی در فضای سینما داشته باشد و کات نشود؟ بیان کرد: این مسئله به مسئولان سینمایی ارتباط دارد. تلاش من در برنامه هفت این بود که جریانی راه بیندازم که در حال حاضر نتیجه آن را می بینم. جریانی که باعث شد مردم و سینماگران الان باهم ارتباط خیلی نزدیک داشته باشند و به فیلم ها علاقه نشان دهند. من در برنامه هفت تلاش کردم فضایی را به وجود آورم که فیلمساز به برنامه بیاید، حرف هایش را بزند و مهربانانه با سینماگران برخورد شود. مردم حس مثبت به سینمای ایران پیدا کردند و نتیجه مثبت آن را می بینیم که مردم رابطه خوبی با سینما پیدا کرده اند. اطمینان دارم  «شب های شفاهی» نیز همین کارکرد را خواهد داشت. ما به سینمای ایران توجه می کنیم و احترام می گذاریم و با تمام وجود به تعالی آن فکر می کنیم. حال چه در گفتگو، چه در نقد، چه در تحلیل  و ... ولی اگر بخواهیم که سینما را تخریب کنیم خب فرمولش یک طور دیگری خواهد بود و نتیجه هم صد در صد نمی‌گیریم.

 

 

 

 

 

  • 14
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش