دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۳:۵۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۴۲۳۷
چهره ها در سینما و تلویزیون

گفت‌وگو با «شبنم مقدمی»، متخصص نقش‌های کوتاه اما ماندگار

شبنم مقدمی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

هفته نامه همشهری جوان/ با شبنم مقدمی در این گفت و گو، چند چالش راه انداختیم؛ سیمرغ هایش را کجا نگه می دارد؟ فجر مهم است یا برلین؟ سیمرغ سوم را می گیرد؟

اگر «درساژ» هم پذیرفته می شد، حالا خانم مقدمی جزء دوفیلمی های جشنواره بود. هیئت انتخاب اما تنها رای به پذیرش «خجالت نکش» داد. این، اولین تجربه کارگردانی رضا مقصودی، فیلمنامه نویس کهنه کار کشورمان است که کارنامه پر و پیمان و قابل دفاعی دارد. برای پی بردن به کیفیت کارنامه او فقط اشاره به «لیلی با من است» کفایت می کند. جالب است بدانید «خجالت نکش» از نظر موقعیت، «لیلی با من است» را به یاد می آورد.

این را هم شبنم مقدمی می گوید و هم همکارانی که فیلم را دیده اند. راستش این قدر از «خجالت نکش» و بازی مقدمی تعریف شنیده ایم که توقعمان از تنها کمدی جشنواره بالا رفته است. سابقه خوب مقصودی در عرصه فیلمنامه نویسی و نقش های درخشان مقدمی، نهیبمان می زند که دوستان، اغراق نمی کنند! مقدمی پیش از این، دو سیمرغ مکمل از جشنواره فجر گرفته و شانس زیادی برای کسب سیمرغ سوم دارد. این اتفاق رخ می دهد؟

اطلاعات فوری

چرا سراغش رفتیم؟ شبنم مقدمی سه بار نامزد دریافت سیمرغ شده آن هم در نقش های مکمل.

برای چه فیلم هایی جایزه گرفته؟ اولی به خاطر بازی در «امروز» به او رسید و دومی محصول مشترک «نفس» و «زاپاس» است. مقدمی با این دو فیلم در جشنواره سی و چهارم حاضر بود و دو کاراکتر کاملا متضاد را بازی کرد.

امسال چه فیلمی در جشنواره دارد؟ خجالت نکش

کارگردان فیلم چه کسی است؟ رضا مقصودی

مقدمی چه نقشی دارد؟ نقش یک زن روستایی به نام صنم که با وجود عروس و داماد و نوه باردار می شود.

چقدر شانس جایزه دارد؟ این نقش فرصتی در اختیار مقدمی گذاشته با وجهی دیگر از توانایی اش را به رخ بکشد. او در جشنواره امسال شانس زیادی برای لمس سیمرغ اصلی دارد.

شبنم مقدمی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگرانفیلم خجالت نکش

امسال دو فیلم برای جشنواره داشتید اما فقط «خجالت نکش» توسط هیئت انتخاب پذیرفته شد. تصور خودتان درباره پذیرش آن ها چه بود؟ فکر می کردی کدام به جشنواره راه پیدا کنند؟

به هر حال وقتی در فیلمی بازی می کنید، دوست دارید ابتدا در ویترین مملکت خودتان نمایش داده شود. جشنواره فجر هم مهم ترین ویترین سینمایی ایران است اما هیچ وقت برای من این نکته اولویت نداشته که بگویم این فیلم ممکن است انتخاب شود پس برایش بیشتر انرژی بگذارم. سعی می کنم کار خودم را به بهترین شکل انجام دهم، بعد از آن همه چیز به سلیقه هیئت انتخاب بر میگردد. فیلم «درساژ» هم گرچه در فجر پذیرفته نشد اما در جشنواره برلین انتخاب شد و چیز زیادی از دست ندارد.

«خجالت نکش» یک فیلم کمدی است. اصلا امیدوار بودید که به جشنواره برسد یا فقط برای اکران به آن نگاه می کردید؟

اتفاقا این فیلم فیلمنامه بسیار خوبی داشت. رضا مقصودی سابقه درخشانی در فیلمنامه نویسی دارد. از طرفی با توجه به انرژی ای که همه عوامل گذاشتند، مطمئن بودم انتخاب می شود. فکر نمی کردم چون کمدی است به جشنواره راه پیدا نمی کند، چون در شرایطی این اتفاق می افتاد که یک جشنواره دیگر برای فیلم های کمدی در ایران طراحی کنیم.

از یک سال پیش که فیلمنامه را خواندید تا زمانی که جلوی دوربین رفتید، چقدر در این کاراکتر تحول و تغییر به وجود آمد؟

فیلمنامه بازنویسی شد؛ درواقع آقای مقصودی نسبت به پیشنهادهایی که برای تغییر نقش ها به او داده می شود، خیلی پذیرا هستند و تا جایی که چهارچوب داستان به هم نریزد، تغییرات را اعمال می کنند. درباره شخصیت صنم با هم تعاملاتی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که یک چیزهایی باید به آن اضافه شود. بازنویسی نهایی با فیلمنامه اولیه که من خواندم، تقریبا ۳۰ درصد تفاوت داشت.

رضا مقصودی فیلمنامه های کمدی «لیلی با من است»، «من سالوادور نیستم» و... را نوشته. جنس کمدی «خجالت نکش» به کدام نزدیک است؟

شاید بتوانم بگویم به «لیلی با من است»؛ چون از جنس کمدی موقعیت است.

شبنم مقدمی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

شما متخصص نقش های کوتاه اما ماندگار هستید. چطور با حجم کم نقش آن را درست در می آورید؟

من «فرزند خاک» را بازی کردم که فقط سه سکانس بدون حضور من دارد و «نفس» را بازی کردم که در فیلم فقط یک سکانس با بازی من وجود دارد. اندازه نقش مشخص است. طول نقش را باید طوری طراحی کنی که توان بازیگری ات تقسیم شود و در راستای فیلمنامه اجرا کنی. بازیگر باید بفهمد در یک سکانس چه چیزی باید از خود به جا بگذارد. این یکی از وظیفه های بازیگر است که بداند که نه کم کار کند نه اضافه کاری.

از فیلم «فرزند خام: که نقش اول داشتید تا «خجالت نکش» که دوباره در نقش یک ظاهر شدید، نزدیک به ۱۰ سال می گذرد اما در تمام این سال ها نقش اول نداشتید. این برای خودتان سخت نبود؟

من در تمام این سال ها یک نقش بی خاصیت بازی نکرده ام و نمی کنم. کسی که از اول تا آخر فیلم باشد اما حضور مثبت و دراماتیکی نداشته باشد، به چه دردی می خورد؟ در طول این سال ها پیشنهادها زیاد بود اما چون دوست نداشتم، بازی نکرده ام. برایم نفس بازیگری مهم است، نه اندازه نقش و دیده شدن. می شود رفت بازی کرد و پول خوب هم درآورد اما این انتخاب من نیست. انتخاب من این است که نقش خوب بازی کنم و اندازه اش هم اصلا مهم نیست. وقتی برای نفس که چند دقیقه است، من را می بینند و جایزه می دهند، پس یعنی راهم را درست رفته ام.

دو تا سیمرغتان را کجا گذاشته اید؟

در کتابخانه ام.

چه حسی از دیدن آن ها دارید؟

راستش من خیلی اهل پزدادن و نشان دادن چه خوبی ها و چه بدی هایم نیستم و کلا سیمرغ هم برای من جذاب است و اگر بخواهم با آن پز بدهم، دیگران را خسته خواهدکرد اما از دیدن آن ها که ثمره روزهای عمر من و تمرین ها و سر صحنه رفتن ها و جلوی دوربین بودن ها هستند و منتج به این شده است، لذت می برم.

چند تا از این جوایز دارید؟

جایزه جشنواره آیینی سنتی، جشنواره کودک، جشن حافظ، جشن بازیگر و با این که چندین سال پرکارترین بازیگر زن تئاتر فجر بوده ام اما از آن جایزه ای ندارم.

شبنم مقدمی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

همه آن ها در کنار هم قرار دارند؟

نه، حقیقتا اما همه آن ها در کتابخانه هستند.

چشمتان کدامشان را بیشتر می گیرد؟

جایزه ای که برای تئاتر «کوکوی کبوتران حرم» به عنوان بهترین بازیگران سال گرفته ام که یک مجسمه بسیار خاص نیز دارد.

احساستان به سیمرغ نسبت به دیگر جوایز چگونه است؟

واقعا نمی دانم. شاید بتوان گفت جایزه «کوکوی کبوتران حرم» بیشتر از نظر حسی برایم ارزشمند است اما سیمرغ از لحاظ حرفه ای برایم مهم است.

کدام سیمرغتان برایتان مهم تر است؟ اولی یا دومی؟

تمام جوایز یک شور و حال دارند و در کل شیرین هستند، چرا که نشان می دهند دیده شده ایم.

سیمرغ تا چه اندازه روی انتخاب نقش هایتان تاثیر می گذارد؟

به نظر من هرگونه ارزیابی حرفه ای چه در حد کاندیداتوری و چه منتج به جایزه شود، بار مسئولیت و حساسیت شخص را بالاتر می برد، چون توقع دیگران از شخص بیشتر می شود.

نزدیک به شروع جشنواره فجر هستیم و شما یک فیلم در فجر و یک فیلم در برلین دارید. اگر مجبور به انتخاب فقط یکی از آن ها برای رفتن بودید، کدام را انتخاب می کردید؟

حتما جشنواره فجر و این اصلا ارتباطی به درجه اهمیت فیلم ها برایم ندارد، چون تا امروز، فیلم یا سریالی را برای مقدار بیشتری پول یا شهرتش قبول نکرده ام و باید حال خودم در آن کار خوب باشد.

شبنم مقدمی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

لطفا بدون تعارف بگویید که جایزه برایتان مهم است؟

بله. مهم است و واقعا خوشحال می شوم.

حتی زمانی که اسمتان در بین نامزدها وجود دارد، استرس انتخاب شدن را دارید؟

حقیقتا برای من زمانی که اسمم میان کاندیداها وجود دارد به معنای بردن جایزه است، چون زمانی که نامزد می شویم؛ یعنی قابلیت بردن این جایزه را از نظر هیئت داوران داریم و به نظر من این خودش بخشی از جایزه است. همان طور که سال گذشته در «آباجان» اسم من در میان کاندیداها بود و همان لحظه گفتم همین برایم کافی است؛ این یعنی تشخیص داده شد که من می توانم این جایزه را برنده شوم.

اما کسانی را که می گویند جایزه ایران ارزش ندارد، درک نمی کنم، چون جایزه در تمام دنیا جذاب است و در مملکت خودمان جذاب تر می تواند باشد. مهم این است که در رویداد مهمی مانند جشنواره فجر مطرح می شویم و برای من در کل کیفیت معنوی این جایزه (سیمرغ) و این که پس از این همه سال زحمت و تلاش در جایگاه حرفه ای بررسی شوم، مهم است.

علاقه دارید به تعداد سیمرغ هایی که برنده شده اید، سیمرغ دیگری اضافه کنید؟

بله، حتما

ارزیابی تان از امسال چیست؟ تا چه حد شانس سیمرغ دارید؟

واقعا نمی دانم چون فیلم های دیگر را ندیده ام که حتی بتوانم قیاسی داشته باشم. کما این که صادقانه بگویم فیلم خودمان را نیز هنوز ندیده ام و ترجیح دادم که اولین بار در سینما و با مردم فیلم را ببینم. حقیقتا طی فیلمبرداری هر زمانی که سکانسی را بازبینی می کردیم من متوجه این موضوع می شدم که این شخصیت اصلا شبنم مقدمی نیست و یک انسان دیگر است و از این لحاظ هم خوشحال بودم و هم نگران. نگران از این بابت که آیا این شخصیت را باور خواهند کرد و خوشحالی ام از این بود که توانسته بودم یک آدم دیگر خلق کنم و به جای او زندگی کنم. به هر حال باید بعد از دیدن این فیلم و فیلم های دیگر ببینم چقدر توانسته ام موفق باشم.

جزییاتی درباره نقش مقدمی در «خجالت نکش»

شبنم مقدمی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

حکایت های صنم خانم

از شبنم مقدمی خواستیم اطلاعات جزئی تر درباره کاراکتر خود در «خجالت نکش» در اختیارمان بگذارد. برای همین از او سه سوال پرسیدیم که پاسخشان تا حدودی موقعیت صنم را روشن می کند. برای مقدمی چند چالش اساسی برای جان دادن به نقش صنم وجود داشته؛ شخصیت از سنش بزرگ تر است، لهجه ای ابداعی دارد و مهم تر این که باید به اقتضائات کمدی وفادار می مانده.

نقش خیلی دور از خودم

نقش صنم در «خجالت نکش» از خودم بزرگ تر است. اولا اصولا خیلی اصرار بر این که سن پایین تر از خودم را بازی کنم یا حتما در نقش، زیبا گریم شوم، هیچ وقت نداشته ام. همان طور که این مسئله را بارها در فیلم های مختلف دیده اید. به نرم یک نقش وقتی ارزشمند باشد، تو از هر چیزی به خاطر آن می گذری اما واقعیتش در ابتدا کمی از نقش صنم می ترسیدم، چون اجرای نقش کمی سخت بود. به هر حال از نظر فرهنگی، جایگاه اجتماعی، سطح سواد و... خیلی با من فاصله داشت.

متفاوت از خورشید

خواهید دید که این نقش چقدر متفاوت از نقش های دیگرم از جمله کمدی «زاپاس» است. خورشید در فیلم «زاپاس» روابط اجتماعی داشت، مغازه داشت، از من کوچک تر بود اما صنم یک زد صد در صد خانه دار است. در یک روستا و اصلا روابط اجتماعی ندارد. طبق شناسنامه ای که من برای صنم نوشته ام، سوادش در حد پنجم دبستان است و فکر می کنم حتی یک کتاب هم در عمرش ورق نزده باشد. در سیزده سالگی ازدواج کرده، انواع فعالیت های زن های روستایی را بلد است. این گزینه ها خیلی او را متفاوت می کند. برای اجرای آن روی خطی هستی که اگر آن را از دست بدهی به سمت تیپ می رود.

سختی های یک لهجه ابداعی

آقای مقصودی نمی خواستند لهجه خاصی مربوط به قومیت خاصی داشته باشیم. فقط سعی ما این بود که به یک آهنگ برسیم که با حرف زدن روزمره متفاوت باشد و لهجه هیچ جایی نباشد. حتی اسم روستایی که داستان در آن می گذرد، خیالی است و واقعیت بیرونی ندارد. رضا مقصودی فتحه و کسره هایی در لحن اضافه کرده بودند اما مدام چک می کردند که شبیه لهجه جای خاصی نشود. این لحن ابداعی علاوه بر بیان سخت آن، حفظ راکورد را هم سخت می کرد؛ یعنی مدام باید دیالوگ های قبلی را چک میکردیم تا یکدستی اش حفظ شود.

  • 12
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش