پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۳:۲۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۴۷۹۷
چهره ها در سینما و تلویزیون

گفت‌وگو با شبنم مقدمی 

جشنواره‌ فیلم‌های کمدی راه بیندازیم 

شبنم مقدمی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

شبنم مقدمی از معدود بازیگرانی است که هر سال با نقشی متفاوت در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و در اکثر موارد جزو نامزدهای کسب سیمرغ بوده است. او امسال با اولین فیلم رضا مقصودی در مقام کارگردان در این جشنواره حاضر شده است. «خجالت نکش» جزو معدود فیلم‌های کمدی حاضر در جشنواره است که درحالی به رقابت با سایر فیلم‌ها می‌پردازد که تعدادی از فیلمسازان نظیر ابوالحسن داوودی، برزو نیک‌نژاد و... به علت اهمیت ندادن جشنواره فجر به فیلم‌های کمدی ترجیح دادند در بزرگ‌ترین رقابت سینمای ایران شرکت نکنند و یک‌راست راهی اکران شوند. با مقدمی پس از نمایش فیلمش در سالن اهالی رسانه واقع در پردیس ملت درباره نقشی که فاصله جدی با او دارد گپ زدیم و نظرش را درباره حضور فیلم‌های کمدی جویا شدیم. 

 

«آباجان»، «نفس»، «زاپاس» و حالا «خجالت نکش» نقش‌هایی که گویش خاص دارند و از هر نظر بیشترین دوری را با شما دارند؛ این انتخاب خودتان است که نقش‌های این‌چنینی را بازی کنید یا به سبب موفقیت‌تان در درآوردن نقش‌های سخت برای این نقش‌ها سراغ شما می‌آیند؟ 

راستش اگر نقش سخت نباشد بازی در آن برایم لذتی ندارد و اینکه می‌گویید کاملا دو سویه است. یعنی هم خودم تمایل دارم تا در میان پیشنهادها چنین نقش‌هایی را بپذیرم هم دوستان محبت دارند و برای این نقش‌ها سراغ من می‌آیند. 

 

به هر روی برخی بازیگران حاضر نمی‌شوند نقشی تا این اندازه با فاصله از خودشان را بازی کنند آن هم با گریمی که شاید زیبایی‌شان را تحت‌الشعاع قرار دهد. 

قطعا زیبایی مهم است و من هم دوست دارم زیبا باشم اما به نظرم بازیگری این‌قدر مهم هست که این چیزها در مقابلش هیچ ارزشی نداشته باشد. برای من اهمیت بازیگری خیلی بیشتر از آن است که بخواهم زیبا باشم یا یک زن روستایی نباشم و از این انتخاب بسیار راضی هستم و احساس خوبی دارم. 

 

داستان این فیلم در یک روستای نامشخص رخ می‌دهد که درواقع صرفا نمادی از یک زندگی روستایی است و ما به‌ازای بیرونی ندارد؛ با توجه به فاصله نقش با خودتان چطور به این نقش و اتمسفر نزدیک شدید؟ 

من هر نقشی را که قبول کنم؛ چه از این سخت‌تر باشد چه ساده‌تر باید تلاش کنم تا آن را پیدا کنم. باید بتوانم خودم را به نقش نزدیک کنم چون به‌هرحال هر نقشی با هر اندازه از نزدیکی به خودم عینا من نیست و هر نقشی سختی‌های خودش را دارد. زن روستایی‌ که ممکن است پنج کلاس سواد داشته باشد یا ۱۲سالگی ازدواج کرده باشد قطعا با من تفاوت‌های بسیاری دارد اما باید این تفاوت‌ها را پیدا کرد. قطعا خود متن کمک بسیاری به پیدا کردن نقش می‌کند. راهنمایی‌های کارگردان هم طبعا کمک بزرگی است اما در کنارش باید مطالعه کرد و مناطقی را دید مثل جایی که فیلمبرداری داشتیم و البته که باید با افرادی معاشرت کرد که در زندگی روزمره شهری نیستند و برای صنم، من همه این کارها را کردم؛ البته شخصا بسیار روستاگردی می‌کنم اما سعی کردم برای این نقش یک سفر خاص به چند روستا داشته باشم. مدل راه رفتن، مدل حرف‌زدن (منظورم لهجه نیست، فرم حرف‌زدن روستاییان مد نظرم است) حتی نشستن، بلندشدن و... را سعی کردم به دقت ببینم و داستان‌هایی مرتبط با روستاییان خواندم مثلا داستان‌هایی که علی اشرف درویشیان درباره روستاییان کرمانشاه نوشته و باز هم تاکید می‌کنم که خود آقای مقصودی خیلی کمک بزرگی بود و مدام حواسش بود تا این کاراکتر اصلا شهری نباشد. 

 

همین حالا که در بین اهالی رسانه و منتقدان صحبت از بازی خوب شماست، فکر می‌کنید برای این نقش بتوانید جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کنید؟ 

قطعا که حالا نمی‌توان نظر داد چون تعداد زیادی فیلم دیده نشده است و البته من که اصلا نمی‌توانم نظری در این مورد داشته باشم چون به‌رغم میل باطنی‌ام به‌دلیل اینکه سرکار هستم هنوز موفق به دیدن هیچ فیلمی نشده‌ام. 

 

بعضی‌ها انگار به حضور یک فیلم کمدی در جشنواره گارد دارند و معتقدند این نوع فیلم‌ها مناسب فضای جشنواره نیست؛ نظرتان دراین‌باره چیست؟ 

اگر ما جشنواره‌ای مخصوص و مختص فیلم‌های کمدی داشته باشیم آن زمان می‌توانیم فیلم‌های کمدی را به کلی به آنجا منتقل کنیم ولی وقتی چنین چیزی نیست یعنی این جشنواره متعلق به همه فیلم‌هاست و نمی‌توان گفت فلان فیلم چون کمدی است، نباید باشد. این جشنواره متعلق به همه سینمای ایران است و تمام ژانرها را در برمی‌گیرد. 

 

به هر حال معمولا فیلم‌های کمدی در جشنواره دیده نمی‌شوند و به آنها اهمیتی داده نمی‌شود، فکر نمی‌کنید این نگاه حاکم بر جشنواره ممکن است باعث شود کارتان دیده نشود؟ 

واقعا فکر نمی‌کنم کنار گذاشته شویم چون نمونه‌هایی داشتیم که در همین جشنواره دیده شده؛ «ورود آقایان ممنوع» هم کمدی بود اما دیده شده است. خود «زاپاس» مگر کمدی نبوده؟ پس این‌طور نیست که بگوییم چون این کار کمدی است به کلی کنار گذاشته می‌شود و ممکن است من یا همکارانم دیده نشویم. 

 

از ابتدای جشنواره هر فیلمی را می‌بینیم یک سوال مهم این است که آیا به سبب فلان سکانس این فیلم توقیف نمی‌شود؟! درواقع با اتفاقات این چند ساله درباره فیلم‌ها یک نگرانی عمومی بین اهالی رسانه به وجود آمده که قطعا به فیلمسازان نیز منتقل می‌شود. باتوجه به موضوع فیلم‌تان کمی درباره این نگرانی صحبت کنید؟ 

بله، متاسفانه این اتفاق رخ داده. همین الان هم چند نفر از من پرسیدند که به نظرتان فیلم توقیف نمی‌شود؟! و این خیلی بد است اما به نظرم واقعا این‌طور نیست. یک چارچوب‌هایی وجود دارد که با رعایت آن می‌توان این نگرانی را از بین برد و شخصا فکر نمی‌کنم درباره این فیلم نگرانی وجود داشته باشد.

 

مرسده مقیمی

 

 

vaghayedaily.ir
  • 19
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش