سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۶:۰۶ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۲۰۳۶۸۷
چهره ها در سینما و تلویزیون

فرهاد قائمیان: پرچم اسفند ماهی‌ها بالاست

فرهاد قائمیان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

به گزارش جام جم آنلاین، فرهاد قائمیان هم آرام است و هم مهربان. هرگز به دنبال هیاهو و جنجال نبوده و به همین دلیل همیشه بدون حاشیه کارش را انجام می‌دهد. او در طول این سال‌‌ها خیلی سخت و گزیده نقش ‌هایش را انتخاب کرده و از همین‌روست که وقتی کارنامه هنری او را بررسی می‌کنیم، متوجه رنگین کمانی از نقش‌های رنگارنگش در تئاتر، سینما و تلویزیون می‌شویم. او چند بار نقش پلیس را داشته، اما در هر اثری به گونه‌ای متفاوت این کاراکتر را خلق کرده و می‌توان گفت که همیشه مخاطبانش را غافلگیر کرده است.

 

فرهاد قائمیان خیلی اهل مصاحبه نیست، اما با پیگیری‌های متعدد برای روز تولدش مهمان ما شد و با او گفت‌وگوی صمیمانه‌ای داشتیم. البته وقتی کیک تولد و شمع را برایش روشن کردیم به شوخی تاکید داشت فقط ۱۸ سالش است. همچنین او دست خالی به روزنامه نیامد و دو تابلوی نفیس از حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)  هدیه آورد. قائمیان این روزها مجموعه تلویزیونی «هست و نیست» به کارگردانی حسین سهیلی زاده را روی آنتن شبکه دو دارد. همچنین سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» و «سر دلبران» را هم در نوبت پخش از تلویزیون دارد. گفت‌وگوی خواندنی ما را با فرهاد قائمیان در ادامه می‌خوانید.

 

مردم بزرگ‌ترین داور هستند

من نسبت به کارهایی که انجام داده‌ام، خیلی تعصب دارم و هیچ کدام را جدا از هم نمی‌دانم، حتی برای یک نقش کوتاه هم زحمت خودم را می‌کشم. البته همه بچه‌های هنر علاقه‌مند هستند کارهایشان درست دیده شود. حال این‌که در چه جایگاهی هستم و در چه نقطه‌ای قرار دارم، بهتر است مردم قضاوت کنند. من در جشنواره‌ها هم حضور داشته‌ام، اما معتقدم بزرگ‌ترین داور و پشتوانه تمام زندگی هنری‌ام، مردم هستند. شخصا برایم یک لبخند، عکس و یک احوالپرسی با مردم، ارزشمندتر از جوایز است. البته جوایز را هم رد نمی‌کنم.

 

تفکیک نمی‌کنم

با احترام به نظر دوستان هنرمند، اما باید بگویم بین تئاتر، سینما و تلویزیون تفکیک قائل نمی‌شوم. کسانی که می‌گویند ما دوست نداریم در تلویزیون بازی کنیم، نظرشان محترم است، اما به احترام مردم و بنا به هر دلیلی که دارند، بهتر است این جمله را نگویند که برای ما کسر شأن است در تلویزیون بازی کنیم. از سوی دیگر نباید علیه تلویزیون جبهه تشکیل بدهیم، چون میلیون‌ها نفر برنامه‌های این رسانه را دنبال می‌کنند. ضمن این‌که ما خیلی چیزها از تلویزیون یاد گرفتیم و باعث شد به هنر سوق پیدا کنیم. ما باید به فرهنگ عمومی مردم، دیدگاه و سلایق آنها احترام بگذاریم، چون خیلی از آثار نمایشی خوب را هم از تلویزیون دیده‌ایم. البته من نسبت به این رسانه انتقاداتی هم دارم و معتقدم برخی از طرح‌ها در همان اتاق فکر باید متوقف شود و نباید به مرحله تولید برسد، اما هیچ‌کدام از اینها دلیل بر بی‌احترامی نمی‌شود. همه ما جای پایی در تلویزیون داریم و هیچ کس اول به سینما نرفته است. همه اول تلویزیون را دیدیم و بعد به سینما گرایش پیدا کردیم. اصولا تلویزیون رابط بین مردم و هنرمندان است.

 

به قسمت اعتقاد دارم

خدا را شاکرم که توانسته‌ام در کارهای معدودی که انجام داده‌ام، خوب ظاهر شوم اما هیچ‌وقت نخواستم بگویم این نقش برای من است، چون مطمئنم اگر قسمت من باشد، حتما نصیب خودم می‌شود. به قسمت و تقدیر خیلی اعتقاد دارم. دعا می‌کنم کارهای خوب زیاد داشته باشم، اما حسرت نمی‌خورم که چرا بازیگر دیگری فلان نقش را ایفا کرد و به من نرسید. به هر حال آن نقش سهم او از زندگی و کائنات بوده است. گاهی پیش آمده نقشی به من پیشنهاد شود، اما بعد در خلوت خودم احساس کردم به هر دلیلی بهتر است نقش به بازیگر دیگری سپرده شود. وقتی دلم به نقشی نباشد، حتی تا مرحله قرارداد، نمی‌پذیرم. ضمن این‌که هرگز همزمان دو کار را انجام نمی‌دهم و بر وسوسه‌ام غلبه می‌کنم. هیچ‌وقت هم پشیمان نشده‌ام.

 

طول و عرض نقش برایم مهم نیست

کار من بازیگری است. اگر نقش درست نوشته شود، برایم فرقی نمی‌کند یک فرد مشهور و ملی را بازی کنم یا یک فرد معمولی را. اگر کار خوب باشد تاریخی یا معاصر بودن زمانش برایم تفاوتی ندارد. ضمن این‌که کوتاهی و بلندی‌اش هم برایم مهم نیست، حتی در فیلم‌هایی مثل شهر زیبا، به رنگ ارغوان، بادیگارد، ناخواسته و... نقش‌های کوتاه بازی کرده‌ام. البته باید اشاره کنم تولید آثار تاریخی کار سختی است. در مجموع دلم می‌خواهد نقشی را بپذیرم که درست شخصیت‌پردازی شده باشد.

 

نقش یک روحانی متفاوت

در مجموعه شهریار نقش پدر این شخصیت را بازی می‌کردم که یک روحانی بود و بسیار متفاوت به‌شمار می‌رفت. در مجموع با افتخار می‌گویم برای این نقش ما به ازای بیرونی نداشتم و خوشحالم نقش پدر استاد شهریار را بازی کرده‌ام.

 

یک گروه همدل

قبل از هر چیز باید بگویم سریال «هست و نیست» که در حال حاضر از شبکه دو روی آنتن است، همزمان نوشته و تولید می‌شود. باید بگویم از همکاری با این گروه با مدیریت و هدایت آقای حسین سهیلی‌زاده و آقای شایان‌فر خیلی خوشحالم. در طول این سال‌ها چندبار پیش آمد با آقای سهیلی‌زاده همکاری کنم، اما سعادت نداشتم. جا دارد یک خسته نباشید صادقانه، دوستانه و رفاقتی به همه عوامل این سریال بگویم، چراکه آقای سهیلی زاده یکی از بهترین‌های برند تلویزیون است. به مردم خیلی احترام می‌گذارد و خواسته‌های آنها را می‌داند و گروه حرفه‌ای برای جلو و پشت دوربین کارهایش، انتخاب می‌کند.

 

سعی می‌کنم خودم را تکرار نکنم

بهترین مشاور، همدل و همراز من، خدا و ائمه هستند. خدا را شکر می‌کنم برای اتفاقات خوبی که در زندگی حرفه‌ای‌ام پیش آمده است. من تا امروز چندبار نقش پلیس را بازی کرده‌ام. آیا سرهنگی که شما در فیلم «نسل سوخته» دیده‌اید با سرهنگ مکی در سریال «یادآوری» یکی است یا سرهنگی که در سریال آقای فخیم‌زاده بازی کرده‌ام؟ گرچه شغل این شخصیت‌ها پلیس بوده، اما سعی کرده ام هر کدام را با یک دیدگاه و تفکر بازی کنم که هیچ ربطی به هم نداشته باشند. . بنابراین باید هر نقشی را با یک دیدگاه بازی کرد که به تکرار نیفتیم. از سوی دیگر نباید برای خودمان یک چارچوب درست کنیم و درگیر آن شویم.

 

روی صحنه خودم را می‌شناسم

من از ابتدا دغدغه ام بازیگری بود. زمانی که مدرسه می‌رفتم تئاتر کار می‌کردم. دوره‌های مونتاژ، فیلمبرداری و... را نه در حد حرفه‌ای، اما مقطعی گذرانده‌ام و فیلم تجربی هم ساخته‌ام. بیش از ۱۲ سال در حوزه‌های ادبیات نمایشی، ادبیات داستانی، خلاقیت هنری و تصویری تدریس کردم. همه این موارد به‌خاطر این بود که کارم را در بازیگری درست انجام بدهم نه این‌که فیلمساز شوم. اگر خدا بخواهد همین روند بازیگری را ادامه می‌دهم. بعد از سریال «تعبیر وارونه یک رویا» به کارگردانی آقای جیرانی از من می‌پرسیدند چرا کاری روی آنتن ندارم. این در حالی است که من در سه مجموعه بازی کرده بودم که در نوبت پخش قرار داشت. ضمن این‌که معتقدم بین کارهایم باید روی صحنه بروم تا خودم را بشناسم و این برایم خیلی مهم است. بنابراین در فاصله این سال‌ها، هم کار تلویزیونی کرده ام و هم تئاتر روی صحنه داشتم. همچنین سریال تاریکی شب، روشنایی روز را در نوبت پخش دارم که به نظرم نقطه عطفی در سریال‌سازی است. سر دلبران کار آقای لطیفی را هم در نوبت پخش دارم که در این سریال هم نقش خاصی را بازی کرده ام. امیدوارم مردم از تماشای این آثار لذت ببرند. ضمن این‌که در این گفت‌وگو تولد رفیق خوبم، آقای لطیفی را هم تبریک می‌گویم.

 

پرچم اسفند ماهی‌ها بالاست

من ۱۸ ساله هستم و پرچم اسفند ماهی‌ها بالاست و بهترین ماه دنیا، اسفند است. سن به شناسنامه نیست، به دل آدم‌هاست و دل من هنوز ۱۸ ساله است. یاد می‌کنم از پدر و مادر عزیزم. روحشان شاد و مطمئنم که ناظر بر کارهایم هستند. از خانواده‌ام (خواهران و برادران) که پشتوانه بزرگ زندگی‌ام هستند، قدردانی می‌کنم. امیدوارم همیشه سربلند باشند. همچنین برای این گفت‌وگوی صمیمانه از شما و بچه‌های خوب روزنامه جام‌جم هم تشکر می‌کنم.

 

فاطمه عودباشی

 

 

  • 11
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش