پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۷:۰۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۴۰۰۷۴۷
چهره ها در سینما و تلویزیون

مهرداد اسكويی: فیلمساز وابسته نیستم

مهرداد اسكويی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

مهرداد اسكويي؛ فيلمساز، تهيه‌كننده، پژوهشگر و عكاس ايراني بعد از موفقيت‌هاي جهاني مستند «روياي دم‌صبح»، اين روزها روي تدوين دو فيلمِ آخرش كار مي‌كند.

 

«روياي دم‌صبح» اين كارگردان در بيش از چهل فستيوال بين‌المللي نمايش داشت و جوايز معتبري ازجمله جايزه بهترين مستند از جشنواره فيلم‌هاي شرقي ژنو سوييس؛ جايزه بهترين مستند در چهارمين جشنواره بين‌المللي «راه ابريشم»، چين؛ جايزه بهترين فيلم از نگاه هيات‌داوران جوان جشنواره فيلم مستند «زاگرب داكس»، كرواسي؛ جايزه بهترين فيلم مستند بلند از دهمين دوره جشنواره سينمايي آسيا-پاسيفيك و... را كسب كرد.

 

اسكويي درباره فعاليت جديدش مي‌گويد: «يكي از اين فيلم‌هاي مستندي كه اين روزها كار مي‌كنم موضوع اجتماعي دارد با نام «هنوز خيره به خورشيد» و ديگر فيلم مستندم تم انسان شناسانه دارد و نام موقت آن «پابرهنه در پاييز» است.

 

اين فيلمساز درباره مراحل فني فيلم‌هايش توضيح مي‌دهد: «تصويربرداري مستند بلند «هنوز خيره به خورشيد» را تابستان سال گذشته انجام داديم و اين روزها «امير اديب‌پرور» كه مونتاژ فيلم «روياهاي دم‌صبح» را نيز انجام داده بود در حال تدوين اين فيلم است. تدوين مستند «پابرهنه در پاييز» نيز به طور همزمان توسط تدوينگر ديگري در حال انجام دادن است.»

 

البته مهرداد اسكويي به‌جز تدوين فيلم‌هاي مستندش با همكاري و مديريت «علي دهباشي» مشغول عكاسي پرتره از چهره‌هاي برجسته فرهنگ، ادب و هنر ايران است براي چاپ در كتابي با عنوان «١١١ چهره فرهنگ، ادب و هنر معاصر ايران» كه در اين رابطه هم توضيح مي‌دهد: « از سال ٧٥ مشغول عكاسي اين پروژه هستم. عكس‌هايي از سيمين دانشور، سيمين بهبهاني، پرويز تناولي، پري زنگنه، پري صابري، عباس كيارستمي، رخشان بني‌اعتماد، ايرج افشار، هوشنگ ابتهاج و فريدون مشيري از جمله پرتره‌هاي اين كتاب هستند. »

 

نكته‌اي كه در مورد اين كتاب بايد توضيح داد اينكه اين مجموعه سه‌جلدي زيرنظر علي دهباشي و توسط نشر گاندي آماده خواهد شد كه به ترتيب در سال‌هاي ٩٧، ٩٨ و ٩٩ منتشر مي‌شود.

 

اسكويي به‌غيراز اين سه جلد كتاب در نظر دارد چهره‌هاي فرهنگ، ادب و هنر هر استان كشور را هم عكاسي كند: « در اين راستا پروژه‌ام را با عكاسي از مفاخر فرهنگي استان‌هاي گيلان، يزد، آذربايجان و همدان شروع كرده‌ام. فكر مي‌كنم انجام اين پروژه حدود ١٥ سال به طول بينجامد.»

 

اما بخش ديگري از فعاليت‌هاي اسكويي به داوري فيلم‌ها در جشنواره‌هاي مختلف است: « بعد از حضور در جشنواره فيلم مستند و كوتاه كراكوف لهستان به عنوان رييس هيات داوران در بخش فيلم‌هاي كوتاه؛ جشنواره‌اي در هلند اخيرا پيشنهادي براي داوري به من ارايه كرده است كه در مرحله مذاكره هستيم.» مهرداد اسكويي اصولا به قضاوت اثر هنري چندان باور ندارد اما اينكه شرايطي پيش مي‌آيد كه با آثار جديد توليدشده توسط ذهن‌هاي خلاق فيلمسازان ارتباط برقرار مي‌كند برايش جالب است: «در جلسات داوري حين گفت‌وگوي پيرامون فيلم‌ها و با ديدن فيلم‌ها خيلي ياد مي‌گيرم. در سال گذشته نيز در دو جشنواره فيلم مستند CPH Dox در كپنهاگ دانمارك و جشنواره فيلم مستند ژان روش پاريس كه ويژه فيلم‌هاي مردم‌شناسي است به عنوان داور از ايران حضور داشتم».

 

او در ادامه صحبت‌هايش اضافه مي‌كند: « فعلا روي فيلم‌ها، عكس‌ها و پژوهش‌هاي تاريخ عكاسي و كارت‌پستال با همكارانم در مركز ميراث تصويري ايران متمركز هستيم كه ازجمله پروژه‌هاي در دست انجام در اين زمينه مي‌توانم به پروژه «كتاب نگاتيو» به كوشش سهيلا شمس، «كودكي از خلال عكس‌هاي دوره قاجار» و «موسيقيدان‌ها» با همكاري سميه اميري و «نخستين كارت‌پستال‌هاي رسمي تاريخ ايران (انتشارات آنسخدي و پسران) » با همكاري زينب عليزاده اشاره‌كنم كه چهار پروژه‌اي است توسط نشر كارگاه اتفاق منتشر خواهد شد و به زودي در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. »

 

از اسكويي كه طي اين سال‌ها بيشتر درحوزه هنرهاي تجسمي و فيلمسازي مستند فعاليت داشته مي‌پرسم كه آيا تصميمي براي ساخت فيلم بلند سينمايي نداريد؟ مي‌گويد: «تصميم ندارم به اين حوزه ورود پيدا كنم و در برنامه‌ام نيست و اگر هم روزي بخواهم فيلم سينمايي بسازم بيشتر مايلم بين مستند و داستاني حركت كنم و در اين زمينه يكي از الگوهايم فيلم «كلوزآپ» ساخته عبــــاس‌كيــارسـتمي است.

 

اين جنس كاري است كه به شوقم مي‌آورد، هم درزمينه شكل و هم معنا.» اين كارگردان در زمره مستندسازاني قرار مي‌گيرد كه فيلم‌هايش در كشورهايي نظير فرانسه، سوييس، انگليس و امريكا بر پرده رفته و به نمايش عمومي در آمده، مردم و منتقدين فيلم‌هاي او را مي‌بينند و راجع به آن حرف مي‌زنند با اين حال او در ساخت فيلم‌هايش شهرت و ثروت را مبنا قرار نداده است: «سعي مي‌كنم در كارهايم به شناخت درونم برسم. هدفم كسب شهرت و ثروت نيست. معتقدم هر فيلمي كه مي‌سازيم گويي جهان مستند وآدم‌هايش نيز در كار ساخت و رشد شخصيت‌هاي ما نيز هستند. ما به عنوان گروه سازنده تلاش مي‌كنيم در كارهاي‌مان روز به روز معناي زندگي‌مان را بسازيم.»

 

اسكويي در بخش پاياني صحبتش به شرايط دشوار كار كردن در سينماي ايران اشاره مي‌كند: «در كشورهاي صاحب سينما معمولا از فيلمسازهاي‌شان به خوبي پشتيباني و حمايت شده و شرايط مطلوبي براي ساخت فيلم‌ها فراهم مي‌شود، اما متاسفانه من در اين سال‌ها بيشتر به صورت مستقل فعاليت كرده‌ام و چون مي‌خواهم دغدغه‌هاي ذهني و عاطفي خودم و چالش‌هاي زندگي مردم كشورم را دنبال كنم، پشتيباني نمي‌شوم. مستقل بودن هزينه دارد. اما اگر فيلمسازي باشي كه بخواهي به قدرت نزديك شوي و از آن حمايت دريافت كني مي‌تواني به راحتي فيلم بسازي و زندگي كني.»

 

با وجود بي‌مهري‌هايي كه به بعضي فيلمسازان مهم كشور مي‌شود اما آنها همچنان كار در وطن‌شان را به خارج از مرزهاي ايران ترجيح مي‌دهند: «آدم‌هايي هم هستند كه احساس مسووليت مي‌كنند تا براي فرهنگ اين مرزوبوم عمرشان را بگذارند كه اميدوارم زود خسته و دلزده نشوند. خوشحالم كه به عنوان عكاس، مستندساز و پژوهشگر اين كشور با حمايت مردم ايران، براي مردم ايران كار مي‌كنم.»

 

متاسفانه من در اين سال‌ها بيشتر به صورت مستقل فعاليت كرده‌ام و چون مي‌خواهم دغدغه‌هاي ذهني و عاطفي خودم و چالش‌هاي زندگي مردم كشورم را دنبال كنم، پشتيباني نمي‌شوم. مستقل بودن هزينه دارد. اما اگر فيلمسازي باشي كه بخواهي به قدرت نزديك شوي و از آن حمايت دريافت كني مي‌تواني به راحتي فيلم بسازي و زندگي كني.

 

تينا جلالي

 

etemadnewspaper.ir
  • 19
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش