تقریباً با اکران هر فیلمش -که همواره نیز از جنس سینمای تجاری و گیشه است- در نشستها و گفتوگوهای مطبوعاتی یا برگزاری مراسم نمایش فیلمش، سخنانی میگوید که به کانون جنگ و جدالهای سینمایی-رسانهای بدل شود. هر بار که او در برنامه هفت یا برنامههای سینما محور دیگر مثل شهرفرنگ شبکه خبر حضور یافته، گفتوگوهایش با مجری یا میهمان برنامه به جدال لفظی بدل شده یا به واکنشهای جنجالی در رسانهها و مطبوعات انجامیده است.
بخشی از جنجالها به فیلمی برمی گردد که ساخته و مواردی که در آن مطرح کرده است (که غالباً نقد محتوایی فیلمهایش را به ارجاعات برون متنی و دعواهای فرا سینمایی بدل میکند) و بخشی هم به دعواهای شخصی او با سینماگران دیگر بازمی گردد که به طور معمول حاشیههای فراوانی میسازد.
حسین فرح بخش چه در مقام کارگردان و چه در کسوت تهیه کننده، همیشه حاشیه ساز بوده و جدالهای کلامی پیرامون خودش و آثارش شکل میگیرد. سالها پیش در برنامه هفت ترکشش به تن منتقدان سینما هم خورد(که همواره سر ستیز با آنها داشته) آنجا که گفته بود «مردم اصلاً نمیدانند منتقد خوردنی است یا پوشیدنی...» که با واکنشهای تندی از سوی منتقدان سینما همراه شد. دعوای او با امیر حسین علم الهدی بر سر سینمای هنر و تجربه هنوز در حافظه سینمادوستان باقی مانده که فرحبخش این سینما و مدیرانش را «شارلاتانهای سینمایی» توصیف کرده بود. درهرحال، فرحبخش یا همواره انگشت اتهامش به سوی کسی بوده یا انگشتهای اتهام دیگران را به سمت خود گردانده است.
در هفتههای اخیر نیز بار دیگر حسین فرحبخش، خبرساز و حاشیه ساز شده و در کانون اخبار جنجالی سینما قرار گرفته است. خبرسازیاش را میتوان در اکران فیلم تازهاش «دشمن زن» دانست که به واسطه حضور جواد یساری از خوانندگان قدیمی (موسوم به کوچه بازاری) در سکانسی از فیلمش حاصل شده است.
خوانندهای که پس از ۴۰ سال دوری از فضای موسیقی با تلاشهای مستمر حسین فرح بخش به این عرصه بازگشت و علاوه بر حضور در فیلمش، به همراه او به مراسم مختلف اکران فیلم یا نشستهای نقد و بررسی فیلمها هم میرود. خیلیها این کار را تمهید تجاری تهیهکننده برای فروش بیشتر فیلم و رونق گیشه میدانند اما خود فرحبخش گفته است که این کار را دلی و بهدلیل علاقه شخصیاش به این خواننده و سبک کاریاش انجام داده است.
حسین فرح بخش درباره مجوز گرفتن درباره حضور جواد یساری گفته است: «جواد یساری هیچوقت ممنوع از فعالیت نبوده است و بهدلیل علاقه شخصی از او برای حضور در فیلم دعوت کردم و در بازی کوتاهش نقش خودش را بازی میکند. این خواننده هیچگاه و از سوی هیچ ارگان قضایی، امنیتی، اجرایی و فرهنگی ممنوع از فعالیت نبوده است، بنابراین ما هم بدون هیچ مشکلی از او برای حضور در فیلم دعوت کردیم.» فرحبخش همچنین درباره فعالیتهای جواد یساری طی این سالها گفته است: «کار نکردن یساری خودخواسته بوده است و او درواقع در این فیلم نقش خودش را بازی میکند که بهعنوان یک خواننده قدیمی در یک کافه در حال آواز خواندن است.»
استفاده از جواد یساری به هر دلیلی که اتفاق افتاده در فروش فیلم تأثیر گذاشته و خاطرات نوستالژیک خیلیها را زنده کرده است. با این حال حضور او و خوانندگیاش بهشکل رسمی و مجوز دار در یک فیلم سینمایی بعد از چهل سال، حسین فرحبخش و فیلمش را در مرکز توجهات رسانهای قرار داده و به کانون خبرسازی بدل کرده است. اما آنچه نام حسین فرحبخش را بهعنوان یک تهیهکننده جنجالی بار دیگر در مرکز اخبار رسانهای بویژه در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی قرار داده، جنگ و جدال او با رامبد جوان و افشاگریهای پشت پرده خندوانه بود که به اصطلاح گرد و خاک زیادی به پا کرد. دعوایی که شکلگیری آن اساساً در فضای مجازی و از طریق پخش ویدئویی از سوی هر دو طرف، صورت گرفت. این جدال تا جایی بود که اغلب رسانهها تیتر زدند: «دعوای حسین فرحبخش و رامبد جوان به فحاشی کشید.»
ماجرا از این قرار بود که ابتدا فرحبخش تهیهکننده و کارگردان سینما در صحبتهایی تهیهکننده برنامه «خندوانه» را به زد و بند و رانتخواری متهم کرد و سپس رامبد جوان این ادعا را رد کرد و گفت: «اگر ادعایی دارید با سند مطرح کنید و اگر نه حرفی نزنید.»
این سخنان باعث واکنش شدیدتری از سوی فرحبخش در نوزدهم تیر شد. محمد حسین فرحبخش در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرده، گفته است: «یا رب! مباد که گدا معتبر شود... یادت رفته که پانزدهم بهمن ۹۶ مقابل ناجی هنر گفتی جواد فرحانی تهیهکننده خندوانه است و علی احمدی فقط کارهای تدارکات را انجام میدهد؟! رامبد جان! تا سه سال قبل اگر ماشینت را میدزدیدند نمیتوانستی جایگزین کنی و حالا...!؟
بیخودی برای مردم گرسنه نقش بازی نکن! اگر روراست هستی بیا و عقبه اسپانسرهای برنامهات را افشا کن. آیا این اسپانسرها متصل به بیتالمال نیستند؟ پول اسپانسرهایی که وارد برنامهات شدند برای مردم پابرهنه نیست که در آبادان و خرمشهر آب هم ندارند؟ من بعد از سالها کار در سینما نمیتوانم همزمان سه فیلم تهیه کنم شما از کجا سرمایه تولید متوالی چند فیلم را فراهم کردهای؟ زمانی که من به شما نقش دادم کسی در سینما به شما نقش یک نمیداد! خندهدار است که میگویی احمدی سابقه ۲۴ سال تهیهکنندگی دارد! این سابقه در کجا بوده؟ این بنده خدا تازه به واسطه اعتراضات ما به خاطر عملکرد غلطش در تصویرشهر و توقیف فیلمهای مجوزدار از گمنامی درآمد.»
فارغ از اینکه حق با کدامیک از طرفین دعواست، نفس این اتفاق شایسته سینما و سینماگران ایرانی نیست و موجب آزردگی بسیاری از اهالی سینما و سینمادوستان شده. رضا رشیدپور از جمله افرادی بوده که نسبت به این اتفاق گلایه کرد و نوشت: «این روزها در فضای مجازی پر از حرفهایی مانند «افشا میکنم» و «دهنت را گل بگیرم» شده بخشی از استفاده ما از فضای مجازی. امیدوارم رامبد عزیز و آقای فرحبخش مشکلاتشان را تلفنی حل کنند و مردم را درگیر بحث خود نکنند.»
یکی دو روز بعد از این ماجرا فرحبخش در مصاحبهای گفته: «رامبد جوان پشیمان شده، احمدی گولش زده بود! من و رامبد در عرصه هنر میمانیم ولی احمدی باید برود دنبال تدارکات...» پاسخی که منزه از ادبیات همیشگی او نیست!
سیدرضا صائمی
- 11
- 3