چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳
۱۶:۵۳ - ۲۹ تير ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۴۰۸۲۰۳
چهره ها در سینما و تلویزیون

خاطرات همایون پس از شکست سکوت ۴۰ ساله؛ از دختر نجیب سینمای ایران تا بازیگران طاغوتی

محمدعلی تبریزیان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
همایون، بازیگر سینمای ایران در پیش از انقلاب، از ماجرای حضور در دادگاه اوین، دوستی با فردین، فروش بالای فیلم «طوقی»، آرزوی برآورده نشده ناصر ملک‌مطیعی و ... گفت.

به گزارش خبرآنلاین، محمدعلی تبریزیان با نام هنری همایون در گفت‌وگو با کافه تماشا، از ممنوع‌الفعالیتی ۴۰ ساله بازیگران پیش از انقلاب، آرزوی بهروز وثوقی برای بازگشت به ایران، خاطرات ملک‌مطیعی و پوری بنایی و علی حاتمی و چهار دهه دوری از سینما گفت.

 

همایون، متولد سال ۱۳۱۶، بازیگری را در سال‌های پایانی دهه ۳۰ و با فیلم‌هایی مانند «داماد میلیونر» و «بی‌ستاره‌ها» آغا کرد و تا سال ۵۷ در بیش از صد فیلم سینمایی حضور داشت. «تپلی»، «دنیای آبی»، «باباخالدار»، «آقای جاهل»، «شاهرگ» و «شورش» از جمله فیلم‌های کارنامه هنری همایون به حساب می‌آیند. فعالیت همایون در سینما در سال ۵۷ متوقف شد و او از آن سال تا به امروز در حرفه‌ای دیگر غیر از بازیگری مشغول به کار است.

 

بازیگر فیلم «شاهرگ» با بیان این‌که همراه مردم بودن باعث شد که پس از ممنوعیت کار در حوزه رستوران‌داری مشغول به کار شود، تأکید کرد: «به ناصر ملک‌مطیعی هم گفتم حالا که ممنوع‌الفعالیت شدی شغلی را انتخاب کن که در ارتباط با مردم باشی و به همین دلیل بود که ناصر ملک مطیعی یک قنادی دایر کرد و در سال‌های پس از انقلاب در آن مشغول به کار شد.»

 

پس از انقلاب بازیگران را به دادگاه اوین بردند

همایون با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب به دادگاه اوین خوانده شده است، گفت: «به ما گفتند که به دادگاه اوین برویم و قرار است ما را ارشاد کنند، پس از آن ماجراها ما «بازرس گوگول» را در تئاتر پارس لاله زار اجرا رفتیم و با استقبال روبرو شد اما فعالیتم در سنیما ادامه‌دار نشد.»

 

بگذارید بهروز وثوقی لااقل در مملک خودش بمیرد

بازیگر فیلم «امروز و فردا» در خصوص بهروز وثوقی هم گفت: «بگذارید بهروز وثوقی بیاید و در مملکت خودش بمیرد، از بازیگران آن سال‌ها تقریباً همه رفتند و فقط چند تای دیگر باقی مانده اند، بگذارید لااقل بهروز وثوقی در کنار فردین و ناصر ملک‌مطیعی در خاک خودش آرام گیرد و همه ما در کنار هم باشیم.»

او ادامه داد: «بهروز وثوقی اولین فیلمش را با من بازی کرد با نام «صد کیلو داماد» و پس از آن در فیلم‌های «امروز و فردا» و «ایمان» هم با او همبازی بودم. در سفری که به امریکا داشتم بهروز وثوقی را دیدم. امیدوارم که به ایران برگردد، کار خلافی هم نکرده است.»

 

ممنوع‌الفعالیتی چهل ساله حق ما نبود

بازیگر فیلم «شورش» اظهار داشت: «پس از آن انقلاب اگر تهیه‌کننده به سراغ بازیگرانی مثل فردین و ناصر ملک‌مطیعی می‌رفت به او می‌گفتند که باید فرد دیگر دیگری را جایگزین این افراد کند. مدتی بعد برچسب ممنوع‌التصویری به این بازیگران اطلاق شد، اما قانون نوشته‌ای در این خصوص وجود نداشت. نباید با ما این‌طور رفتار می‌شد، چهل سال یک عمر بود.»

 

ناصر آرزوی چهل سال بازگشت به سینما را به خاک برد

بازیگر فیلم «باباخالدار» در خصوص ناصر ملک‌مطیعی تصریح کرد: «سینما از زبان ناصر ملک مطیعی آغاز شد، ناصر ملک‌مطیعی آرزو داشت که با مردم باشد همیشه با هم بودیم و او همواره به دنبال بازگشت به سینما بود اما نمی‌گذاشتند.»

 

او با بیان اینکه ناصر ملک‌مطیعی پدر سینمای ایران بود تاکید کرد: «یکی از بهترین دوستانم را از دست دادم، در تمام این سال‌ها دوستی من و ناصر پابرجا بود، چه روزها را که با هم گذراندیم من و ناصر و وحدت و پوری بنایی هفته یک بار دوره‌ای داشتیم و یکدیگر را می‌دیدیم.»

 

بازیگرانی که پس از انقلاب کار کردند طاغوتی نبودند؟!

همایون درباره اینکه چرا برخی از بازیگران پس از انقلاب ممنوع‌التصویر شدند و عده‌ای دیگر نه گفت: «تمام بازیگرانی که پس از انقلاب اجازه ادامه فعالیت پیدا کردند هم پیش از انقلاب در فیلم‌ها حضور داشتند و صحنه‌هایی را بازی کرده بودند که شاید بازیگران ممنوع‌التصویر در چنین صحنه‌هایی حضور پیدا نمی‌کردند و پاسخ این‌که چرا عده‌ای ممنوع‌الفعالیت شدند و دیگران نه هنوز پیدا نشده است.»

 

اشتباهِ بازی نکردن در «هزاردستان»

بازیگر فیلم «آقای جاهل» بیان کرد: «آقای علی حاتمی به من گفت اشتباه کردی در «هزار دستان» بازی نکردی چون اگر بازی می‌کردی در پروژه‌های پس از آن هم حضور داشتی و مسئله ممنوعیت فعالیت تو از بین می‌رفت.»

 

او در خصوص همکاری با علی حاتمی در فیلم «باباشمل» گفت: «سکانس به سکانس این فیلم تابلو نقاشی بود. متنی بسیار خوبی داشت اما به دلیل اینکه دیالوگ‌های فیلم به صورت شعر بیان می‌شد نتوانست گیشه مناسبی را از آن خود کند.»

 

دیالوگ‌های «دنیای آبی» را احمد شاملو نوشت

همایون در خصوص آشنایی با احمد شاملو تاکید کرد: «آقای شاملو روی فیلمنامه‌ها دیالوگ می‌گذاشت و فیلمنامه هم می‌نوشت و دیالوگ‌های «دنیای آبی» را هم آقای شاملو گذشته بود.»

 

رمز بقای «سلطان قلب‌ها»؛ تلفیق روحانی و عارف و فردین بود

همایون با اشاره به این‌که در فیلم «سلطان قلب‌ها» برای اولین بار عارف جایگزین ایرج برای خواندن تصنیف‌ها و ترانه‌های فیلم شد، تاکید کرد: «موسیقی این کار توسط انوشیروان روحانی ساخته شد و او گفت این سبک از موسیقی به صدای آقای ایرج نمی‌خورد و عارف جایش را می‌گیرد و تلفیق موسیقی انوشیروان روحانی صدای عارف و شعر محمدعلی شیرازی به ترانه‌های ماندگار «سلطان قلب‌ها» منتهی شد.

 

فروش فیلم «طوقی» را هیچ فیلمی نداشته است

این بازیگر با قیاس وضعیت گیشه سینما در آن سال‌ها و این روزها گفت: «علاقه مردم به سینمای ملی در آن روزها خیلی بیشتر بود من یادم می‌آید زمانی که فیلم «طوقی» به پرده سینماها رفت در روز اول ۳۰۰ هزار تومان فروخت. ۱۵۰ هزار نفر در روز ابتدایی اکران «طوقی» به سالن‌های سینما رفتند و این فیلم را دیدند؛ آماری که تا به امروز هیچ‌گاه تکرار نشده است.»

 

صمیمی‌ترین دوست سینمایی‌ام فردین بود

همایون افزود: «محمدعلی محمد علی فردین، آقای سینما بود. من از دومین فیلم فردین با او همبازی بودم؛ فیلمی بود به نام «بیوه‌های خندان» و پس از آن در تمام فیلم‌ها در کنار هم بودیم. در میان بازیگران سینما از همه بیشتر به محمدعلی فردین نزدیک بودم و رفت آمد داشتم؛ هفته‌ای یک روز پنجشنبه‌ها دور هم جمع می‌شدیم.»

 

پوری بنایی دختر نجیب سینمای ایران بود

او همچنین در خصوص پوری بنایی گفت: «پوری بنایی قلب بسیار مهربانی دارد و دلسوز همه است. در تمام این سال‌ها در حوزه فعالیت‌های خیرخواهانه مشغول بوده است، پوری بنایی سینما را با فیلم «عروس فرنگی» آغاز کرد و در «خداحافظ تهران» به اوج بازیگری خود رسید که در آن فیلم با بهروز وثوقی همبازی بود.»

 

همایون تاکید کرد: «پوری بنایی دختر نجیب فیلم‌های فارسی بود؛ هر کارگردانی که به دنبال نقش دختر نجیب می‌گشت، سراغ پوری بنایی می‌رفت.»

 

  • 84
  • 10
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱۳
غیر قابل انتشار: ۱۴
جدیدترین
قدیمی ترین
برخی که قبل از انقلاب نقشهای منفی ومورد دار بازی میکردند بیکار که نشدند بماند حتی از نظر اجتمایی در سطح بالای.....قرار گرفتند ومرد هزار چهره سینما وبرخی دیگر از غصه دق مرگشدند
سلام حرفی که اقای همایون درباره بازی بعضی از بازیگران قبل از انقلاب گفتند سالهاست در مغز وفکرم بود وازارم میداد،افرادی مثل جلال پیشوائیان وحسین گیل در سینمای موسوم به فارسی نقش های غیر اخلاقی فراوانی داشتند که امثال همایون و....نداشتند ...این چه کینه ای بود دامن اکثر هنر پیشگان درجه یک انزمان را گرفت....
واقعاً که آخر الزمان شده است چه راحت حقایق قلب می شودممنوع اتصویری بعضی به همان دلیلی است که بیش از ۹۰درصد بازیگران قبل از انقلاب ممنوع التصویر نشدند ...در خانه اگر کس است یک حرف بس است
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش