دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۱:۲۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۷۰۱۳۶۶
چهره ها در سینما و تلویزیون

کامبوزیا پرتوی: «کامیون» اکران نشود فیلم بعدی را نمی سازم

کامبوزیا پرتوی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

می‌گویند پاییز فصل کار کارگردانان سینماست. با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر، ساخت تولیدات سینمایی شتاب بیشتری می‌گیرد تا فیلم‌ها در زمان مناسب برای ارسال به دفتر جشنواره و حضور در این رقابت سینمایی آماده شوند. فارغ از فیلم‌هایی که برای هماهنگی فضای قصه نیازمند فصل مناسب برای آغاز فیلمبرداری هستند، در لیست پروانه‌های ساخت اعلام شده از ابتدای سال آثاری هستند که خبری از تولید آنها دیده و شنیده نمی‌شود و حتی هنوز به مرحله پیش تولید نرسیده‌اند.

 

این در حالی است که آثار کمدی به فاصله کمی از دریافت پروانه ساخت در عرض کمتر از یک ماه تولید می‌شوند و بلافاصله وارد جریان اکران می‌شوند. سوم تیرماه امسال بود که کامبوزیا پرتوی پروانه ساخت دهمین فیلم بلندش را با عنوان «کولکاپس» دریافت کرد؛ فیلمی اجتماعی که قصه‌ای عاشقانه دارد و آن طور که این فیلمساز می‌گوید، کلید خوردن آن در انتظار اکران نهمین فیلم این کارگردان یعنی «کامیون» است. «کامیون» که برای اولین بار در جشنواره سی و ششم فیلم فجر به نمایش درآمد در صف اکران است و پرتوی با ابراز امیدواری از اینکه در نیمه دوم پاییز بالاخره نوبت به اکران این فیلم برسد، می‌گوید، تا زمانی که این فیلم اکران نشود نمی‌تواند برای ساخت فیلم بعدی‌اش اقدام کند. با او درباره شرایط اکران سینما، علت نبود تنوع ژانر در تولیدات سینمایی و اقبال مخاطبان به آثار کمدی گپ و گفت کوتاهی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

حدود سه ماه از صدور پروانه ساخت «کولکاپس» می‌گذرد اما گویا هنوز اقدام جدی برای ساخت این فیلم نداشته‌‎اید؟

فعلاً برنامه‌ای برای پیش‌تولید هم نداریم. باید مراحل اکران «کامیون» طی شود تا بتوانم روی ساخت فیلم بعدی تمرکز کنم. الان بیشتر درگیر پروانه نمایش این فیلم هستیم.

 

مگر فیلم هنوز پروانه نمایش ندارد؟

بیش از ۶ ماه است که اقدام کردیم اما دائم پاسخ می‌شنویم که در نوبت است. خیلی فیلم‌ها در صف بودند حالا کم کم نوبت به ما هم می‌رسد.

 

طولانی شدن صف فیلم‌های پشت خط اکران اگر چه علت اصلی‌اش کمبود سالن‌های سینماست اما در همین شرایط شاهد فیلم‌های کمدی هستیم که در فاصله زمانی کمی از صدور پروانه ساخت روی پرده اکران می‌روند.

استقبال سینمادارها برای فیلم‌های کمدی زیاد است به هرحال با اعمال فشار یا نفوذهای دیگر می‌شود به این جریان سرعت بخشید البته که سینمادارها هم نگران جذب مخاطب هستند.

 

چرا در سینمای ایران گرایش به فیلم‌های کمدی اینقدر زیاد است. پرفروش‌های فصل تابستان سینمای جهان را که مرور کنیم با تنوع ژانر مواجه هستیم، هم فیلم‌های حادثه‌ای فروش دارند و هم فیلم‌های ترسناک و کارتون و...

این موضوع را از دو جهت می‌توان بررسی کرد یکی نیاز و استقبال خود جامعه است و دوم اینکه این دست فیلم‌ها عموماً فیلم‌های بی‌خطری هستند. متأسفانه با همه اقبال و حمایتی که از این آثار می‌شود قدر نوک سوزن هم نتوانسته‌ایم به استانداردهای کمدی یا آثار فیلمسازان مطرح جهان نزدیک شویم. در سینمای جهان اگر از کمدی هم استقبال شود حداقل حسن‌اش این است که فیلمسازان در این گونه تبحر پیدا می‌کنند مثل وودی آلن که هرچه می‌سازد همیشه مورد استقبال منتقدان سینما هم قرار می‌گیرد اما کیفیت آثار کمدی سینمای ایران با وجود اقبال مخاطب مسیر بالعکسی را طی کرده است.

 

استقبال از فیلم‌هایی که بیشتر لودگی هستند باعث کپی‌برداری دیگر فیلمسازان شده است البته این وضعیت، اتفاق تازه‌ای در سینمای ایران نیست. هر وقت فیلمی به لحاظ فروش گل می‌کند تولید آثار مشابه آغاز می‌شود یک زمان «گنج قارون» بود و روزگاری «چهارراه حوادث» و... این عادت سینمای ماست که دنبال مسیر بی‌خطر برویم و وقتی فیلمی امتحانش را به خوبی پس داد با اطمینان خاطر از آن تقلید ‌کنیم.

 

اما همین مسیر بی‌خطر فعالیت را برای دیگر گونه‌ها و مضامین سینمایی پرخطر می‌کند.

بله! این خطر و نیاز باید در خود ما یعنی مسئولان احساس شود. این مسئولان هستند که با برنامه‌ریزی مناسب و کمترین حمایت می‌توانند مسیر یک فیلم را تغییر بدهند. با کمترین حمایت می‌توان یک ژانر و مضمون را چنان علم کرد که همه سینما از آن متأثر شود. در سال‌های قبل مثل دوره مدیریت آقای بهشتی از این دست حمایت‌ها داشتیم.توجه به یک فیلم خوب آن را تبدیل به ژانر و جریان در سینما می‌کرد. «گلنار»، «گربه آوازخوان»، «شهر موشها» و... اما الان حمایت‌ها و ترغیب‌ها به سمت فیلم‌های مبتذل و کمدی‌های سطحی است که کل سینما را گرفته است. در این اوضاع کسی حاضر نیست سرمایه‌اش را به خاطر حرف و نگاه تازه به خطر بیندازد. این اطمینان در صورتی در سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود که دولت و مدیریت فرهنگی پشت ژانر یا نگاه تازه باشد.

 

یعنی به اعتقاد شما با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی این روزها نیاز مخاطب به فیلم‌های کمدی طبیعی است اما آنچه غیرطبیعی است حمایت نشدن دیگر مضامین و ژانرها از سوی مدیریت فرهنگی است.

بله. تاریخ سینمای ایران را که مرور کنید مثلاً در یک دوره فیلم‌های آقای خاچیکیان نیازی به حمایت نداشت چون مسیر خودش را می‌‌رفت و برای خودش ژانری شده بود و خیلی‌ها سعی می‌کردند مقلد او باشند یا یک دوره اوج فیلم‌های پلیسی و خانوادگی بود. امروز حالا چون فقط مردم تفریح می‌خواهند که نمی‌شود سینما در فیلم‌های کمدی و سطحی خلاصه شود! یک دوره‌ای هم فیلم‌‎های کمدی داشتیم که در آن اندیشه بود، تفکر بود و خلاقیت هم داشت از «اجاره‌نشین‌ها»ی مهرجویی تا «مرد عوضی» و «مومیایی» و... منتها آن زمان خود فیلمساز این نیاز را احساس می‌کرد و پیشرو بودیم اما امروز این تهیه‌کننده است که نیاز را احساس می‌کند.

 

همین مقلد بودن و کپی‌برداری از فیلمسازها هم دیگر مشکل سینمای حتی غیرکمدی است. همان‌طور که تفاوت فرهنگی و فردی اجتماعی از بین رفته انگار در حوزه فرهنگ و هنر هم این فردیت از هنرمندان و فیلمسازها گرفته شده و نگاه خودشان را در فیلم‌ها ندارند.

وقتی سرمایه‌سالاری حاکم باشد اوضاع همین است. حرف اول و آخر را سرمایه می‌زند. یک دوره در سینمای بعد از انقلاب این تفکر وجود داشت که از نابازیگر استفاده شود تا فیلم و مفهوم آن جلوه بیشتری داشته باشد اما امروز نگاهی به دستمزد بازیگرها بیندازید وحشت می‌کنید. چرا این‌طور شده چون دیگر تفکر مهم نیست. سینمادار از پخش‌کننده می‌خواهد و پخش‌کننده از تهیه‌کننده که فلان زوج بازیگر در فیلم‌شان باشد، به همین خاطر باید فیلمسازان منتظر بمانند تا وقت فلان بازیگر خالی شود و فیلم‌‌شان را استارت بزنند.

 

فارغ از سیاست‌‌ها و شرایط موجود آیا این خواسته در فیلمسازها وجود دارد که سراغ سوژه‌ها و تجربه ژانرهای متنوع بروند؟

بله! اما وقتی خریداری ندارد ترجیح می‌دهند زمان سپری شود تا دوباره تفکر در سینما غالب شود نه سرمایه‎داری.

 

در شرایطی که سرمایه‌گذاران تعیین تکلیف می‌کنند کسانی که مجوز می‌دهند و تولید را مدیریت می‌کنند، می‌توانند نقش تعیین‌کننده داشته باشند؟

فیلم‌های کمدی یا سطحی عامه‌پسندِ بی‌مسأله مشکل‌ساز نیستند اما پای تفکر و روایت تازه که به میان می‌آید دردسرها برای مدیریت شروع می‌شود و اوضاع برایشان ترسناک می‌شود پس چه بهتر که تولید آثاری رونق بگیرد که نیاز به پاسخگویی نباشد. یک زمانی فیلم کمدی سینمای ما «لیلی با من است» و «مارمولک» بود ولی وقتی حرف آنها جدی شد و مطرح شدند، کارگردان و تهیه‌کننده باید پاسخگو می‌شدند. خب چرا کار را به جایی بکشانیم که مسئولان را مجبور به پاسخگویی کنیم؟ فیلم‌های سطحی پاسخگویی نمی‌خواهد و هیچ‌کس با آنها مشکلی ندارد.

 

در شرایط موجود که ماحصل آن از یک سو از بین رفتن تکثر موضوع و تنوع ژانر است و از سوی دیگر تغییر ذائقه مخاطب، راه حل این بحران را چه می‌دانید؟

سینما هم مثل همه جا نیاز به مدیریت دارد. مدیریت نه از نوع ممیزی و تحدید بلکه از جنس احساس نیاز و خطر.

 

با توجه به شرایط روز سینمای ایران شما وسوسه نشدید که این موقعیت را تجربه کنید.

بعضی اوقات وسوسه می‌شوم که من هم سراغ کمدی بروم و خودم را آزمایش کنم اما کمدی که من می‌خواهم بسازم از همان نوع دیگری است که الان نمی‌شود آن را ساخت. فیلم بعدی‌ام «کولکاپس» هم در راستای دغدغه‌های همیشگی و همان چیزی است که دوست داشتم یک زمانی مطرح کنم و جواب بگیرم.

 

نرگس عاشوری

 

iran-newspaper.com
  • 19
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش