پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۳:۵۲ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۹۰۱۵۲۴
چهره ها در سینما و تلویزیون

وایولا دیویس:

بازیگران سفیدپوست در اولویت هستند

وایولا دیویس و استیو مکویین,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
وایولا دیویس می‌گوید بازیگران سیاه‌پوست برای به دست آوردن نقش اول فیلم‌ها دچار مشکل می‌شوند چراکه سفیدها همیشه در اولویت هستند.

به گزارش ایران آرت، نخستین فیلمساز سیاهپوست برنده اسکار بهترین فیلم با همکاری رکورددار نامزدی جایزه بهترین بازیگر زن در میان رنگین‌پوستان در تاریخ آکادمی امسال با "بیوه‌ها" جزو گزینه‌های اصلی درخشش در اسکار ۲۰۱۹ هستند.

 

استیو مکویین سال ۲۰۱۳ با "۱۲ سال بردگی" جایزه اسکار بهترین فیلم را برد و تاریخ‌ساز شد. سومین فیلمساز سیاهپوست نامزد جایزه بهترین کارگردانی اسکار دو سال پیش به خانه وایولا دیویس در یکی از مناطق سرسبز حاشیه لس‌آنجلس رفت و در همان دیدار اول موضوع فیلم تازه‌اش را با او در میان گذاشت؛ بازیگری که همان سال ۲۰۱۶ سرانجام در سومین نامزدی خود با "حصارها" اسکار بهترین بازیگر زن مکمل را گرفت.

 

مکویین سال ۱۹۸۳ مینی‌سریال بریتانیایی "بیوه‌ها" را در ۱۳ سالگی دید و ۳۵ سال طول کشید تا رویای ساختن فیلمی را بر اساس آن به واقعیت تبدیل کند. کودکی سیاهپوست در لندن دهه ۱۹۸۰ حالا به چنان قدرتی رسیده که هر ساخته‌اش گزینه درخشیدن در فصل جوایز سینمایی است. در فیلم تازه او علاوه بر دیویس بازیگرانی چون لیام نیسن، میشل رودریگز و الیزابت دبیکی ایفای نقش کرده‌اند.

 

فیلمساز ۴۹ ساله انگلیسی در "بیوه‌ها" داستان چند زن بیوه را روایت می‌کند که پس از کشته شدن همسران خلافکار خود راه آنها را ادامه می‌دهند. این گروه زنان برای پس دادن پول رئیس باند خلافکارها نقشه یک سرقت بزرگ را طراحی و اجرا می‌کنند. مکویین در سخنان خود دیویس را با رابرت دنیرو مقایسه می‌کند. این ستاره نام‌آشنا سه جایزه معتبر اسکار، امی و تونی در کارنامه دارد.

 

استیو هدف تو از ساختن این فیلم چه بود؟ می‌خواستی بهترین‌های هر دو دنیا را داشته باشی؛ انسان بودن و پاپ‌کورن کنار هم؟

مکویین: من همیشه به داستان‌های بزرگ علاقه دارم و هرگز به این فکر نمی‌کنم که کاری جز ساختن داستان خوب و یک فیلم مناسب انجام می‌دهم. شاید فیلم بعدی‌ام موزیکالی شاد با حضور وایولا باشد. وقتی "۱۲ سال بردگی" را ساختیم، نمی‌دانستیم قرار است یک بلاک‌باستر باشد اما فقط نسخه دی‌وی‌دی آن ۲۵ میلیون دلار در یک سال در آمریکای شمالی فروخت. می‌خواستم با "بیوه‌ها" به تماشاگری گسترده‌تر برسم بدون از دست دادن مخاطبانی که به تماشای "گرسنگی"، "شرم" و "۱۲ سال بردگی" نشسته بودند. اینجا مساله زمان است. به عنوان هنرمند احساس مسئولیت می‌کنم تا تعداد تماشاگرانم هر چه بیشتر باشند.

 

نکته تاریخی حضور زنان در نقش‌های تاریخی مردانه چیست؟

دیویس: همه آنچه ما از زنان می‌خواهیم این است که برای خودشان زیبا باشند و مهربان و آنچه ما روی پرده می‌بینیم، ترکیب این کیفیت‌های سطحی با ویژگی‌های زنانه است. از این رو آنچه ما احساس می‌کنیم کمتر از اینهاست. ما همیشه احساس می‌کنیم طعمه یک شکارچی غارتگریم و همیشه تاثیر و قدرت یک حضور مردانه را احساس می‌کنیم. "بیوه‌ها" یک سفر واقعگرایانه است به دنیای زنان و زندگی آنها. مهم نیست آنها چه کسانی هستند؛ انرژی زنانه و آسیب‌پذیر بودن‌شان پیداست. فکر می‌کنم این فانتزی هر زنی است که کاری شجاعانه و بی‌پروا انجام دهد و نگران تصویر خوب خود نباشد.

 

وایولا دیویس و استیو مکویین,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

فیلم زمانی آماده نمایش شده که زنان در تمام عرصه‌ها، از سرگرمی تا سیاست شجاعت خود را نشان می‌دهند، خواستار تغییر و دگرگونی‌اند و صدایشان از خشم بلند است.

مکویین: از شنیدن این حرف خوشحالم اما شرایط به شدت تلخ و شیرین است. من فیلم را بر اساس سریالی ساختم که ۳۵ سال پیش دیده بودم و از آن زمان تا امروز چیزی عوض نشده است. مطلقا هیچ چیز. واقعیت این است که فیلم من در شرایط امروز می‌تواند مفید باشد و من برای این خدا را شکر می‌کنم.

 

دیویس: من همیشه با خودم این عبارت سه‌واژه‌ای معروف را تکرار می‌کنم: حالا که چی؟ اوضاع باید به همین شکل ادامه پیدا کند. نمی‌توانیم دلمان را فقط به این خوش کنیم که "امروز دوره خشم زنانه فرارسیده است. پس باید فیلم‌های زن‌محور بسازیم و کار را به هنرمندان سیاهپوست بسپاریم." این اتفاق‌ها می‌بایست سال‌ها پیش می‌افتاد و این چیزی است که همیشه باید باشد.

 

مکویین: آنچه درباره جنبش‌های می_تو و تایمز_آپ افتاد حیرت‌انگیز است؛ چند گام بزرگ و غول‌آسا رو به جلو اما به عنوان یک فیلمساز سیاهپوست گاهی احساس می‌کنم هنوز داریم دور یک دایره می‌چرخیم.

 

وایولا نظر تو درباره جایگاه هنرمندان رنگین‌پوست در دنیای فیلم و سینما چیست؟

 

دیویس: اگر شما یک بازیگر سیاه باشید به ویژه یک بازیگر زن سیاه و به چنان سطحی از قدرت برسید که بگویید "می‌خواهم فیلم خودم را بسازم و خودم در آن نقش اصلی را بازی کنم"، بی‌تردید در بخش پخش بین‌المللی فیلم به مشکل می‌خورید. حتما کسانی هستند که به شما یادآوری کنند پخش جهانی یک فیلم نیاز به یک ستاره بزرگ سفیدپوست دارد. تمام بودجه پروژه صرف پرداخت دستمزد آنها می‌شود و این یعنی قرار نیست یک مرد سفیدپوست در فیلم نقش دوم را پایین‌تر از یک سیاهپوست بازی کند. خب حالا چطور باید آن ستاره سفید را پیدا کنیم؟ یا اگر نیاز به یک بازیگر زن باشد، چطور ممکن است یک ستاره زن سفیدپوست بخواهد در فیلم خودش شماره یک نباشد؟

 

آیا هدف شما این است که با ساختن فیلم مردم را به قرن ۲۱ بیاورید؟ این هدف سیاسی نیست؟

مکویین: نمی‌خواهم کاری به این داشته باشم که در ذهن برخی از مردم چه می‌گذرد و آنها چه چیزی را طبیعی می‌دانند یا غیرطبیعی. این کار من نیست. بگذار مردم کاری را بکنند که دوست دارند و لطفا اجازه بدهید من هم به کار خودم برسم. گفتم که شاید بخواهم در کار بعدی یک موزیکال زیرآبی با بازی وایولا بسازم، چرا که نه؟ من می‌توانم چیزی را بسازم که می‌خواهم و حتما این کار را می‌کنم. مگر اینکه مدیران شبکه اچ‌بی‌اُ بخواهند جلوی من را بگیرند که این دیگر مشکل آنهاست.

 

تو چطور وایولا؛ تو هم با وجود تمام این موانع احساس آزادی خلاقانه می‌کنی؟

دیویس: بله. یک نکته را فراموش نکنیم: اگر تغییری در حال رخ دادن است، این ما هستیم که آن تغییر را ایجاد کرده‌ایم. اوکتاویا اسپنسرها، هالی بری‌ها، تاراجی پی. هنسن‌ها، کری واشنگتن‌ها و گابریل یونیون‌ها. مردم می‌گویند شما ۲۰ درصد جمعیت هستید و اگر در ۲۲ درصد فیلم‌هایی که ساخته می‌شود رنگین‌پوستان حضور داشته باشند، شما کار خودتان را خوب انجام داده‌اید." (سال ۲۰۱۶ فقط در ۱۳.۶ درصد فیلم‌های استودیویی بازیگران رنگین‌پوست ایفای نقش کرده بودند.)

 

 

مهدی فروتن

 

 

  • 21
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش