دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۹:۲۸ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۵۸۱۶
چهره ها در سینما و تلویزیون

تناقض های آقای كارگردان

بهروز افخمی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

ورود هنرمندان به سیاست چندان جذابیت ندارد چرا که حوزه فعالیت هرکدام از آنها دارای شرایطی است که بعضا در تضاد با یکدیگر هستند. بی تردید هنرمندان در ورود به سیاست و سیاستمداران در ورود به هنر با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند و کمتر پیش آمده که نامشان به عنوان چهره ماندگار در حوزه جدید ثبت شود به عنوان نمونه بیژن نوباوه خبرنگار صداوسیما بود که در لیست اصولگرایان به مجلس راه پیدا کرد یا عباس جدیدی قهرمان کشتی که وارد شورای شهر شد ولی هیچ کدام از آنها در عرصه جدید موفقیتی کسب نکردند.

 

از سوی دیگر باید توجه داشت که اهالی فرهنگ و هنر به عنوان یک مرجع مورد اعتماد جامعه هستند و هر اقدام و موضع‌گیری آنها در اذهان ثبت و بعضا به عنوان معیار سنجش مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهروز افخمی هم از کارگردانان مطرح کشور که چند صباحی است فعالیت سیاسی شاخصی ندارد. او با حضور در لیست چپ‌های دیروز و اصلاح‌طلبان امروز به مجلس ششم راه پیدا کرد اما امروز ظاهرا اصلاح‌طلبی خود را تکذیب می‌کند و به «خبرآنلاین» گفته است: «در مجله همشهری است که از من پرسیده خودتان را اصلاح‌طلب می‌دانید و پاسخ داده‌ام که من محافظه کارم.»

 

شاید مسعود فراستی بیش از اصلاح‌طلبان از بهروز افخمی شناخت داشت که گفته بود: «بهروز اصلا سیاسی نیست» بی‌تردید نمی‌توان منکر ثمرات حضور بهروز افخمی در لیست اصلاح‌طلبان مجلس ششم برای این کارگردان سینما شد، اما سوال اینجاست که چرا او سال‌ها پس از پایان مجلس ششم به یادآورده که تمایلی به حضور در لیست اصلاح‌طلبان نداشته است و دیروز در پاسخ به این سوال که «چرا در لیست اصلاح‌طلبان به مجلس رفتید؟ شما فیلم رئیس دولت اصلاحات را ساختید.»

 

گفت: «آنها خواستند. من وقتی تصمیم گرفتم از رئیس‌دولت اصلاحات حمایت کنم... درواقع همین افسانه‌سازی‌ها و مبتذل کردن موضوع است که الان سکه رایج شده است. ما موقعی که داشتیم فیلم را می‌ساختیم یکی از کسانی که بیشتر از همه به جان من غر می‌زد، سیف‌ا... داد بود. رئیس‌دولت اصلاحات که برای ما تمثال و آیکون نبود. یک مجسمه اصلاح‌طلبی نبود. ما تصمیمی در یک لحظه بین ناطق‌نوری و رئیس‌دولت اصلاحات گرفتیم و براساس آن تصمیم گرفتیم فیلم‌ها را ساختیم. بعدا هر طور حرف که تصور کنید راجع به آن درآمد. از اینکه چقدر پول گرفته‌اند برای اینکه این کار را بکنند تا اینکه خاتمی به یک تمثال و مجسمه بی‌نقص اصلاح‌طلبی تبدیل شد که لابد به او اعتقاد و ایمان داشته‌ایم که این کار را کرده ایم.» وی در واکنش به اینکه: «در آن انتخابات از نماینده اصلاح‌طلبان حمایت کردید.

 

بعد هم رفتید در لیست‌شان برای مجلس!» گفت: «دو سال بعد آنها با اصرار دنبال من آمدند برای اینکه در انتخابات شورای شهر شرکت کنم و من فرار کردم و قایم شدم چون با هم رفیق بودیم. اما در انتخابات مجلس دیگر جای فرار کردن نبود چون از دو، سه ماه قبل شروع به چانه‌زنی با من کردند. آن موقع هم گفتم که با شماها هم‌عقیده نیستم و در خیلی از موارد اختلاف نظر داریم. خود سیدرضا خاتمی به من گفت ما اصلا داریم به مجلس می‌رویم برای اینکه هرکسی عقیده خودش را دنبال کند، اصلا این چیزهایی که الان تعریف می‌کنم، حرف‌هایی است که از شدت ابتذال اصلا ارزش جواب دادن ندارد.»

 

روایت متفاوت افخمی در گفت‌وگو با «آرمان»

البته بر اساس اظهاراتی که بهروز افخمی در زمستان۹۳ در گفت‌وگو با «آرمان» داشت مشخص بود که او علقه‌ای به جریان اصلاحات ندارد و برای او بیش از همه در معرض نمایش بودن دارای اهمیت است. بهروز افخمی در بهمن سال۹۳ به «آرمان» گفته بود: «در سال‌های اول و دوم مجلس ما به سمت کروبی رفتیم وبرای انتخابات بعد از مجلس ششم داوطلب شدم که فیلم تبلیغاتی آقای کروبی را بسازم این موضوع خیلی برای جبهه مشارکت خوشایند نبود و در دوره بعد هم همین اتفاق افتاد و من فیلم‌های تبلیغاتی آقای کروبی را ساختم و در نتیجه فاصله گرفتیم. فاصله‌ای که برای من به لحاظ سیاسی معنادار بود و می‌خواستم که ایجاد شود وبه تبع آن رفت و آمد و مراوده من کمتر شد.»

 

این ادعا در حالی است که اخیرا افخمی گفته است: «من وسط دهه۷۰ تصمیم گرفتیم که از آقای خاتمی حمایت کنیم و هنوز هم فکر می‌کنم که اشتباه نکرده‌ایم.» و در ادامه گفت‌وگویش با «آرمان» توضیح داده بود: «با آقای خاتمی و بچه‌هایی که در تیم تبلیغاتی‌شان بودند در رودربایستی افتادم. اول به سراغ من آمدند و مصر بودند که در انتخابات شورا کاندیدا شوم. من فرار کردم و خودم را پنهان کردم و تلفنم را هم خاموش کردم، تا زمانی که مطمئن شدم مراحل ثبت نام تمام شده است. در انتخابات مجلس چون فهمیدند که من به‌طور کامل فراری هستم از دوماه قبل به سراغ من آمدند و گفتند باید تعهد بدهی که در انتخابات شرکت می‌کنی. هرشرط و شروطی که گذاشتم را نیز قبول کردند.»

 

تناقضات آشکار آقای کارگردان!

البته بهروز افخمی در حوزه هنر هم منتقد است به عنوان نمونه خانه‌سینما نهاد صنفی سینماگران است که افخمی به آن نهاد که تنها مامن سینماگران است هم نقد وارد می‌کند و سال۹۳ به «آرمان» گفته بود: «من از خانه‌سینما پیش از این جریانات و پیش از اینکه تعطیل شود ناامید شده بودم. علتش این بود که خانه‌سینما برخورد حرفه‌ای و صنفی نمی‌کرد. یعنی از حقوق حرفه‌ای و صنفی سینما گران دفاع نمی‌کرد» یا در مورد دیگری به نظر می‌رسد او یار غار عزت‌ا... ضرغامی شده چرا که گفته است‌: «بعد از حمایت از خاتمی، ضرغامی از من ناراحت شد و طی تماسی تلفنی گلایه‌اش را مطرح کرد که البته این گفت‌وگو سرمنشا آشنایی ما نیز بود.»

 

در نهایت باید ادعاهای مسعود فراستی منتقد اصولگرای سینما را تایید کرد که در پاسخ به این سوال که «مشی افخمی مشخص نیست و باز هم باید مدعی شناخت کامل پس چرا نماینده مجلس بود؟» گفت: ‌«به نظرم به خاطر شیطنتش. شیطنت آن دوره‌اش که الان هم به‌شدت آن دوران خودش را مسخره می‌کند.»

 

مطهره شفیعی

 

armandaily.ir
  • 19
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش