چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۰:۵۸ - ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۸۲۴۰
چهره ها در سینما و تلویزیون

مروری بر کارنامه هنری رویا تیموریان در سال ۹۷

رویا تیموریان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

رویا تیموریان از جمله بانوان هنرمند کشور است که نقش‌هایش را چنان بازی می‌کند که هرگز از یاد هیچ بیننده‌ای نمی‌روند. او که‌ زاده اسفند ۱۳۳۸ است و دانش آموخته بازیگری- کارگردانی تئاتر، نشان داده با وجود حضور پیوسته در سینما و تلویزیون همچنان بر صحنه تئاتر می‌درخشد.

 

بازی رویا تیموریان در نمایش «خانه برنارداآلبا» و بزرگداشت او در اختتامیه سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، رویدادهایی هستند که در سال گذشته با نام او همراه بوده‌اند. اما آنچه بازی تیموریان را از دیگر هنرمندان این عرصه جدا می‌کند، انتخاب متن و نقش‌هایی است که نه تنها دشوار که بسیار حساس و تأثیر‌گذار نیز هستند. از این‌رو مروری بر پرونده کاری این هنرمند در تئاتر داریم.

 

ماهی سیاه کوچولو، کتیبه، مریم و مرد آویج، باغ آلبالو، شمس، هرا، پنج ثانیه برف، خانه برناردا آلبا، زندان زنان، بارانی، کافه ستاره، گوشواره، رعنا، دوران سرکشی، شب دهم، مدار صفر درجه ، حوالی پاییز و... تنها بخشی از نمایش‌هایی هستند که این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در آن ایفای نقش کرده است.

 

«ماهی سیاه کوچولو» در سال ۵۸ و در دانشکده هنرهای دراماتیک اجرا شده است. او از جمله بازیگرانی است که در نمایش تندیس به کارگردانی منیژه محامدی حضور داشت. این نمایش از جمله اولین نمایش‌های خیابانی بعد از انقلاب است که در سال ۵۸ در تهران اجرا شده است. در همین سال تیموریان در نمایش کتیبه کار مشترک منیژه محامدی و محمد اسکندری نیز در سالن خانه نمایش روی صحنه می‌رود.

 

سال ۶۳ برای ابوالقاسم معارفی نمایش «آبی به رنگ دریا» را بازی می‌کند و پس از وقفه‌ای سه ساله با دو نمایش «مریم و مردآویچ» و «تولد» به صحنه باز می‌گردد. یکی را بهزاد فراهانی و دیگری را رکن‌الدین خسروی کارگردانی می‌کنند. پس از این همکاری است که در دو نمایش «ادیپوس» و «باغ آلبالو» رکن‌الدین خسروی که در تئاترشهر اجرا می‌شوند نیز حضور پیدا می‌کند.

 

تا سال‌های آغازین دهه ۸۰، بازی در نمایش‌های «معرکه در معرکه» به کارگردانی «سیاوش طهمورث»، «بینوایان» به کارگردانی«بهروز غریب‌پور»، «شمس» به‌ کارگردانی«امیر دژاکام»، «هرا» به‌ کارگردانی «نصرالله قادری»، «عروسی خون» به‌کارگردانی«علی رفیعی»، «پابلو نرودا» به‌کارگردانی«علیرضا کوشک جلالی»، «بازرس» به‌کارگردانی علیرضا کوشک جلالی؛ «خانه برناردا آلبا» به‌کارگردانی روبرتوچول، «im» به‌کارگردانی مسعود رایگان را پشت سر می‌گذارد و نشان می‌دهد که بازیگری گزیده کار است. در سال ۱۳۹۰ با نمایش «شرق، شرق است» به‌کارگردانی مسعود رایگان روی صحنه می‌رود اما فاصله‌ای پنج ساله از صحنه می‌گیرد تا اینکه در سال ۹۵ با حضورش در دو نمایش «بیگانه» به کارگردانی مسعود دلخواه و «پنج ثانیه تا برف» کار مرتضی میرمنتظمی به این جدایی پایان می‌دهد.

 

سال ۹۷ با اجرای «خانه برنارداآلبا» به‌کارگردانی علی رفیعی درخششی دوباره بر صحنه تئاتر دارد.

 

تیموریان که یکبار در سال ۷۸ لوح تقدیر و هدیه مرکز هنرهای نمایشی را به‌عنوان فعالترین بازیگر زن دریافت کرده در سال ۹۵ نیز جایزه بهترین بازیگر زن را از کانون ملی منتقدان تئاتر ایران می‌گیرد.

 

درباره خالق برناردا آلبا

 

 

رویا تیموریان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

آخرین نمایشی که رویا تیموریان در آن حضور داشت اثر علی رفیعی، خانه برناردا آلبا بود که در آن نقش مادر را ایفا می‌کرد. بهروز غریب‌پور در یادداشتی که به مناسبت بزرگداشت او نوشته درباره بازی تیموریان می‌گوید: او را اخیراً و در آخرین حضورش در «خانه برناردا آلبا»ی علی رفیعی بزرگ دیدم و ایمان آوردم که رویا تیموریان بازیگری به تمام معناست: او فانتین فلک‌زده و ویران‌شده را به‌همان زیبایی خلق می‌کرد که آلبای فاشیست و ویرانگر را. و اگر قرار بر این باشد که به او توصیه‌ای بکنم به او می‌گویم: «در این اوج و در این زمان بالندگی دوباره خودت را وقف صحنه کن، هرچند که تو شهرت‌ات را مدیون صفحه تلویزیون و پرده سینما هستی؛ اما بر صحنه باشکوه‌تری. خود، خود رویای یک بازیگر رؤیایی هستی که صحنه را با تمام وجودش از آن خود می‌کند اما اگر زمانه غدار نگذاشت به توصیه‌ام عمل کند، هر چند وقت یک‌بار به معبد جاودانه ما، صحنه تئاتر، سر بزند و نگذارد که صحنه از وجودش محروم بماند.»

 

رضا آشفته منتقد تئاتر نیز درباره این هنرمند و در نقد نمایش خانه برنارداآلبا می‌نویسد: بازی رویا تیموریان در نقش برنارداآلبا مؤید یک بازی قابل تأمل و چشمگیر است که شاید برای این بازیگر یک نقطه اوج باشد و انگار که این بازیگر دارد در آستانه استانداردهای جهانی ما را شگفت‌زده می‌کند. این منتقد به جزئیات حرکت، نگاه، کلام، ریتم و ریزه کاری‌های حسی رویا تیموریان در ایفای این نقش پرداخته و در انتها با یک جمله نوشته‌اش را به پایان رسانده است: تیموریان برناردا را می‌شناسد.

 

وقتی بهروز غریب‌پور درباره رویا تیموریان می‌نویسد: «بازیگری که درک نقشش عالی بود و دارای احساسی درخور نقش بود و قدرت رویارویی با بازیگرانی همچون مهدی فتحی و بهزاد فراهانی را داشت و در جمع ستارگان نمایش بینوایان حضوری باشکوه پیدا کرد» یا یادآوری می‌کند که «رویا»، رؤیاگونه و برابر با آنچه من از هر بازیگری توقع دارم در «بینوایان» حضور داشت و بی‌اغراق می‌گویم که هر شب در صحنه بیمارستان و هنگامه جنون این مادر رنج‌کشیده، چنان بازی می‌کرد که من بغض می‌کردم: مادرانه، دردمندانه، جنون‌زده و بیمار. توأم کردن اینها و رو در روی مسیو مادلن(مهدی فتحی) و پرستار(شمسی فضل‌الهی) قرار گرفتن و هردو آنها را مقهور بازی و سرانجام مرگ خود کردن، کم نبود و نیست» باید گفت که تیموریان بازیگری است که تئاتر را می‌شناسد.

 

رویا تیموریان در مراسم بزرگداشتش در جشنواره تئاتر فجر تنها چند جمله سخن گفت: اگر بخواهم نقد و صحبت کنم به اندازه چهل سالی که کار کردم، حرف دارم و ترجیح می‌دهم سکوت کنم. فقط باید بگویم به‌جز تعداد انگشت شماری از مسئولان، این عاشقان تئاتر بودند که آن را زنده نگه داشتند.

 

 

iran-newspaper.com
  • 14
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش