دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۹:۴۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۲۴۳۹
هنرهای تجسمی

گفت‌وگو با استاد غلامحسین امیرخانی پس از بازگشت از سفارت فرانسه

شوالیه شدن بد است اما پژو و معاملات میلیاردی خوب است!

اواخر هفته گذشته، غلامحسین امیرخانی که پیشتر او را با القابی همچون استاد بزرگ خوشنویسی ایران و چهره ماندگار هنر می‌شناختیم، لقبی تازه هم دریافت کرد، لقبی این بار از سفارت فرانسه، تا عنوان «شوالیه» هم در ابتدای نام این استاد خوشنویسی بنشیند، لقبی که پیش از او چهره‌هایی از جمله عباس کیارستمی، محمدرضا شجریان، محمود دولت آبادی، شهرام ناظری و ... نیز دریافت کرده بودند و البته حسین علیزاده از پذیرش آن امتناع کرد.

به گزارش جام‌جم آنلاین، با گذشت دو، سه روز از دریافت نشان شوالیه توسط استاد امیرخانی فرصتی فراهم شد تا پای صحبت‌های او بنشینیم، صحبت‌هایی که بخش‌هایی از آن با صراحت خاص و کمیاب این استاد خوشنویسی ایران خواندنی تر شد.

 

سال قبل باید شوالیه می شدم

امیرخانی در ابتدای این گفت‌وگو به پیشینه دریافت نشان شوالیه اشاره کرد و گفت که قرار بوده این نشان سال قبل به او اهدا شود اما به دلیل تغییر سفیر و برخی مسائل دیگر به امسال موکول شد.

 

این استاد خوشنویسی ایران درباره بی سر و صدا برگزار شدن مراسم هم توضیح داد: در مراسم اهدای نشان شوالیه به استاد شجریان که سال‌های قبل رفته بودم خیلی مهمان‌ها گزینشی و خاص بودند و شلوغ نبود، من هم به همین ترتیب سعی کردم تعداد محدودی را دعوت کنم و خیلی مفصل نباشد.

 

امیرخانی به سخنرانی اش در مراسم دریافت نشان شوالیه هم اشاره کرد و گفت: من آنجا دقایقی کوتاه سخن گفتم با این مضمون که دنیا باید بیشتر و بیشتر به نگاه، نظر و اندیشه فرهیختگان و کسانی که نگاه سیاسی ندارند نزدیک شود، امروز نیازمند نگاه انسانی و نگاهی در جهان معاصر هستیم که اندیشه آدم‌ها را تعمیق ببخشد، این گرفتاری‌های روزگار ما که محصول برتری جویی و گونه‌ای از انحصارطلبی و حاکمیت زور و پول است باید برداشته شود و نگاه فرهنگی جای آن را بگیرد.

 

شوالیه خوشنویسی یا استاد بزرگ خوشنویسی

او در پاسخ به این پرسش که لقب «استاد بزرگ خوشنویسی ایران»، «چهره ماندگار هنر ایران» بهتر است یا «شوالیه خوشنویسی ایران» هم پاسخ داد: در این ماجرا اسم خیلی اهمیت ندارد، مسما مهم است، ما خودمان در ایران چهره ماندگار داشتیم، دوره نخست آن به دلایلی من حضور نیافتم، سال دوم آمدم، می‌خواهم بگویم دو، سه سال اول واقعا خوب بود ولی دوباره به افراد درجه دو و سه رسید که نتیجه دقت نکردن لازم، گسترش کار و برداشتن محدودیت نفرات بود، مهم عیار و کیفیتی است که جامعه هم قبول کند، در انگلیس من شنیده‌ام که تعداد خیلی محدودی برای نشان هایشان در نظر می‌گیرند و در حوزه خاص باید حتما یکی از دارندگان فوت کند تا نفر دیگر جایگزین شود.

 

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی,غلامحسین امیرخانی

پژو آری شوالیه نه!

این استاد خوشنویسی در بخش دیگری از گفت‌وگویش با جام‌جم آنلاین به اسامی که این جایزه را پذیرفتند اشاره کرد که از بزرگان هنر ایران هستند و همچنین در پاسخ به این نکته که چهره‌ای مانند استاد حسین علیزاده دست رد به سینه فرانسوی‌ها زده است هم، توضیح داد: اینجا بحثی جدی پیش می‌آید اگر قبول نکنیم چرا قبول نکنیم؟ اگر این را قبول نمی‌کنند پس جاهای دیگر را هم قبول نکنند! چطور بنز و پژو را میلیاردی معامله کردن و همه جور مناسبات تجاری و سیاسی خوب است اما اینجا بد است؟ اگر بد است چرا بد است؟

 

معنی‌اش این است که مثلا ما آن نگاه استقلال طلبانه خودمان به ایران و اعتراض به امور سیاسی را اینجا فراموش کرده‌ایم؟ پاسخ من این است: نه! اتفاقا آنجا که مناسبات فرهنگی و هنری در میان است من در جلسات مختلف رسمی با مقامات و وزراء در میان گذاشته ام که اگر موقعیت فرهنگی و هنری در عرصه‌های بین‌المللی وجود داشته باشد جایگاه ایران ارتقا پیدا می‌کند، مردم دنیا شناخت خوبی از کشور ما ندارند، اخیرا یک عده‌ای از الجزایر به منزل من آمده بودند، هم مسلمان هم همکار هنری ما، می‌گفتند ما خیال می‌کردیم ایران یک کشور عقب مانده و متحجر است و تعجب کردیم. من فکر می‌کنم ما باید با فرهنگ و هنر شایسته مان به جهان معرفی شویم.

 

 

  • 19
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش