چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳
۲۲:۲۲ - ۲۸ مهر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۷۰۶۵۷۱
هنرهای تجسمی

یدالله کابلی:

گالری‌ها دنبال افراد پول‌ساز هستند/ ارزش خوشنویسی از یاد رفته است

یدالله کابلی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
یدالله کابلی این روزها گالری‌ ها مشغول روزمرگی اقتصادی و مدیریت سلیقه ای شده‌اند و با وجود این همه هنرمند، اکثر گالری‌ها دنبال افراد و هنرمندان پول‌ساز هستند.

یدالله کابلی خوشنویس پیشکسوت در گفتگو با  مهر درباره هفته خوشنویسی و تاثیر انجمن خوشنویسان طی این سال ها در حوزه خوشنویسی کشورمان گفت: انجمن خوشنویسان ایران به عنوان یکی از بزرگترین کانون های فرهنگی کشور و عضویت بیش از ۳۶ هزار هنرمند و هنرجو در مقاطع مختلف و جمع کثیری از استادان کارآزموده و مدرسان مجرب و احداث ۳۶۰ شعبه در سراسر کشور این فرصت را دارد تا در جشنواره ها و رویدادهای هنری فصلی متعدد، فضای تعامل و گسترش ارتباطات فرهنگی هنری را با اعضای خود و علاقمندان این عرصه فراهم کند. در این مجموعه هنرمندان جوان و پویا و خلاق موفق می شوند با رقابت های سازنده و با انگیزه های بالا و ارایه آثاری درخشان تشویق شوند تا به مراتب بالاتری برسند و همین موضوع به رشد و توسعه هنر کمک می کند. 

 

وی با اشاره به اینکه هفته خوشنویسی نقطه عطف تاریخی در این حوزه خواهد بود، توضیح داد: هفته ای که در سراسر کشور تمام هنرمندان برجسته خوشنویسی دستاوردهای عملی و نظری خود را در در قالب آثار نمایشگاهی و کارگاهی در معرض دید علاقمندان و مردم دوستدار هنر خوشنویسی قرار می دهند و انجمن هم برای این هفته برنامه هایی پیش بینی کرده، فرصت بسیار مطلوبی برای ترویج و معرفی بیشتر هنر خوشنویسی است. انتخاب هفته خوشنویسی یک رویکرد تازه برای گسترش بیشتر این هنر در میان جامعه و جلب توجه مسئولان فرهنگی هنری کشور است.

 

انتخاب هفته خوشنویسی یک رویکرد تازه برای گسترش بیشتر این هنر در میان جامعه و جلب توجه مسئولان فرهنگی هنری کشور است این پیشکسوت خوشنویسی در پاسخ به این پرسش که چرا در طول سال و حتی هفته خوشنویسی برپایی نمایشگاه های خوشنویسی در گالری ها کمرنگ است و به جای آن به هنر نقاشی خط پرداخته می شود، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در فضای خوشنویسی کشور پیش آمده کم رنگ شدن توسعه اقتصادی هنر اصیل خوشنویسی است. با آن که همه اعتبار و قداست این هنر مرهون شیوه های اصیل و سنتی است اما اغلب فرصت ها و فضاهای عرضه و تقاضا در اکسپوها و حراجی ها در داخل و خارج از کشور به نقاشی خط اختصاص یافته و جالب اینکه حجم این تلاش و کوشش و تبادلات در برابر دستاوردهای هنر اصیل خوشنویسی بسیار ناچیز است و همه این مسایل موجب دلسردی و ناامیدی هنرمندان خون جگرخورده شده است.

 

کابلی ادامه داد: الان در دورافتاده ترین نقاط کشور -حتی شعبات مرزی- ما شاهد بروز و ظهور جوانان بسیار موفق و هنرآفرینی هستیم که گاه در گمنامی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و حتی هنوز فرصت نیافته اند کمترین بهره ای از یک عمر تلاش خود داشته باشند و با نهایت بی توجهی مسئولان امر در شهرهای خود، در عین محرومیت مادی و معنوی به خدمت مجانی تن در می دهند. بنده توفیق داشته ام در چندین دهه مسئولیت ارتباطات فرهنگی و نمایشگاه های انجمن را عهده دار باشم و کاملا به این تنگناها واقف هستم. حمایت نکردن گالری ها از این جوان ها جای بسیار گلایه دارد. این روزها گالری ها مشغول روزمره گی اقتصادی و مدیریت سلیقه ای شده اند که با وجود اینهمه هنرمند، اکثرا دنبال افراد و هنرمندان پول ساز هستند.

 

این شکسته نویس گفت: بنده شاهد هستم هنرمندانی در این اوضاع دشوار اقتصادی تنها با ارتباطات و مدیریت های سلیقه ای و باندبازی، بودجه های هنگفت فرهنگی و هنری را چگونه تصاحب می کنند، در حالیکه هنر مندان شایسته بسیاری هستند که به دلیل بی ارتباطی از این امکانات مالی کشور بی بهره می مانند. بنده هیچگاه مخالف نقاشی خط و فعالیت های گرایشی متفاوت در عرصه هنر نیستم و اتفاقا این عرصه باعث شده است خوشنویسی ما رونق بیشتری به خود بگیرد و ما خوشحالیم در روزگاری که هنر خوشنویسی در رکود بود، نقاشی خط زبان برون مرزی پیدا کرد اما فراموش نکنیم  قبل از این دوره، سنگ بنای پیدایش اعتبار خوشنویسی ایرانی با رنج به دست آمده و بسیاری کسان در بسترسازی این فرآیند نقش داشته اند که نباید نادیده گرفته شوند. 

 

شاهد هستم هنرمندانی در این اوضاع دشوار اقتصادی تنها با ارتباطات و مدیریت های سلیقه ای و باندبازی، بودجه های هنگفت فرهنگی و هنری را چگونه تصاحب می کننداین هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه هنر خوشنویسی ما در هر موزه ای که کوچکترین نشانی از تمدن و فرهنگی ایران دارد حضور دارد، اظهار کرد: در چند موزه اثری از نقاشی خط پیدا می کنید؟ نقاشی خط امروزه بیشتر به سبب اسپانسرها و ارزشیابی کمپانی ها به رخ کشیده می شود. باز هم می گویم که بنده مخالف این هنر نیستم خصوصا با وجود هنرمندانی چون فرامرز پیل آرام و نصرالله افجه ای و رضا مافی که در این عرصه نامدار هستند و هنوز هم بسیاری دارند از توانمندی آنها تقلید می کنند، اما این بها دادن به نقاشی خط نباید جلوی دیدگان ما برای بها دادن به هنر خوشنویسی را بگیرد.

 

کابلی با گلایه از مسئولان هنری کشور گفت: من گمان می کنم امروزه هر موفقیتی در حوزه هنر کوشش و تلاش شخصی هنرمندان است، اما اگر انتظار داریم حرکت های بلند و جهانی داشته باشیم بدون حمایت مسئولان و عنایت آنها که متولیان اصلی توسعه و ترویج هنر هستند نمی توان به صورت کلان راهبردی برای هنر متصور شد. در واقع در حوزه بین المللی این مسئولان هستند که باید راهکاری داشته باشند.

 

وی ادامه داد: محصول این دوره خوشنویسی ما از دروازه های کشور عبور می کند و هنرمندان هم از این حضور استقبال می کنند و در بی ینال ها و جشنواره های خارج از مرز حضور دارند اما در جشنواره های داخلی رغبت حضور ندارند که علتش این است که آنجا جوایزی که تعیین می کنند ۵۰ هزار دلار و ۱۰۰ هزار دلار است و اینجا باید چانه بزنیم که جایزه یک سکه بهار آزادی به برندگان بدهند.

 

این خوشنویس اظهار کرد: به هر حال اولین انگیزه حضور در هر جشنواره ای علاوه بر مقام و ارزش معنوی آن، جوایز آن است. تا چنین خلاهایی را پر نکنیم واقعا راه به جایی نمی بریم و هر چه در باب اهمیت هنر نگارگری و خوشنویسی می گوییم جز شعار نیست. 

 

این خوشنویس گفت: جشنواره ها عالی ترین فرصت برای رقابت های سازنده و بروز و ظهور خلاقیت های جوانان نخبه و پویای هر رویداد هنری است و قطعا یکی از مولفه های ترغیب و تهییج انگیزه های مثبت آنها بهره مندی از جوایز و دستاوردهای مالی است که بدان شوق و ذوق دارند و تا زمانیکه نسبت به ارتقای این امر در رقابت ها توجه نکنیم هیچ راهکاری برای جذب نسل جوان نخواهیم داشت چراکه آنها در طول سال ها تلاش خود هیچگاه نتوانسته اند بهره مالی کسب کنند و این کوتاهی و بی توجهی موجب دلسردی و رکود فعالیت های هنری خواهد شد.

 

وی بیان کرد: امروزه بسیاری از هنرمندان شایسته و استادان بزرگ در عرصه های هنری کشور که با نقشی ستودنی موجب رشد و خلاقیت و تربیت نیروهای درونی جوانان ما هستند چه در تهران و چه در شهرستان ها در امور مالی زندگی روزمره خود درمانده مانده اند و هیچگونه پشتوانه ای برای امرار معاش و آینده خود و خانواده ندارند و اغلب برای مخارج تحصیل و تامین سلامت و بهداشت زندگی دچار معضلات و مشکلات لاینحل هستند آنهم در حالیکه به بسیاری از فضاهای غیر از فرهنگ و هنر، بودجه های کلانی اختصاص می یابد مثلا در سازمان های ورزشی کمی وکاستی وجود ندارد. این در حالیست که هنر خوشنویسی قرن هاست به عنوان یک هنر معنوی نقشی سترگ در توسعه ادب و اخلاق و فضیلت جامعه داشته و به عنوان یک هنر قدسی بیش از هزار سال زینت بخش ابنیه تاریخی و مذهبی ما بوده است و هزاران اثر بی بدیل در قالب کتابت های فاخر و قرآن های مرصع در موزه های ایران و جهان به یادگار مانده است.

 

کشوری مثل ترکیه با بودجه های بسیار مرکز مسابقات و جشنواره های جهانی خوشنویسی شده است و ما در خواب هستیم  و دست روی دست گذاشته ایمکابلی با طرح این پرسش از مسئولان که مزد این شایستگی ها کجاست و چه کسی باید آن را پرداخت کند، گفت: متاسفم که بگویم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همه دستاوردهای هنری معاصر ما را چه از حیث ترغیب هنرمند و چه از نظر خرید آثار به خود جذب کرده اند. کشور ما با پشتوانه غنی این هنر مظهر هنر خوشنویسی جهان بشمار می رود و ما مهد تمامی خطوط هستیم اما کشوری مثل ترکیه با بودجه های بسیار مرکز مسابقات و جشنواره های جهانی خوشنویسی شده است و ما در خواب هستیم  و دست روی دست گذاشته ایم. 

 

وی در پایان درباره این موضوع که این روزها به عنوان خوشنویس به جز تدریس و تالیف آثار آموزشی و هنری که سال هاست به آن اشتغال دارد مشغول چه فعالیتی است و آیا تصمیم به برگزاری نمایشگاه دارد یا نه، بیان کرد: خوشبختانه ماه گذشته به همت وتلاش شخصی خودم و همیاری استاد محمد حیدری که از استادان پیشکسوت شکسته نویس معاصر  است، به دنبال فراخوانی که برای همه شکسته نویس ها داشتیم نمایشگاهی با عنوان «سماع شکسته» در برج میلاد برپا کردیم که بی گمان بزرگترین نمایشگاه دوران معاصر بود که با شرکت ۱۴۱ تن از هنر مندان و استادان این قلم بر پا شد و نمایش با شکوهی از دستاورد خلاقه شکسته نویسی معاصر بود و تصمیم داریم این رویداد را به صورت تقویمی برگزار کنیم، اما باید بگویم این تلاش ملی مثل همه برنامه ها از هیچ حمایت مالی دولتی برخوردار نبود. بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم/ یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت.

 

 

 

 

  • 19
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش