یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳
۱۸:۱۴ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۶۲۱۷
هنرهای تجسمی

حرف‌هایی درباره «عکاسی خبری، نگاهی به ایران؛ نگاهی به جهان»

عکاسی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
نشست «عکاسی خبری، نگاهی به ایران؛ نگاهی به جهان» در ششمین همایش «۱۰ روز با عکاسان» با حضور مجید رضائیان، علیرضا بهرامی و عباس کوثری برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ششمین همایش ۱۰ روز با عکاسان، مجید رضائیان ـ‌ روزنامه‌نگار پیشکسوت و مدرس علوم ارتباطات ـ  نشست بر لزوم توجه به خوانش عکس تأکید کرد و در این باره گفت: خوانش عکس تابع عناصری که در متن وجود دارد، نیست اما نکته ظریف اینجاست که خواندن یک عکس متکی به چه عناصری است؟

 

او ادامه داد: تحلیل گفتمان بر سه رکن نشانه‌شناسی، معناشناسی و متنی که برگرفته از نشانه و معناست متکی است. همان‌طور که می‌دانید عکس یک متن نیست اما قطعاً در دل خود نشانه‌هایی دارد که خوانش آن را میسر می‌سازد؛ چرا که ریشه یک تصویر از نشانه‌شناسی آغاز می‌شود.

 

این مدرس ارتباطات تصریح کرد: بهترین سینماگران در بدو امر عکاس بوده‌اند؛ زیرا این از واقعیت وام گرفته‌اند و از اصول عکاسی آموخته‌اند که کادر چه معنایی دارد؟ در واقع یک عکس واقعیتی است که در یک کادر قرار می‌گیرد لذا انسان خالق آن است به همین خاطر من با واژه شهروند خبرنگار یا شهروند عکاس مخالفم چرا که معتقدم عکاسی و روزنامه‌نگاری چیزی فراتر از انتقال دادن است.

 

رضاییان، عکس را دارای روایتی از سوی عکاس دانست و بیان کرد: زمانی که ما با یک عکس مواجه می‌شویم، واقعیتی را در یک کادر می‌بینیم که روایتی عکاسانه در دل خود دارد. این درست است که یک عکس متنی ندارد اما ما می‌توانیم متنی از آن دریافت کنیم، متنی که درک ما از واقعیت درون عکس است.

 

عکاسی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

او تفاوت اثر دو عکاس را به دیدگاه‌های آنان از یک اتفاق مربوط دانست و گفت: بسیار دیده‌ایم که دو عکاس از یک لحظه عکاسی کرده‌اند اما اثر آنان دو تأثیر متفاوت را بر مخاطب به دنبال دارد؛ چراکه ما به عنوان یک مخاطب به المان‌هایی که در واقعیت نهفته است توجه داریم و برای دریافت آن نشانه‌شناسی می‌کنیم.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت ادامه داد: عکاس به عنوان یک هنرمند با انتخاب نوع کادربندی می‌تواند یک روایت دراماتیک بسازد لذا ما نباید مسئله را ساده برداشت کنیم. به همین خاطر با آمدن تکنولوژی‌های نوین باز هم رسانه جای خود را حفظ کرده است زیرا دیدگاه یک عکاس و یک خبرنگار متفاوت از دیگران است.

 

علیرضا بهرامی ـ روزنامه‌نگار ـ  نیز در این نشست گفت: اگر با نگاهی مقایسه‌ای به روزنامه‌نگاری ایران با جهان نگاه کنیم، این واقعیت بدیهی است که ما وضعیت مناسبی نداریم. نشریات محلی در سطح دنیا، نقش بسیار مهمی دارند در حالی که ما در ایران عموماً از نشریات محلی به عنوان ابزاری برای تجارت استفاده می‌کنند. در زمینه‌های کمی هم به‌رغم آن‌که تعداد خبرگزاری‌های مجوزدار رسمی ما به عدد ۵۰ می‌رسد اما میزان بازدید لحظه‌ای مهمترین خبرگزاری‌هایمان سه هزارتاست؛ از جمعیت مخاطبانی که فقط هشتاد میلیون نفرش در داخل کشور حضور دارند. تیراژ روزنامه‌های اکثرا فیکمان هم که مشخص است. به همین خاطر می‌توان گفت که شرایط امروز مطبوعات و رسانه‌های کشور و فقدان فعالیت استاندارد مانند قصه‌ی مرغ و تخم مرغ شده است.

 

عکاسی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

بهرامی تصریح کرد: در فضای رسانه‌ای ما یکی از واقعیت‌های موجود بی‌توجهی تحریریه متنی به بخش عکس و بالعکس آن است لذا باید دلیل این جدایی را نیز بررسی کرد چرا که در رسانه‌های امروز ما درک درستی نسبت به کارکرد امروزین تصویر و کار گروهی وجود ندارد.

 

این روزنامه‌نگار تغییر کارکرد عکس در دنیای امروز را امری کاملاً بدیهی خواند و اضافه کرد: در دنیای امروز عکس دیگر به عنوان تزئین یا ارزش افزوده متن به کار نمی‌رود؛ چرا که امروز عکس بخشی از متن است و حامل بخشی از ارزش‌های خبری است که گاه متن به آن پیوست می‌شود.

 

عکاسی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

بهرامی در بخش پایانی سخنانش، سه عامل را در پیرفت عکاسی مطبوعاتی ما مانع جدی دانست که باید برای آن‌ها که ممکن است چاره‌ای اندیشید؛ سه عامل دولت‌ها (با ممانعت‌ها، ایجاد عادت‌های بد و قانون‌های ناقص و نامتناسب)، فرهنگ عمومی جامعه (با تعدد خط قرمزهای ارزش‌گذاری شده) و خود رسانه‌ها که در زمینه‌های این‌چنین، ضد خودشان عمل می‌کنند.

 

نشست «عکاسی خبری، نگاهی به ایران؛ نگاهی به جهان» در ششمین همایش «۱۰ روز با عکاسان»

عباس کوثری ـ دبیر عکس ـ نیز در ادامه این جلسه گفت: به نظر می‌رسد که در سال‌های ابتدایی ورود روزنامه و نشریه به ایران، اغلب کسانی که به این عرصه روی آورده‌اند ادیب و نویسنده ،با این وجود اهمیتی که آنان برای تصویر و عکاسی با وجود امکانات آن دوران داشته‌اند، بسیار بیشتر از امروز است.

 

او که عصر ۲۱ آذرماه در خانه هنرمندان سخن می‌گفت، ادامه داد: بدیهی است که ما از لحاظ، تولید، نشر و توزیع مطبوعات در ایران شرایط غیر استانداردی داریم به همین خاطر روندی که در ایران دنبال می‌کنیم، بسیار متفاوت از شکل جهانی آن است.

 

 

 

 

  • 13
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش