جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۷:۳۷ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۷۸۱۰
هنرهای تجسمی

تنزل جایگاه انسان در زندگی معاصر تا خاطرات رنگ‌باخته

نمایشگاه نقاشی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
در گالری گردی این هفته به نمایشگاه‌ گالری‌های محسن، ساربان، مژده و آریانا پرداخته‌ایم.

به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه عکس "خانه" گوهر دشتی در گالری محسن، نمایشگاه نقاشی عیسی جباری با عنوان "طبیعت بی‌جان" در گالری ساربان، نمایشگاه نقاشی‌های افروز هوشنگ با عنوان "مغاک" در گالری مژده و نمایشگاه نقاشی‌های ناصر پلنگی با عنوان "خاطره‌های قومی" ادر گالری آریانا سوژه‌های این هفته گالری گردی هنرآنلاین هستند.

 

زندگی گیاهی در یک خانه

عکس‌های گوهر دشتی با عنوان "خانه" در گالری محسن به نمایش درآمده است. دشتی در این عکس‌های صحنه‌پردازی شده، خانه‌هایی قدیمی و گاه متروکه را نمایش می‌دهد که با حجم انبوه گیاهان پر شده‌اند. در این خانه‌ها نشانی از انسان و لوازم زندگی او نیست و هرچه به چشم می‌آید دیوارها و پنجره‌های خالی و بی‌آرایه است. گیاهان در این عکس‌ها جایگزین آدم‌هایی شده‌اند که ساکنان خانه هستند، اما دیگر امکان خروج از خانه را ندارند و تبدیل شدن به گیاه، آنها را در سکونی همیشگی فرو برده است. خانه‌ای که محل ایجاد ارتباطات انسانی است به گلخانه‌ای بزرگ تبدیل شده که در سکوت و سکون، تنها فرصتی برای حفاظت از ساکنان خود را ایجاد می‌کند.

 

نمایشگاه نقاشی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

بخشی دیگری از این نمایشگاه به عکس‌های بسیار کوچکی اختصاص دارد که با عنوان "بیگانه" به نمایش درآمده‌اند. این مجموعه به عکاسی پولاروید در یک منطقه جنگلی اختصاص دارد و امکانی را به وجود آورده که عکاس به بررسی رابطه انسان با طبیعت بپردازد.

 

نمایشگاه نقاشی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

افتتاحیه نمایشگاه آثار گوهر دشتی در گالری محسن

اما سومین بخش از آثار این نمایشگاه بسیار متفاوت از دو مجموعه قبلی است. دشتی کاغذهای بزرگ بدون قاب را روی دیوار آویزان کرده و آنچه بر سطح کاغذ دیده می‌شود تصاویری انتزاعی است که نمادهایی از طبیعت را با فاصله‌ای بسیار نزدیک مقابل دید مخاطب قرار می‌دهد. این بار آنچه می‌بینیم منظره‌ای زیبا یا گلی رنگین نیست، بلکه اجزایی از طبیعت مانند گلبرگ یا شاخه‌های شکسته را می‌بینیم که بدون عکاسی شدن و تنها با قرار گرفتن روی کاغذ عکاسی و نور دیدن، شکل گرفته و بعد در ابعاد بزرگ چاپ شده‌اند. دشتی در این آثار مطالعه دقیق‌تری بر اجزای طبیعت دارد و یکی از شیوه‌های ابتدایی عکاسی را بار دیگر زنده کرده است.

 

نمایشگاه نقاشی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

نمایشگاه آثار گوهر دشتی تا ۱۵ دی‌ماه در گالری محسن به نشانی خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ ادامه دارد.

 

تنزل انسان به مرتبه طبیعت بی‌جان

نمایشگاه نقاشی عیسی جباری با عنوان "طبیعت بی‌جان" در گالری ساربان برپاست. اگرچه در تعریفی کلی، طبیعت بی‌جان را چینشی از اشیاء و اجسام بی‌حرکت می‌دانیم، اما در طبیعت بی‌جان‌های جباری انسان حضوری پر رنگ دارد. کوزه‌های بزرگ سفالین اصلی‌ترین نماد از طبیعت بی‌جان هستند که در تعدادی از تابلوها تکرار شده‌اند، اما در باقی آثار چیزی که بیشتر به چشم می‌آید تصاویری از پرتره انسان است.

 

نمایشگاه نقاشی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

چهره انسان در این مجموعه مانند برشی از تصویری بزرگ‌تر به نظر می‌رسد و سطوح بریده بریده رنگی که یادآور کلاژ است، مخاطب را با این توهم درگیر می‌کند که تصاویر از جایی بریده شده و روی بوم قرار گرفته‌اند. اگر این نقاشی‌ها را نمادی از تصاویر بریده شده از روزنامه و مجلات بدانیم، از نگاه هنرمند این آدم‌ها به مرتبه طبیعت بی‌جان تنزل یافته‌اند و واقعی بودن آنها زیر سوال می‌رود.

 

نمایشگاه نقاشی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

افتتاحیه ی نمایشگاه نقاشی عیسی جباری ممقانی در گالری ساربان

چندگانگی موجود در این آثار از طریق سطوح تخت یا بافت‌داری که کنار هم آمده‌اند و رنگ‌های سرد و گرمی که در سطح تصویر پراکنده‌اند، نشانی از تناقض در جهانی چندگانه است که حقیقت را با تردید مواجه می‌کند. در بعضی از این تصاویر انسان زیر آب نمایش داده شده و حباب‌هایی که از دهان او خارج می‌شود نشانی از زنده بودن است. اما این آدم‌ها نه تلاشی برای رهایی دارند و نه نشانی از سختی و رنج در آنها دیده می‌شود. انگار راحتی در زیر آب، نشانی از تغییر ماهیت انسان است و بار دیگر مخاطب را دچار تردید در حقیقت وجود انسان می‌کند. آدمی که توان زیستن در زیر آب را داشته باشد، موجودی دیگرگونه یا متعلق به جهانی دیگر است. شاید هم درک ما از واقعیت است که نیاز به تغییر دارد!

 

نمایشگاه نقاشی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

نمایشگاه نقاشی تا ۴ دی در گالری ساربان واقع در خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک ۱۳۰ ادامه دارد.

 

نمایشگاه نقاشی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

سقوط در دل تاریکی

نقاشی‌های افروز هوشنگ با عنوان "مغاک" در گالری مژده به نمایش درآمده است. هوشنگ در این مجموعه آثاری را نمایش داده است که با فرم‌ها و رنگ‌های مشابه به انتقال یک مفهوم می‌پردازند و کلیتی یکپارچه را مقابل چشم بیننده قرار می‌دهند. مهمترین عنصر به کار رفته در این آثار خطوط و سطوح رنگین است که در حالات مختلف در کنار هم قرار گرفته و ترکیب بندی‌های متنوعی را به وجود آورده‌اند.

 

نمایشگاه نقاشی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

اگرچه هیچ عنصر طبیعی در این آثار وجود ندارد اما گاه ترکیب‌هایی به وجود آمده که بیننده را  به یاد مناظر طبیعی یا فیگورهای انسانی می‌اندازد. تقابل رنگ‌های تیره و روشن یکی دیگر از نکات بارز در این تابلوها است که در همه آنها تکرار شده و یادآور انواع تضادهای واقعی و انتزاعی مانند شب و روز، مرگ و زندگی و... است.

 

نمایشگاه نقاشی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

نمایشگاه نقاشی افروز هوشنگ با عنوان 

سطوح تیره در این آثار گاه مانند چاله یا دره‌ای به نظر می‌رسند که خطوط رنگین در حال سقوط در آن هستند و گاه زمینه‌ای می‌شوند که این رنگ‌های شاد و زنده را در برگرفته‌اند. این تضاد میان رنگ و بافت و فرم، یادآور جهان هستی و تقابل نیروهای حیات است.  

 

نمایشگاه نقاشی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

نمایشگاه مغاک تا یکم دی در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، زنگ یک ادامه دارد.

 

نمایشگاه نقاشی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
نمایشگاه نقاشی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

 

 

 

 

  • 17
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش