پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
۲۱:۲۱ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۳۰۰۸۲۲
مدیریت فرهنگی

چند روز پرحاشیه در دفتر موسیقی/ ابهام در تایید استعفا و انتصاب شبانه مدیرکل دفتر موسیقی

حاشیه‌های استعفا و انتصاب مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,مدیریت فرهنگی
هرچند خبرهای موثقی از دلیل استعفای علی ترابی منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد واضح‌ترین علت این استعفا ناامیدی مدیرکل سابق دفتر موسیقی از ادامه تلاش‌ها برای لغو قانون «واریز ۱۰ درصد درآمد کنسرت‌ها به خزانه دولت» باشد.

این روزها انتقادهای بسیاری به شیوه مدیریت سیدعباس صالحی در سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ گوش می‌خورد. این‌ بار نیز اقدام ناگهانی وزیر فرهنگ و ارشاد در جهت جایگزینی مدیر جدید دفتر موسیقی سوال‌برانگیز است، چرا که از استعفای علی ترابی، مدیرکل سابق دفتر موسیقی هنوز چند ساعتی نگذشته بود که محمد اللهیاری فومنی با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان جانشین او معرفی شد.

 

آیا تلاش‌های چندساله علی ترابی در راستای بهبود اوضاع هنر و تسهیل شرایط برای اهالی موسیقی دلیل موجهی نبود که وزارت فرهنگ و ارشاد به علت استعفای او بیندیشد یا حتی اعلام موضع کند؟‌

 

طرح مجلس درباره کنسرت‌ها قربانی گرفت

هرچند خبرهای موثقی از دلیل استعفای علی ترابی منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد واضح‌ترین علت این استعفا ناامیدی مدیرکل سابق دفتر موسیقی از ادامه تلاش‌ها برای لغو قانون «واریز ۱۰ درصد درآمد کنسرت‌ها به خزانه دولت» باشد.

 

اواخر سال ۹۷ نمایندگان مجلس، وزارت ارشاد را مکلف کردند که ۱۰ درصد بهای بلیت اجراهای صحنه‌ای (کنسرت) در تهران و کلانشهرها را اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

 

تصویب این طرح، شائبه‌های بسیاری ایجاد کرد. برخی بر این باور بودند که یکی از معاون‌های وزارت فرهنگ و ارشاد، در تسریع تصویب این قانون نقش داشته و بسیاری از هنرمندان و تهیه‌کنندگان آثار موسیقی نیز، ضمن انتشار بیانیه و مصاحبه با رسانه‌ها، مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند.

 

با تمام حواشی و مخالفت‌ها، طرح «واریز ۱۰ درصد درآمد کنسرت‌ها به خزانه دولت» تصویب شد و حتی تغییری هم که خوشایند اهالی موسیقی باشد در آن لحاظ نشد.

 

طرف دیگر ماجرا این بود که بخش کثیری از اهالی موسیقی و مدیران هنری، قبل از تصویب طرح نه تنها از جزئیات که حتی از کلیت این قانون خبر نداشتند.

 

خاموشی آخرین امیدهای مدیرکل دفتر موسیقی 

ماه گذشته علی ترابی، مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد، با تاکید بر تبعیت این دفتر از قانون «واریز ۱۰ درصد درآمد کنسرت‌ها به خزانه دولت» گفته بود نگرانی‌هایی درباره این قانون وجود دارد. به گفته او شاید بهتر بود که قانون به سراغ ژانرها و بخش‌های خاصی از موسیقی می‌رفت.

 

واکنش علی ترابی، طی روزهای اول تصویب این قانون، نشان‌دهنده انعطاف و امیدواری برای تغییرات مثبت در این طرح بود؛ طرحی که به گفته فاطمه ذوالقدر، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، به‌ نظر می‌رسد جزئیاتش هنوز به‌ طور کامل برای اجراکنندگان مشخص نشده و شاید نواقصی نیز داشته باشد، چرا که حتی مشخص نیست اجرا و نظارت این طرح به‌ چه صورت خواهد بود.

 

با این‌ حال اعتراض اهالی موسیقی و تلاش‌های علی ترابی نه‌ تنها راه به‌ جایی نبرد که به استعفای مدیرکل دفتر موسیقی هم منجر شد. پس از آن شهرام صارمی، در حالی که هنوز یک‌ ماه از انتصابش به‌ عنوان مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر نگذشته بود، در نامه‌ای سرگشاده متن استعفای خود را منتشر کرد.

 

چهارشنبه، اول خرداد نیز سحر طاعتی، مدیر روابط عمومی دفتر موسیقی که به‌ تازگی از سوی علی ترابی به این سمت منصوب شده بود، استعفای خود را تحویل مدیر جدید دفتر موسیقی داد و از سمت خود کناره‌گیری کرد.

 

شهرام صارمی درباره تغییرات ناگهانی چند روزه در استعفای مدیرکل دفتر موسیقی و انتصاب مدیر جدید، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: «در تمام این اتفاق‌ها به‌ نظر می‌رسد راه گفت‌وگو درباره هر چیزی بسته است. بعد از این‌ همه اعتراض از سوی مدیران و اهالی موسیقی، هیچ اقدامی در جهت تغییر قانون تصویب‌شده انجام نشد.»

 

او با اشاره به سابقه علی ترابی،‌ به‌ خصوص تلاش‌هایش در سه ماه گذشته، گفت: «نکته قابل‌ توجه این بود که حتی فردی پرس‌وجو نکرد که استعفای مدیرکل دفتر موسیقی چه دلیلی داشته و عجیب‌تر آنکه معمولاً استعفایی با این سرعت تایید یا رد نمی‌شود. حالا تنها طی سه روز استعفا تایید و جایگزین علی ترابی هم معرفی شده است.»  

 

به گفته مدیر اجرایی سابق جشنواره موسیقی فجر، در قانون «واریز ۱۰ درصد درآمد کنسرت‌ها به خزانه دولت» که در حال حاضر اجرایی نیز شده، هیچ منطقی وجود ندارد.

 

آن‌طور که صارمی می‌گوید آن‌قدر این ماجرا عجیب پیش رفته که به‌ نظر می‌رسد پشت پرده این قانون اتفاق‌های دیگری جز طرح تامین هزینه برای توسعه فرهنگ و هنر کشور باشد؛ چیزی که وزارت فرهنگ و ارشاد در اسفند سال گذشته به‌ عنوان دلیل تصویب قانون «واریز ۱۰ درصد درآمد کنسرت‌ها به خزانه دولت» بیان کرد.

 

پیش از این اهالی فرهنگ و هنر اعتراض‌های بسیاری در مورد جابه‌جایی‌های مکرر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند و از طرفی، تصمیم‌‌ و تصویب‌های ناگهانی برخی قوانین نیز موجب ایجاد تنش‌هایی برای هنرمندان شده بود.

 

خبر استعفای علی ترابی نیز تایید دیگری شد بر وضعیت نگران‌کننده مدیریت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. هرچند خبر استعفای مدیرکل دفتر موسیقی از سوی وزارت ارشاد به‌ صورت رسمی تایید نشد، اما انتصاب شبانه محمد الهیاری و خداحافظی بدون مراسم علی ترابی، نگرانی‌ها را درباره اوضاع آشفته وزارت فرهنگ و ارشاد تشدید کرده است.

 

در هر صورت مراسم تکریم و معارفه مدیر کل پیشیین و فعلی دفتر موسیقی، عصر چهارشنبه اول خردادماه در معاونت امور هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

 

علی ترابی در این مراسم، ضمن تبریک به محمد اللهیاری، دلایل استعفای خود را اعلام کرد و گفت: «در راستای منافع موسیقی به نقطه‌ای رسیده‌ام که ممکن است نبودنم در دفتر موسیقی، کمک به موسیقی باشد. امیدوارم این امر تلنگری باشد تا حریم موسیقی بهتر رعایت شود و هنرمندان بیشتر اعتماد کنند که مدیران کنار هنرمندان هستند و با هم برای اعتلای هنر تلاش کنند.» 

 

 

  • 11
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش