یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳
۲۱:۰۷ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۱۱۱۹۸۴
فستیوال ها و جشنواره های هنری

دهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر

علی اوجی: برای ساخت «خائن‌کشی» ماشینم را فروختم/ مدیری: اگر سیمرغ را به من بدهند خوشحال خواهم شد

نشست خبری فیلم خائن کشی,مهران مدیری و علی اوجی
تهیه‌کننده فیلم «خائن‌کشی» گفت: این فیلم با سرمایه کاملا شخصی ساخته شده است حتی ماشینم را برای ساختش فروختم و از هیچ نهاد و ارگان دولتی پولی نگرفتیم.

به گزارش ایرنا، نشست رسانه‌ای فیلم خائن کشی عصر امروز در خانه جشنواره برگزار شد. از میان عوامل این فیلم علی اوجی (تهیه کننده)، مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری)، سهیل دانش اشراقی (طراح صحنه)، محسن دارسنج (طراح چهره پردازی)، ستار اورکی (آهنگساز)، رضا یزدانی، سارا بهرامی، حمیدرضا آزرنگ، شکیب شجره، مهران مدیری، فرهاد آئیش (بازیگر) در این نشست حضور داشتند.

علی اوجی، تهیه‌کننده اثر، در ابتدای نشست درباره غیبت مسعود کیمیایی به عنوان کارگردان توضیح داد: کیمیایی یک نامه نوشت و همه چیز را در این باره توضیح داد. نمی‌توانم چیزی فراتر از آن بگویم. وی یک کارگردان ۸۰ ساله با ۵۵ سال سابقه فیلمسازی است و طبیعی است که نخواهد مورد قضاوت قرار گیرد. به ویژه این که جشنواره امسال جشنواره جوانی است و ۷ فیلم اولی داریم.

وی افزود: من به عنوان تهیه کننده به تصمیم ایشان احترام می‌گذارم. شان این الماس های سینمای ایران باید حفظ شود.

احترام به اهالی رسانه اولویت دارد

اوجی در پاسخ به این که آیا مافیای او باعث شد بتواند برای اولین بار در تاریخ جشنواره فجر نشستی را بدون حضور کارگردان برگزار کند، توضیح داد: به طبع وقتی کارگردان فیلم حضور ندارد تصمیم به برگزاری این نشست خیلی سخت بود اما احترام به اهالی رسانه بر هر چیزی اولویت دارد. این رسانه‌ها هستند که این روزها باعث می شوند سینمای ایران بیش از پیش رونق داشته باشد.

تهیه‌کننده فیلم خائن کشی درباره کوتاه شدن نسخه اصلی این فیلم گفت: کیمیایی دو نسخه فیلمبرداری کرد ما برای فیلم سینمایی روی یک نسخه ۱۲۰ دقیقه ای توافق کردیم و یک نسخه بلندتر داریم که می‌توانیم وی اودی آن را در قالب یک سریال پخش کنیم.

اوجی درباره تامین هزینه ساخت این فیلم نیز گفت: یک شایعاتی وجود داشت مبنی بر آن که این فیلم متعلق به فیلم مارکت است. اما این فیلم با سرمایه کاملا شخصی ساخته شده است. چهار پنج نفر از جمله خود من پول ساخت این فیلم را دادیم. ماشینم را برای ساخت آن فروختم. از هیچ نهاد و ارگان دولتی پولی نگرفتیم.

وی درباره این که چرا برخلاف آنچه گفته شده بود، فیلم درباره مهدی بلیغ نیست، توضیح داد: این گمانه زنی مطبوعات بود به دلیل مصاحبه ای که آقای کیمیایی چند سال پیش کرده بودند مبنی بر این که یک فیلمنامه به نام خائن کشی دارد درباره مهدی بلیغ. من از ایشان خواستم قسمت زندگی بلیغ را حذف و سناریو را در ۵ تا ۶ ماه بازنویسی کنند. حالا فقط اسم کاراکتر اصلی مهدی است.

نرگس جزء مافیایم نیست!

علی اوجی درباره این که چرا همسرش، نرگس محمدی، در هر دو فیلم او در جشنواره حضور دارد، گفت: من وقتی با نرگس محمدی ازدواج کردم بازیگر بود. من با یک بازیگر ازدواج کردم و ۸ ۹ فیلم تهیه کردم که تنها در دو مورد آنها حضور دارد. در فیلم ۲۸۸۸ تنها یک سکانس بازی کرده و در فیلم خائن کشی تعدد کاراکتر دست من را برای انتخاب بازیگر باز گذاشت تا از بازیگر درخشانی چون نرگس محمدی استفاده کنم.

وی افزود: رابطه کاری ما کاملا تعریف شده است. خودش هم می‌داند که اگر حس کنم نقشی بهش نمی‌خورد از او برای همکاری دعوت نمی کنم.

اگر سیمرغ را بدهند می‌برم!

مهران مدیری در بخشی از اظهاراتش در این نشست درباره پشیمانی از بازی در فیلم درخت گردو که دو سال پیش در جشنواره فجر حاضر بود، گفت: آن نقش برای من نبود و به خاطر رودربایستی بازی کردم. افتضاحی بود که گذشت.

مدیری در پاسخ به این که آیا امسال آمدید که سیمرغ را ببرید، با لحن طنز پاسخ داد: اگر بدهند می برم!

وی افزود: بهرحال هر کسی دوست دارد جایزه بگیرد. چون در این صورت احساس می کند کارش را به درستی انجام داده و توقعی که از او می رفت برآورده شده است.

بازیگر فیلم خائن کشی در ادامه گفت: هر بازیگری در طول زندگیش باید حداقل یک بار با مسعود کیمیایی کار کند. انقدر دانش او درباره همه چیز زیاد است، که از هر لحاظ از او یاد می گیرید. آقای کیمیایی خیلی سینما را بلد است.

به مصدق وفادار ماندم

فرهاد آئیش، دیگر بازیگر فیلم در پاسخ به این که آیا پیش از بازی نقش دکتر مصدق درباره او پیش زمینه ذهنی داشتید، گفت: من از لحاظ چهره به مصدق شباهت دارم به همین علت در فیلم ها و تئاترهای مختلفی این نقش را بازی کرده‌ام. آن زمان بیش از صد ساعت با مصدق زندگی کردم این بار هم نگاهی دوباره داشتم و از زاویه دید آقای کیمیایی این شخصیت را دیدم.

آئیش با بیان این که شناخت مصدق برای بازی در این نقش خیلی اهمیت داشت، گفت: اگر بازیگری بدون شناخت چنین نقشی را بازی کند خواه نا خواه با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد چون مصدق شخصیتی است که قبلا واقعا وجود داشته و از او ویدئو و صوت وجود دارد. فکر میکنم مصدق را حدودا می شناسم. سعی کردم به شخصیت او کاملا وفادار باشم.

مسعود سلامی، مدیر فیلمبرداری، نیز درباره تجربه همکاری با کیمیایی گفت: کارگردان به ما کدهایی می داد و فیلم هایی معرفی می کرد تا از آنها الگو بگیریم. قول دادم از سیاهی در این فیلم نترسم و سعی کردم فیلم را نوآر و تاریک فیلمبرداری کنم. گرفتن صحنه کسوف چالش بزرگی برای من و تیمم بود.

  • 14
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش