چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۲۱:۱۴ - ۲۴ دي ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۱۰۲۲۳۳
فستیوال ها و جشنواره های هنری

اوج و حوزه هنری با بودجه‌های ۲۰۰ میلیاردی و ۲۷۶ میلیاردی هرکدام تنها یک فیلم در جشنواره فجر امسال دارند!

بودجه اوج و حوزه هنری,فیلم های اوج و حوزه هنری در جشنواره فجر 1401
اوج و حوزه هنری با بودجه‌های ۲۰۰ میلیاردی و ۲۷۶ میلیاردی هرکدام تنها یک فیلم در جشنواره فجر امسال دارند!

به گزارش تسنیم، در شرایطی که کمتر از یک ماه به جشنواره فجر باقی مانده و چند روز پیش هم متن بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲ از سوی دولت به مجلس ارائه داده شده است، نگاهی به بررسی بودجه تولیدات سینمایی ارگان‌های دولتی و عملکرد آنان به تناسب بودجه سال ۱۴۰۱ خواهیم داشت. حوزه هنری، سازمان هنری رسانه‌ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی سه ارگانی هستند که در بودجه سالانه خود هزینه‌ مشخصی را برای آثار سینمایی دارند اما تعداد آثار نهایی اعلام شده از سوی این نهادها با توجه به اعتبارات مالی سالیانه‌ آنان تعجب‌ برانگیز است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده در جشنواره فجر امسال دو نهاد سازمان هنری رسانه‌ای اوج و حوزه هنری با بودجه‌های ۲۰۰ میلیاردی و ۲۷۶ میلیاردی به ترتیب هرکدام تنها یک اثر را در جشنواره فجر امسال دارند و این وضعیت این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که عملا با وجود اینکه زمان چندانی تا پایان سال باقی نمانده است، هزینه‌کرد این دو ارگان در حوزه‌ فیلم‌های سینمایی در چه زمینه‌ای تخصیص داده شده است. البته در این میان وضعیت عملکرد بنیاد سینمایی فارابی از دو ارگان دیگر کمی بهتر است چراکه این نهاد توانسته با یک سوم بودجه دو نهاد دیگر ۸ اثر را به جشنواره فجر امسال برساند. با این وجود این گزارش تنها درصدد بررسی آثار سینمایی تولید شده از سوی این نهادهاست و عملا قضاوتی با عملکرد فرهنگی این نهادها یا هزینه‌کرد آنان در تولید آثار تلویزیونی یا تئاتر ندارد.

انفعال حوزه هنری در فجر چهل‌و یکم با چاشنی سالن‌داری

حوزه هنری از جمله مجموعه‌هایی است که سابقه ۴۰ ساله‌ای را در زمینه فیلمسازی دارد اما طی این سالها روند رو به رشدی را در زمینه کمی فیلم‌های سینمایی تولید شده در حوزه شاهد نیستیم و در سالهای اخیر عملا شاهدیم که تولیداتش در حوزه آثار سینمایی با وجود بودجه قابل توجه این نهاد فرهنگی به‌ندرت از دو، سه فیلم در سال و در نهایت به سه یا چهار مورد فراتر نمی‌رود و سهم حوزه هنری از کل تولیدات سینمای ایران تنها دوبار از یک درصد، اندکی بالاتر رفته است اما با این وجود این نهاد تلاش کرده‌است تا موضوعات حساس را با کیفیت خوبی تولید کند.

البته لازم به ذکر است سینما در این دوره جشنواره وضعیت مناسبی ندارد و انتظار فعالیت بیشتری از سوی این نهاد انقلابی با وجود همسویی با وزارت ارشاد می‌رفت؛ اما بر اساس شنیده‌ها امسال حوزه هنری تنها یک فیلم در آثار مطرح شده در جشنواره فجر دارد و امسال شاهد نوعی انفعال در تولید آثار سینمایی هستیم.

این در حالی است که سبقه فعالیت حوزه هنری متنوع‌ترین آلبوم سینمایی ایران را شامل می‌شود و به نظر می‌رسد بازنگری مجددی در افزایش کمی فیلم‌های سینمایی هم می‌توان جان رو به زوال سینمای ایران را احیا بخشد و هم رضایت را به دل مخاطبانی بنشاند که از سینما و آثار تولیدشده داخلی رویگردان شده‌اند.

اوج؛ تازه‌نفس‌ میلیاردری که دردی از سینمای ایران دوا نمی‌کند

سازمان هنری رسانه‌ای اوج بر خلاف حوزه هنری از چندان سابقه‌ بلندبالایی در تولید آثار سینمایی برخوردار نیست و شاید جز مجموعه‌های تازه‌نفس در تولید آثار سینمایی ایران محسوب می‌شود. هرچند سابقه ۱۱ ساله این نهاد که در حوزه‌ فیلمسازی فعالیت می‌کند، اگرچه سابقه کمی نیست اما در مقایسه با دیگر رقبایش همچون حوزه هنری و بنیاد سینمایی فارابی چندان طولانی محسوب نمی‌شود.

با این وجود حواشی در آثار تولیدشده از سوی سازمان اوج کم نبوده و این مساله به نوعی باعث بیشتر دیده شدن این آثار هم شده است. البته وجه اشتراک آثارش تنها در حاشیه‌ساز شدن آن‌ها هم خلاصه نمی‌شود و شاید پرخرج بودن آثار تولیدشده را هم نباید از یاد برد. موضوعی که در سالهای اخیر برای ساخت یک مجموعه تلویزیونی از سوی این ارگان شاهد بودیم که هزینه‌ کلانی برای تبلیغات محیطی اختصاص داد اما در عمل با استقبال چندانی از سوی مردم مواجه نشد.

با توجه به تمامی این موارد در جشنواره امسال نیز با وجود بودجه ۲۷۶ میلیاردی این سازمان در حوزه تولیدات سینمایی شاهد نهایی شدن تنها یک اثر برای اکران در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هستیم. تولیداتی که اگرچه به لحاظ کیفی از استانداردهای قابل قبولی برخوردار است اما با بودجه دریافتی این سازمان برای تولیدات سینمایی از منظر کمی تناسبی ندارد.

در شرایطی که برخی از جریان‌ها درصدد تعطیلی سینماها و تحریم جشنواره بین‌المللی فجر هستند به نظر می‌رسد بخشی از تعهد این نهادهای انقلابی برای رونق بخشیدن به رکود صنعت سینما هم بخشی از وظیفه‌ای است که برعهده دارند که به آن توجهی نمی‌کنند و عملکرد آنان گواهی بر ادعاهای آنان نیست.

فارابی؛ کمی خوش‏‎اقبال‌تر از رقبای دیگرش

بنیاد سینمایی فارابی را باید خوش اقبال‌تر از دیگر رقبایش دانست چراکه در سالهای اخیر با تکیه بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نه تنها بودجه کمتری از بخش دولتی را استفاده کرده بلکه کمیت را در کنار کیفیت برای ساخت تولیدات سینمایی به کار گرفته است اما نقطه ضعف این عملکرد کاهش کیفیت تولیدات است که نمونه این تولیدات بی‌کیفیت را در جشنواره فجر چهلم شاهد بودیم. اما این نهاد در جشنواره بین‌المللی فجر امسال عملا با یک سوم بودجه حوزه هنری و سازمان هنری رسانه‌ای اوج با ۸ اثر تولید شده حضور خواهد داشت که باید برای قضاوت کیفی این آثار منتظر اکران آنها در جشنواره بود.

بودجه اوج و حوزه هنری,فیلم های اوج و حوزه هنری در جشنواره فجر 1401

نکته حائز اهمیت در تولیدات بنیاد سینمایی فارابی این است که اگرچه بودجه آثار سینمایی این ارگان در سال نسبت به دیگر رقبایش چندان بالا نیست اما فارغ از اینکه مردم تا چه میزان از آثار فارابی استقبال کنند، به نظر می‌رسد این تلاش از سوی مدیران این مجموعه به کار گرفته شده است تا از حداقل بودجه به حداکثر تولید برسد.

بنیاد سینمایی فارابی بر اساس گمانه‌زنی‌ها در رسانه‌ها در جشنواره امسال آثاری همچون پالایشگاه، جنگ پرتغال، متروپل، شماره ده، کت چرمی و دومین روز پاییز را دست اکران دارد و این خود گواه تلاش حداکثری این بنیاد در حوزه تولیدات سینمایی است.

قصه پرغصه سینمای نفتی تمامی ندارد

حرف و حدیث‌ها درباره هزینه‌کرد بودجه‌ ارگان‌های دولتی برای ساخت فیلم‌ در سال ۱۴۰۱ از جنس همین قصه پرغصه است چراکه علیرغم اینکه انتظار می‌رود هرساله شاهد ساخت و تولید آثار فاخر برای اعتلای میهن و فرهنگ کشورمان باشیم اما عملا اتفاقی نمی‌افتد و بخش ناراحت‌کننده ماجرا اینجاست که هرساله با افزایش میلیاردی بودجه‌های سالیانه این نهادهای عریض و طویل فرهنگی، شاهد افت کمی و کیفی فیلم‌های سینمایی در کشور هستیم و متاسفانه گویی این مساله برای ارگان‌های نظارتی آن چنان اهمیتی ندارد.

نهادهای مختلفی در عرصه‌های هنری بودجه‌های کلانی دارند و نسبت به ماموریت‌ها و برنامه‌هایشان برای آن هزینه می‌کنند؛ ولی مشکل آنجایی بیشتر خود را نمایان می‌کند که برخی از این نهادهای فرهنگی نه تنها اقدامی برای جلب رضایت مردم در سینما نکرده‌اند بلکه حتی تلاشی برای بهبود معیشت هنرمندان و در نهایت احیای سینمای ایران انجام نمی‌دهند.

کمک به افزایش رونق سینماها در سال اخیر از جمله موضوعاتی است که اگرچه می‌تواند نقش موثری را در فرهنگسازی و احیای فرهنگ ایرانی اسلامی ایفا کند اما به نظر می‌رسد، برخی از ارگان‌ها تنها به گرفتن بودجه اکتفا کرده و اهتمامی برای ادای دین خود در جنگ رسانه‌ای علیه ایران ندارند و به نوعی سینمای ایران در این حوزه علیرغم بودجه‌های کلان تنها مانده است. هرچند وضعیت بغرنج اقتصادی مردم هم در بی فروغ شدن سینماها بی تاثیر نبوده و نیست اما تجربه استقبال مردم از سینمای فاخر با فیلمنامه‌های قوی نشان داده که اگر اهتمامی برای احیای سینمای ایران وجود داشته باشد، قطعا این مساله حل خواهد شد.

هرچند از این مساله نباید بگذاریم که جشنواره فیلم فجر امسال بیش از اینکه آوردگاهی برای اکران فیلم‌ها باشد، عرصه رقابتی است که در شرایط امروز اجتماع ایران، می‌تواند سینما را از گزند توطئه‌ها و منفعت‌طلبی‌های عده‌ای که دغدغه فرهنگ ندارند، به سلامتی از این گردنه عبور دهند.

در پایان شاید بازگو کردن بخشی از کتاب نفحات نفت رضا امیرخانی جالب باشد که می‌گوید «در نظام اداری ما آبدارچی را با چای قندپهلو می‌سنجند، کارمند را با کارت ساعت حضور و غیاب، کارشناس را با تعداد ورق‌های آ-چهاری که سیاه کرده اما مدیر دولتی را با هیچ چیز نمی‌سنجند. گویی همین که در مجموعه تحت امرش کسی نق رسانه‌ای نزند، کافی است و در نتیجه ریاست نفتی همواره موفق است در نتیجه آینده‌پژوهی بی‌معناترین عبارت است در اینگونه نهادها چراکه اصلا قرار نیست از جایی به جایی برسیم و از همه می‌پرسیم؛ از آبدارچی و کارمند و کارشناس و ... و به مدیر نفتی که می‌رسیم سکوت می‌کنیم. در حالی که از همه سوال می‌شود، اما او که باید بیش از سایرین مورد سوال باشد، خود می‌پرسد و به همین دلیلِ معکوس، بالاترین دستمزد را هم دارد.» 

حال پرسش ما این است که ای کاش این ارگان‌ها پاسخگویی را از خود شروع می‌کردند و یا اگر تمایلی در این حوزه وجود ندارد، دستگاهی این مطالبه مردمی را از این نهادها به عمل می‌آورد که با بودجه خود در یکسال اخیر چه کرده‌اند و این خرج‌انگاری کم‌اثر به پایان می‌رسید؛ آن هم در این شرایط اقتصادی که پول نفتی وجود ندارد که سر سفره مردم توزیع شود.

  • 15
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش