یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳
۱۶:۵۷ - ۲۲ دي ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۰۰۱۱۱۸
فستیوال ها و جشنواره های هنری

چرا فیلمسازان ایرانی در جشنواره های فجر و برلین متفاوت رفتار می کنند؟!

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,جشنواره فیلم فجر
برخی سینماگران نه تنها به هیچ کدام از این قواعد بازی احترام نمی گذارند و این قواعد را رعایت نمی کنند، بلکه برخی از اوقات از این عدم رعایت قواعد به عنوان تاکتیک استفاده می کنند. به عنوان یکی از کارگردان های سینما در سه دهه اخیر شمار قابل توجهی از مهمانان را در قالب مهمان به کاخ جشنواره تزریق کرده و جو را به گونه ای مدیریت کرده که انگار ساکنان کاخ جشنواره تمامی فیلم هایش را تحسین ک

با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر، شدت نقدهای فیلمسازانی که آثارشان به این دوره از جشنواره راه نیافته و یا در بخش مسابقه پذیرفته نشده، رو به فزونی گذاشته است؛ رویکردی که با آغاز جشنواره شکل دیگری به خود می گیرد و تا پس از جشنواره نیز ادامه خواهد داشت اما فیلمسازان کشورمان در هیچ جشنواره ای بین المللی اقدام مشابهی انجام نمی دهند!

 

به گزارش «تابناک»؛ کمتر از بیست روز تا آغاز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده و اکنون مشخص شده که چه آثاری در این دوره از جشنواره به نمایش در خواهد آمد و چه آثاری حتی به بخش خارج از مسابقه نیز راه نیافته است. همزمان با مشخص شدن بخش اول فیلم های بخش مسابقه، انتقادهایی از سوی گروهی از فیلمسازان بابت عدم حضور آثارشان در این رویداد مطرح شد و با اعلام سایر فیلم های باقی مانده، نقدها به اوج خود رسید.

 

این وضعیت البته تازگی ندارد و تقریباً در تمامی ادوار جشنواره فیلم فجر، شاهد انتقادهایی از سوی فیلمسازان بوده ایم که بخش نخست این نقدها همزمان با اعلام لیست فیلم ها صورت می پذیرد و بخش دوم که به مراتب شدیدتر است، با عدم اهدای سیمرغ به شماری از فیلم ها مطرح می شود؛ رویکردی که از فقدان روحیه حرفه ای در سینمای ایران حکایت دارد و همین فیلمسازان وقتی در فضای حرفه ای چون جشنواره های برلین، ونیز و کن قرار می گیرند، کوچک ترین اعتراضی به عدم انتخاب فیلمشان یا عدم اهدای جایزه به ساخته شان نمی کنند.

 

در واقع همین فیلمسازان در بستر حرفه ای قواعد بازی را می پذیرند؛ قواعد بازی که تاکید دارد وقتی فیلمی به یک جشنواره ارائه شد، عدم پذیرش آن فیلم و یا عدم اهدای جایزه به آن فیلم توسط هیات های انتخاب و داوری پذیرفته شد. نکته جالب اینکه جشنواره های بین المللی معتبر اساساً هیات داوری ندارند و دبیر یا مدیر جشنواره با مشاوره از چند فیلمساز و روزنامه نگار، تشخیص می دهد که چه فیلم هایی به این جشنواره ها راه یابد؛ فضایی که اگر در جشنواره فجر حاکم بود، نقدها شدیدتر بود اما باید به این سمت حرکت کرد.

 

این پذیرش قواعد بازی درباره سایر امور این جشنواره ها نیز حاکم است و به عنوان نمونه، در جشنواره های بین المللی به هیچ عنوان برای یک فیلم، مهلت ارسال آثار تغییر نمی کند اما این یکی از خواسته های مرسوم فیلمسازان از مدیران جشنواره هاست و متاسفانه با وجود آنکه زمان برگزاری جشنواره فجر هیچ گاه تغییر نکرده، بسیاری از فیلمسازان در این سالها به فصل مناسب تولید نرسیده اند تا در زمان برگزاری جشنواره، درگیر مراحل پس از تولید نباشند و نسخه کاملی از فیلم هایشان با تصحیح رنگ و صدا در کاخ جشنواره به نمایش درآید.

 

البته این عدم رعایت قواعد بازی صرفاً در اهدای جوایز نیست و در تک تک بخش های جشنواره می توان این وضعیت را مشاهده کرد. گروهی از سینماگران در اکران فیلم هایشان درخواست شمار بالایی از کارت های ورود را از مدیران جشنواره در دوره های مختلف کرده اند که گاهی با موافقت و گاهی با مخالفت مدیرات وقت همراه شده است. توجیه غیرمنطقی فیلمسازان، حق گروه وسیعی از عوامل فیلم برای حضور در اکران جشنواره است اما این حق هیچ گاه به فیلمسازان در جشنواره های معتبر بین المللی داده نشده و شمار همراهان فیلمسازان معمولاً دورقمی نمی شود و در عین حال اعتراضی از سوی سینماگران نیز نمی شنویم.

 

به اینها می توان رفتارهای غیرحرفه ای دیگری را نیز اضافه کرد که از مهم ترین آنها نوع پوشش سینماگران کشورمان در جشنواره فیلم فجر است؛ پوشش هایی عمدتاً غیررسمی که قریب به اتفاق سینماگران ایرانی در آن سو آب ها و در جشنواره های کن و برلین و ونیز استفاده نمی کنند اما ظاهراً در خانه می توان با پیژامه نیز رفت و آمد کرد و طبیعتاً جشنواره ملی فجر به زعم فیلمسازان حکم خانه شان را دارد که لازم نیست برای حضور در آن لباس های مهمانی شان را بر تن کنند.

 

آنچه این اوضاع را واقعاً غیرقابل هضم می سازد، حضور کارگردان های پیشکسوت در جمع سینماگرانی است که نه تنها به هیچ کدام از این قواعد بازی احترام نمی گذارند و این قواعد را رعایت نمی کنند، بلکه برخی از اوقات از این عدم رعایت قواعد به عنوان تاکتیک استفاده می کنند. به عنوان یکی از کارگردان های سینما در سه دهه اخیر شمار قابل توجهی از مهمانان را در قالب مهمان به کاخ جشنواره تزریق کرده و جو را به گونه ای مدیریت کرده که انگار ساکنان کاخ جشنواره تمامی فیلم هایش را تحسین کرده اند. آیا این وضعیت فرهنگی تغییر میکند؟ در کوتاه مدت بعید به نظر می رسد.

 

 

 

  • 14
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش