جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۹:۳۴ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۱۰۱۹۷۳
فستیوال ها و جشنواره های هنری

علی حاتمی هم از حضور در پوستر فجر انصراف داد!

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,علی حاتمی
سی و پنج یک عدد کاملاً سینمایی است اما این شماره را در حافظه تاریخی سینمای ایران باید به عبرت شناخت، نه شیرینی و شور یک فستیوال قشنگ.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان؛جمع‌بندی از حال و هوای کلی حاکم بر آثار امسال، ما را به سمت چیزی که دوست داریم بدانیم نخواهد برد. این که یک فمینیسم پوپولیستی و سطحی‌نگر بر تعداد زیادی از فیلمنامه‌های امسال افکت انداخته بود و سینمای ما پر شده بود از مردهای بی‌مسئولیت، خودخواه، خائن، بی‌بند و بار، دورو و... و پر از زن‌های مظلومی که گناه‌های مسلم‌شان با سفسطه‌های عجیب داستان‌نویسان، گردن مردهای قصه می‌افتاد، این که امسال پر بودیم از خانم‌های جوان در اتومبیل‌های شاسی بلند و موزیک‌های حامد همایون، پر از زن‌های سیگاری و چیزهای دیگری از این دست ، همه به کنار... 

 

این که بعد از سندروم پسافرهادی و موج تقلیدهای دست چندم از این فیلمساز، امسال با تقلیدهایی دست چندم از اکشن «بادیگارد» حاتمی‌کیا هم روبرو شدیم [ماشین در سکوت حرکت می‌کند اما ناگهان تصادف یا شلیک گلوله؛ مثلاً سدمعبر، سارا و آیدا، قاتل اهلی و...] آن هم از سمت کسانی که اکثراً بطور اساسی از خود حاتمی‌کیا خوششان نمی‌آید؛ این هم به کنار... 

 

حاشیه های نشست خبری «قاتل اهلی» که نشان می‌داد فی‌الحال چقدر روزنامه‌نگار آزاده در این کشور داریم و چقدر نداریم و تا چه حد همان آزاده‌های حق‌طلب میدان‌دار دوران هستند  و چقدر نیستند هم به کنار؛ اما با داوری‌ها چه کنیم؟! 

فیلم های امسال بشدت خنثی بودند و احتمالاً ما کم‌مخاطب‌ترین سال در تاریخ سینمای ایران را خواهیم داشت. فیلم‌ها به آنچه دغدغه امروز مردم ماست کمترین ارتباط ها را داشتند و مسأله اکثرشان این بود که (چرا مردها ذاتاً بد هستند؟!) اما همین ترکیب چیده شده‌ی حاضر در فستیوال که با بازوی حمایتی فارابی و چند نهاد رسمی دیگر از هنگامه تولید آثار ریل‌گذاری شده بود هم در روز داوری با بهت و حیرت از خواب پرید. باید از سینماگرانی که تن به سیاست‌های محافظه‌کارانه مدیران می‌دادند و حذف بعضی از هم‌صنف‌هایشان را به جرم اعتراض و انتقاد می‌دیدند اما چون منافع‌شان با این حذف شدن‌ها تداخلی نداشت یا حتی همسو بود، هیچ حرفی نمی‌زدند (اگر ریز نمی‌خندیدند) حالا پرسید که آیا نمی‌ترسیدید دامنه چنین وضعی به خرمن شما هم برسد؟ 

 

این بی‌سابقه است که چند نفر از نامزدهای سیمرغ فجر در اعتراض به احکام هیأت داوران در حق همکاران‌شان، از نامزدی خود اعلام انصراف رسمی کنند و حتی اعتراض بعضی از سینماگران که همیشه ساکت بوده‌اند از آن هم‌عجیب‌تر است. 

سعید سهیلی در روز اعلام نامزدها گفت که فیلم من را کاندید جلوه‌های ویژه میدانی کرده‌اند در حالی که ما جز دو صحنه بارانی (شلنگ آب توسط بچه‌های پشت صحنه) جلوه میدانی دیگری نداشتیم و «بدون تاریخ، بدون امضا» که موسیقی متن نداشت، نامزد بهترین موسیقی متن شده است. 

عدد سی و پنج را واقعاً باید به خاطر سپرد، چون در هیچ زمان و هیچ زمینی چنین چیزهایی سابقه نداشته‌اند و رسیدن به همچون وضعی نتیجه سکوت‌ها و همسویی‌های دیروز با کسانی است که می‌خواستند سینما هر چه ساکت‌تر و خنثی‌تر باشد. برای جمع‌بندی از تحلیل‌های ناتمامی که می‌شود راجع‌به وضعیت بوجود آمده در سی و پنجمین دوره از فستیوال فیلم فجر داشت، بد نیست جملات کوتاهی را از منتقد و از مجری برنامه سینمایی هفت کنار هم قرار بدهیم و از این مُجمل، حدیث مفصل خوانده شود. 

 

بهروز افخمی: 

«می‌ترسم از این داورانی که در خارج زندگی می‌کنند. پنج نفر از داوران تابعیت دوگانه دارند! خب این چطور می‌تواند به فیلمی علیه منافقین رای بدهد؟ احتمالاً چون خارج زندگی یا رفت و آمد دارند از ترس مزاحمت‌های سازمان منافقین جرات نمی‌کنند به این فیلم رای دهند. در این صورت خطر نادیده گرفتن فیلم ماجرای‌ نيمروز جدا احساس می‌شود! از آن‌جا که مجاهدین خلق در خارج کشور فعال هستند و چند داور از خارج از کشور تابعیت دارند، این مسئله جدی است.» 

 

مسعود فراستی: 

«یکی از داوران که در خارج هم زندگی می‌کند از من پرسید کدام فیلم خوب است و من گفتم ماجرای نیمروز و ویلایی‌ها . او به من گفت که نمی‌توانند به ماجرای نیمروز جایزه بدهند».

 

 

 

  • 9
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش