پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۰:۴۶ - ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۱۸۵۳
فستیوال ها و جشنواره های هنری

گفت‌وگو با کمال تبریزی

جشنواره جهانی فجر به تداوم نیاز دارد

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,کمال تبریزی

به گزارش شرق، کمال تبریزی فیلم‌ساز را همه می‌شناسیم. اما بد نیست با کمال تبریزیِ انتخاب‌کننده فیلم هم آشنا شویم. درست روز بعد از پایان دومین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر، رضا میرکریمی به تبریزی مأموریت داد تا فیلم‌های سینمای شرق دور را رصد کند. تبریزی هم به‌دلیل دعوت جشنواره‌های آسیایی، در فرصت مناسب سینمای کره را رصد کرد.

 

هرچند  به قول خودش هنوز متخصص سینمای کره نشده! اما آن‌قدر فیلم کره‌ای دیده که بتواند درباره سینمای امروز کره‌جنوبی میزگرد برگزار کند. نکته جالب در انتخاب فیلم‌های سومین دوره جشنواره جهانی فجر این بود که سایتی برای انتخاب‌کنندگان فیلم‌ها طراحی شد که با دریافت کد کاربری و گذرواژه به شکل آنلاین درباره فیلم‌ها در آن سایت می‌نوشتند و اظهارنظر می‌کردند و بعد فیلم‌ها رتبه‌بندی می‌شد و از هر کجای دنیا با دبیر جشنواره در ارتباط بودند. نکته‌ای که اظهارنظر درباره فیلم‌ها را دقیق‌تر می‌کرد. علاوه بر این تبریزی، یکی از داوران بخش سینمای آسیای این دوره جشنواره هم بود. به بهانه حضورش در برگزاری جشنواره با او گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید:

 

 به‌عنوان فیلم‌ساز در دوران برگزاری جشنواره مشغول چه کاری هستید؟

در هیئت داوری بخش آسیایی هستم.

 

 به‌طورکلی نگاه داوران این بخش به سینمای ایران و به جشنواره چگونه بود؟ این جشنواره را محلی، منطقه‌ای یا جهانی می‌دیدند؟

ما پنج داور بودیم که از کشورهای آذربایجان (شوروی سابق)، ترکیه، تونس، قزاقستان و ایران آمدیم. به‌طورکلی در پاسخ به سؤال شما باید بگویم  به نظرم سینمای ایران به نقطه‌ای رسیده که بدون اغراق بعد جهانی پیدا کرده است. به‌ویژه با توجه به اتفاقاتی که اخیرا برای سینما افتاده نظیر حضور مؤثر آقای فرهادی در عرصه جهانی و گرفتن دو جایزه اسکار که به نظرم نتیجه فعالیت سالیان سینمای ایران بوده تا اینکه به چنین نقطه‌ای رسیده که جای خوشحالی دارد و البته نویدبخش مؤثر و جدی‌بودن سینمای ایران در سطح جهان است. جوایزی که به دست آقای فرهادی ‌رسید از جمله جشنواره کن و اسکار و دیگر جوایز واقعا برای همه سینمای ایران است.

 

  البته آقای فرهادی هم همیشه در اظهارنظرات رسانه‌ای خود همین نکته را بیان می‌کند و خود را وامدار بزرگان سینمای ایران می‌داند.

واقعا همین‌طور است. خوشبختانه توجه دنیا به سینمای ایران جلب شده. وقتی یک فیلم ایرانی میان آن همه رقیبان جدی از تمام دنیا برجسته و موفق می‌شود، موضوع کمی نیست. حتی دست‌کم در قاره آسیا همه می‌دانند که ایران در مقایسه با کشورهای دیگر حرف اول را می‌زند. بنابراین نگاهی که به سینمای ایران دارند کاملا احترام‌آمیز است و از بازخوردها و نوع گویش و نگاه‌شان به فیلم‌ها کاملا هویداست. معتقدم می‌دانند و متوجه هستند که به سابقه سینمای ایران، اگر از زاویه پیش‌کسوتی نگاه کنیم در عرصه بین‌المللی، بر همه کشورهای آسیایی مقدم است.

 

 اما در آسیا، چین هم موفقیت‌های بین‌المللی کسب کرده؟

حتی اگر سینمای چین را هم در نظر بگیریم. باز هم در کشورهای آسیایی سابقه بیشتری دارد. بااین‌حال زمانی که سینمای ایران جوایز مهم بین‌المللی دریافت می‌کرد، سینمای چین چنین موقعیتی را نداشت. موفقیت‌های بین‌المللی‌اش بعد از سینمای ایران بود. بنابراین وجود ریشه عمیق فرهنگی، ترسیم موقعیت انسانی و مفهومی در فیلم‌های ایرانی باعث شده که همه دنیا به موفقیت سینمای ایران اذعان کنند و قبول دارند  سینمای ایران از عمقی برخوردار است که کشورهای دیگر هنوز به این شکل نتوانسته‌اند به آن دست یابند.

 

بنابراین احترام ویژه‌ای در مواجهه داوران خارجی با سینمای ایران کاملا حس و درک می‌شود و این امر مربوط به فعالیت همه سینمای ایران در طول سالیان به‌ویژه بعد از انقلاب اسلامی است. چون قبل از انقلاب هرچند سینماگران فهیم داشتیم ولی توجه دنیا به ایران محدود بود. ولی امروز هر فیلم ‌ایرانی از ژانرهای مختلف در جشنواره‌ها شرکت می‌کند و اغلب موفق هم هستند. پس این چیزی نیست که از چشم داوران دور بماند.

 

 سینمای کره را چطور دیدید؟ به نظر می‌رسد صنعت سینمای کره پیشرفت کرده است. نظرتان چیست؟

سینمای کره پیشرفت عجیب‌وغریبی کرده.

 

 از نظر تکنولوژی؟

بله. از لحاظ تکنولوژی نکته‌ای وجود دارد که در صحبتمان با خانم بنی‌اعتماد در کارگاه آموزشی ایشان مطرح کردیم که سینمای اغلب کشورهای آسیایی شرق دور چنین ویژگی‌ای دارند. سینمای کره اولا توانسته سبد سینمایش را از ژانرهای مختلف در بهترین شکل ممکن پر کند. یعنی وقتی وارد سالن‌های سینمایش می‌شوید، می‌بینید هیچ‌کدام از فیلم‌هایش شبیه به هم نیست و تنوع ژانر دارند.

 

از وحشت، اجتماعی، روشنفکری گرفته تا هنری، تجربی، بیگ‌پروداکشن و... شاهد هستید که تبدیل به صنعت شده و نیاز جامعه را درک می‌کند. به‌همین‌دلیل سعی می‌کند ژانرهای مختلف را تولید کند. از این بابت واقعا باید به کره‌ای‌ها تبریک گفت. چون در چند سال گذشته سینمای کره این‌طور نبود و فیلم‌ها به ژانرهای مشخص و معین محدود می‌شد. سال گذشته همراه آقای میرکریمی به «جشنواره بوسان» رفته بودیم. در آنجا با امکاناتی مواجه شدیم که از نظر نمایش و زیرساخت‌های سینمایی که ایجاد کرده بودند فوق‌العاده و قابل توجه بود. ما از طریق شرکتی کره‌ای سالن‌های سینما را دیدیم که کاملا استاندارد و به‌روز بودند.

 

 یعنی زیرساخت‌هایشان هم مثل سینمایشان کاملا پیشرفت کرده؟

بله. بنابراین فکر می‌کنم سینمای کره در مدت‌زمان کوتاهی می‌تواند حداقل به‌لحاظ تجارت سینمایی خیلی رشد کند  کمااینکه در زمینه‌های برپایی جشنواره و حضور فیلم‌هایش در جشنواره‌های سینمایی رشد کرده است.

 

 به نظر شما دلیل این رشد چیست؟

 به نظرم یکی از دلایل مهم جلوه سینمای کره مدیون جشنواره معروف بوسان است که به آن عنوان «کن آسیایی» اطلاق می‌کنند. چون در سواحل شهر بوسان برگزار می‌شود و انگار شهر ساحلی کن را در مقیاس کوچک‌تری در آنجا مشاهده می‌کنید. به نظر می‌رسد سینمای کره با این روش حتما در آینده موفقیت‌های چشمگیری خواهد داشت. اگر بخش «مرور سینمای کره» را در جشنواره شاهد بودید، با همین هدف اجرائی شد. چون هفت فیلم انتخاب شدند که هرکدام سلیقه خاصی را هدف قرار  داد.

 

 بااین‌حال آسیب‌شناسی سینمای کره‌جنوبی را چگونه دیدید؟

به‌طورکلی در سینمای شرق دور، یک نکته حیاتی وجود دارد که اگر به آن توجه نکنند به‌تدریج ویژگی و ماهیت اصلی خودشان را از دست می‌دهند. اینکه به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه مدل فیلم‌سازی و ساختار فیلم‌هایشان تا حدودی شبیه سینمای هالیوود شده. درصورتی‌که باید از این قضیه دوری کنند تا بتوانند هویت سینمای خودشان را حفظ کنند.

 

 نکته‌ای که سینمای ایران سعی می‌کند آن را حفظ کند و با فیلم‌های امثال کیارستمی شناخته شد؟

بله. اگر به این نکته مهم توجه نکنند آرام‌آرام هویت اصلی خودشان را از دست می‌دهند و زیرمجموعه سینمای بزرگ‌تری قرار می‌گیرند و دیگر دیده نمی‌شوند.

 

 آیا جشنواره فجر در درازمدت با مدیریت آقای میرکریمی این پتانسیل را دارد که حداقل تبدیل به قطب خاورمیانه شود؟

 قطعا این پتانسیل را دارد. اما به این شرط که سیاست‌های روز و موقعیت‌های متغیر سیاسی در جامعه به صورت سدی در مقابل جشنواره قرار نگیرد. یعنی اجازه دهند فرهنگ و هنر از طریق بچه‌های سینما و با شکلی که شروع شده ادامه داشته باشد! دو سال است که این تجربه شروع شده و باید اجازه دهند قدم‌های بعدی هم برداشته شود و آرام‌آرام کامل شود. اشکالات برطرف و نقاط قوتش تقویت شود تا به نقطه پایدار برسد.

 

به نظرم اگر کسی که به‌عنوان وزیر ارشاد در دوره جدید انتخاب می‌شود این سیستم را تغییر دهد تمام زحماتی که کشیده شده به باد می‌رود و دوباره به نقطه صفر می‌رسیم و درجا می‌زنیم. امیدوارم کسی که به‌عنوان رئیس سازمان سینمایی یا حتی وزارت ارشاد حضور پیدا می‌کند از هر طیفی که باشد حداقل اجازه دهند این تجربه سخت و گران‌بها که برایش هزینه شده به‌راحتی از بین نرود.

 

 به نظر شما برای انتخاب رئیس‌جمهور مردم باید به چه کسی رأی دهند؟

به نظرم نامزدهایی که تأیید صلاحیت شده‌اند مشخص است و مردم می‌دانند به چه کسی از میان این شش نفر باید رأی دهند. به‌راحتی می‌توان تشخیص داد؛ در شرایط حساس کنونی، اتفاقاتی که برای کشور رخ داده را با دوره گذشته مقایسه کنند و در نهایت با انداختن چرتکه معمولی می‌فهمند باید به چه کسی رأی دهند.

 

فرانک آرتا

 

 

  • 19
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش