دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۶:۲۷ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۵۰۲۹۶۰
فستیوال ها و جشنواره های هنری

فاطمه معتمدآریا:

جشنواره‌ای که مخاطب عام نداشته ‌باشد، اثرگذار نیست

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,فاطمه معتمد‌آریا
فاطمه معتمدآریا معتقد است مهم‌ترین عامل موفقیت و اثرگذاری هر جشنواره‌ای استقبال مخاطبان از آن است و جشنواره‌ای که مخاطب عام نداشته ‌باشد، نمی‌تواند اثر گذار باشد.

به گزارش خبرآنلاین، فاطمه معتمد‌آریا، با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم شهر گفت: «اطلاع‌رسانی فرهنگی برای آموزش مردم موثر است که چگونه با معضلات اجتماعی مواجه شوند. مردم می‌توانند از طریق همین اطلاعات، مشکلات محله خود را با آرامش، مذاکره و همفکری کنترل کنند، شبیه به روابطی که در گذشته وجود داشت.»

 

این بازیگر سینما، با اشاره به اهمیت حضور مخاطب در جشنواره‌های سینمایی، گفت: «مهم‌ترین عامل موفقیت و اثرگذاری هر جشنواره‌ای استقبال مخاطبان از آن است. حضور مخاطب در محل برگزاری جشنواره و مشاهده آثار، این رویداد را موثر و هدف‌مند می‌کند. جشنواره‌ای را که مخاطب عام نداشته ‌باشد و صرفا برای مخاطب خاص برگزار شود، نمی‌توان یک جشنواره اثرگذار تلقی کرد.»

 

بازیگر فیلم سینمایی «اینجا بدون من» ادامه داد: «اهداف یک برنامه فرهنگی زمانی محقق می‌شود که به وسیله آن، اطلاعات و آگاهی بدنه جامعه ارتقا پیدا کند. نمی‌توان این برنامه‌ها را برگزار کرد و از مردم برای حضور در آن دعوت نکرد. به‌عنوان مثال وقتی مردم در جشنواره فیلم شهر، فیلم‌ها را می‌بینند، مسائل درون شهر خود را ارزش گذاری می‌کنند.»

 

این فعال هنری، سینما را بازوی کمکی اجتماع، دانست و تاکید کرد: «نباید این تصور ایجاد شود که با به تصویر کشیدن نابسامانی‌های شهر می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. نابسامانی‌ و معضلات اجتماعی در شهر‌ها و مسیر زندگی شهروندان وجود دارد، اما به تصویر کشیدن این تلخی‌ها نه‌تنها کاری از پیش نمی‌برد که قطعا امید و روحیه اجتماعی را کاهش می‌دهد. کاهش امید اجتماعی، تبعات ناخوشایند‌تری برای یک جامعه خواهد داشت.»

 

او ادامه داد: «می‌توان از راه‌های منطقی‌تری درصدد حذف یا کاهش نقاط ضعف شهرها برآمد. راه‌هایی که به‌دور از نمایان‌کردن مشکلات اجتماعی، زیبایی‌های جامعه را هم نشان دهد و امید مردم را برای زندگی در این محیط  بالا ببرد. نشان‌دادن نابسامانی لزوما نمی‌تواند مقابل اتفاقات بد را بگیرد، اما نشان‌دادن شرایط خوب قطعا مانع شرایط نا‌مساعد خواهد شد.»

 

این هنرمند با بیان تاثیرجایگاه سینمای ایران در جهت‌بخشی به افکار جامعه، گفت: «من فکر می‌کنم سینمای ایران اکنون در موقعیتی قرار دارد که به‌نوعی یک خوراک فرهنگی حاضر و آماده است که از آن می‌توان برای هدایت و جهت‌بخشی افکار عمومی در ابعاد گوناگونی نظیر همین موضوع حائز اهمیتِ شهر بهره گرفت.»

 

او افزود: «سینمای ایران اکنون از جایگاهی برخوردار است که ارتقادهنده یک تفکر محسوب می‌شود. جشنواره فیلم شهر که طی این چند روز برگزار شد، جشنواره‌ای که با فیلم‌های خود موفق به تلطیف نابسامانی‌های جامعه شد. از این منظر جشنواره فیلم شهر یک تفکر را از طریق سینما جهت می‌دهد.»

 

این بازیگر با اشاره به انتخاب سوژه شهر برای جشنواره‌ای هنری، گفت: «در میان ابزارهای هنری مثل تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی و ..، فیلم بیش از بقیه پیشرفت، شعور و رفتارهای اجتماعی یک منطقه جغرافیایی مثل شهر را نمایان می‌کند. به اعتقاد من، انتخاب سوژه شهر برای یک جشنواره سینمایی، تیزهوشی شهرداری را نشان می‌دهد.»

 

معتمدآریا ادامه داد: «اگرچه بخشی از تاثیر جشنواره‌ها به سود فیلمسازها و سینماگران است، اما باید در نظر داشت هنرمندان از طریق این حرفه با مسائل و مصائب مختلف هم‌ذات پنداری و اثرآفرینی می‌کنند و رو به جلو گام برمی‌دارند.»

 

این هنرمند، مفهوم شهر را در زندگی اجتماعی عصر حاضر مهم دانست و گفت: «امروزه در مفاهیم اجتماعی، شهر مفهومی بسیار مهم محسوب می‌شود، چون بسیاری مفاهیم دیگر نظیر حقوق شهروندی، هویت شهری و تبادل ارتباط شهروندان با یکدیگر یا حتی با شهر، ذیل مفهوم کلی شهر قرار می‌گیرد. بر همین اساس نمی‌توان به سادگی از مفهوم شهر عبور کرد.»

 

بازیگر فیلم «گیلانه» با اشاره به جایگاه کنونی سینمای اجتماعی، گفت: «بیشتر فیلم‌هایی که در حال حاضر در سینمای ایران و جهان تولید می‌شود با موضوعات اجتماعی عجین شده‌است. این سوژه‌ها در ذهن هر فردی برجسته‌ است و هنرمند هم از بدنه جامعه سر‌درآورده، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت به چیزی غیر از جامعه‌ خود بی‌اندیشد.»

 

او افزود: «تا وقتی معضلات و مشکلات در جوامع وجود دارد، فیلمساز هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و درباره آن‌ها فیلم می‌سازد. هنرمند، به‌ذات دغدغه جامعه را دارد و امیدوار است بتواند روزی این مشکلات را حل کند.»

 

 

  • 9
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش