دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
۱۳:۱۹ - ۱۳ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۳۵۸۰
فستیوال ها و جشنواره های هنری

بابک محمدی:

منوی پیتزا فروشی ها از پوستر جشنواره تئاتر فجر بهتر است!

بابک محمدی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
جشنواره های تئاتر و سینما در وهله اول برای هنرمندان آن کشور است.

خبرگزاری صبا/ به بهانه نزدیک شدن به سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با بابک محمدی کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

 

محمدی درباره پوستر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، گفت: پوستر را که دیدم خیلی ناراحت شدم! جشنواره تئاتر فجر یک فستیوال جدی است که هر ساله اجرا می شود. اگر پوستر این است، واقعا فاجعه است. تعجب می کنم که آقای مهدی شفیعی درباره طراحی این پوستر دخالت نمی کنند! شفیعی آن قدر هم بد سلیقه نیست! شنیدم ۷۰ نفر تصمیم می گیرند که تئاتری به فجر بیاید یا نه که این هم تقلید از آکادمی فیلم آمریکاست. ۷۰ نفر کمی عجیب است! چرا آن قدر کارها را پیچیده می کنند؟! چرا وضعیت تئاتر فجر سال به سال بدتر می شود؟ پوستر تئاتر فجر در سطح این فستیوال نیست. 

 

او ادامه داد: با صراحت می گویم که به بازیگران مقام مدیریتی ندهید. مدیریت اجرایی بازیگران در سطح جهان فاجعه است. جشنواره مدیر خاص خودش را می خواهد. عوام فکر می کنند کار به دستِ بازیگر صورت می گیرد ،درحالی که هزار فاکتور آماده می شود تا بازیگر بعد از آن به عرصه بیاید. نباید جشنواره ای مثل تئاتر فجر را دست افرادی بدهند که این کاره نیستند ؟!

 

برای تئاتر ایران در حالت عادی ارزشی قائل نیستند. یک جشنواره فجر سالانه هم داریم که پوسترش این می شود! دو-سه سال پیش هم با پوستر مشکل داشتم. وقتی برای نمایشی پوستری طراحی و برای مجوز اقدام می کنیم، هزار تا ایراد می گیرند، بعد از این پوستر به عنوان پوستر تئاتر فجر رونمایی می کنند! من خیلی متاسفم برای تئاتر فجر اگر که این پوسترش باشد، چون فاجعه است! شفیعی و دیگر دوستان دخالتی در طراحی پوستر و برنامه ریزی نمی کنند. کجای دنیا چنین پوستری را که واقعا از نظر تکنیک تا این میزان زشت است را انتخاب می کنند؟!

 

وی افزود: هر کاری که در حوزه سینما و تئاتر انجام می شود، به منِ بابک محمدی مربوط است. من عقیده خودم را می گویم، گرچه اینها عقیده هیچ کسی را نمی پرسند! هرکسی یک ورق، کاغذ و ابلاغ گرفت هرکاری دلش بخواهد می کند و بعد می رود و دیگر ربطی هم به او ندارد! اما ما که نمی توانیم این کار را انجام دهیم. ما برای هنر این ممکلت احساس مسوولیت می کنیم. مسوولیت من در ایران به قسمت تئاتر، سینما و فرهنگ مربوط می شود. پس این پوستر را یک فاجعه می دانم. 

 

این کارگردان باسابقه تئاتر درباره کیفیت نمایش های موجود در این جشنواره گفت: سالی که نکوست از بهارش پیداست! نمی دانم در این جشنواره چه تئاترهایی قرار است روی صحنه رود، اما تجربه ثابت کرده همیشه ضعیف است! مدیران در این جشنواره ها از برنامه ها و گفت و گوی های فرهنگی استفاده نمی کنند. نمی گویم مشکلات را حل کنند، چون مشکلات حل شدنی نیست! اما گفت و گوی فرهنگی برگزار کرده و درباره کیفیت سالانه و آینده تئاتر صحبت کنند. در ورک شاپ ها، کیفیت تئاتر را ارتقا دهند. 

 

او درباره نمایش های بخش بین الملل توضیح داد: نمایش های بخش بین الملل را  از کبک دره و قاسم آباد اروپا می آورند! فکر می کنند همین که نمایشی خارجی است کفایت می کند، مثلا می نویسند این کار از انگلستان یا اتریش آمده، مگر همه تئاترهای اتریش و انگلستان خوب است؟ تمام آلمان را بگردید سه یا چهار تئاتر و سالن درست و حسابی پیدا نمی کنید، با اینکه بودجه زیادی دارند، ولی استعداد ندارند! این تئاترها را فقط به خاطر اسم کشورشان می آورند و این کافی نیست! قالیچه ای که من ببافم یا اهل فن ببافد فرق می کند، اما فقط اینکه   قالیچه از ایران آمده کافی نیست! رییس جشنواره نمی تواند با نامه رییس جشنواره باشد، باید برای چندین سال انتخاب شود و در سال به نقاط داخلی و خارجی سفر کند و ببیند چه خبر است! چون مدیران هنری ما با تئاترهای بزرگ دنیا ارتباط ندارند و زبان هم بلد نیستند، به سفارت می روند و  کسی را آنجا پیدا می کنند که او هم از قضا زبان نمی داند و در سطح open the door  بَلَد است! 

 

محمدی ادامه داد: اولین نفری بودم که بعد از انقلاب اسلامی جشنواره فیلم سینمایی ایران را در اتریش برگزار کردم. چون هیچ کدام از دوستان نتوانستند چنین کاری انجام دهند.امیدوارم مهمانانی که دعوت می شوند و یا تئاترهایی که برگزار می کنند از کیفیت خوبی برخوردار باشند. از الان نمی توانم قضاوت کنم که خوب می شود یا نه،اما دوباره پوستر به خاطرم می آید که فاجعه است. منوی پیتزافروشی ها بهتر از این پوستر است! از آقای شفیعی و پیمان شریعتی خواهش می کنم دخالت کنند، چون هم وظیفه شان است و هم سلیقه شان بهتر است! شاید هم می خواهند سلب مسوولیت کنند و بگویند: ما به هنرمندان گفتیم که خودشان کار کنند! 

 

وی افزود:اگر مخاطب، تئاتر بَد ببیند، آن نمایش تمام می شود و او از سالن خارج می شود و فراموش می کند، اما پوستر چسبیده به دیوار می ماند و آینه دِق است! من جدول و لیست کارهایی که اجرا می شود را نمی دانم. در جشنواره بین المللی تئاتر کودک همدان کیفیت کارها خوب بود و نمایش های باکیفیتی از سایر کشورها حضور داشت. استعدادهای خوب ایرانی هم حاضر بودند.

 

کارگردان نمایش «انتری که لوطیش مُرد» در پایان گفت: اینجا جشنواره ها را بدون هنرمندان برگزار می کنند. کسی که در راس قرار می گیرد با همه مخالف است! سه سال پیش در جشنواره فیلم فجر ما را راه نمی دادند! یکی را از این بنگاه ها را جلوی در گذاشته بودند و می گفتند هر کسی بلیت ندارد داخل نشود! جشنواره تئاتر و سینما در وهله اول برای هنرمندان آن کشور است. متاسفم که هنرمندان ما  زمانی که باید، دخالت نمی کنند. ما باید مسوولیت هنر را بپذیریم. تا وقتی تولید کننده هنر هستیم، مسوولیت به عهده ماست چه خوب باشد، چه بد. 

 

 

 

  • 12
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش