دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۷:۳۸ - ۲۵ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۶۸۶۰
فستیوال ها و جشنواره های هنری

برخلاف دیگر جشنواره‌های فجر، جشنواره هنرهای تجسمی در ۲۶ استان برپاست

جشنواره هنرهای تجسمی فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
نهال جشنواره هنرهای تجسمی فجر حالا یک دهه عمر دارد؛ جشنواره‌ای که در مقایسه با دیگر جشنواره‌های فجر مانند فیلم، تئاتر و موسیقی از همه جوان‌تر است، امسال در دهمین دوره از سوم بهمن تا چهارم اسفند در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش جام‌جم، در حالی که این‌روزها از تهران صدای نت‌های جشنواره موسیقی فجر شنیده می‌شود و بعد از آن پایتخت صحنه‌ای برای حضور نمایش‌های جشنواره تئاتر فجر می‌شود و سپس، جشنواره فیلم فجر عرض اندام می‌کند، جشنواره تجسمی فجر هم در تدارک برای برپایی دهمین دوره خود است. جشنواره‌ای که با وجود جوانی، ملی‌ترین جشنواره فجر محسوب شده و در ۲۶ استان برپا می‌شود.

 

آمار کمی جشنواره

فراخوان دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر خیلی پیشتر و در تابستان منتشر شده بود و هنرمندان طی روزهای ۲۳ مرداد تا ۲۰ آذر در این رویداد شرکت کردند. نتیجه اما جالب توجه بود. استان تهران و اصفهان بیشترین شرکت‌کنندگان را در این دوره جشنواره تجسمی فجر به خود اختصاص دادند. تهران با ۱۰۱۴ هنرمند، اصفهان با ۱۹۵هنرمند، البرز با ۱۷۷ هنرمند، خراسان رضوی با ۱۷۳هنرمند و استان فارس با ۱۲۱ هنرمند بیشترین متقاضیان حضور در دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر بودند و استان‌های ایلام و خراسان جنوبی با هفت هنرمند و استان سیستان و بلوچستان با شش ثبت‌نام‌کننده، کمترین متقاضی را برای جشنواره داشتند.

 

همچنین، هنرمندان۵۳ کشور هم برای حضور در این رویداد بزرگ هنری،ثبت نام و آثارشان را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند که صربستان با ۲۲ هنرمند، پاکستان با ۱۲هنرمند، ترکیه با ۱۱ هنرمند، افغاستان با ده هنرمند، برزیل با هشت هنرمند، روسیه با هشت هنرمند، اوکراین با پنج هنرمند، ایالات متحده آمریکا با پنج هنرمند، چین با پنج هنرمند و ازبکستان با چهار هنرمند بیشترین متقاضی در این دوره را داشتند.

 

در مجموع ۲۷۶۴ هنرمند ایرانی و خارجی در سایت رسمی این جشنواره ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۶۸ هنرمند خارجی از ۵۳ کشور جهان خواهان حضور در دوره دهم بودند.

 

سیاستگذاران جشنواره

مجید ملانوروزی، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، مجتبی آقایی را به عنوان دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر منصوب کرد. کامبیز درم‌بخش، اصغر کفشچیان مقدم، بهروز دارش، فرح اصولی بیژن صیفوری، صداقت جباری، محمدعلی بنی اسدی، بهزاد اژدری و منیژه صحی هم به عنوان اعضای شورای هنری معرفی شدند. همچنین مجتبی آقایی هم جمشید حقیقت‌شناس را به سمت دبیر هنری این جشنواره منصوب کرد.

 

مشکلی به نام فضای نمایشگاهی

یکی از مهم‌ترین معضلات جشنواره تجسمی فجر طی ادوار قبل مشکل کمبود فضا برای نمایش آثار بوده است. ملانوروزی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره دهم هم بر این نکته تاکید می‌کند و می‌گوید: هنرمند، بخصوص هنرمند هنرهای مفهومی و هنرهای نو، کار خود را براساس مکان و بخشی از اثر خلق می‌کند تا براساس آن فضا بتواند عناصر خود را طراحی کند. یکی از مشکلات ما در بخش هنرهای تجسمی نبود یک مکان مناسب برای هنرهای معاصر و مدرن است. موزه هنرهای معاصرتهران، تنها براساس نقاشی طراحی شده است و بسیاری از کارهای چیدمانی و معاصر جایگاه مناسبی در آن ندارد .موسسه صبا نیز از لحاظ اندازه یک امکاناتی دارد ولی معتقدم ایده‌های نو نیاز به مکان‌های نو دارد. پیشنهاد ما این است که اگر به نتیجه برسیم باغ کتاب می‌تواند با توجه به وسعت فضا یکی از گزینه‌ها باشد و این امکان وجود دارد که روی این نوع محیط‌ها کار کنیم، اما همچنان برای ارائه آثار خاص، بزرگ، معاصر و حرفه‌ای به مکان حرفه‌ای نیاز داریم تا نور و عناصر محیطی بتواند برای نمایش آثار هم افزایی کند.

 

فقدان نگارخانه ملی

سیدمحمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت ارشاد هم درباره جشنواره دهم معتقد است: با وجود تمام محدودیت‌هایی که در امکانات و زیرساخت‌ها داریم، زیست‌بوم فرهنگی ما باعث شده این همه هنرمند جوان خلاق و ماهر داشته باشیم که با اشتیاق فراوان کار می‌کنند و یک دوره درخشان در هنر این کشور

به وجود آورده‌اند.

 

او می‌افزاید: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهار سال گذشته تلاش زیادی برای احداث «نگارخانه ملی» انجام داد؛ اما مشکلات، بزرگ‌تر از آن بود که این تلاش‌ها در آن مدت به نتیجه برسد. با این حال هنوز فعالیت‌ها ادامه دارد و با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم. ما به یک نگارخانه ملی و فضایی که هنرمندان و دانشجویان بتوانند خود را نشان دهند نیاز داریم.

 

تمرکز زدایی، برعکس دیگر جشنواره‌ها

آقایی نیز چند روز قبل در نشست خبری جشنواره گفت: در طول سال‌، جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها با رویکردهای تخصصی از سوی انجمن‌های تخصصی برگزار می‌شود، اما جشنواره تجسمی یک نمایه از حوزه تجسمی کشور است و مدیاها و پیشنهادهایی را در حوزه تجسمی برگزیده که به گویش معاصر نزدیک است.

 

برعکس سایر جشنواره‌های فجر که امسال فقط در پایتخت خلاصه شدند، دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره رویکرد ملی جشنواره تجسمی که انرژی بیشتری روی آن گذاشته می‌شود، توضیح داد: امسال استان‌ها امکان حضور گسترده‌تری برایشان فراهم شده است.

 

۲۲ استان در جشنواره حضور دارند که احتمالا این عدد تا ۲۵ استان افزایش می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت امسال ۲۶جشنواره تجسمی (تهران به همراه ۲۵استان) داریم و تمرکز در پایتخت نیست. همچنین از هر استان سه هنرمند که ظرفیت‌های تجسمی استان را می‌شناسند معرفی شده و یک نفر برای مدیریت هنری (دبیری استانی) جشنواره در استان‌ها معرفی شد که این حضور خارج از رقابت و به صورت نمایشگاهی است. یعنی ۲۵ هنرمند استانی داریم، علاوه بر این که نمایشگاه‌گردان (کیوریتور) در استان خودش هم نمایشگاهی را از هنرمندان استان برپا می‌کند. او در تشریح جزئیات بیشتر جشنواره امسال همچنین توضیح داد: در فرهنگسرای نیاوران از دهم بهمن تا پایان جشنواره (چهارم اسفند) بخشی به هنرمندان برتر دو سال اخیر اختصاص دارد که در رقابت‌های جهانی افتخار کسب کرده‌اند. این هنرمندان توسط انجمن‌های تخصصی معرفی می‌شوند.

 

آقایی بر لزوم تشکیل خانه ملی هنرهای تجسمی تأکید و تشریح کرد: خوشبختانه در حوزه سینما، نهادهای کمک‌کننده زیادی مانند خانه سینما، بنیاد فارابی و سازمان سینمایی را داریم یا در تئاتر خانه نمایش را داریم، در موسیقی هم انجمن موسیقی و خانه موسیقی دارد. اما در تجسمی «خانه هنرهای تجسمی» نداریم. تشکیل خانه تجسمی یا هر نهادی که بتواند به جامعه تجسمی کشور کمک کند، لازم است.

 

آمار نهایی

حقیقت‌شناس در نشست خبری جشنواره به ارائه آماری از جشنواره پرداخت و گفت: ما طی سه مرحله پذیرش آثار داشتیم؛ در مرحله اول به مدت پنج روز از بین ده هزار و ۶۰۰ اثر، ۱۶۰۰ اثر انتخاب شد، در مرحله دوم از میان ۱۶۶۲ اثر، ۱۵۹ اثر طی سه روز انتخاب شد. سپس در مرحله سوم، با حضور شورای هنری ۹۱ اثر در بخش فراخوان عمومی انتخاب شد. خالق ۵۸ اثر مردان و خالق ۳۳ اثر هم زنان هستند.

 

دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر ادامه داد: از مجموع ۹۱ اثر راه‌یافته، هشت اثر مربوط به هنرمندان خارجی است که دو اثر از بلژیک آمده و برزیل، بنگلادش، ترکیه، عراق، پرو و صربستان هر کدام یک اثر در جشنواره دارند. در بخش خارجی، هفت مهمان هم از آمریکا، سوئیس، آذربایجان و ایتالیا دعوت کردیم و دو هنرمند ایرانی خارج از کشور نیز حضور دارند. دبیر هنری دهمین جشنواره تجسمی فجر هم به مشکل نبود فضا برای نمایش آثار اشاره کرد و گفت: ما کاخ جشنواره نداریم و اولین چیزی که برای هنرمندان مهم است، مکان نمایش کارهاست. این از آسیب‌های هنر تجسمی امروز ایران است. بخش خصوصی اقداماتی انجام داده است، اما کفایت نمی‌کند. متأسفانه فرهنگسراها هم این بضاعت را ندارند و گالری‌های کوچک دارند که استانداردسازی نشده‌اند.

 

 

 

  • 13
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش