چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
۱۲:۱۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۲۰۵۱
فستیوال ها و جشنواره های هنری

اکبر نبوی : اجازه نمی‌دهیم که کسی برای ما تعیین تکلیف کند

داوران جشنواره فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

بعد از انتشار نام داوران سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر و تکرار نام برخی داوران از دوره‌های گذشته تاکنون‌، حاشیه‌هایی ایجاد شده است و با توجه به حاشیه‌های بعد از اعلام فیلم‌های برگزیده هر دوره پذیرش این سمت به‌طور مکرر برای برخی جای سوال دارد. در راستای این موضوع با برخی داوران این دوره از جشنواره به گفت‌وگو می‌پردازیم.

 

بوی توهم توطئه به مشام بعضی می‌رسد

در میان داورانی مانند رسول صدرعاملی که پنج دوره داوری جشنواره را برعهده داشته، بعضی دیگر همچون خسرو دهقان، منتقد و کارشناس سینما برای بار نخست در این سمت حضور دارند. دهقان درباره اولین حضور خود در هیات‌داوران جشنواره فجر به «وقایع‌اتفاقیه» توضیح می‌دهد: «من تجربه داوری در جشنواره‌های دیگر را داشته‌ام اما فکر نمی‌کنم اولین حضور در جشنواره فیلم فجر نیز تفاوت خاصی در انتخاب آثار به همراه داشته باشد. هنوز هیچ معیار خاصی برای انتخاب‌ها به ما بیان نشده است و به‌طور کلی داوری‌های هر دوره براساس سواد و دانش داوران همان دوره انجام می‌شود».

 

این منتقد در ادامه حاشیه‌های ناشی از حضور چندباره برخی داوران را نوعی توهم توطئه می‌داند و می‌گوید: «این نگاه‌هایی که همیشه به دنبال دسیسه‌ها هستند را نمی‌فهمم، چون جهان من هرگز این‌چنین نیست. انتخاب داوران در دوره‌های قبل منحنی عجیب و غریبی نداشته است، به‌هرحال هر کسی بنا به دیدگاه خود اثری را انتخاب می‌کند.

 

ما فرم‌هایی را بعد از تماشای هر فیلم پر می‌کنیم و بر‌این‌اساس نتیجه نهایی اعلام می‌شود. برترین‌های جشنواره‌های گذشته نیز دور از منطق نبوده، اما به‌هرحال نگاه برخی این‌چنین است که اگر اثر من انتخاب نشده، حتما اشتباهی رخ داده و نادرست و ناشی از توهم توطئه است. هر کسی سمت داوری را برعهده بگیرد، قطعا بر‌اساس نگاه شخصی امکان تایید همه آثار را ندارد و عده‌ای هم ناراحت می‌شوند که مهم نیست».

 

حضور فیلمسازان جوان باعث خوشحالی است

دهقان تعداد زیاد فیلمسازان جوان را باعث خوشحالی می‌داند و در این خصوص اشاره می‌کند: «آدم نوستالژیکی نیستم و از اینکه تعداد فیلمسازان جوان در جشنواره امسال زیاد است، خوشحال و امیدوار هستم. سنت جشنواره‌های جهان همیشه با ظهور یک پدیده خاص همراه است و به نظرم این اتفاق در جشنواره‌ای که با اکثریت آن را جوانان تشکیل می‌دهند، محتمل‌تر است و شاید چند اثر به‌طور چشمگیر ظهور کنند. امیدوارم حالا که تعداد جوان‌ترها بیشتر است از دور تکرار خارج شویم و هنگام اعلام جوایز نام هنرمندان همیشگی را برای دریافت جایزه نشنویم. من جوان‌گرا هستم و به آنها اهمیت می‌دهم. هنرمند جوان اولویت من است».

 

اجازه دخالت نمی‌دهیم

داوران دوره‌های قبلی جشنواره فیلم فجر نیز از تجربه‌های خود درباره اعتراض‌های قبل و بعد از جشنواره نسبت به انتخاب گروه داوری گله‌مند هستند و درواقع انتخاب هر هنرمندی برای داوری نارضایتی عده‌ای را به همراه می‌آورد.اکبر نبوی، تهیه‌کننده، منتقد و داور سه دوره از جشنواره‌ فیلم فجر، همچون سایر داوران جشنواره به توهم و قضاوت‌های نادرست برخی رسانه‌ها و منتقدان اشاره می‌کند و به «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: «کسی در دوره‌های مختلف جشنواره حق تعیین متر و معیار برای انتخاب برگزیده‌های داوران را ندارد و اگر هم زمانی چنین اتفاقی افتاده باشد و اگر روزی چنین اتفاقی افتاده باشد، کسانی مثل من، رسول صدرعاملی، کمال تبریزی و... اجازه نمی‌دهیم که کسی برای ما تعیین تکلیف کند و اصلا این تفکر نسبت به همه داوران در همه دوره‌ها بیمارگونه است.

 

اگر برخی از داوران به‌طور استثنا دست به چنین کارهایی زده‌اند، قطعا دیگران به نظر و رویکرد آنها توجهی نکرده‌اند و نتیجه‌ای حاصل نشده است. هر داور بنا به تجربه حضورش در سینما و بر‌اساس زیبایی‌شناسی و معیارهای تکنیکی در بخش‌های اصلی و فرعی انتخاب‌هایی انجام می‌دهد و قاعدتا بعد از اعلام برگزیدگان آنهایی که در این لیست قرار نمی‌گیرند، نسبت به داوری موضع منفی می‌گیرند. سال های ۸۴ و ۸۶ برگزیده‌های جشنواره در جشن خانه سینما نیز برتر شمرده شدند و این به معنای این است که هر کسی که تجربه سینمایی داشته باشد و بین داوران قرار بگیرد، انتخاب مشابهی خواهد داشت».

 

 

شایعات رسانه‌ای

اکبر نبوی که داوری دوره قبل را نیز برعهده داشته است، صحبت‌های بهروز افخمی در جشنواره گذشته را به‌عنوان شایعات و تهمت‌های رسانه می‌داند و در این خصوص اشاره می‌کند: «اینکه بهروز افخمی به راحتی در دوربین نگاه می‌کند، ما را اهل معامله‌گری خطاب می‌کند و مورد ناسزا قرار می‌دهد، تنها به بی‌اطلاعی خود تاکید کرده است.

 

من برای حضور در داوری همیشه به ترکیب گروه داوران اهمیت داده‌ام، در دوران آقای شمقدری به من پیشنهاد داوری شد اما نه به خاطر نام آقای شمقدری - که ایشان را شخصیت سیاسی می‌دانم نه هنری - بلکه به‌دلیل ترکیب داورانی که مورد تایید من نبوده‌اند، حضور در هیات داوران را نپذیرفتم. من تاکنون ۲۸جشنواره سینمایی را داوری کرده‌ام و همیشه با وسواس زیادی مسئولیت داوری را برعهده می‌گیرم.

 

همچنین معتقدم داوران باید بعد از جشنواره به صورت تخصصی مورد نقد قرار بگیرند». این تهیه‌کننده در پایان درباره داوران سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر توضیح می‌دهد: «من برای داوران این دوره آرزوی موفقیت می‌کنم و می‌دانم که حسادت‌ها آزارشان خواهد داد، اما باید ایستادگی کرد. هر کس داوری جشنواره را می‌پذیرد انواع حرف‌ها و نقدها را نیز باید بپذیرد و این گروه داوری بهترین انتخاب برای جشنواره پیش‌‌رو بوده است».

 

گرچه برخی رسانه‌ها انتخاب داوران را در حد جشنواره ملی ندانسته‌اند، اما اهالی هنر از این انتخاب‌ها دفاع می‌کنند و باید منتظر نتیجه حضور این داوران در پایان جشنواره باشیم. داوری این دوره از جشنواره فیلم فجر با حضور فرشته طائرپور، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس، رسول صدرعاملی، کارگردان و تهیه‌کننده، کمال تبریزی، کارگردان، حسن خجسته، عضو هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی و عضو هیات امنای مدرسه ملی سینمای ایران و محمدرضا فروتن، بازیگر انجام می‌گیرد.

 

 

vaghayedaily.ir
  • 17
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش