دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۲۱:۲۲ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۳۲۶۰
فستیوال ها و جشنواره های هنری

آغاز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر/ بزرگداشت سه هنرمند در برج میلاد

جشنواره فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
 مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر پنجشنبه از ساعت ۱۹ با اجرای احسان کرمی در سالن همایش‌های برج میلاد آغاز شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد قائم مقام سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه و تعدادی از سینماگران از جمله سعید راد، رسول صدرعاملی، علیرضا زرین‌دست، امین حیایی، بهرام رادان، حسن پورشیرازی، پژمان بازغی، کامبیز دیرباز، نوید محمدزاده، هومن سیدی، مصطفی کیایی، ساسان سالور، خسرو معصومی و... در مراسم حضور دارند.

 

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در ابتدا گفت: جشنواره فیلم فجر سه سال است که به‌صورت ملی برگزار می‌شود و تلاش شده است جشن پرشکوهی باشد. جشنواره فیلم فجر ادای دین سینمای ایران به انقلاب و به آرمان‌هایی مانند دین‌مداری و عدالت است.

 

او افزود: مراسم افتتاحیه را به روح پرفتوح شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم می‌کنم که جایشان خالی است ولی یادشان همیشه در قلب ما خواهد بود.

 

در ادامه احسان کرمی گفت: از طرف خانواده سینما به بازماندگان کشتی سانچی تسلیت می‌گویم و با زلزله‌زدگان کرمانشاه همدردی می‌کنم. همچنان می‌شنویم که مردم در سرما جان خود را از دست می‌دهند. ۱۰ روز اجازه دهید بتوانیم مبلغی جمع کنیم و تا نوروز این افرادی را که کانکس ندارند سامان دهیم. این موضوع از دست خانواده هنر برمی‌آید نگذاریم مردم از ما دلسرد شوند.

 

سپس کلیپی برای معرفی هیئت‌داوران و هیئت انتخاب سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر پخش شد.

 

پخش نماهنگی از فیلم‌های جشنواره با نوای "وطنم..." حس و حال ویژه‌ای به مراسم افتتاحیه جشن سی و ششم فجر انقلاب داد.

 

در ادامه ازدست‌رفتگان سینمای ایران در یک سال گذشته یاد شد و کلیپی از علی معلم نویسنده، منتقد و تهیه‌کننده پخش شد که امسال  جشنواره فیلم فجر بدون حضور او برگزار می‌شود.

 

برای نکوداشت معلم، سید عباس صالحی، حیدریان، داروغه‌زاده و فرشته طائرپور روی سن آمدند و از همسر او آذر معماریان و فرزندانش امید و ایمان تجلیل کردند.

 

سینمایی که هنوز فرا راه خود حرکت می‌کند

در ادامه وزیر ارشاد با اشاره به این که ماه بهمن برای ما یادآور دو چیز است، جشن انقلاب اسلامی و جشن سینمای ایران، گفت: به همه خانواده نجیب و بزرگ سینما تبریک می‌گویم، سینمایی که در چهار دهه گذشته فرصتی ساخت برای بلندآوازگی نام ایران با فیلم‌های فراوانی که ساخته شد،  با حضورهای موفق جهانی که پدید آمد، با نسل‌های متوالی و پیاپی که به توان سینمای ایران افزوده شد، سینمایی که هنوز فرا راه خود حرکت می‌کند و به پیش می‌تازد، هم برای اینکه سفیر فرهنگی هنری ایران در جهان باشد، پیشتاز گفت‌وگوی فرهنگی هنر ایرانی با جهان؛ همچنین برای اینکه نشان بدهد که می‌توان سینمایی انسانی، متفکرانه، شاعرانه و قصه‌دار داشت. همانطوری که ادبیات ایرانی در آن قله خویش این ترکیب چهارگانه را باهم داشت. انسانی، شاعرانه، متفکرانه و قصه‌دار.

 

صالحی در پایان گفت: بزرگانی مانند فردوسی در شاهنامه، نظامی‌ها و مولاناها در مثنوی و ده‌ها متفکر، شاعر انسانی قصه ساز ایرانی که ادبیات ایران را ساختند. امروز هم سینمای ایران با این چهار وجه به‌پیش می‌رود. پس به افتخار آینده سینمای ایران.

 

پس از سخنان وزیر ارشاد، کلیپی از محمدعلی نجفی کارگردان پخش شد. ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری روی سن آمدند و از نجفی تجلیل کردند.

 

نجفی در سخنانی روی سن گفت: چهل و هفت سال پیش زمانی که در محافل مذهبی و خانواده‌های مذهبی کمتر می‌شد از سینما صحبت کرد من با دو یار؛ آقای فخرالدین انوار و همسرم زهره به طور جد مسئله نمایش را پی گرفتیم. با همکاری ایشان نمایش "سربداران" را نوشتیم. برای اولین بار در یک مکان مذهبی توانستیم موسیقی را در حسینیه ارشاد پخش کنیم، اما میان نمایش یکی از تابلوها و پخش موسیقی، شخصی گفت کوروش آسوده بخواب که ما بیداریم و این همان سالی بود که در تخت جمشید این جمله شنیده شد.

 

پس از مراسم تجلیل از نجفی، نوبت به تجلیل و بزرگداشت منوچهر اسماعیلی دوبلور رسید که با پخش فیلمی از او همراه بود. برای تجلیل از این هنرمند، سعید راد بازیگر و ابوالحسن تهامی دوبلور روی سن آمدند.

 

اسماعیلی ابتدا گفت: در همه فیلم‌ها به شما سلام کردم و امشب شما جواب دادید. می‌خواهم من هم به سهم خودم از علی معلم یاد کنم که امسال اولین سالی است که در حضور ما نیست. زیاد از شما وقت نمی‌گیرم چرا که بعد از دیدن این صحنه‌ها حال خوشی ندارم و خیلی نمی‌توانم روی پا بایستم، اجازه دهید بنشینم.

 

در ادامه احسان کرمی از ابوالحسین تهامی دوبلور پیشکسوت بیان کرد: استاد منوچهر اسماعیلی از نوابغ کار هنری ایران در امر صداست. از آغازی که پا به هنر و فن دوبلاژ گذاشت من افتخار این را داشتم که ۶۰ سال در کنار ایشان باشم و بیاموزم از منوچهر اسماعیلی.

 

وی ادامه داد: دو هنرمند بزرگ جهانی ویلیام هولدن و آنتونی کوئین که چندین بار منوچهر اسماعیلی به جای او صحبت کرده است وقتی به ایران آمدند و فیلم‌های خودشان را به زبان فارسی تماشا کردند گفتند که باور نمی‌کنیم ما زبان فارسی بدانیم و بتوانیم به فارسی صحبت کنیم. منوچهر اسماعیلی در تمام فیلم‌ها تلاش کرد صدای آن هنرپیشه را به زبان فارسی به جامعه فارسی‌زبان و مخاطب منتقل کند. ویلیام هولدن باورش نمی‌شد که به این خوبی به فارسی صحبت کرده باشد. منوچهر اسماعیلی به دوبله ایران شخصیت داد و اولین کسی بود که قدر هنر خود را می‌دانست و خود و هنرش را ارزان نمی‌فروخت و به دیگران که کوچکتر از او بودیم و راهش را ادامه دادیم آموخت که همچنان باشیم.

 

سعید راد نیز در تجلیل از منوچهر اسماعیلی گفت: وقتی به من گفتند که برای بزرگداشت اسماعیلی دعوت هستم بسیار ذوق‌زده شدم چرا که به گذشته رفتم زمانی که در سینما صدای صحنه نبود و ما مجبور بودیم در اتاق دوبله جای خودمان صحبت کنیم. ابتدا بلد نبودم و چند بار که رفتم دیدم دنیای بزرگی دارد و نیازمند حرفه‌ای‌هاست. هر وقت که صحبت می‌شد جای من قرار است اسماعیلی صحبت کند باورم نمی‌شد و خوابم نمی‌برد. در "تنگنا" که برایش جایزه گرفتم و "عقاب‌ها" او جای من صحبت کرد. اسماعیلی را نمی‌توان با کلمه ستایش کرد و کلمات در مقام او کم می‌آورد. من تنها می‌گویم برای منوچهر اسماعیلی به خاطر مقام و شکوهش یک دقیقه بایستید و دست بزنید.

 

اکبر عبدی بازیگر دیگر هنرمندی است که در مراسم افتتاحیه تجلیل می‌شود.

 

معرفی برندگان بخش اقلام تبلیغاتی

در ادامه این مراسم نوبت به اعلام برگزیدگان بخش اقلام تبلیغاتی فیلم‌ها رسید که پس از پخش کلیپ "ای ایران" صورت گرفت.

 

داوران بخش مسابقه تبلیغات سی و ششمین جشنواره فیلم فجر متشکل از ابراهیم حقیقی، طاها ذاکر، سیف الله صمدیان، سپیده عبدالوهاب، میثم مولایی هستند که ابراهیم حقیقی، سیف الله صمدیان و میثم مولایی به نمایندگی از هیئت داوران به روی صحنه آمدند.

 

دیپلم افتخار طراحی بهترین نام واره (لوگو) فیلم تعلق گرفت به محمد روح الامین برای دو فیلم "خفه‌گی" و "رگ خواب".

 

محمد زمانی، کریم مهر آبادی، مسعود رفیع زاده، امیر شیبان خاقانی نامزدهای بخش بهترین آنونس بودند که از میان آن‌ها سیمرغ بلورین بهترین آنونس به مسعود رفیع زاده برای فیلم"خفه‌گی" اهدا شد.

 

در بخش بهترین عکس جواد جلالی برای فیلم" پریناز"، سید عبدالحسین نواب موسوی برای " تیک اف"، علی نیک رفتار برای "زادبوم"، امید صالحی برای "مالاریا" نامزدهای این بخش بودند که سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم "پریناز" تعلق گرفت.

 

در بخش بهترین پوستر، احسان رضا زاده برای فیلم "آوانتاژ" محمد روح الامینی برای" رگ خواب"، حامد مسعودی‌فر برای فیلم "ماحی"، احسان برآبادی برای فیلم "نگار" و بابک یادگاریان برای فیلم "هجوم" کاندید شدند که در این بخش سیمرغ بلورین به بابک یادگاریان برای فیلم "هجوم" اهدا شد.

 

رقابت ۲۵ فیلم در بخش سودای سیمرغ

امسال ۲۲ فیلم بلند داستانی، دو فیلم مستند، یک فیلم بلند انیمیشن و چهار فیلم کوتاه در جشنواره فجر به رقابت خواهند پرداخت و فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) همزمان با تهران در ۳۱ استان کشور نیز به نمایش درخواهند آمد.

 

همچنین پنج فیلم "قهرمانان کوچک"، "دنیای کیف‌ها"، "فیلشاه"، "دزد و پری ۲" و"شکلاتی" به عنوان نمایندگانی از سینمای کودک در بخشی تحت عنوان" سیمرغ و پروانه‌ها" به مدت پنج روز از ۱۴ تا ۱۸ بهمن در سالن‌های اصلی سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر در تهران همچنین سینماهای منتخب نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره در مراکز استان‌ها نمایش داده می‌شود.

 

امسال پس از سه سال بار دیگر  بخش "تجلی اراده ملی" یکی دیگر از بخش‌های سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر را تشکیل می‌دهد. بر اساس آئین‌نامه این دوره جشنواره، سازمان‌های دولتی و خصوصی می‌توانند ضمن بررسی آثاری که در بخش مسابقه سودای سیمرغ جشنواره پذیرفته شده‌اند، به فیلم‌های منتخب از نگاه خود با توجه به اولویت‌های موضوعی سازمان متبوع جوایزی اهدا نمایند که مراسم پایانی این بخش در منطقه آزاد اروند برگزار خواهد شد.

 

امروز پنجشنبه در اولین روز جشنواره فجر تعدادی از فیلم‌ها در سینماهای مردمی روی پرده رفتند. جمعه ۱۳ بهمن فیلم‌های "کامیون" به کارگردانی کامبوزیا پرتوی، "جاده قدیم" ساخته منیژه حکمت و "فیلشاه" ساخته هادی محمدیان در پردیس سینمایی ملت که سالن اصحاب رسانه است به نمایش درمی‌آید و پس از اکران هر فیلم نمایندگان رسانه‌های مختلف کشور با عوامل تولید کننده هر فیلم به گپ‌و‌گفت خواهند پرداخت.

 

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار می‌شود.

 

 

honaronline.ir
  • 19
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش