دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۸:۲۹ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۵۸۳۱
فستیوال ها و جشنواره های هنری

بهت اهالی سینما از اعلام نامزدهای جشنواره ملی فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر 36,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

امسال برای اولین بار قرار بود اعضای هیئت داوران مقابل خبرنگاران و دوربین ها بنشینند و ضمن اعلام اسامی نامزدها، پاسخ گوی خبرنگاران باشند. فهرست نامزدها و واکنش های لحظه ای حضار اما نشان داد، ماجرا عجیب تر از آن است که با دستمایه قرار دادن کلیشه «سلیقه هنری» قابل توجیه باشد. فهرست اعلام شده نامزدها حواشی عجیبی را به همراه داشت و درنهایت کار به جایی رسید که داوران پس از اعلام اسامی، بدون هیچ توضیحی سالن را ترک کردند.

 

جدای از بی نظمی در تعداد نامزدهای هر بخش که بدون هیچ توضیح یا الگویی بین پنج تا هفت مورد متغیر بود، این فهرست نکات مبهم دیگری هم داشت که هضم آن ها برای خیلی از مردم و سینماگران دشوار است. با ما همراه باشید با مهم ترین نکات و عجایب نامزدهای سی وششمین جشنواره فیلم فجر. توضیح ضروری آن که در زمان نگارش این مطلب، هنوز چند ساعتی تا شروع مراسم افتتاحیه باقی مانده است. گزارش برنده های جشنواره را می توانید در صفحه ۲بخوانید.

 

پیشتازان دوست داشتنی

دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «مغزهای کوچک زنگ زده» هر کدام با ۱۱ نامزدی صدرنشینان فهرست نامزدهای امسال هستند که درباره درخشش آن ها تقریباً حرف و حدیثی وجود ندارد چرا که هر دو فیلم توانسته اند رضایت اکثر مردم و منتقدان را جلب کنند. این دو اثر که در بخش های صدابرداری، صداگذاری، فیلم برداری، نقش اول مرد، کارگردانی و بهترین فیلم رقابت مشترکی دارند، در بخش های دیگر نیز با بقیه فیلم ها رقابت می کنند و این شانس را دارند که رکورد سیمرغ های تاریخ جشنواره را جابه جا کنند.

 

با این حال، نامزد نشدن «مغزهای کوچک زنگ زده» در رشته های طراحی صحنه، چهره پردازی و موسیقی و نیز نامزدنشدن مهدی پاکدل و جواد عزتی از ابهامات نامزدی های این دو اثر جذاب است. «دارکوب» بهروز شعیبی با ۱۰ نامزدی و «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا، «عرق سرد» سهیل بیرقی و «سرو زیر آب» محمدعلی باشه آهنگر با ۸نامزدی در رده های بعدی قرار دارند.

 

قانع به حضور در جشنواره

از میان ۲۲ اثر داستانی حاضر در جشنواره، شش فیلم در هیچ رشته ای نامزد نشدند و تنها به انتخاب شدن برای حضور در جشنواره بسنده کردند. این فیلم ها عبارتند از «هایلایت» اصغر نعیمی، «اتاق تاریک» روح ا... حجازی، «امیر» نیما اقلیما، «جشن دلتنگی» پوریا آذربایجانی و «جاده قدیم» منیژه حکمت. در این میان تنها منیژه حکمت کارگردانی باسابقه و اسم ورسم دار محسوب می شود که امیدوار بود حالا که پس از چند سال به سینما برگشته است، فیلم اش بتواند به نتیجه بهتری دست یابد.

 

نقش های اصلی

در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد نام امیر جدیدی برای دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد»، امین حیایی برای «شعله ور»، بابک حمیدیان برای «سرو زیر آب»، رضا عطاران برای «مصادره»، سعید آقاخانی برای «کامیون» و نوید محمدزاده برای «مغزهای کوچک زنگ زده» به چشم می خورد. غیبت ساعد سهیلی که با سه فیلم «لاتاری»، «اتاق تاریک» و «ماهورا» در جشنواره حاضر بود و در هر سه نقش هم بازی های استانداردی ارائه کرده بود از نکات عجیب این فهرست است. محسن کیایی هم می توانست با حضور در «چهارراه استانبول» و «جشن دلتنگی» جزو نامزدها باشد.

 

در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن اما اتفاقات عجیبی رخ داد. بر اساس فهرست نامزدها، در اقدامی بی سابقه، سارا بهرامی و مهناز افشار هردو به عنوان بازیگران نقش اول زن فیلم «دارکوب» نامزد شده اند که این موضوع با توجه به فیلم و ویژگی های نقش مهناز افشار که بیشتر به مکمل شباهت داشت، در نوع خودش شگفت انگیز است. شبنم مقدمی برای «خجالت نکش» دیگر نامزد این بخش است که حضورش قابل پیش بینی بود.

 

ماهور الوند برای «چهارراه استانبول» هم با این که بازی اش زیاد توجه مردم و منتقدان را جلب نکرده بود، در فهرست قرار گرفته است. باران کوثری دیگر نامزد این بخش است و با وجود این که عده ای نامناسب بودن فیزیک اش را برای ایفای نقش یک فوتسالیست نقطه ضعف نقش او دانسته بودند اما برای «عرق سرد» نامزد شده است.

 

ابهام در معنای مکمل

بخش بهترین بازیگران نقش مکمل مرد اما شگفت انگیزترین سیمرغ بازیگری امسال است. حضور سیامک انصاری برای «بمب» و فرهاد اصلانی و نوید پورفرج برای «مغزهای کوچک زنگ زده» قابل قبول و منطقی به نظر می رسد اما مسعود کرامتی در حالی در این بخش نامزده شده که بازی اش در «چهارراه استانبول» از نظر جایگاه نقش پدر بودن، بسیار شبیه و به مراتب ضعیف تر از فرید سجادی حسینی در «مغزهای کوچک زنگ زده» است و مهم تر از آن حضور جمشید هاشم پور در فهرست نامزدهاست که بازی کاملاً معمولی اش در «دارکوب» بیش از ۳تا۴ دقیقه و ۲تا۳ سکانس نیست ولی برای این فیلم نامزد شده است!

 

اما انتخاب حیرت انگیز این بخش، نام پژمان جمشیدی برای «سوءتفاهم» است که اعلامش با حواشی هم همراه شد. جمشیدی که چند سالی است با فاصله گرفتن از فوتبال به بازی در نقش های عمدتا طنز روی آورده است، در حالی که در «سوء تفاهم» چیز جدیدی ارائه نکرده است و حتی عده ای بازی او را نقطه ضعف فیلم می دانند امروز نامزد سیمرغ است.

 

فاجعه اصلی این فهرست خط قرمز روی نام هادی حجازی فر بود که با بازی فوق العاده در «لاتاری» شانس نامزد شدن را داشت. حجازی فر که معلوم نیست چرا بازی عالی اش در «لاتاری» دیده نشده است، حتی در «دارکوب» هم نسبت به جمشید هاشم پور بازی پررنگ تر و بهتری ارائه کرده بود.

 

در بخش بازیگری مکمل زن نیز سحر دولتشاهی، لیلی رشیدی و هدی زین العابدین سه بازیگری هستند که برای «عرق سرد» نامزد شده اند. البته سحر دولتشاهی برای دو فیلم در این فهرست حضور دارد که فیلم دیگرش «چهارراه استانبول» است. دیگر نامزد این بخش نگار عابدی برای «دارکوب» است که به نظر می رسید اگر قرار است زن مکملی از این فیلم انتخاب شود، شادی کرم وردی انتخاب شایسته تر و پررنگ تری باشد. همچنین نادیده گرفته شدن مرجان اتفاقیان که در اولین حضورش روی پرده برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» حسابی به دل مخاطبان نشسته بود از دیگر نکات ابهام این فهرست است.

 

غافلگیری با نورچشمی ها

تقریباً همه مخاطبان و منتقدان بر این باور بودند که فیلم «کامیون» کامبوزیا پرتوی، به جز بازی خوب سعید آقاخانی هیچ نکته مثبت دیگری ندارد. فیلمی که فیلم نامه اش ناهمساز است و بسیار کم اتفاق و خسته کننده پیش می رود و تقریباً در نیم ساعت اول آن هیچ اتفاقی نمی افتد، از نیکی کریمی در یک نقش تجاری و کلیشه ای استفاده می کند و هیچ نقطه قوت خاصی ندارد، با نامزدی در شش رشته که چهار رشته آن (کارگردانی، فیلم نامه، فیلم و بازیگر نقش اول مرد) اصلی هستند، موجب شگفتی شد.

 

«لاتاری» کجاست؟

عجیب ترین و تأسف آورترین نکته فهرست نامزدی های سیمرغ های امسال، نادیده گرفتن کامل و حیرت آور فیلم «لاتاری» محمدحسین مهدویان و تمام عوامل اش است که تنها در بخش جلوه های ویژه بصری، آن هم به طور مشترک با «ماهورا» نامزد شده است. این فیلم که با اقبال خوب مردم هم مواجه شده بود و بیشترین سئانس های فوق العاده را در طول جشنواره به خود اختصاص داده بود، می توانست حداقل در ۴تا۵ رشته نامزد شود اما به نظر می رسد بدتر از سال گذشته عمدی در کار بوده است تا «لاتاری» نادیده گرفته شود.

 

این موضوع زمانی مایه دلسردی عموم منتقدان می شود که به نظر می رسد بازی هادی حجازی فر در «دارکوب» و جواد عزتی در «تنگه ابوقریب» نیز فقط به جرم حضور این دو بازیگر در فیلم مهدویان نادیده گرفته شده است و این بازیگران، چوب حضور در «لاتاری» را می خورند.

 

محمد عنبرسوز

 

 

khorasannews.com
  • 14
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش