دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۲۱:۴۷ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۶۸۴۰
فستیوال ها و جشنواره های هنری

داور جشنواره فیلم فجر: امسال هیچ بی‌عدالتی در دیده شدن فیلم‌ها یا کوتاهی نسبت به فیلم‌ها صورت نگرفت

سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
فرشته طائرپور، عضو هیأت داوران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: «وجدانا می‌گویم که امسال هیچ بی‌عدالتی در دیده شدن فیلم‌ها یا کوتاهی نسبت به فیلم‌ها صورت نگرفت».

به گزارش انتخاب، طائرپور در واکنش به برخی حاشیه‌ در برنامه «شب‌های شفاهی» با بیان اینکه «تصور می‌کنم، آن‌هایی که شغل‌شان بهانه‌جویی است، اگر شما روی آنتن زنده تلویزیون هم مباحث و جلسات داوری را منعکس بکنید، باز صحبت‌ها و شائبه‌ها و حرف‌های خودشان را می‌زنند در حالی کهبحث‌های داوران طی چند شبانه‌روز تا ۲ بامداد ادامه داشت و شاید بهتر این بود که تصاویر داوری ما ضبط می‌شد» گفت: «انصاف حکم می‌کند که اعلام کنم هیچ فیلمی در جلسات داوری دیده نشده نماند، برخی فیلم‌ها به جای یک‌بار، دو بار یا حتی سه بار دیده شدند و روی همه فیلم‌ها دقت شد. حال اگر مسائلی وجود دارد که دست ما را می‌بندد تا بتوانیم به تعداد کاندیداهای بیشتری توجه بکنیم، بحث دیگری است که جای صبحتش در شورای سیاستگذاری جشنواره است که اتفاقا ما هم آن را مطرح کردیم و انشاءالله بعد از جشنواره قرار است که این مباحث را روی میز بگذاریم تا حاشیه‌هایی را که خیلی جاها متاسفانه از متن پیشی می‌گیرد کاهش دهیم.»

 

وی با اشاره به اینکه «البته اگر یک هیات داوران دیگری داشتید این اعتراض‌ها ممکن بود نسبت به فیلم‌های دیگری صورت بگیرد ولی نفس این که ما در این سینما فیلم می‌سازیم یعنی جایزه»، ادامه داد: «امسال به قدری فیلم‌ها خوب بودند که ما حتی در هیات داوران این بحث را مطرح کردیم که بیاییم بگوییم همه این بیست و چند فیلم کاندیدا هستند چرا که استاندارد ساخت، خوش ساختی و تنوع موضوعات این امکان را به ما می‌داد. به هر حال وقتی مجبور می‌شویم در مراحل مختلف از گزینه‌های انتخاب شده بکاهیم تا به فینال برسانیم، طبیعتا یک جاهایی شاید به نظر برسد اجحافی صورت گرفته ولو این که ما همه تلاش‌مان را کرده باشیم که این اتفاق نیفتد.»

 

طائرپور گفت: «شاید طرح این نظر شخصی بعد از داوری درست نباشد ولی واقعا من می‌خواهم اعلام کنم که جواد عزتی، ساعد سهیلی، هادی حجازی‌فر، میلاد کی‌مرام و بابک حمیدیان (در سرو زیرآب) تا مراحل آخر جزو نامزدها بودند و نامشان در لیست‌ها تا مراحل آخر با ما بود ولی وقتی ما مجبور به کاهش هستیم، بر اساس تعداد رأی می‌رسیم به نتیجه فعلی چرا که اینجا تعداد آراء تعیین‌کننده می‌شود.»

 

او درباره نظر رسول صدرعاملی در یک برنامه تلویزیونی درباره کنار گذاشتن یک فیلم از داوری به دلیل مورد پسند نبودن آن از سوی اعضای هیأت داوران هم توضیح داد: «من بعید می‌دانم منظور ایشان این بوده باشد، البته وقتی همه ما به عنوان مخاطب فیلمی را می‌بینیم، باید از آن فیلم و موضوع آن فیلم و نتیجه گیری‌اش خوش‌مان بیاید و به اجزایش توجه کنیم اما واقعا اینطور نبود که ما فیلمی را به این دلیل ندیده باشیم . ما در این دوره جشنواره فیلم‌های «اتاق تاریک»،«جاده قدیم»، «لاتاری» و باقی فیلم‌ها را دیدیم و این فیلم‌ها قضاوت شدند. البته در هر داوری اختلاف سلیقه هست اما بعید می‌دانم منظور آقای صدرعاملی به وضوح این بوده که چون از یک فیلم خوشمان نیامده اجزایش را مورد توجه قرار نداده‌ایم.»

 

این عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: «دل‌مان می‌خواست هیچ عامل خارجی این شائبه را ایجاد نکند که ما سفارش‌پذیر هستیم. خود من آدمی هستم که اگر احساس کنم کسی در کارم دخالت می‌کند، تاب نمی‌آورم. بحث کردن یک مطلب است اما این که بیایند و به عنوان مقام مسوول اعمال قدرت بکنند که این فیلم را اینطور ببینید یا جایزه‌ای را جا به جا کنید، من آدمی نیستم که زیر بار بروم و ممکن است از جلسه بیرون بیایم. بقیه اعضا هم همینطور. همه اعضای هیات داوران این استقلال و دقت را دارند. حتی در مورد یکی از فیلم‌ها گفتند که خواهرزاده من در آن سرمایه‌گذاری کرده، در حالی که آن خانم حتی یک درصد در آن فیلم سهم ندارد و می‌توانند دفترچه مالکیت فیلم را کنترل کنند. از این بحث‌ها زیاد است و وقتی وارد مرحله دروغ و تهمت می‌شود، خیلی باعث تاسف است و جشن را به کام ما تلخ می کند. یک آبروی کلی وجود دارد که مهم‌تر از آبروی همه ماست؛ صیانت از ساحت سینما برای همه ما اینقدر مهم است که حاضریم از آبروی خودمان بگذریم و از آبروی سینما نگذریم و برای همین است که وقتی می‌بینیم آبروی کلی دارد لطمه می‌خورد افسرده و ناراحت و معترض می‌شویم.»

 

طائرپور در پایان این برنامه با اجرای محمود گبرلو گفت: «ای کاش فیلم‌های جشنواره سی و ششم در طول سال مورد استقبال قرار بگیرد و این بیش از بحث‌ها و خبرهای زرد و حاشیه‌ای اهمیت دارد.»

 

 

  • 12
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش