جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
۰۷:۴۰ - ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۶۳۹۵
فستیوال ها و جشنواره های هنری

باز هم کفش و لباس در کن حاشیه‌ساز شد

کریستین استوارت,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

شهر ساحلی کن را در روزهای برگزاری فستیوال سینمایی کن می‌شود شهر عجایب نامید. شهر ستاره‌ها. شهر اتفاقات جنجالی. شهر فیلم و سینما و تیتر و عکس و خبر. شهری که نفس‌کشیدن سینماگران سرشناس هم در این دو هفته تیتر یک مطبوعات می‌شود.

 

روز گذشته در شهر ساحلی کن یک اتفاق جالب یک بار دیگر نگاه‌ها را متوجه حواشی این فستیوال کرد. عکس‌هایی که از مراسم فرش قرمز فیلم جدید اسپایک لی که با عنوان مرد کوکلوس کلان سیاه اکران شد، دقایقی بعد از آغاز فرش قرمز مخابره شد، حاکی از این بود که کریستین استوارت، داور جشنواره کن ۲۰۱۸ با درآوردن کفش و پابرهنه راه رفتن روی فرش قرمز به یکی از مهمترین قوانین فستیوال در زمینه پوشش اعتراض کرد. قانون نپوشیدن کفش بی‌پاشنه در فرش قرمزهای فستیوال کن از قواعد پابرجای این فستیوال در سال‌های مدید برگزاری این فستیوال بوده و البته در تمام سال‌های برگزاری فستیوال کن اعتراضات و انتقاداتی را هم موجب شده است.

 

    داستان چه بود؟

ستارگان و داوران روی فرش قرمز مقابل عکاسان و دوربین‌های رسانه‌ها ژست گرفته بودند. عکاسان پشت مرزهای حائل دوربین‌هایشان را به سمت ستاره‌ها نشان کرده بودند. خبرنگاران دنبال چهره‌ای بودند که چند ثانیه‌ای از وقت خودش را به آنها بدهد و به سوالی حاشیه‌ای پاسخ دهد. هواداران فیلم و سینما هم از فاصله‌ای دورتر ستارگان محبوبشان را در رادار داشتند که ناگهان همگان متوجه کریستین استوارت شدند. ستاره محبوب و پرطرفدار ‌هالیوود که امسال از اعضای گروه داوری بخش اصلی جشنواره فیلم کن است. کریستن استوارت در حالی‌که همه نگاه‌ها متوجهش بود، ناگهان در حضور عکاسان در اعتراض به قانون نپوشیدن کفش بی‌پاشنه، کفش‌های پاشنه بلندش را درآورد و با پای برهنه روی فرش قرمز رفت. قصد این بازیگر سرشناس در اندک زمانی از سوی رسانه‌های بازتاب‌دهنده اعتراض خانم ستاره، صدور یک بیانیه تند و آتشین سیاسی علیه کن و مقررات آن عنوان شد.

 

   ستاره‌ها در قفس

کسانی که میهمانان همیشگی فستیوال کن هستند و یا حداقل این‌که علاوه بر سال‌های اخیر در سال‌های ماضی دور هم در این فستیوال حاضر بوده‌اند، همواره با حسرت از روزهایی نام می‌برند که کن حال‌وهوای دیگری داشت. آنها می‌گویند که در آن سال‌ها ستارگان در کن ماجراها می‌آفریدند و شماری از آنها را می‌شد در حال گردش در بلوار کروازت و یا رستوران‌های کوچک شهر دید. امروز دیگر خبری از این نزدیکی‌ها نیست. ستاره‌ها را در خودرو‌های سیاه با شیشه‌هایی سیاه، جلوی فرش قرمز تحویل می‌دهند و آنها نیز از میان موج عکاسانی می‌گذرند که بنا به معیارها و مقررات از پیش تعیین‌شده صف بسته‌اند.

 

برخی از آنان حتی پس از رسیدن به بالای پله‌ها و خودی نشان‌دادن، از پله‌های پشتی ساختمان که ورودی هنرمندان نیز هست، بیرون می‌روند. برای این چند لحظه، شماری از اهالی در پشت میله‌های نزدیک به محل ایست خودروها، از ساعات بسیار زود بر روی چهار پایه یا نردبان‌های کوچک خود در انتظار می‌نشینند و تنها فرصت کن و ستارگانش برای جلوه‌گری همین چند ثانیه فرش قرمز است و برای همین هم هست که کن قواعدی وضع کرده که ستارگان را در اوج درخشش روی فرش قرمز داشته باشد؛ قواعدی چون ممنوعیت نپوشیدن کفش بی‌پاشنه برای خانم‌ها و ممنوعیت نپوشیدن لباس غیررسمی و بدون کراوات یا پاپیون برای آقایان. اینها همه برای این است که به گفته ژیل ژاکوب، رئیس پیشین فستیوال ستارگان لکوموتیو‌هایی هستند که فستیوال را با خود می‌کشند و باید در اوج زیبایی و شکوه این کار را بکنند.

 

    اعتراض به پاشنه بلند

این اول بار نبود که ممنوعیت نپوشیدن کفش بی‌پاشنه در کن دردسرساز شد. خود همین خانم معترض، یعنی کریستین استوارت پیش‌تر نیز به این قانون کن اعتراض کرده و‌ سال ۲۰۱۶ با درآوردن کفش‌هایش گفته بود: اصلا نمی‌توانم باور کنم که من روی فرش قرمز دارم راه می‌روم و کسی جلوی مرا بگیرد و خیلی محترمانه بگوید شما کفش پاشنه‌دار نپوشیده‌اید و من هم مجبور شوم به او بگویم بله دوست عزیز نپوشیده‌ام؛ اما مگر مجبورم که بپوشم؟ من هر وقت دلم بخواهد کفش پاشنه‌بلند می‌پوشم و هر وقت نخواهد نمی‌پوشم.

 

صحبت‌های او خطاب به بیش از ٤٠٠٠ خبرنگار، یعنی رقمی بیشتر از بازی‌های المپیک، مثل بمب صدا کرد؛ همچنان که عکس‌های امسالش. به گفته روزنامه اسکرین دیلی ماجرای دو‌ سال پیش زمانی آغاز شد که گروهی از زنان میانسال به خاطر نپوشیدن کفش‌های پاشنه بلند از ورود به نمایش فرش قرمز کارول ساخته تاد‌هاینز منع شدند. بعد هم بسیاری از طرفداران فیلم علیه این موضوع اعتراض کردند و گفتند این مسأله قانون لباس پوشیدن متعصبانه جنسی است.

 

با وجود این‌که بعدتر تیری فرمو، مدیر کن گفت کفش‌های پاشنه بلند ضروری نیستند ولی حرف او فایده‌ای نداشت و شمار معترضان بیشتر شد؛ ازجمله امیلی بلانت که در پاسخ به بحث‌های پیش‌آمده در کنفرانس خبری فیلمش گفت: راستش همه باید کفش صاف بپوشند. نباید پاشنه‌بلند بپوشیم. این خیلی ناامیدکننده است، آن هم درست وقتی آدم فکر می‌کند موج‌های جدیدی از برابری به وجود آمده‌ است. دنیس ویلنوو، کارگردان فیلم سیکاریو هم گفت که او و بنیسیو دل تورو و جاش برولین به نشانه همبستگی در پیش‌نمایش فیلم‌شان کفش پاشنه بلند خواهند پوشید.

 

    قانون کفش و کراوات!

حالا به نظر می‌رسد ماجرای امسال هم دنباله‌دار خواهد بود و اعتراضات دامنه‌داری را شاهد خواهیم بود. این در حالی است که مدافعان این قانون می‌گویند که کن قواعدی دارد و کسی که در مراسم کن شرکت می‌کند، با پیش‌فرض پذیرش این قواعد و قوانین است. حضور در فرش قرمز کن فقط با دعوت قبلی ممکن است. بعد از این‌که میهمانان بلیت فیلم را دریافت می‌کنند، قواعد لباس‌پوشیدن رسمی فستیوال برایشان توضیح داده می‌شود. همه در کل می‌دانند که مردان باید کراوات مشکی با کفش‌های مشکی بپوشند و خانم‌ها نیز باید لباسی باوقار و کفش‌هایی زیبا داشته باشند. این در حالی است که کارمندان فستیوال که گاردین از آنها در این‌باره سوال کرد، نیز نمی‌دانستند پوشیدن کفش پاشنه‌بلند ضروری است یا خیر.

 

پولاد امین

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 15
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش