دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۱۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۰۳۱۵
فستیوال ها و جشنواره های هنری

جشنواره فیلم فجر، ساخت تندیس های جوایزش را به اماراتی‌ها سپرده، یعنی هیچ هنرمندی در ایران توانایی ساختش را ندارد؟

سیمرغ جشنواره فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

«امکان تولید سیمرغ‌های جشنواره با کیفیت مد نظر ما در کشور وجود ندارد. ساخت سیمرغ‌ها را به یک کارگان کریستال‌سازی در دبی سفارش دادیم. قیمت ساخت هر سیمرغ حدود ۹۰۰ درهم امارات معادل حدود ۳ میلیون تومان است.» این صحبت ها را عزت علیزاده، مدیر جشنواره فیلم فجر بر زبان آورده است.

 

۱۹ سیمرغ مجموعا ۶۰ میلیون تومان

۱۹ سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین موسیقی متن، بهترین چهره‌پردازی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین صدابرداری، بهترین صداگذاری، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین جلوه های ویژه میدانی، بهترین جلوه های بصری، سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی، جایزه ویژه هیات داوران و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به برگزیدگان مهم ترین فستیوال ملی سینمای ایران اهدا می شود، اگر نرخ اعلامی از سوی عزت الله علیزاده، مدیر اجرایی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را هم ملاک قرار دهیم، نزدیک به ۶۰ میلیون تومان برای ساخت سیمرغ ها هزینه می شود، هزینه حمل و نقل را هم اضافه کنیم، ساخت سیمرغ های بلورین نزدیک به صد میلیون تومان برای مسئولان برگزاری جشنواره آب می خورد؛ آن هم جشنواره ای که چندی پیش، دبیرش تاکید زیادی بر صرفه جویی در هزینه ها داشت: «سال گذشته هم مشکل بودجه نداشتیم بلکه خودمان داوطلبانه هزینه‌هایمان را کاهش دادیم و نسبت به سال قبلش هزینه‌ها را یک‌‌سوم کردیم. این کار را داوطلبانه و با مدیریت خوب منابع مالی انجام دادیم.»

 

سفارش خارجی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها!

نکته مهم حرف های ابراهیم داروغه زاده اما این جاست: «امسال حتما سعی می‌کنیم علاوه بر مدیریت در هزینه‌کرد منابع، با توجه به اینکه امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب است، جشنواره را با کیفیت خیلی خوب و باشکوه برگزار کنیم. امسال هم مانند سال گذشته ریخت و پاش نداریم. به‌هرحال یک‌ سری چیزها اصل جشنواره است. باید برای مراسم افتتاحیه، اختتامیه، جوایز و سینمای رسانه‌ها که طبیعتاً استخوان‌بندی اصلی جشنواره است، هزینه کنیم.» تمثال سیمرغی که ۱۰ قرن پیش، نقش تاثیرگذاری در شاهنامه فردوسی داشته و اصالتی ایرانی دارد، حالا در آن سوی آب هایی ساخته می شود که برای پارسی نامیدن خلیجش، جامه می دریم و خلیج عربی را برنمی تابیم.

 

شاید ۶۰ میلیون تومان در میان هزینه های میلیاردی افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم فجر، گم باشد ولی واقعا هیچ هنرمندی در سرزمین فرهنگ و هنر نیست که بتواند ۱۹ سیمرغ طراحی کند؟ تحریم ها هم بهانه خوبی نیست چرا که الزامی وجود ندارد از جنس عجیب و غریبی برای ساخت سیمرغ های بلورین بهره برد. می توان از ساده ترین مواد اولیه برای ساختش بهره برد، چرا که ارزش مادی جوایز ملاک نیست و اعتبار معنوی آنهاست که در درجه اول اهمیت قرار می گیرد.

 

اعتبار معنوی اهمیت دارد، نه ارزش مادی

به طور مثال آکادمی اسکار، معتبرترین جایزه سیمایی جهان، معتقد است جوایز را باید برنده شد و نخرید. بنا بر قوانین آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار، برندگان و وارث‌های این جایزه از سال ۱۹۵۱ به بعد پیش از فروش جوایز خود به فرد دیگری باید آن را برای فروش به قیمت یک دلار به آکادمی اسکار پیشنهاد دهند. هر چند مجسمه اسکار که از طلای ۲۴ عیار ساخته شده، قیمتی معادل ۶۹۶ هزار دلار (بیش از ۱۲ میلیارد تومان) دارد ولی وقتی نام جایزه با یکی از ستارگان عرصه سینما گره می خورد، ارزش تندیس تا چند میلیون دلار هم بالا می رود. بنابراین می توان سیمرغ های بلورین را با فلزهای ارزشمند در داخل کشور به دست طراحان و هنرمندان داخلی تولید کرد و با اهدا به ستارگان سینمای ایران، به جوایز هم اعتبار بخشید، در این صورت نیازی نیست دست نیاز به سوی اماراتی ها دراز کرد تا جوایز معتبرترین اتفاق سینمایی کشور را بسازند و کرور، کرور ارز از کشور خارج کنند.

 

وقتی گچِ سیمرغ ریخت!

وقتی صحبت های طنازانه اکبر عبدی هنگام دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سی‌امین جشنواره فجر برای نقش‌آفرینی در فیلم «خوابم می‌آد» ساخته رضا عطاران را مرور می کنیم، بیشتر به عمق فاجعه پی می بریم. این بازیگر روی صحنه رفت و گفت: «اولین باری که سیمرغ گرفتم بردم خانه و گَچِ سیمرغ لحظاتی بعد روی تلویزیون ریخت!» می شود سیمرغ های گچی را در وطن ساخت و منت دبی‌نشین‌ها را نکشید.

 

 

hamdelidaily.ir
  • 12
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش