جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۹:۳۴ - ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۶۰۱۴۹۰
فستیوال ها و جشنواره های هنری

زنگ‌ پایان جشنواره موسیقی نواخته شد

جشنواره ملی موسیقی جوان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
سیزدهمین دوره از جشنواره موسیقی جوان پس از یک ماه برگزاری، عصر امروز (پنج شهریور ماه) با معرفی برگزیدگانش به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، با حضور سیدعباس صالحی  (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ) و جمعی از مدیران و هنرمندان موسیقی عصر روز سه‌شنبه (پنجم شهریور ماه) با معرفی برگزیدگان این جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم با بخش‌ها متعدد اجرای موسیقی همراه بود که توسط شرکت‌کنندگان در ابن دوره از جشنواره اجرا شدند.

* باید برای آموزش این استعدادها تدبیری اندیشه شود

در ابتدا هومان اسعدی، دبیر سیزدهمین دوره از جشنواره موسیقی جوان در سخنانی اظهار کرد: این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که مهمترین آنها این بود که از لحاظ کمی پیشرفت داشتیم و امسال ۲ هزار و ۱۲۱ نفر شرکت‌کننده داشتیم که در تاریخ جشنواره بیشترین تعداد محسوب می‌شود. همچنین در  این دوره از تمامی استان‌های کشور شرکت‌کننده داشتیم و بیش از ۱۰۰ ساز مختلف در جشنواره حضور دارد که از این میان بیش از ۸۰ ساز مربوط به بخش نواحی است. هیات داوران این دوره نیز متشکل از ۱۱۰ تن از استادان برگزیده موسیقی بود.

او با باور بر اینکه سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان از نظر کیفی نیز با پیشرفت‌هایی همراه بوده است، یادآور شد: در دوره‌های قبلی جشنواره معمولا گروه سنی الف درخشش بیشتری داشت، اما خوشبختانه در این دوره تقریبا در اکثر بخش‌ها هر سه گروه سنی بسیار درخشان ظاهر شدند. ما شرکت‌کنندگانی در این دوره داشتیم که در دوره‌های قبلی در گروه الف بودند و الان در گروه‌های ب و ج حضور دارند که نشان می‌دهد در این سال‌ها با جشنواره همراه بودند و ادامه دادند.  

اسعدی با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان در واقع سه جشنواره بزرگ است که در قالب یک جشنواره برگزار می‌شود، گفت: پیش از این مطمئن نبودم، اما الان با توجه به تحقیقاتی که انجام داده‌ام قاطعانه می‌گویم که در جهان نمونه‌ این جشنواره وجود ندارد. این جشنواره با اجراهایی که به صورت تخصصی رده‌بندی شده‌اند، برگزار می‌شود و کاملا منحصر به فرد است.

دبیر جشنواره موسیقی جوان همچنین با بیان اینکه امیدوارم در آینده امکانات بیشتری در اختیار جشنواره قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: ثمرات این جشنواره در دهه‌های آینده حتما دیده خواهد شد. جشنواره‌ای که روی موسیقی هنری و نواحی و ملی تمرکز دارد و با انواع موسیقی کالایی ارتباطی ندارد و امیدواریم مورد حمایت‌های بیشتری قرار بگیرد. من رسما اینجا دلخوری خودم را از برخی وزارتخانه‌ها اعلام می‌کنم که آنطور که باید و شاید از این جشنواره حمایت نشده است و شاید آنگونه که باید هم پوشش خبری نداده شده است.

اسعدی درباره آینده هنری جوانانی که در جشنواره موسیقی جوان شرکت می‌کنند نیز گفت: باید برای آموزش این استعدادها تدبیری اندیشه شود و مرکزی برای حفاظت و آموزش آنها در نظر گرفته شود. استعدادهایی که به خاطر نبود فرصت دیده شدن، به انواع موسیقی‌های دیگر رو می‌آورند. بر همین اساس هم خواهش می‌کنم که تدبیری اندیشه شود که این افراد تحت حمایت قرار بگیرند. می‌توان دبیرخانه دائمی جشنواره تاسیس شود یا اینکه بنیاد موسیقی جوانان برای این موضوع راه‌اندازی شود. اما از آنجایی که اغلب میان مدیران اجرایی روحیه آینده‌نگری وجود ندارد به این موضوعات چندان توجهی نمی‌شود.

پس از پایان سخنان هومان اسعدی که دبیری هفت دوره اخیر جشنواره موسیقی جوان را بر عهده داشت، با حضور سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد) و حسین علیزاده (نماینده هیات داوران) از او تقدیر شد.

*ارتباط میان‌نسلی اساتید با نسل جدید را محدود به جشنواره نباشد

سپس، عباس‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی خاطرنشان کرد: خوشحالم که در سیزدهمین دوره از جشنواره موسیقی جوان حضور دارم؛ اتفاقی که امروز به گردهمایی بزرگ موسیقی ایران تبدیل شده است‌. جشنواره موسیقی جوان یک اتفاق متمایز و متفاوت است. ما جشنواره‌های متعددی در سطح ملی داشته و داریم، اما این جشنواره طعم و مزه دیگری دارد.

او ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان تمام جغرافیای ایران، اقوام، زبان‌ها و لهجه‌های گوناگون را درگیر خود کرده است. جشنواره‌ای که طولانی‌ترین زمان برگزاری جشنواره‌ها را در ایران دارد. آنهایی که کارهای اجرایی و علمی برای جشنواره‌ها کردند، می‌دانند اداره یک ماهه جشنواره با ۷۷۰ اجرا کار راحتی نیست. مشابه این جشنواره را در ایران نداریم و در جهان هم فکر نمی‌کنم داشته باشیم.

صالحی با بیان اینکه جشنواره‌ موسیقی جوان اساتید مختلف را همراه خود کرده است، یادآور شد: اعتبار جشنواره‌ها به حضور شخصیت‌هایی است که در آنها حضور دارند که در این جشنواره بیش از ۱۰۰ استاد داریم که یکی از آنها استاد علیزاده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید بر اهمیت موسیقی نواحی ایران، خاطرنشان کرد: در این سیزده دوره شاهد اتفاقات خوبی در این جشنواره بودیم. علاوه بر استعدادیابی و استعدادشناسی بخشی از حفاظت از موسیقی اقوام بر دوش این جشنواره بوده است. اینکه ۶۶۷ اثر نواحی در این دوره حضور دارد بیانگر این است که باری از کهن‌بوم آوای ایرانی بر دوش این جشنواره است. جشنواره موسیقی جوان با همه سختی‌ها از موسیقی ایرانی که بخش مهمی از هویت ما است، حفاظت می‌کند.

او برقراری ارتباط میان‌نسلی را از دیگر ویژگی‌های جشنواره موسیقی جوان برشمرد و اظهار کرد: صدها استاد به همراه خردسالان، نوجوانان و جوانان آکادمی فراگیر و میان‌نسلی موسیقی ایرانی را تشکیل داده‌اند. این موضوعی است که به‌راحتی اتفاق نمی‌افتاد، ولی ما در این جشنواره شاهد آن هستیم.

صالحی همچنین تصریح کرد: این جشنواره و خیلی دیگر از جشنواره دغدغه مدیریتی پسینی را داشته‌اند. خیلی‌ها با این پرسش روبه‌رو بوده‌اند که بعد از پایان جشنواره‌ها چه اتفاقی باید بیفتد؟ من دغدغه‌های آقای اسعدی را درک می‌کنم. اما به نظرم جشنواره موسیقی جوان از آن دست جشنواره‌هایی است که مدیریت پسینی نیز در آن دیده شده است و این سه نسل خردسال، نوجوان و جوان به شکل جابه‌جاشده به گروه بعد منتقل می‌شوند. در واقع این جشنواره با یک رویداد پایان نمی‌یابد و ادامه دارد. البته این موضوع از مسئولیت نهادها کم نمی‌کند که این ارتباط میان‌نسلی اساتید با نسل جدید را محدود به جشنواره نکنیم و در طول سال نیز این ارتباط برقرار باشد تا استعدادها شناسایی و شکوفا شوند؛ چراکه این بخشی از هویت ما است و ایران ما با صدا و آوا می‌ماند.

* کسی نمی‌تواند با جشنواره موسیقی جوان شوخی کند

همچنین حسین علیزاده، آهنگساز و عضو هیات داوران سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان نیز در سخنانی اظهار کرد: می‌گویند عدد سیزده نحس است اما با این جشنواره پرباری که برگزار شده، نشان دادید که عدد سیزده نحس نیست. جشنواره موسیقی جوان یک رویداد دوست داشتنی است، چون تداوم دارد و تا زمانی که هر رویدادی تداوم داشته باشد و قطع نشود، خوب خواهد بود. این در حالی است که متاسفانه در کشور ما بسیاری از موضاعات و رویدادها مقطعی است.

این هنرمند با بیان اینکه پشتوانه جشنواره موسیقی جوان مردم است، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل موفقیت جشنواره حضور قومیت‌های مختلف در آن است. جشنواره موسیقی جوان به معنای واقعی یک ایران است و جالب است که تاکنون هر مدیر و وزیری که آمده دست به جشنواره نزده است. در واقع این جشنواره آنقدر پشتوانه محکمی دارد که هیچ مدیری به خود اجازه نمی‌دهد که به جشنواره دست بزند. البته توجه اصلی را باید مردم به ما داشته باشند. امروز این جشنواره سمبلی از ملت ایران است و انقدر قدرتمند شده کا هر کسی بخواهد به آن دست بزند، خودش را کوچک کرده است.

او با تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند با جشنواره موسیقی جوان شوخی کند، گفت: ما نیز با مردم یکه می‌گویند تکلیف این سرمایه‌ها و این جشنواره چه می‌شود همراه هستیم و به همین خاطر هم فکر می‌کنیم که جشنواره موسیقی جوان نیازمند سازمانی است که هنرمندان در آن حضور داشته باشند. ما می‌خواهیم  برای استعدادهای این جشنواره به صورت جدی فکر شود تا این بچه‌ها بتوانند تبدیل به هنرمند  شوند و پشتوانه فرهنگی ما باشند؛ که اگر این اتفاق نیفتد  به مطرب‌هایی تبدیل می‌شوند که از هرگونه نگاه هنری و فرهنگی به دور است و فقط جنبه نمایشی دارد. در نتیجه اگر جشنواره به این موضوعات فکر نکنند، همه زحماتی که تاکنون کشیده شده است به باد می‌رود.

این آهنگساز در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به انجمن موسیقی ایران یادآور شد که تا به حال ندیدم تا در یک نهاد دولتی یک عده این چنین با تلاش و ذوق کار کنند.

در بخش پایانی مراسم برگزیدگان در سه بخش نواحی، دستگاهی و کلاسیک معرفی شدند.

  • 19
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش