شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۱۴:۵۴ - ۲۷ آبان ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۸۲۴۶۷
فیلم و سینمای ایران

روزنامه شرق: آخرین فیلم اصغر فرهادی را بیشتر اصولگرایان رد نمی‌کنند/ اصلاح‌طلبان می‌گویند او طرفدار طرح صیانت است

فیلم قهرمان,اصعر فرهادی

روزنامه شرق نوشت: اصغر فرهادی هم بالاخره در تور سیاست افتاد. فیلم‌سازی که می‌گوید همواره خواسته مستقل بماند و ایده خودش را پیش ببرد، بر سر ساخت فیلم «قهرمان» مورد تحبیب جریان رسانه‌ای اصولگرا و غضب برخی جریان‌های مقابل آن قرار گرفت.

آنها که فیلم‌های فرهادی را تا قبل از این کسالت‌بار و جشنواره‌پسند می‌خواندند و پیام‌های تبریک مقامات آمریکایی به او را مستند ادعای خود در حمله به او می‌کردند و می‌نوشتند که «فرهادی در جدایی نادر از سیمین، با ارائه یک چهره سیاه، زشت و غیرواقعی از جامعه ایرانی، توانست نظر کشورها و جشنواره‌های غربی را به خود جلب کند و جوایز فراوانی را به دست آورد»، حالا سر یک فیلم، مدافعش شده و می‌گویند که او هم هوای داخل را دارد هم خارج را و ابراز امیدواری می‌کنند که «... مردمان بسیاری در دنیا این قهرمان فرهادی را ببینند و او را تحسین کنند».

ازسوی‌دیگر، برخی جریان‌های مقابل، فرهادی را متهم کرده‌اند که در ساخت فیلم آخرش همسو و همراه یک پروژه امنیتی خاص شده است. منتقدان فیلم اخیر فرهادی معتقدند که آنچه در فضای «قهرمان» می‌گذرد، می‌تواند توجیه‌گر اقدامات اخیر اصولگرایان در تحدید و تهدید فضای مجازی شود، طرح‌هایی مانند صیانت از حقوق کاربران، اینترنت ملی و... . چیزی که متوجه نیستند این است که فیلم‌نامه قهرمان این روزها به دلایل دیگری حاشیه‌ساز شده تا جایی که منجر به شکایت یک مستندساز و ورود انجمن مستندسازان به ماجرا و صدور بیانیه شده است؛ با این اوصاف باید گفت که اصلا طرح اولیه فیلم‌نامه مربوط به پیش از شکل‌گیری مجلس فعلی و طرح‌های آن است. همه اینها باعث شده که فرهادی یک بیانیه بدهد و بنویسد که با هیچ‌کدام از آنها که این روزها در مدح یا ذم او سخن می‌گویند، همراه و همسو نیست و مواضعش در سال‌های اخیر و بر سر مسائل و رخدادهای سیاسی-اجتماعی همواره شفاف و روشن بوده است. خلاصه بیانیه اخیر فرهادی «هر کسی از ظن خود شد یار من...» است.

سایت اصولگرای تسنیم سلسله گزارش‌هایی درباره فیلم‌سازی فرهادی منتشر کرده و از «نگاهی نو» به کارنامه فرهادی خبر می‌دهد! با این عنوان که او«به استقبال دوران رئیسی» رفته است و فیلم‌هایش از «جدایی با مانیفست جنبش سبزی‌ها» تا «علیه اخلاقیات شمال شهر» سخن می‌گوید! تسنیم نوشته است: «همان‌گونه که او در سال‌های ۸۳ و ۸۴، چرخش حال‌وهوای سیاسی -اجتماعی کشور را تشخیص داد، حالا هم سوژه و داستان فیلم «قهرمان» فرهادی هم لاجرم برای نگاه‌های تیزبین، جنبه‌های «فرامتنی» پیدا می‌کند...». در این گزارش ادعا شده که فرهادی عامدانه و غیرمستقیم در فیلمش به تمجید از ابراهیم رئیسی پرداخته است: «... فضایی که او از زندان‌های جمهوری اسلامی، مدیران زندان و مسئولان قضائی روایت می‌کند، در مجموع مثبت و روشن است... به‌یاد داشته باشیم که ساخت فیلم در اواسط سال ۹۹ کلید خورد و احتمالا در سال ۹۸ کار نگارش در جریان بوده است. یکی از مطرح‌ترین شخصیت‌های سیاسی در این بازه دوساله، رئیس وقت دستگاه قضائی بود که مجموعه اقدامات جدی را با هدف مبارزه با فساد و سالم‌سازی حوزه قضائی کشور آغاز کرد... . تقریبا از همان ابتدای سال ۹۹ بر بسیاری از تحلیلگران روشن بود که روح جمعی و شرایط اجتماعی به‌ نحوی است که حضور یک جریان اصولگرا را در رأس قوه مجریه در ۱۴۰۰ تقریبا قطعی می‌کند».

اشاره منتقدان به بهره‌برداری اصولگرایان از فیلم فرهادی در نقد فضای مجازی را می‌توان در این بخش از گزارش سایت فارس دید که نوشته است: «... او می‌خواهد بگوید رفتار و واکنش انسان در واقعیت با فضای مجازی گره خورده است و اگر بخواهد زندگی خود را بر مدار آن تنظیم کند، در دامی می‌افتد که خلاصی ندارد؛ مگر اینکه مانند قهرمان قصه‌اش بالاخره یک جا زیر میز بزند و برای خودش زندگی کند، نه قضاوت‌های مردم که ناشی از گسترش شبکه‌های اجتماعی است».

خبرگزاری مهر هم بیانیه اخیر فرهادی را در واکنش به مصاحبه داوود مرادیان مدیر گروه مستند بنیاد روایت فتح دانسته که درباره اصغر فرهادی گفته بود: «آقای اصغر فرهادی فیلم‌ساز تیزهوشی است که هم حکومت را دارد و هم بیرون حکومت را...». فرهادی در بیانیه خود آورده بود: «تصورم بر این بود که پاسخ بسیاری از حاشیه‌ها، تهمت‌ها و تخریب‌ها در حاصل کارم داده می‌شود و نیاز به توضیحی نیست؛ اما این سکوت، برخی را بر آن داشته تا یک‌سویه هر آنچه را در ذهن بافته‌اند، بروز دهند، با این اطمینان که فرهادی ورود نخواهد کرد و پاسخی هم نخواهد داد. بهانه این نوشته اظهار نظر فردی است که او را نمی‌شناسم و من را هم‌زمان منتسب به حکومت و خارج از کشور کرده است. خیلی صریح و روشن بگویم: من از شما بیزارم!».

  • 16
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش